Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært veggis i 2 år og begynner å lure på om jeg kanskje burde begyne å spise kjøtt igjen. Jeg har ikke mangler på vitaminer eller noe, men har tenkt over om det kanskje ikke er så ille å spise kjøtt alikevel, hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh ye of little faith :fnise:

Tja. Du kan jo spørre løvene hvordan det står til med samvittigheten deres? :spise:

Gjest Trajan
Skrevet

Nei det er ikke galt og spise kjøtt

Synes du det er galt at løver, Tigere og andre rovdyr spiser andre dyr ?

Det er ingen forskjell mennesker trenger protinene som er i kjøttet.

Mennesker er både kjøttetere og planteetere det er ikke galt og spise dyr

Skrevet

Hvorfor ikke spise kjøtt? De skjønner ingen ting og det smaker godt

Gjest Gjest
Skrevet

Det å spise kjøtt eller innmat krever drap av dyr. Det er såpass mange som oppfatter dyredrap som en uhyrlig handling at det burde forbys, selv om jeg synes det er rimelig at strafferammen for drap av dyr settes lavere enn strafferammen for drap av mennesker.

Om forbud mot drap av dyr også burde omfatte insekter og andre virvelløse dyr som ex snegler og maneter, kan kanskje diskuteres.

Dersom alle var nødt til å spise vegetarisk (evt med tillegg av egg og melk som er overskuddsprodukter fra dyrene) ville det ganske sikkert redusert helsebudsjettet drastisk da folk ville fått langt bedre helse med mindre hjerte-/karsykdommer.

Skrevet

Det er ikke drap, det er naturlig! Mennesker har alltid spist dyr! Det er en del av livssyklusen. Hvis ikke hadde det nok vært altfor mange dyr her i verden, og de hadde nok dødd av mangel på mat uansett. Så spis med god samvittighet. Det er sunt og godt!

Gjest Gjest
Skrevet

Helt naturlig. Vi har gjort det siden vi ble til for å overleve. Bare se et par dok. på national geo. eller les et par historiebøker.

Gjest Gjest
Skrevet
Helt naturlig. Vi har gjort det siden vi ble til for å overleve. Bare se et par dok. på national geo. eller les et par historiebøker.

Selv om mennesker har spist dyr til alle tider, bør vi slutte med dette av hensyn til dyrene. Dyrene har samme rett til et fullverdig liv som menneskene har. Menneskene har ikke behov for å spise dyreproteiner. Det eneste som en ikke får ved ren vegetarkost, er vitamin B12, men dette kan en få via melkeprodukter og egg.

Gjest Gjest
Skrevet

Mennesket har nok spist kjøtt i noen hundretusen år, kanskje millioner også, men vi har ikke alltid gjort. Vi er ikke opprinnelig skapt for det.

Og nei, det ville ikke blitt flere dyr i verden om vi aldri hadde spist kjøtt da mange av dyrene er avlot av mennesket.

Og kjøttindustrien er noe man absolutt burde ta avstand fra.

I våre dager så er det ikke en gang nøvendig å spise kjøtt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ingen forskjell mennesker (*løgn og videre snakk her*)

Jo, det er forskjell, for vi har utviklet samvittighet og muligheten til å tenke på moral, derfor ser vi blant annet voldtekt som galt. Vi burde bruke vår samvittighet til å skjønne at det å ta liv er galt, og derfor ta avstand fra det, uavhengig av art.

Det er ikke drap, det er naturlig! Mennesker har alltid spist dyr!

Nei, vi har ikke alltid det.

Hvis ikke hadde det nok vært altfor mange dyr her i verden, og de hadde nok dødd av mangel på mat uansett.

Nei, det hadde ikke det. Det at vi dreper dyr (for ikke å snakke om ødelegger leveområdene deres) har gjort at flere arter er utrydningstruede. Det ville ikke blitt "for mange dyr", for hadde vi sluttet å drepe dyr hadde vi heller ikke avlet så mange av enkelte arter.

Det er sunt og godt!

Det første er ikke sant, det andre er subjektivt. :)

Gjest Maxtor
Skrevet

Kjøtt er digg... alt jeg trenger å vite.

Om man skal kverulere om alt som er naturlig og unaturlig..så får du kutte ut bil, strøm, konstant tilgang til mat når man måtte ønske, medisiner...bla bla bla.

Om vi skal kverulere enda mer, så er det ingenting som er -unaturlig-. Kan det skapes, gjøres, så er det naturlig. Alt mennesket kan gjøre er i menneskets natur, ellers ville de ikke gjort det.

Skrevet
Har vært veggis i 2 år og begynner å lure på om jeg kanskje burde begyne å spise kjøtt igjen. Jeg har ikke mangler på vitaminer eller noe, men har tenkt over om det kanskje ikke er så ille å spise kjøtt alikevel, hva syns dere?

Hvorfor sluttet du å spise kjøtt, da? Har noe forandret seg siden den gang?

