aline Skrevet 8. mars 2010 #41 Del Skrevet 8. mars 2010 Hvis jeg ser en lignende sytatråd så gidder jeg ikke å lese, skjønner jo med en gang at det er et troll, evnt at nivået er så lavt at jeg ikke orker å begi meg inn på temaet. Fordi jeg starta tråden? Ah, så du innrømmer faktisk å bare være ett troll. Det som da gjør det litt trist, er jo at andre er ENIGE med trollet... Vel, dere som ikke troller og som seriøst mener at norske kvinner er mindre velkledd en andre land.. har dere virkelig sett etter når dere er i andre land? eller har dere kun lagt merke til de som kler seg bra? Jeg legger nemlig stadig merke til når jeg er i utlandet, at variasjonen faktisk er stor der og, og at det finnes ganske mange av hvermansen i gata som kler seg HELT vanlig, altså ikke noe flottere en det man ser i gatene her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #42 Del Skrevet 8. mars 2010 Og bare så det er sagt: JEG MISLIKER STERKT FINE FRUER SOM DEG :fnise: Hihi:) . Men seriøst skaff deg et liv:P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 8. mars 2010 #43 Del Skrevet 8. mars 2010 Men seriøst skaff deg et liv:P Der var det den rette rumpa som feis... (går utifra at du er trollet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frøken_* Skrevet 8. mars 2010 #44 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg synes det er naivt å si det motsatte. Jeg synes det er trist at folk ikke klarer å forstå at folk liker det motsatte. Om du liker kaviar, synes du da folk som ikke liker smaken av det har dårlig smak? For UGGs er jo billig... Nå har jeg som sagt (mange ganger) ikke hengt meg opp i prisen på plagg, det er ikke det som bestemmer god/dårlig smak! UGGs er like jævlig selv om det koster mer, og jeg ser det ofte på de jeg vil kalle Cubuskjerringer. Jeg klarer å forstå at folk har dårlig smak, men det gjør den ikke bedre. Om de vil ha maleri av en gråtende klovn eller sigøynerdame i stua så er det opp til dem, og synes de det er vakkert så har det jo en verdi for dem. Det gjør det fremdeles ikke til god smak. Det er på mange måter bare deres tap om de er kresne og ikke har oppdaget den magiske verdenen av god mat f eks, men akkurat med klær så går det faktisk bittelitt utover oss andre. Det er en grunn til at det er mer spennende å gå rundt i Paris enn i Hønefoss, og litt av grunnen til det er at menneskene er bedre kledd. Vakre omgivelser har faktisk en verdi, og mennesker er en del av disse omgivelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 8. mars 2010 #45 Del Skrevet 8. mars 2010 Smak er jo subjektivt, men som med all annen estetikk så finnes det noen som har mer peiling enn andre og som er flinkere til å gjenkjenne/produsere god kunst, bra musikk, vakre bygninger og pen bekledning. Kall det utviklet smak, kall det teft, det finnes uansett noen som har det og noen som ikke har det. Om du interesserer deg for innredning og sluker interiørblader og går på messer og i tillegg har vokst opp i et hjem hvor man var opptatt av det, så har du bedre forutsetning for å si hva som fungerer og hva som ikke gjør det enn flere andre. Sånn er det også for de av oss som er interessert i mote (eller musikk, kunst, arkitektur osv). Smak er subjektiv, men å totalt avvise tanken på at det finnes noe som kan kalles god/dårlig smak er naivt. Og uansett hvor lavt budsjett man har så er det ingen unnskyldning for å trekke på seg hvite cellulittfremhevende tights, UGGs og en polyester-tunika i en grell rosafarge. For nøyaktig samme budsjett kan man kjøpe 10 000 andre kombinasjoner av klær som ser en million ganger bedre ut. Vet du, som kanskje i overkant interessert i kunst, så vil jeg faktisk få motsi deg, om man setter seg litt inn i kunstens verden, så er det faktisk ganske vanskelig å si at noen har det og andre ikke. Jeg ser kunstnere JEG synes er kjedelige, ikke spesiellt dyktige og som ikke lager noe jeg ville tatt i med ildtang engang, altså det JEG ser på som dårlig smak. >Men likevel selger de!! Likevel er det andre, og gjerne kunstkjenner, som liker bildene, til tross for at samme kunstkjenner kan like andre ting jeg er enig i. Selvsagt finnes det god og dårlig smak, men å ikke skjønne at den avhenger av personlig smak, er litt naivt for meg. Jeg anser meg selv som en med estetisk forståelse, jeg har gått flere år med fargelære, komposisjon og kunstutdannelse og vet hvordan farger og former virker sammen og mot hverandre, jeg har også gått skole i forhold til søm, snitt, hva som kler hvem etc etc, og mener selv jeg har en stil og smak som JEG synes er bra, jeg innbiller meg likevel ikke at alle er enige, eller at jeg er svaret på hva som er god smak. Og har du SETT endel kunstenre eller? Eller musikere? Jeg vil ikke akkurat påstå at verken kunstnere eller musikere nødvendigvis kler seg i en allmenn lekker stil, til tross for at de nok vet ett og annet om både estetikk og hvordan ting påvirker hverandre. At de som har mote som hovedinteresse mener de sitter med fasiten på hva som er god og dårlig smak derimot, DET tror jeg så gjerne, men jeg legger da vekt p TROR. For det er lett å bli låst i hva man lærer er rett og galt, og helt glemme at det fremdeles er personlig smak som spiller inn på hva folk liker og ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #46 Del Skrevet 8. mars 2010 Ah, så du innrømmer faktisk å bare være ett troll. Det som da gjør det litt trist, er jo at andre er ENIGE med trollet... Vel, dere som ikke troller og som seriøst mener at norske kvinner er mindre velkledd en andre land.. har dere virkelig sett etter når dere er i andre land? eller har dere kun lagt merke til de som kler seg bra? Jeg legger nemlig stadig merke til når jeg er i utlandet, at variasjonen faktisk er stor der og, og at det finnes ganske mange av hvermansen i gata som kler seg HELT vanlig, altså ikke noe flottere en det man ser i gatene her. Hvorfor det? Er ikke mangfold en berikelse? Det er kjekt med folk som har forskjellige meninger, på den måten kan man atter bli mer reflektert, se ting fra andre sider enn kun sin egen (som da er seff den riktige). Er ærlig talt lei av alle de som skal poengtere at egen stil er best, uansett. Hvem er det som kler seg i klær de _ikke_ liker? Hvor finnes de folka? Kjenner ingen som gjør det. De som har en slags uniform, eller en stil som 5 av 6 har, HVA SÅ? Hvorfor dette presset med å skulle skille seg ut? Jeg vil ikke skille meg ut. Derimot vil jeg ha en pen og nøytral stil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #47 Del Skrevet 8. mars 2010 PLZ ALINE, kan du kutte ut å UTHEVE ord med STORE bokstaver? JEG synes det ER litt SLITSOMT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 8. mars 2010 #48 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg klarer å forstå at folk har dårlig smak, men det gjør den ikke bedre. Det er jo akkurat det du ikke gjør, om du bruker begrepene "god/dårlig smak". God smak for deg er for andre dårlig. Sånn er det bare. Jeg personlig liker ikke hiphopstil, men det betyr ikke at det er dårlig smak. Det er deres smak, noe jeg respekterer, og synes er flott. Det er på mange måter bare deres tap om de er kresne og ikke har oppdaget den magiske verdenen av god mat f eks, men akkurat med klær så går det faktisk bittelitt utover oss andre. Wow. Da synes jeg synd på dere som har det sånn! Tenk så fælt å måtte føle seg dårlig pga hva andre folk har på seg. Jeg elsket selv å gå rundt i Paris og se på alle de søte damene som gikk med loff under armen, med rød leppestift og hatt, men følte meg på ingen måte dårlig av alle de andre damene (som er akkurat like vakre) som gikk i joggebukse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #49 Del Skrevet 8. mars 2010 Der var det den rette rumpa som feis... (går utifra at du er trollet) Og jeg går ut ifra at det var rettet mot trollet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 8. mars 2010 #50 Del Skrevet 8. mars 2010 Hvorfor det? Er ikke mangfold en berikelse? Det er kjekt med folk som har forskjellige meninger, på den måten kan man atter bli mer reflektert, se ting fra andre sider enn kun sin egen (som da er seff den riktige). Er ærlig talt lei av alle de som skal poengtere at egen stil er best, uansett. Hvem er det som kler seg i klær de _ikke_ liker? Hvor finnes de folka? Kjenner ingen som gjør det. De som har en slags uniform, eller en stil som 5 av 6 har, HVA SÅ? Hvorfor dette presset med å skulle skille seg ut? Jeg vil ikke skille meg ut. Derimot vil jeg ha en pen og nøytral stil. Joda, jeg