Gå til innhold

The Lightning process


Gjest gjestegjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjestegjest

Har lenge slitt med spiseforstyrrelser av diverse slag, depresjon og ensomhet, for å nevne noe. Har lenge prøvd å få henvisning til psykolog fra fastlegen. Etter mange forsøk uten hell, foreslår h*n til slutt at jeg melder meg på et kurs i noe som kalles The Ligtning Process, til en pris av 11 000 (jeg er student, og har overhodet ikke råd til dette!). Følte nesten h*n ble sur da jeg sa at dette ikke var aktuelt. Fikk til slutt en "vanlig" henvisning til psykologen som har dette kurset (legen mente h*n sikkert "brukte" noe av materialet fra kurset i den vanlige terapien, og at dette var noe jeg hadde godt av.). Første som skjer da jeg kommer til denne psykologen er at h*n anbefaler meg å melde meg på kurset til 11 000. Sier jeg ikke har kapital til dette, men da får jeg beskjed om at jeg helt sikkert har noen familiemedlemmer jeg kan spørre.. Forklarer at dette ikke er så lett, da ingen i familien min har 11 000 "liggnede rundt å slenge". Fikk beskjed om at jeg i det minste burde prøve, og ikke gi opp så lett.. Endte opp med at jeg ble meldt på et slags kurs i gruppeterapi innen noe nymotens psykologigreier, egentlig uten at jeg var klar over det. Er ganske skeptisk egentlig..

Innspill eller erfaringer, noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjestmeg

Hei. Jeg har også vært litt skepsisk til dette kurset, for jeg synes at det er rart at noe som skal fungere så bra ikke blir dekket av staten, men at du betaler 11000 for to kursdager.

Men så skal det være sagt at ei venninne av meg som har sliti VELDIG med ME dro på det kurset, og hu har faktisk blitt helt frisk. Fra å ligge i senga og ikke klare å bevege seg enkelte dager, til å leve et nytt helt og aktivt liv, og hun hadde heldiogvis familie som hjalp henne med betalingen. Nå har jo dette kurset veldig mye å si om holdningen din, jeg tror faktisk ikke du får lov til å være kursdeltager hvis du ikke har supergod selvtillit om at det kan faktisk funke for deg, det er ikke alle kurset funker for heller, men bare tenk om det faktisk funker? 11000 er jo ingenting å betale for et liv uten sykdom!

Også er ddet jo også fasinerende at det samme kurset passer til så mange forskjelige "lidelser", men så lenge det funker så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest gjest3

Historien som trådstarter her forteller er helt hårreisende. Det spiller ingen rolle om Lightning Process er noe som hadde funket på deg eller ikke. Det spiller heller ingen rolle hva årsaken til å takke nei måtte være...

Det hårreisende er at både lege og psykolog aktivt prøver å presse deg til et privat og kostbart tilbud som ikke engang er dokumentert behandling!!! Jeg mener at fylkeslegen eller pasientombudet burde ha fått en henvendelse ang dette.

Til trådstarter: du gjør det eneste riktige med å stå over slikt når du hverken har økonomi til det eller magefølelsen stemmer. Om du skulle være interessert i alternative innfallsvinkler, finnes det langt billigere tilbud som er like bra. Men uansett har du krav på (gratis) hjelp i det offentlige i dette landet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Dette kommer litt sent (ser at innlegget er litt gammelt) men her er "min erfaring":

Jeg var på catosenteret (noe som, for meg, var bortkastet, men det har hjulpet en kompis som også har ME helt sinnsykt på veien, så ingenting negativt mot catosenteret) i 2 mnder med andre ungdommer som også har ME.

Hun ene hadde tatt kurset, og fikk fra å være sengeliggende til å jogge om morningen. Problemet hennes var at hun rett og slett hadde blitt "for frisk for fort" så hun brant seg ut på nytt. Føler at hvis du får noe ut av kurset, burde du huske på at det er lett å slite seg ut igjen, så om du blir frisk, ikke løp maraton selvom du kan.

Så selvfølgelig, etter å høre hennes suksesshistorie, spurte jeg litt hva det var osv. Det handler bare om det psykiske, og jeg ble veldig spektisk. Du må ta en test for å være med (sånn, du må tro at det skal/kan fungere) og jeg fikk ikke komme med. Jeg syns rett og slett at det hele var feil, for jeg gjør ofte ting jeg ikke orker og tenker at jeg orker det. Dette er selvfølgelig det dummeste jeg gjør, for blir som regel sengeliggende i 3-4 uker etter en kveld på byen.

Så for meg, er lightningprosses helt uaktuelt. Men for venninnen min fra Catosenteret, hjalp det veldig. Kanskje ikke svaret du ville ha, men det kommer vel ann på personen og hva slags type ME du har?

Har jo hørt vidunderhistorier om mennesker som ligger i mørke rom i flere år, tar lightning kurset og blir friske. Så hvis du er villig til å endre tankegangen din og har tro på at det fungerer, så kan det være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig skeptisk til lightning process. Det kurset kan fungere for mange med psykiske årsaker til utmattethet. Men personer som har en fysisk årsak til utmattethet (som ME er, ME er ikke en psykisk diagnose, det sitter i kroppen) kan selvsat ikke bli friske av en halleluja-helg.

Det som KAN skje med folk med ME er at de så inderlig gjerne ønsker å bli friske at de lar seg rive med av stemningen, føler seg bra og stormer dansende ut fra lokalet og gleder seg over å være frisk. Så går det en stund (timer, dager, uker) og så ramler de sammen, sykere enn før, fordi de har presset seg for langt.

Noe av det som kjennetegner ME er gode/dårlige perioder. De fleste med ME opplever innimellom perioder der de føler seg friske og klare for alt. Så er de kjempeaktive i pur glede, og så kommer straffen etterpå. Dette er en av de største utfordringene for mange med ME, nemlig det å balansere energiforbruket sitt sånn at man ikke blir dårligere. Folk med ME som bruker 100% av energien sin på noe blir vanligvis verre etterpå. Det som anbefales er å aldri bruke mer enn ca 70% av den energien man føler man har. Man sparer på kreftene for å klarer å holde ut lenger. Litt som om friske mennesker er sprintere så er folk med ME mer som maratonløpere, de kan ikke gi alt med engang, for da kommer de aldri i mål. De må spre kreftene sine utover i fornuftige doser.

Utover det så tenker jeg at mange av de som sier de ble friske av ME via lightning process med stor sannsynlighet ikke hadde ME i utgangspunktet, kanskje heller en depresjon eller noe i den retning. ME er svært vanskelig, til dels umulig, å diagnostisere. Det finnes ingen blodprøve man kan ta for å påvise ME. ME er en såkalte utelukkelsesdiagnose. Man bruker tid på å utelukke alt annet med tilsvarende symptomer, og når man ikke finner noen annen god forklaring på symptomene så ender man på ME. Da sier det seg selv at man kan ta feil og at diagnostiseringen ikke er like sikker som ved mange andre sykdommer, dette også fordi ME er såpass nytt og ukjent fortsatt at man ikke har kommet langt nok i forskningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle jeg kjenner som har tatt LP har fått sterke tilbakefall innen 1 år, noen har blitt langt verre enn utgangspunktet, noen har blitt litt bedre, andre stillestående.

Har selv hatt spiseforstyrrelser, og min personlige erfaring er at man må vite årsaken til lidelsen før man kan kurere. Jeg ville heller brukt pengene mine på en god coach eller EFT-terapi hvis jeg først skulle brukt slike summer. LP ta aldri tak i årsaken til lidelsen.

Hvis min fastlege hadde presset på meg noe sånt og samtidig ikke henvist meg til valgfri psykolog, ville jeg byttet lege umiddelbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I media er det kommet mye positivt om LP, spesielt i sammenheng med ME. Solskinnshistorier selger som varmt hvetebrød.

Det som ikke så lett kommer fram i media er at mange av de som er blitt friske via LP får store tilbakefall etterpå. Noen av dem som fremstilles som friske i media viser seg i ettertid at de slettes ikke ble friske likevel (dette har jeg personlig kjennskap til).

LP er en dyr behandling uten vitenskapelig dokumentasjon, som ble startet av én enkelt mann. LP påstår også at alle kan bli friske av LP, og de som tar kurset og ikke blir friske får gjerne vite at det er deres egen feil, at de dermed ikke "gjorde prosessen" riktig.

Man skal også huske på det at mange feildiagnostiseres med ME i dag. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har snakket med folk som sier de har eller har hatt ME, hvorpå jeg spør hvor de fikk diagnosen. Mange svarer da at de enten ikke har diagnosen ordentlig, eller at fastlegen sa at det var det de hadde - gjerne fordi fastlegen ikke fant ut hva annet det kan være. ME er dessverre blitt en slags hvilepute for mange forvirrede leger. Da kan man jo mistenke at flere av de som blir friske av LP egentlig led av noe annet.

Jeg kan fortsette i det uendelige med kritikk mot LP. Men nå merker jeg at dette innlegget begynte å handle mer om ME enn om LP. Poenget mitt er at det er mye veldig dodgy og negativt med LP, mange ser på det som en eneste stor svindel. Så du gjør rett i å være skeptisk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt masse positivt. Har ikke hatt behov for det selv, men har venner som har utbytte av det.

