Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva slags hentesett skal dere ha ? skal dere ha i ull el?

Videoannonse
Annonse
Gjest faerytale
Skrevet

Jeg har kjøpt body og sparkebukse så har jeg strikket jakke, lue og sokker. Strikker en bukse også, men det er mer en bukse som skal passe til alle jakkene som er strikket i tilfelle... Men kjøper inn bodyer og strømpebukser til ham i ull i tilfelle - så kan han ha det under ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har aldri brukt body eller strømpebukse i ull til våre vinterbarn en gang. Ulla varmer like godt enten den er som første, andre eller tredje lag ;)

I mai ville jeg valgt bomull innerst, kjøredress i ull utenpå.

Gjest faerytale
Skrevet

Kan ikke si jeg er helt enig i at ulla varmer like mye uansett hvilket lag den er... iallfall ikke hvis babyen blir klam - da kan den fort bli kald om den har bomull på seg. Men i mai har jo ikke det like mye å si som f.eks. nå eller tidligere i vinter når det var veldig kaldt! Hvis jeg bare måtte velge mellom ull innerst eller ytterst hadde jeg definitivt tatt ull innerst!! Det er tross alt varmeregulerende, det er ikke bomull.

Gjest Arhirwen
Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men hvilken størrelse bør man satse på i hentesettet? Er jo veldig kjedelig å kjøpe str 50 hvis det ikke passer?

:klø:

Gjest faerytale
Skrevet

Jeg har kjøpt str. 50, men er han altfor stor for det har jeg noe annet i 56 :fnise:

Gjest Arhirwen
Skrevet
Jeg har kjøpt str. 50, men er han altfor stor for det har jeg noe annet i 56 :fnise:

Hehe, helgardering er kanskje det beste! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg brukte ull fra starten av med min augustbaby - ull er varmeregulerende som nevnt her. I tillegg hadde vi gulpebaby, og med ull slapp vi å bytte hver gang han gulpet, fordi han likevel holdt varmen.

Og det er tull at ull holder en like varm om en har bomull innerst.... Men er det veldig varmt når babyen kommer, går det jo an å ha bomullsundertøy under hentesettet i ull, slik at det blir svalere. (Forøvrig vil jeg anbefale klær i bambus/soya, f.eks lilleba.no)

Gjest Arhirwen
Skrevet

Hva med merinoull? Har sett en kjempefin, langermet body og bukse med bein fra Name It som jeg gjerne kunne tenkt å kjøpe. Men er dette noe som kan brukes fra mai og evnt kalde sommerdager? Eller blir det for varmt?

Skrevet

Jeg har termin 2.Juni og lurte på om det lurest å strikke hentesett i ull eller i bomull. Men damen på butikken sa at ull var mest brukt alle årstider og at en nyfødt baby ikke er så flink til å regulere varmen. Så det ble ull.

Gjest faerytale
Skrevet
Jeg har termin 2.Juni og lurte på om det lurest å strikke hentesett i ull eller i bomull. Men damen på butikken sa at ull var mest brukt alle årstider og at en nyfødt baby ikke er så flink til å regulere varmen. Så det ble ull.

Har ikke strikket noe i bomull til bebisen jeg :sjenert: Men har laget en del i alpakka siden det er enda mer regulerende enn vanlig saueull :) Men lurte på om jeg skal strikke en jakke i bambus da ;)

Skrevet

Jeg synes det høres helt forferdelig ut å pakke på en liten baby ullklær midt på varmeste sommeren.. Hvorfor brukes det så hyppig? Bomullsklær holder da i massevis? Bare å kle på eller av et lag etter som temperaturen forandrer seg?

Gjest Vilma
Skrevet
Jeg synes det høres helt forferdelig ut å pakke på en liten baby ullklær midt på varmeste sommeren.. Hvorfor brukes det så hyppig? Bomullsklær holder da i massevis? Bare å kle på eller av et lag etter som temperaturen forandrer seg?

Det brukes så hyppig fordi det regulerer varme begge veier. Blir babyen svett vil den ikke bli våt og ekkel, noe den gjør med bomull.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det har blitt litt vel mye fokus på ull.

Ja, det er bra med ullklær, men ærlig talt. I slutten av mai i fjor var det så varmt at min lille måtte til med kortermet body.

Min lille har alltid vært varm av seg, så vi har hatt ull ytterst nettopp for å lett kunne ta det av når han ble for varm. For så varmeregulerende er ikke ull at man ikke kan bli for varm med det på.

Gjest Vilma
Skrevet
Synes det har blitt litt vel mye fokus på ull.

Ja, det er bra med ullklær, men ærlig talt. I slutten av mai i fjor var det så varmt at min lille måtte til med kortermet body.

Min lille har alltid vært varm av seg, så vi har hatt ull ytterst nettopp for å lett kunne ta det av når han ble for varm. For så varmeregulerende er ikke ull at man ikke kan bli for varm med det på.

Men det blir ungen med bomull på og, og forskjellen da er at ungen blir kliss våt av svette.

Skrevet

Jeg har termin i slutten av juni, så det kan jo være ganske så varmt. Tror ikke jeg går til innkjøp av ullklær før jeg ser hvordan det fungerer med bomull. Vet selv hvordan det er å gå med ullklær, og det er noe jeg ikke ville ha gjort i 30 varmegrader. Men jeg har jo heller ingen erfaring med hvordan man skal kle babyer, så det kan godt hende jeg må spise ordene mine senere.. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Men det blir ungen med bomull på og, og forskjellen da er at ungen blir kliss våt av svette.

Ved alt for mye bomull kan man selfølglig bli for varm. Akkurat som at man kan bli klissvåt av svette i ull.

Kluet er vel å kle seg etter temperatur og barnets "egentermostat"?

Jeg mener i alle fall at man har missforstått om man tror at "ull er best bestandig".

Gjest Vilma
Skrevet
Ved alt for mye bomull kan man selfølglig bli for varm. Akkurat som at man kan bli klissvåt av svette i ull.

Kluet er vel å kle seg etter temperatur og barnets "egentermostat"?

Jeg mener i alle fall at man har missforstått om man tror at "ull er best bestandig".

Så klart må man se an temperaturen. Ingen har vel sagt noe annet.

Skrevet

Jeg har nemlig også fått det inntrykket at det er ull som gjelder uansett. At uansett "skal" man ha et lag med ull på..

Gjest AnneShirley
Skrevet
Jeg har nemlig også fått det inntrykket at det er ull som gjelder uansett. At uansett "skal" man ha et lag med ull på..

Jeg har også fått denne holdningen fra mange.

Men vi har brukt lite ull selv. Fikk vårbarn (april) og brukte ikke noe ull før på høsten. I høst og vinter har vi brukt ull først og fremst når han skal ut. Inne har vi det jo godt og varmt uansett årstid.

Når vi har lagt han ut for soving har vi kledd på ett lag ulltøy utenpå inneklærne og lagt han i voksiposen. Han har aldri blitt kald -utenom på kinn og evt en hånd om han har klart å kvitte seg med votten (votter er lite populært ;) )

Mitt råd er å se det ann. Dere finner nok ut av det etter hvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...