er forsåvidt enig med deg i at det er godt vi har forskjellige meninger, og selv når man diskuterer en sak der man er sikker på sin mening, så tenker man over hvorfor man har den meningen en gang til, og det er aldri noe galt i det. Men nei, egen side er ikke en selvfølge at er rett, har man det slik, har man jo totalt stengt for viljen til å lære og vil aldri være åpen for å faktisk se ting og prøve å forstå ting fra en annen synsvinkel en sin egen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 8. mars 2010 #51 Del Skrevet 8. mars 2010 Og jeg går ut ifra at det var rettet mot trollet. Helt riktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 8. mars 2010 #52 Del Skrevet 8. mars 2010 PLZ ALINE, kan du kutte ut å UTHEVE ord med STORE bokstaver? JEG synes det ER litt SLITSOMT. du får la være å LESE det da, om du synes det er slitsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #53 Del Skrevet 8. mars 2010 du får la være å LESE det da, om du synes det er slitsomt. Jah, pleier alltid å hoppe over innleggene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja ja-trollet Skrevet 8. mars 2010 #54 Del Skrevet 8. mars 2010 Jah, pleier alltid å hoppe over innleggene dine. .. og der gikk trollet tom for argumenter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frøken_* Skrevet 8. mars 2010 #55 Del Skrevet 8. mars 2010 Vet du, som kanskje i overkant interessert i kunst, så vil jeg faktisk få motsi deg, om man setter seg litt inn i kunstens verden, så er det faktisk ganske vanskelig å si at noen har det og andre ikke. Jeg ser kunstnere JEG synes er kjedelige, ikke spesiellt dyktige og som ikke lager noe jeg ville tatt i med ildtang engang, altså det JEG ser på som dårlig smak. >Men likevel selger de!! Likevel er det andre, og gjerne kunstkjenner, som liker bildene, til tross for at samme kunstkjenner kan like andre ting jeg er enig i. Det er klart. Det at det selger er ikke argument for at det er god smak da, Grandiosa, Vikingarna, kiosklitteratur og onepiece-joggedresser selger som hakka møkk det. Men at selv de som er "eksperter" på feltet er uenige er jo selvsagt. Man kan ha forskjellig smak selv om man har god smak, på en måte. F eks innen musikk har man kanskje forkjærlighet for noen sjangere. Men selv da kan man gjerne anerkjenne at et annet band har et talent, selv om man ikke liker akkurat den type musikk de lager. Selvsagt finnes det god og dårlig smak, men å ikke skjønne at den avhenger av personlig smak, er litt naivt for meg. Jeg anser meg selv som en med estetisk forståelse, jeg har gått flere år med fargelære, komposisjon og kunstutdannelse og vet hvordan farger og former virker sammen og mot hverandre, jeg har også gått skole i forhold til søm, snitt, hva som kler hvem etc etc, og mener selv jeg har en stil og smak som JEG synes er bra, jeg innbiller meg likevel ikke at alle er enige, eller at jeg er svaret på hva som er god smak. At alle ikke kan være enige er også helt selvsagt. Men jeg tror ikke på at du mener det liksom er helt tilfeldig og uavhengig av om man har peiling eller ei. Dette stemmer ikke. Og har du SETT endel kunstenre eller? Eller musikere? Jeg vil ikke akkurat påstå at verken kunstnere eller musikere nødvendigvis kler seg i en allmenn lekker stil, til tross for at de nok vet ett og annet om både estetikk og hvordan ting påvirker hverandre. Det har jeg aldri påstått, der har du misforstått eller så har jeg formulert meg litt dårlig. At en person er jævlig god til å spille gitar betyr ikke at han er god på mote At de som har mote som hovedinteresse mener de sitter med fasiten på hva som er god og dårlig smak derimot, DET tror jeg så gjerne, men jeg legger da vekt p TROR. For det er lett å bli låst i hva man lærer er rett og galt, og helt glemme at det fremdeles er personlig smak som spiller inn på hva folk liker og ikke. Som sagt, det er ikke helt tilfeldig hva folk responderer på eller ikke. Jeg får ofte komplimenter for klær fordi jeg klarer å sette sammen noe som mange synes er fint, selv folk som har totalt forskjellig stil eller ikke bryr seg spesielt om klær engang. Om folk her har rett så finnes det ikke noe som heter vakkert eller stygt, og priser til designere er helt overflødig og hvem som helst i hele verden