Dette med tilbakefall har ei venninne også hatt (ME). Hun fikk beskjed på kurset at hun burde holde det vedlike hjemme og gå på repitisjonskurs. Det gjorde hun ikke. Så fort hun tok kurset om igjen og brukte det mye hjemme var hun mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt masse positivt. Har ikke hatt behov for det selv, men har venner som har utbytte av det.

Dette med tilbakefall har ei venninne også hatt (ME). Hun fikk beskjed på kurset at hun burde holde det vedlike hjemme og gå på repitisjonskurs. Det gjorde hun ikke. Så fort hun tok kurset om igjen og brukte det mye hjemme var hun mye bedre.

Da håper jeg ikke hun forteller andre at hun ble frisk? Kan hende hun ikke gjør det, men det er flere som påstår de er blitt friske, for så å bable om at de ikke kan jobbe fulltid ennå, ikke må de slite seg ut for da blir de dårligere igjen, og kanskje må de ta enda flere kurs.

Det er jo ikke sånn det er å være frisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hårreisende er at både lege og psykolog aktivt prøver å presse deg til et privat og kostbart tilbud som ikke engang er dokumentert behandling!!! Jeg mener at fylkeslegen eller pasientombudet burde ha fått en henvendelse ang dette.

Jeg støtter denne fullt ut! :applaus:

Da håper jeg ikke hun forteller andre at hun ble frisk? Kan hende hun ikke gjør det, men det er flere som påstår de er blitt friske, for så å bable om at de ikke kan jobbe fulltid ennå, ikke må de slite seg ut for da blir de dårligere igjen, og kanskje må de ta enda flere kurs.

Det er jo ikke sånn det er å være frisk.

Det er hvordan en føler seg som teller, ikke sant? Lett å skjønne at en føler seg frisk når kontrasten til hvordan ting var før blir stor. Dessuten blir folk som går på LP fortalt at de skal se seg selv som friske. Ikke rart friskhetsprosenten er høy!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvordan en føler seg som teller, ikke sant? Lett å skjønne at en føler seg frisk når kontrasten til hvordan ting var før blir stor. Dessuten blir folk som går på LP fortalt at de skal se seg selv som friske. Ikke rart friskhetsprosenten er høy!

Hehe, ikke sant. Jeg skjønner godt at man fort kan føle seg frisk, jeg har ME selv og i mine bedre perioder blir jeg helt overlykkelig og hyper. Men når man ikke kan jobbe fulltid uten å kræsje totalt, så er jo ikke kroppen frisk uansett hvordan man vrir og vender på det. Men som du sier, suksessprosenten til LP blir jo mye høyere når de forteller kursdeltakerne sine at de må fortelle alle at de er blitt friske i etterkant, og at de må se på seg selv som friske.

Kjekk måte å manipulere statistikken på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg ikke hun forteller andre at hun ble frisk? Kan hende hun ikke gjør det, men det er flere som påstår de er blitt friske, for så å bable om at de ikke kan jobbe fulltid ennå, ikke må de slite seg ut for da blir de dårligere igjen, og kanskje må de ta enda flere kurs.

Det er jo ikke sånn det er å være frisk.

Hvorfor håper du ikke det? Hva vet du om at ikke hun jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor håper du ikke det? Hva vet du om at ikke hun jobber?

Fordi dette ikke er å være frisk:

Dette med tilbakefall har ei venninne også hatt (ME). Hun fikk beskjed på kurset at hun burde holde det vedlike hjemme og gå på repitisjonskurs. Det gjorde hun ikke. Så fort hun tok kurset om igjen og brukte det mye hjemme var hun mye bedre.

Har man en frisk kropp trenger man ikke å repetere LP-tankegang og ta kurset igjen for å "vedlikeholde". En frisk kropp fungerer fint på egenhånd.

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt hun jobber eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dette ikke er å være frisk:

Har man en frisk kropp trenger man ikke å repetere LP-tankegang og ta kurset igjen for å "vedlikeholde". En frisk kropp fungerer fint på egenhånd.

Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt hun jobber eller ikke.

Hvem har sagt at hun ikke er helt frisk nå? Det er hun, dette er lenge siden.

Hva mente du så med dette: Da håper jeg ikke hun forteller andre at hun ble frisk? Kan hende hun ikke gjør det, men det er flere som påstår de er blitt friske, for så å bable om at de ikke kan jobbe fulltid ennå, ikke må de slite seg ut for da blir de dårligere igjen, og kanskje må de ta enda flere kurs.

Jeg nevnte ingenting om jobb i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig skeptisk til lightning process. Det kurset kan fungere for mange med psykiske årsaker til utmattethet. Men personer som har en fysisk årsak til utmattethet (som ME er, ME er ikke en psykisk diagnose, det sitter i kroppen) kan selvsat ikke bli friske av en halleluja-helg.

Dette stemmer ikke. Man vet pr i dag ikke hva årsaken til ME er, så om det er en sykdom som stammer fra psyken eller om det er en fysisk årsak kan man ikke si noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem har sagt at hun ikke er helt frisk nå? Det er hun, dette er lenge siden.

Hva mente du så med dette: Da håper jeg ikke hun forteller andre at hun ble frisk? Kan hende hun ikke gjør det, men det er flere som påstår de er blitt friske, for så å bable om at de ikke kan jobbe fulltid ennå, ikke må de slite seg ut for da blir de dårligere igjen, og kanskje må de ta enda flere kurs.

Jeg nevnte ingenting om jobb i mitt første innlegg.

Ingen har sagt at hun ikke er helt frisk nå. Jeg kan kun gå ut ifra det du skriver.

Eksempelet mitt om jobb handlet ikke om henne personlig. Det var et eksempel på hvordan folk ikke ser selv at de ikke egentlig er friske selv om LP forteller dem at de er det, og selv om de forteller hele verden at de er det.

Dette stemmer ikke. Man vet pr i dag ikke hva årsaken til ME er, så om det er en sykdom som stammer fra psyken eller om det er en fysisk årsak kan man ikke si noe om.

Dette stemmer ikke. Det er funnet mange tegn på at ME er en fysisk nevrologisk sykdom. Mange av de internasjonale store forskerne har funnet utrolig spennende ting som går igjen hos ME-pasientene.

WHO har forresten kategorisert ME som en nevrologisk sykdom siden 1969 .

Det er derimot sant at man per i dag ikke vet nøyaktig hva som er årsaken til ME, men at vi ikke har peiling på hvorvidt det er fysisk eller psykisk stemmer ikke. ME er ikke psykisk!

Denne bloggen er fin og lærerik og inneholder flere artikler om ME-forskning:

http://mariasmetode.wordpress.com/

Det at det ikke står mye om internasjonal seriøs forskning på ME i ukeblader og VG betyr ikke at det ikke skjer ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Man vet pr i dag ikke hva årsaken til ME er, så om det er en sykdom som stammer fra psyken eller om det er en fysisk årsak kan man ikke si noe om.

ME har ingenting med psyken å gjøre, det er som nevnt over nevrologisk. For å få diagnosen ME så blir man utredet av klinisk psykolog, er det noe galt med psyken så får man rett og slett ikke diagnosen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg ikke hun forteller andre at hun ble frisk? Kan hende hun ikke gjør det, men det er flere som påstår de er blitt friske, for så å bable om at de ikke kan jobbe fulltid ennå, ikke må de slite seg ut for da blir de dårligere igjen, og kanskje må de ta enda flere kurs.

Det er jo ikke sånn det er å være frisk.

SÅ enig!!

Men deltakerne av kurset får beskjed om at de ER friske. De får ikke lov til å gjøre ting som minner om hvordan dem oppførte seg før kurset. Man skal bl.annet si: Jeg GJØR hodeverk. I stedet for. Jeg HAR hodeverk. Jer er ikke syk, jeg gjør meg selv syk. Forferdelig måte å legge all skylden på kursdeltakerne...! Funker ikke metoden, er det din egen feil. Jeg vet om flere som har fått seg en psykisk knekk i tillegg for dem fikk en enorm skyldfølelse.

Her er søknadsjemaet for LP:

Min lenke

Mange spørsmål for et kurs som varer i to tre dager!?

Her har det mye med vilje og gjøre. Noen jeg har snakket med sier at man kunne heller ha lest en bok om selvutvikling og hypnose (som kursholderne har diplom i).

Veldig skeptisk til dette.... Live Landmark tjener masse penger på noe hun selv sier ikke er en kur for ME, men etter å ha lest søknadssjemaet og hørt mange historier tror man jo at man blir frisk av dette.

Nå ble denne tråden til en ME tråd, når egentlig TS hadde psykiske utfordringer.

Hvordan har det gått med deg TS?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME har ingenting med psyken å gjøre, det er som nevnt over nevrologisk. For å få diagnosen ME så blir man utredet av klinisk psykolog, er det noe galt med psyken så får man rett og slett ikke diagnosen.

WHO har klassifisert den som nevrologisk fordi de ikke har noen annen bås som passer heller. Det er gjort studier som kan tyde på både det ene og det andre, men man vet faktisk fortsatt ikke, da ingen av de kan konkludere med noe, og heller ingen av de er replisert.

Når det er sagt så prøver jeg på ingen måte å si at dette er en psykisk sykdom. Og dersom det skulle vise seg å være det er det uansett like alvorlig som noen fysisk sykdom.

Den dagen noen finner ut årsaken til ME er man også et kjempesteg videre til å finne behandling mot den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...