Amys Skrevet 20. mai 2010 #21 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg sier "skjært" fordi det er dialekten min. Ville aldri funnet på å si "skåret" (dog skriver jeg alltid skåret) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #22 Del Skrevet 21. mai 2010 Man kan da ikke forsvare barnespråk med at man snakker dialekt. Skjære-Skjært er feil. Et ord jeg vil tro kun eksisterer blant den yngre garde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 21. mai 2010 #23 Del Skrevet 21. mai 2010 Man kan da ikke forsvare barnespråk med at man snakker dialekt. Skjære-Skjært er feil. Et ord jeg vil tro kun eksisterer blant den yngre garde. Mange ungdommer i Nordland da... Der brukes "skjært" ganske mye skal jeg si deg. "Skåret" eksisterer vel knapt nok? Men de fleste skriver nok "skåret" selv om de ikke bruker det når de snakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 21. mai 2010 #24 Del Skrevet 21. mai 2010 Mange ungdommer i Nordland da... Der brukes "skjært" ganske mye skal jeg si deg. "Skåret" eksisterer vel knapt nok? Men de fleste skriver nok "skåret" selv om de ikke bruker det når de snakker. Ganske mange av de på østlandet også, besteforeldrene mine er to av de Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte har problemer med dialektord bare fordi de ikke er riktig i henhold til bokmål... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. mai 2010 #25 Del Skrevet 21. mai 2010 I dialekten der jeg kommer fra, så er skjært eneste riktig ord. Sier noen skåret, så vil jeg tro man blir sett rart på. Dialekt er ikke mindre utviklet, eller mindre riktig enn noe annet, snart på tide at enkelte får med seg det. Ellers interessant kommentar om dette i aftenposten i dag: Sråk er mer enn regler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frklykke Skrevet 21. mai 2010 #26 Del Skrevet 21. mai 2010 Her i byen sier vi skjært/skjærd (æ har skjærd opp kakskiv) Jeg sier skirri, fordi jeg har blandet dialekt med denne og en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 22. mai 2010 #27 Del Skrevet 22. mai 2010 Om du sier ordet slik så er det jo riktig avhengig av hvilken dialekt du har, men skriftlig har vi bare to språkformer - bokmål og nynorsk Jeg så dette svaret først nå, og jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasha Sasha Skrevet 23. mai 2010 #28 Del Skrevet 23. mai 2010 Blir det ikke riktig og si "Ferieturen har skjært seg?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 23. mai 2010 #29 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Jeg kommer nok aldri til å benytte noe annet enn ordet skjært. Skåret både ser og høres så til de grader merkelig ut for meg. Har aldri hørt noen si "skåret" istedenfor "skjært", og tror ikke jeg har sett det skrevet heller. Det er godt mulig du har rett, men det er nesten sånn at jeg synes det er rart det ikke er riktig ord. Endret 23. mai 2010 av Antlers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #30 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg kommer nok aldri til å benytte noe annet enn ordet skjært. Skåret både ser og høres så til de grader merkelig ut for meg. Har aldri hørt noen si "skåret" istedenfor "skjært", og tror ikke jeg har sett det skrevet heller. Det er godt mulig du har rett, men det er nesten sånn at jeg synes det er rart det ikke er riktig ord. Nei ikke jeg heller. Kan liksom ikke si "ferieturen har skåret seg" men og si "ferieturen har skjært seg" synes jeg er helt greit... Hva kunne en skrevet istetedenfor i en slik sammenheng?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 23. mai 2010 #31 Del Skrevet 23. mai 2010 Nei ikke jeg heller. Kan liksom ikke si "ferieturen har skåret seg" men og si "ferieturen har skjært seg" synes jeg er helt greit... Hva kunne en skrevet istetedenfor i en slik sammenheng?? Hehe, kanskje det er derfor mange skriver "gått i vasken". De vet at skåret er riktig ord, men det blir så feil at de heller velger et helt annet uttrykk. Fikk mange flere treff på "skjært seg" enn på "skåret seg", så det kan jo tyde på at skjært er mer utbredt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 23. mai 2010 #32 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Det kan vere interessant å vite kva som er opphaveleg form av verbet. I norrønt bøygde ein å skjera slik: skera, sker, skar, skorinn. Det er klart at skore er den eldste preteritum partisippforma. "Skjært" må ha kome seinare. Endret 23. mai 2010 av annamaria8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 23. mai 2010 #33 Del Skrevet 23. mai 2010 Nei ikke jeg heller. Kan liksom ikke si "ferieturen har skåret seg" men og si "ferieturen har skjært seg" synes jeg er helt greit... Hva kunne en skrevet istetedenfor i en slik sammenheng?? Ferieturen skar seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 23. mai 2010 #34 Del Skrevet 23. mai 2010 Skjært barn har mange navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 23. mai 2010 #35 Del Skrevet 23. mai 2010 Ferieturen skar seg? Trenger den et plaster? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #36 Del Skrevet 23. mai 2010 Skjært barn har mange navn. Skåret barn har mange navn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå