Gå til innhold

Hva med oss tynne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe som gnager langt inne i sjela. Jeg leser overalt om slanking, hvordan bli kvitt 10, 20 og 30 kg på 1-2-3, hvordan få stram kropp, slanking her og slanking der. Ikke rart jenter får spiseforstyrrelser! Jeg er for slanking så lenge man er overvektig og det står i fare med helsa. Men, er det noe som burde blitt satt mer i fokus, er det de jentene som faktisk ønsker å gå OPP i vekt. Jeg er en av dem, og jeg vet at jeg ikke er den eneste med dette ønsket.

Selv fyller jeg 20 år i april, jeg er litt over 1.60 høy, og veier 45 kg. Gikk ned 6 kg på to- tre måneder pga personlige hendelser. Jeg sluttet ikke å spise, spiste ikke mindre, og begynte heller ikke å trene for fullt. Men det psykiske tok på. Nå er selvtilliten på bunn fordi alle mine klær som en gang satt fint på meg, bare henger. Da jeg gikk opp i størrelse på bukser fra 32 til 36, ble jeg overlykkelig. Jeg var endelig normal, og BMI'en viste normal. Men nå er kroppen tilbake på et stadie som gjør at jeg ser ut som en anorektiker, og det gjør vondt å lese om alt slankehysteri overalt. Det nytter lite å søke på nettet om å legge på seg, når slanking er det som er i fokus. Det trengs motivasjon fra magasin som dere, Kvinneguiden. Er det ikke meningen at jenter skal se bra ut? Jo. Så vær så snill, la meg bli hørt. Jeg ønsker at dere setter oss undervektige mer i fokus. La oss få vite hva som gjør at vi kan gå opp i vekt og bli "normale".

Det er synd og skam å se ut som et beinrangel når man er frisk.

Mvh. Siw- Veronica

post-34291-1267982503_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Bra du innser at du er tynn selv. En bruker her inne er 170 cm høy og veier 45 kg. Tenk deg hvor tynn hun er som er 10 cm høyere enn deg igjen. :tristbla:

Skrevet
Bra du innser at du er tynn selv. En bruker her inne er 170 cm høy og veier 45 kg. Tenk deg hvor tynn hun er som er 10 cm høyere enn deg igjen. :tristbla:

Oi, det er sykt! Jeg har bestandig vært tynn, og bestandig fått høre det. Har aldri vært syk, aldri blitt innlagt eller hatt psykiske og fysiske problemer med å være tynn, men det er bare utrolig kjipt å ikke få tak i billige klær som passer, og selvtilliten synker lenger enn jeg er høy.

Gjest TikiWonTiki
Skrevet

Jeg er en av de som vil gå opp i vekt. Jeg går på medisiner og bivirkningen er vist at jeg ikke er så mye sulten

Glad i sukker, noe som gjør at jeg blir fort mett hvis jeg spiser mye nugatti. jeg er 166-8cm og veie 48kg.

Så et innlegg om dette på KG for noen uker siden, ble sagt at du kunne søke om hva du skulle spise for å gå opp i vekt her på forumet.

Så, det er folk som tenker på oss og.

Men greia er å spise så så mange ganger om dagen, og så så mye.

Jeg varierer, og går ikke opp i det hele tatt selv om jeg ikke trener noe særlig. Noen har veldig rask forbrenning, men det som er viktig er at man spiser sunt. Selv de tynne som spiser usunt uten å legge på seg lever et farlig liv og er syk innvendig som de som er overvektige.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med deg. Er alt for mye fokus på å gå ned i vekt. Står nesten ingen ting om å gå OPP i vekt. Er et stor problem det å. Mange som sliter med å gå opp. Jeg har veldig høy forbrenning og kan spise hva som helst uten å legge på meg. Får ofte kommentarer som: gud så tynn du er. legg på deg. spis mer osv. Er ikke så lett når man har prøvd alt.

Gjest Gjest
Skrevet

Får også slike kommentarer og vet dere JEG DRITER I DET!!!!!

Det synes jeg dere også skal gjøre, livet er for kort;)

Gjest matplan
Skrevet

Hei, dere som vil gå opp i vekt.

Her er forslag på matplan, så kan dere variere med lignende varer:

Frokost: to grove brødskiver med tykt lag smør og nugatti, masse juice og kaffelatte laget på h-melk

Lunsj: eggeomelett med forskjellige oster, pannekaker med lønnesirup og krem, cola

Middag: pizza, hamburgere, cola

Drikk masse sukkerbrus og fete kaffedrikker gjennom dagen. Når dere har gått opp til ønsket vekt stabiliserer dere inntaket av mat og gjør det sunnere. Spis masse sjokolade og muffins også. :)

Skrevet
Enig med deg. Er alt for mye fokus på å gå ned i vekt. Står nesten ingen ting om å gå OPP i vekt. Er et stor problem det å. Mange som sliter med å gå opp. Jeg har veldig høy forbrenning og kan spise hva som helst uten å legge på meg. Får ofte kommentarer som: gud så tynn du er. legg på deg. spis mer osv. Er ikke så lett når man har prøvd alt.

Da jeg begynte å blogge i 2007, skrev jeg dette:

"Til alle som kommenterer at jeg er tynn.

Er i grunn veldig lei av alle som hele jævla tiden kommenterer at jeg er tynn.

Nei, jeg har ikke anoreksi, ikke bulimi, og heller ingen annen form for spiseforstyrrelse.

Jeg har utrolig høy forbrenning, og får dessverre ikke gjort så mye med det.

De som kommenterer det hele tiden, har dere aldri tenkt på at det faktisk kan såre en person?

Jeg har blitt så vant med det, og har heldigvis selvironi. Men det er kjett når alle hele tiden sier

"å du er så tynn, legg på deg. Spis mer!"

Er det noen som faktisk vet hvor mye jeg spiser? Ehm, nei. Så vær så snill, ta meg for den jeg er,

om jeg er tynn eller tjukk,

har grønne eller blå øyne, stor eller liten nese, fregner og kviser. Seriøst, jeg VET selv at jeg er tynn.

Om maten hadde gjort meg tjukkere,

skulle jeg spist meg til døde. Men sånn er det ikke.

Sorry om du må gå til psykolog nå fordi du ser at jeg er tynn."

Du er ikke alene om å ha høy forbrenning, og det er kjipt når man har matlyst som en hest, og spiser som en hest..

Skrevet

Siw:

Du er født i 1990?

Ja, men da vet du jo IKKE NOE før du har kommet over 20-års alderen!

Når puberteten er slutt må du virkelig passe på hva du spiser. I

puberteten har man som oftest høy forbrenning. Det samme gjeller TikiWonTiki.

Skrevet
Hei, dere som vil gå opp i vekt.

Her er forslag på matplan, så kan dere variere med lignende varer:

Frokost: to grove brødskiver med tykt lag smør og nugatti, masse juice og kaffelatte laget på h-melk

Lunsj: eggeomelett med forskjellige oster, pannekaker med lønnesirup og krem, cola

Middag: pizza, hamburgere, cola

Drikk masse sukkerbrus og fete kaffedrikker gjennom dagen. Når dere har gått opp til ønsket vekt stabiliserer dere inntaket av mat og gjør det sunnere. Spis masse sjokolade og muffins også. :)

de vil opp i vekt ikke få diabetes ...morsom du er :filer:

• Liker 1
Skrevet
Siw:

Du er født i 1990?

Ja, men da vet du jo IKKE NOE før du har kommet over 20-års alderen!

Når puberteten er slutt må du virkelig passe på hva du spiser. I

puberteten har man som oftest høy forbrenning. Det samme gjeller TikiWonTiki.

ja, jeg er født i 90. Zzz, jeg bruker jo seksti år på bli ferdig i puberteten;p Det ligger i familien å være tynn da, men må da gå an å gjøre noe med det. Jeg hater puberteten..

Skrevet
de vil opp i vekt ikke få diabetes ...morsom du er :filer:

Måtte le litt der. Sant, vi vil jo ikke få diabetes og bli direkte fatso, men ha litt å gå på, få litt fett på kroppen og former som vanlige jenter.

Skrevet
ja, jeg er født i 90. Zzz, jeg bruker jo seksti år på bli ferdig i puberteten;p Det ligger i familien å være tynn da, men må da gå an å gjøre noe med det. Jeg hater puberteten..

skal rette på det og si I ikke over, ha ha

i 20års alderen spiser man seg tykk, eller hvis man ikke spiser så mye holder man seg tynn. Puppene blir også større om du spiser mer i den alderen også ha ha!

Siterer fra mor på den siste linja :gjeiper:

Skrevet
skal rette på det og si I ikke over, ha ha

i 20års alderen spiser man seg tykk, eller hvis man ikke spiser så mye holder man seg tynn. Puppene blir også større om du spiser mer i den alderen også ha ha!

Siterer fra mor på den siste linja :gjeiper:

Jeg spiser jo, men det hjelper ikke om jeg spiser 2 eller 10 måltider om dagen, har prøvd alt mulig :P Men, får begynne å trene styrke og drikke gainer, så kanskje det blir noe kropp på meg, haha. Pupper ja, det har jeg aldri hatt ;p

Skrevet

Det jeg syns bør få fokus, er at vi alle har hver våre kropper, og det fins naturlig tynne folk, naturlig kraftigere folk, og naturlig gjennomsnittlige folk. Alle har en eller annen kropp "der inne" som vil komme fram ved et normalt kosthold og et normalt aktivitetsnivå, som vi bør sette pris på som det naturlige den er!

Go naturlige kropper. Drit i "normal"vekt, det gjelder ikke for noen uansett. Og dere tynne jenter - der er like flotte som de som har litt kraftigere kropper, og de som er midt i mellom. Bær dere med stolthet!

Skrevet
Det jeg syns bør få fokus, er at vi alle har hver våre kropper, og det fins naturlig tynne folk, naturlig kraftigere folk, og naturlig gjennomsnittlige folk. Alle har en eller annen kropp "der inne" som vil komme fram ved et normalt kosthold og et normalt aktivitetsnivå, som vi bør sette pris på som det naturlige den er!

Go naturlige kropper. Drit i "normal"vekt, det gjelder ikke for noen uansett. Og dere tynne jenter - der er like flotte som de som har litt kraftigere kropper, og de som er midt i mellom. Bær dere med stolthet!

Jeg kan forsåvidt være enig med deg i det du sier, og jeg var en gang fornøyd, fram til kiloene dro fra meg, og jeg var tilbake på null. Var på over 50 kg, helt til ting gikk feil veg igjen. Ingen er "perfekte" på kroppen, men det å være undervektig vil jeg ikke si å være normal eller naturlig. Satser på at om to måneder eller der omkring, forteller jeg dere at jeg har gått opp i vekt, hehe.

Skrevet

Den skriver jeg under på :)

Skrevet (endret)

Jeg føler med dere, det er et stort problem for dere som er for tynne også, og dere har helt rett i at det ikke er tilsvarende fokus på det.

Men egentlig må jeg si med aller mest enig med dette:

Jeg synes at det kroppsfokuset som er rundt oss for tiden er helt latterlig, uansett og det handler om å få stram kropp, slanke seg, "bli klar til bikinisesongen" eller rett og slett få av seg de kiloene man kanskje faktisk kunne klart seg uten. Samfunnet har blitt helt besatt av kropp, og jeg gjentar at jeg synes det er latterlig. Jeg skulle gjerne sett fler artikler som fokuserte på å bli glad i sin egen kropp, hva som faktisk er godt for kroppen osv., fremfor å skulle skulpturere den til å passe inn i et unaturlig ideal samfunnet har satt. Det er ikke uten grunn at menn i gamle dager bevisst gikk etter kvinner med cellulitter og fett på hofter og lår; det er faktisk sunnere for kroppene våre å ha litt ekstra enn å være helt skrapet. Spesielt hvis man har tenkt til å bære frem barn.

Til dere som ønsker å gå opp: Dere har sikkert allerede gjort det, men hvis dere googer "opp i vekt" kommer det en del relevante treff. Lykke til! :)

Endret av Gjesten
Gjest Gjest
Skrevet

Min sønn hadde undervekt i 2. grad.

Da han begynte, veide han 37 kg.

Slik spiste han (han spiste etter klokken):

Frokost kl 7: 2 skiver (ikke for grovt fordi han da ble mett før han fikk i seg mengden han behøvde) med smør og pålegg.

Drikke etter mat, eller mellom måltidene, så han ikke blir mett av væsken.

Mellommåltid kl 9.30: En yoghurt og frukt

Lunsj kl 11.30: 2 skiver med egg, karbonader, fiskepudding eller lignende

Mellommåltid kl 14.45: smoothie med bær

Middag kl 16: en vanlig middagsporsjon med masse grønnsaker, og saus beriket med umettet olje.

Mellommåltid kl 18.30: "rett i koppen" eller annen suppe

Kveldsmat kl 20.30: 2 skiver med smør og pålegg.

På denne menyen la han på seg 0,5 kg i uken de første 6 mnd.

Så måtte han øke mengden for å ligge i energioverskudd.

Det var ikke så mye som skulle til.

Etter 2 år, har han lagt på seg 20 kg, og er 57 kg nå.

Han skal fremdeles opp noen kilo til, men han er ikke undervektig lenger. :)

Skrevet
Min sønn hadde undervekt i 2. grad.

Da han begynte, veide han 37 kg.

Slik spiste han (han spiste etter klokken):

Frokost kl 7: 2 skiver (ikke for grovt fordi han da ble mett før han fikk i seg mengden han behøvde) med smør og pålegg.

Drikke etter mat, eller mellom måltidene, så han ikke blir mett av væsken.

Mellommåltid kl 9.30: En yoghurt og frukt

Lunsj kl 11.30: 2 skiver med egg, karbonader, fiskepudding eller lignende

Mellommåltid kl 14.45: smoothie med bær

Middag kl 16: en vanlig middagsporsjon med masse grønnsaker, og saus beriket med umettet olje.

Mellommåltid kl 18.30: "rett i koppen" eller annen suppe

Kveldsmat kl 20.30: 2 skiver med smør og pålegg.

På denne menyen la han på seg 0,5 kg i uken de første 6 mnd.

Så måtte han øke mengden for å ligge i energioverskudd.

Det var ikke så mye som skulle til.

Etter 2 år, har han lagt på seg 20 kg, og er 57 kg nå.

Han skal fremdeles opp noen kilo til, men han er ikke undervektig lenger. :)

Tusen takk, jeg har notert ned dette! Kommer til å bli enda dyrere i kost jeg nå, hehe. Og jeg skal trene styrke to ganger i uken også, så kanskje det blir resultater!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...