kunne vært stylister for Vogue Paris eller designer for Chanel. Sånn er det bare ikke, og det blir å dra den politiske korrektheten altfor jævlig langt å mene at det omtrent ikke finnes noe som heter evner eller talent innen estetikk, som jo mote er en del av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frøken_* Skrevet 8. mars 2010 #56 Del Skrevet 8. mars 2010 Det er jo akkurat det du ikke gjør, om du bruker begrepene "god/dårlig smak". God smak for deg er for andre dårlig. Sånn er det bare. Jeg personlig liker ikke hiphopstil, men det betyr ikke at det er dårlig smak. Det er deres smak, noe jeg respekterer, og synes er flott. Jeg liker egentlig bedre å bruke begrepene ren/barbarisk som Kant, eller helst at man er lederen på sitt felt og har høy kulturell kapital som Bordieu. Men jeg prøver å formulere mine argumenter litt sånn at alle kan forstå hva jeg mener selv om de har en annen utdannelse, for min kunnskap om emnet er ikke allmennkunnskap. Men jeg anbefaler alle som er interessert i smakssosiologi å lese Pierre Bourdieus Distinksjonen, eller i hvert fall lese om den (selve boka er ganske knotete skrevet!). Og så vil jeg legge til at jeg ser folk med fantastisk bra klesstil som er langt fra min egen, men jeg klarer å sette pris på at de har en evne til å sette sammen et antrekk. Denne evnen er det dessverre ikke alle som har. Wow. Da synes jeg synd på dere som har det sånn! Tenk så fælt å måtte føle seg dårlig pga hva andre folk har på seg. Jeg elsket selv å gå rundt i Paris og se på alle de søte damene som gikk med loff under armen, med rød leppestift og hatt, men følte meg på ingen måte dårlig av alle de andre damene (som er akkurat like vakre) som gikk i joggebukse. Jeg føler meg ikke direkte dårlig, men det har faktisk litt med trivsel å gjøre. Man liker å bo i en by med fine bygninger, søppelfrie gater og mennesker som ser bra ut. Satt på spissen så kunne vel du hatt det fint med å bo på en søppelhaug, siden det bare er deg selv du bryr deg om og ikke omgivelsene. Hurra for mangfold altså, men hurra for alle de som pynter opp omgivelsene med sin teft for stilige klær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 8. mars 2010 #57 Del Skrevet 8. mars 2010 Jah, pleier alltid å hoppe over innleggene dine. Jah, det ser jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 8. mars 2010 #58 Del Skrevet 8. mars 2010 Om folk her har rett så finnes det ikke noe som heter vakkert eller stygt, og priser til designere er helt overflødig og hvem som helst i hele verden kunne vært stylister for Vogue Paris eller designer for Chanel. Dette handler om utdanning, noe helt annet altså. Jeg kan foreksempel ikke male et bilde og selge det for 5000 kr, bare fordi jeg synes det er pent. En kunstner derimot, som har lang utdanning, må ha betalt i en rettferdig sum med dette i tankene, en tilsvarende timelønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 8. mars 2010 #59 Del Skrevet 8. mars 2010 Om folk her har rett så finnes det ikke noe som heter vakkert eller stygt, og priser til designere er helt overflødig og hvem som helst i hele verden kunne vært stylister for Vogue Paris eller designer for Chanel. Sånn er det bare ikke, og det blir å dra den politiske korrektheten altfor jævlig langt å mene at det omtrent ikke finnes noe som heter evner eller talent innen estetikk, som jo mote er en del av. hva som er vakkert og hva som er stygt ER en smakssak! Det betyr ikke at hvem som helst kan skape mote, eller at hvem som helst kan vite hva mange kommer til å like og ikke. Så selvklart har man forskjellige evner og talent, det betyr at man er spesiellt flink til noe, det betyr derimot ikke at alle som ikke har det talentet har feil eller kler seg stygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 8. mars 2010 #60 Del Skrevet 8. mars 2010 Satt på spissen så kunne vel du hatt det fint med å bo på en søppelhaug, siden det bare er deg selv du bryr deg om og ikke omgivelsene. Søppel, natur og omgivelser har ikke følelser, humør og evnen til å føle seg vel. Merkelig sammenligning. Også merkelig å påstå at jeg ikke bryr meg om omgivelser, bare fordi jeg eksluderer folks antrekk og utseende fra dette begrepet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå