Gå til innhold

Flotte stamveier i Norge ja


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Ikke lett å være to i bredden på vestlandske veier.

Synes dette illustrerer godt hvor trange enkelte veier på Vestlandet er, og at disse veiene virkelig trenger å bli utbedret. Men, det skjer nok ikke med det aller første. Dessverre blir ikke veier som dette prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Vestlandet er jo ikke viktig. Det er jo ikke der Stortinget ligger må du forstå! At verdiene i nasjonen Norge skapes på vestlandet er jo bare en bagatell. Transport av både råvarer og foredlede varer ut fra vestlandet er jo tullete! I Oslo har de jo børsen, og hvem trenger mer enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ikke lett å være to i bredden på vestlandske veier.

Synes dette illustrerer godt hvor trange enkelte veier på Vestlandet er, og at disse veiene virkelig trenger å bli utbedret. Men, det skjer nok ikke med det aller første. Dessverre blir ikke veier som dette prioritert.

Herregud for en sytepave du er, da!

Er det noe som har vært prioritert av veger i Norge, så er det jo vegene ute i distriktene. Det har blitt bygget broer og tuneller til hver en øy og hvert et nes, slik at det har blitt lettere for folk å flytte derfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agurkolat

På austlandet har dei 8 felts veg. Hvis du har prøvd og køyra frå Bergen til Ålesund ser ein at ofte er da berre et feltsveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en del mellom Nordfjord og Bergen det siste halvåret, og for å være helt ærlig så er det nesten like mye vei uten midtstripe som med midtstripe. To-feltsvei er bare å drømme om, det er to krabbefelt på vei til Bergen i to bratte motbakker, og fra Bergen er det ett krabbefelt i Romarheimsdalen.

Veiene på Vestlandet er virkelig helt latterlige. Til sammenligning kjørte jeg Oslo til Bergen og kan ikke huske et eneste dårlig parti. Knallveier hele veien, og klarte å oppnå et snittforbruk på nesten 0,1 mindre enn strekningen Bergen Nordfjord, kun av den enkle grunn at veiene er bedre slik at man kan holde jevnere fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn Jens

Det er ikke bare på vestlandet det er dårlige stamveier. Da Liv Signe Navarsete (hun er vel kjent med dårlige veier...) var på besøk på Helgeland var hun sjokkert over RV 78, som er bindeleddet mellom indre og ytre Helgeland. Her går det veldig mye tungtrafikk og det er livsfarlige situasjoner daglig. Nå har de heldigvis begynt på Tovenprosjektet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest AnonymBruker

På austlandet har dei 8 felts veg. Hvis du har prøvd og køyra frå Bergen til Ålesund ser ein at ofte er da berre et feltsveg.

8 felt, sier du? Kanskje du kunne opplyse meg om hvilke strekninger dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 felt, sier du? Kanskje du kunne opplyse meg om hvilke strekninger dette er?

Det er en kilometer eller to på E6 mellom Oslo og Skedsmo.

Når det er sagt så er det en myte at vi er velsignet med flotte veier her på østlandet. Det ferskeste eksempelet er E6 mellom Østfold og Oslo. Siden norske myndigheter velger å ikke lære av andres feil så døde det en person der i dag. Det er vel bare Norge og øst-europeiske land som skiller kjørebanene på motorveier med gressplener... Jeg har ihvertfall aldri kjørt i et vest-europeisk land som har så dårlig sikkerhet. I tillegg har vi så mange veier her at det er et stort etterslep på vedlikeholdssiden. Jeg vet pr dags dato ikke om en eneste veistrekning på østlandet hvor jeg slipper å kjøre slalom mellom hull i asfalten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Angående 8-felts veger)

Det er en kilometer eller to på E6 mellom Oslo og Skedsmo.

*snip*

Ja, det var noe sånt jeg hadde for meg. Agurkolat får det til å høres ut som vi suser rundt på 8-feltsveier i hytt og pine, mens sannheten er at vi har dårlige veier og i tillegg absolutt mest trafikk. E18 gjennom Østfold for eksempel er hovedfartsåren mellom Oslo og Stockholm, og har fremeles strekker som er skummelt dårlige. Heldigvis er det utbygging på gang.

Presisering: Jeg prøver med dette ikke å si at Vestlandet ikke fortjener penger til vegbygging, bare å sette fingeren på misoppfatninger enkelte har om vegstandarden på Østlandet. Dessuten påpeke forskjellen i trafikkmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest latterlge hovedveien jeg vet om er E18 mellom Asker og Oslo. Der er rushtrafikken plagsom helt til etter kl1000. Noen luringer fant ut at de skulle utvide, og at budsjettet tillot å gjøre det i løpet av 40 år? Og så fant de ut at de kunne fikse det på 20 år med bompenger.