Skrevet (endret)

Jeg synes personlig ikke det er galt å spise dyr. Men jeg synes det er galt og uetisk hvilke forhold mange av våre husdyr lever under, da spesielt kylling, høns og gris. Så jeg spiser selv vilt, og noen ganger litt økologisk kjøtt, samt øko-egg. Men holder meg borte fra konvensjonelt kjøtt og egg.

Og proteiner kan vi fint skaffe oss fra ikke-animalske kilder, så det er ikke slik at vi på generell basis trenger kjøtt.

Endret av Tabris
Gjest Trajan
Skrevet
Jo, det er forskjell, for vi har utviklet samvittighet og muligheten til å tenke på moral, derfor ser vi blant annet voldtekt som galt. Vi burde bruke vår samvittighet til å skjønne at det å ta liv er galt, og derfor ta avstand fra det, uavhengig av art.

Jeg er ikke helt sikker men jeg tror ikke jeg skrev noe annet en at mennesker trenger protiner. Og du begynner og bable om voldekt moral osv videre.

Pluss at du fjerner den del av det du siterte vekk fordi du ikke likte det jeg skrev.

Vel det du skriver har ingenting med det jeg skrev og gjøre

Skrevet

for min egen del er det galt, men det betyr ikke at jeg kritiserer folk som spiser kjøtt. Kan gjerne spise middag ved siden av samboeren som spiser noe tilberedt med kjøtt; BORTSETT FRA den dagen han spiste smalahove med noen kompiser og jafset i seg hjerne,tunge og pupiller! Hehe! Proteiner får jeg greit i meg gjennom soyaburgere/boller/puckor etc

folk må få spise det de vil så lenge de blir mette og koser seg :)

Skrevet (endret)

Jeg synes det er greit å spise kjøtt, men ikke flere ganger om dagen slik som enkelte gjør. Jeg prøver å ha ca 4 vegetariske middager iløpet av uka.

Mange burde kuttet en god del ned på kjøttforbruket sitt, blant annet pga forholdene til dyrene og miljøhensyn. Det er ingen som trenger å spise en stor biff til middag, kylling i salaten til lunsj i tillegg til skinke på skiva til frokost og kvelds.

Og til argumentet som blir brukt lenger oppe her om løva, tigeren osv. De fanger dyr som lever fritt i naturen, de avler ikke opp millioner av dyr for å spise de.

Endret av venus_
Gjest Gjest
Skrevet
Og til argumentet som blir brukt lenger oppe her om løva, tigeren osv. De fanger dyr som lever fritt i naturen, de avler ikke opp millioner av dyr for å spise de.

Jeg skulle likt og see et menneske fange et vilt dyr med bare hendene og tennene

Den eneste måten mennesker kan få tak i dyr er enten og avle dem eller og skyte dem.

Skrevet
Jeg skulle likt og see et menneske fange et vilt dyr med bare hendene og tennene

Den eneste måten mennesker kan få tak i dyr er enten og avle dem eller og skyte dem.

Mente ikke at vi skulle gå ut i naturen og fange et dyr med henda..

Jeg ser på det som mer ok å skyte/fange et dyr som lever fritt for å spise det, enn å avle de opp og gi de et dårlig, uverdig liv for å så sende de flere timer i en stappfull bil før de drepes på et slakteri.

Skrevet
Jeg synes personlig ikke det er galt å spise dyr. Men jeg synes det er galt og uetisk hvilke forhold mange av våre husdyr lever under, da spesielt kylling, høns og gris. Så jeg spiser selv vilt, og noen ganger litt økologisk kjøtt, samt øko-egg. Men holder meg borte fra konvensjonelt kjøtt og egg.

Og proteiner kan vi fint skaffe oss fra ikke-animalske kilder, så det er ikke slik at vi på generell basis trenger kjøtt.

Dette er min ideal-verden! Synd vilt er så dyrt. Fisk fra havet spiser jeg med god samvittighet dersom den ikke er rødlistet.

Jeg synes det er greit å spise kjøtt, men ikke flere ganger om dagen slik som enkelte gjør. Jeg prøver å ha ca 4 vegetariske middager iløpet av uka.

Mange burde kuttet en god del ned på kjøttforbruket sitt, blant annet pga forholdene til dyrene og miljøhensyn. Det er ingen som trenger å spise en stor biff til middag, kylling i salaten til lunsj i tillegg til skinke på skiva til frokost og kvelds.

Veldig godt poeng - man kan jo med fordel tenke litt mer over hva man spiser og hvordan. De færreste trenger så mye kjøtt, ja. Og helt enig i det etiske ved å fange dyrene selv. Kanskje vi ville verdsatt det litt mer (og variert kosten vår tilsvarende) dersom vi fortsatt måtte jakte for å få kjøtt. Jeg syns også jakt er mer etisk enn husdyroppdrett.

Gjest Trajan
Skrevet

Jeg har fanget en kanin og hare med henda..Men jeg slapp dem fri igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...