Jeg synes dette er latterlig. Her er det en veistump på drøt 30 km som blir delt av over 100000 innbyggere. En riksvei. Og det må liksom bompenger til for å forsvare utbygging. Langt ute på skogen finnes det lange veistrekninger som blir delt av under 1000 personer, og de kan cruise der gratis og køfritt i full luksus. Men der lønner det seg ikke å sette opp bom, fordi det koster mer å bygge bomsystemet og drive det enn det de kan få inn på over 100 år.

Det eneste rettferdige er å bygge ut veier til ok kapasitet, og putte eventuelle ekstra avgiftsbehov oppå bensinavgiften. Den er det gratis å drive inn(fordi man allerede gjør det), og den rammer mest de som slipper ut mest.

Og selvfølgelig må man prioritere de flaskehalsene som pålegger samfunnet flest ventetimer pr person totalt. Altså E18 fra Asker til Oslo.

Egentlig kan man droppe å bygge ut E 18. det er bare å innføre gratis buss, så forsvinner tilstrekkelig mange biler fra veien. Kanskje det er billigere. Eller mer miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest latterlge hovedveien jeg vet om er E18 mellom Asker og Oslo. Der er rushtrafikken plagsom helt til etter kl1000. Noen luringer fant ut at de skulle utvide, og at budsjettet tillot å gjøre det i løpet av 40 år? Og så fant de ut at de kunne fikse det på 20 år med bompenger.

Jeg synes dette er latterlig. Her er det en veistump på drøt 30 km som blir delt av over 100000 innbyggere. En riksvei. Og det må liksom bompenger til for å forsvare utbygging. Langt ute på skogen finnes det lange veistrekninger som blir delt av under 1000 personer, og de kan cruise der gratis og køfritt i full luksus. Men der lønner det seg ikke å sette opp bom, fordi det koster mer å bygge bomsystemet og drive det enn det de kan få inn på over 100 år.

Det eneste rettferdige er å bygge ut veier til ok kapasitet, og putte eventuelle ekstra avgiftsbehov oppå bensinavgiften. Den er det gratis å drive inn(fordi man allerede gjør det), og den rammer mest de som slipper ut mest.

Og selvfølgelig må man prioritere de flaskehalsene som pålegger samfunnet flest ventetimer pr person totalt. Altså E18 fra Asker til Oslo.

Egentlig kan man droppe å bygge ut E 18. det er bare å innføre gratis buss, så forsvinner tilstrekkelig mange biler fra veien. Kanskje det er billigere. Eller mer miljøvennlig.

Kø kommer det alltid til å være, men det er mulig å begrense antall biler på veien. Du får satse på at regjeringen får ut fingeren og satser på NSB og Ruter slik at vi får tog med AC (som går i tide uten å spore av) og egne bussfelt også ut av Oslo. Når det skjer kan vi lure folk over på tog slik at morgenrushet går raskere. Morgenrushet i Rotterdam kan sammenlignes med en mild kø her i Norge. Vi har mye å lære med andre ord...

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kø kommer det alltid til å være, men det er mulig å begrense antall biler på veien. Du får satse på at regjeringen får ut fingeren og satser på NSB og Ruter slik at vi får tog med AC (som går i tide uten å spore av) og egne bussfelt også ut av Oslo. Når det skjer kan vi lure folk over på tog slik at morgenrushet går raskere. Morgenrushet i Rotterdam kan sammenlignes med en mild kø her i Norge. Vi har mye å lære med andre ord...

I Rotterdam har de vel også sykkelveier som er bedre enn Oslo`s kamikazetraseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Her høres det jo ut som om veiene på østlandet er av prima kvalitet, og som om det kun er på vestlandet og i nord at veiene er verre enn afrikanske kjerreveier. Ve, jeg kan fortelle dere at dere tar feil.

Jeg kan si så mye som at jeg har pendlet på en riksvei daglig i 4 år, hvor man er nødt til å ligge med hjula på den gula stripa for å unngå i riste løs forstillinga på bilen en gang eller to i måneden. Skulle man møte en bil, så må man ned til rundt 50 km/t og legge seg inn i hompene og begynne å kjøre sikksakk.

I tillegg så kan jeg jo nevne at vi jeg har E134 i nærheten, og hvor denne strekningen stort sett består av 40 km/t og fartsdumper.

Nye E18 i nærheten ble åpnet for noen få år siden. Allerede nå er asfalten så dårlig noen steder at det er lett å få vannplaning og man risikerer å havne nedi dumper med dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...