Gå til innhold

Atopisk eksem på hendene

yoga

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig plaget med eksem på hendene. På dagtid klarer jeg somregel å holde det i sjakk med kremer, motstå kløing og unngå triggerne. Men på natta er det en annen sak..

Jeg kan våkne flere ganger av at jeg driver og klør, og det er dette som er en av grunnene til at jeg ikke får holdt eksemet i sjakk.

Noen som har noen tips om hva som kan være årsaken, og hvordan jeg skal klare å unngå disse nattlige klø-anfallene?

Bomullshansker er prøvd, men klør ofte bare gjennom dem.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du det varmt eller kaldt på soverommet? Er det varmt, så klær det ofte mer...

Ellers vil jeg tipse om elecon krem... Man må få resept på den, men den er kjempegod! Hvis jeg får et utbrudd er det ikke verre enn at jeg smører på en, kanskje to ganger, så er det vekke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aftensol, takk for svar.

Jeg har det kaldt på rommet. Hva slags krem er elecon?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg har slitt med det i alle år, er 21 nå. jeg leste her inne at noen hadde prøvd magiskrem,(magiskrem.no), som fungerte. jeg bestilte denne og er nå på min 6. dag på den. den skal brukes opp innen 8-10 dager. og nå er hendene mine helt fine! skjønner ingenting jeg, siden jeg har prøvd så sinnssykt mange kremer, men denne var det noe spesielt med. anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga du må til en spesialist.Vanligvis har ikke almenprakt.leger kunskap nok om eksem osv.

Elcon er en kraftig steroid/kortison krem som skal smøres inn X antall ganger pr.dag for så å trappes ned.Det finnes mange andre kortison kremer på markedet. En hudlege vil gi deg resept på den kremen(e) h*n mener er best for deg,atopikere reagerer forskjellig på samme kremer.Du må nesten prøve deg frem her.

Link : eksempel på behandling av eksem

Min sønn har atopisk håndeksem og her er hva vi gjør for å minisere et utbrudd /redusere utbrudd:

1.MASSSE fet krem flere ganger pr.dag.Igjen atopikere er forskjellig så du må finne "din" krem.Vi har prøvd :

* A-creme (ok krem)

* Aco special care

* A-Derma Exomega (spesielt for atopikere,ikke særlig effekt for oss)

* Allison

* Apobase rød&blå

* Ceridal (ikke bra for oss)

* Cosmica (ikke bra for oss)

* Canoderm (ikke bra for oss)

* Dermica (ikke bra for oss)

* Decubal (ikke bra for oss)

* Eucerin Dry Skin (neste vi skal teste)

* Locobase (repair er ok)

* Vitapan (ikke bra for oss)

*Dexem (fungerte ikke i det hele tatt)

*Elidel (fungerte ikke i det hele tatt)

*HTH creme orginal, denne legger seg på huden som et lokk og fungerer fint i kombinasjon med andre kremer.

* Kortisonkrem Elcon 0.1% som påsmøres 2 ganger pr.dag i 2 uker og så trappes ned etter en oppskrift fra hudspesialist.

Her brukes SebaMed olje istedenfor såpe og A-Derma Exomega Bath som dusjsåpe.

Hvite bomullshansker brukes om natten eller ved kraftige utbrudd på skole osv.for å forhindre skitt skal komme i eksemet,eller som beskyttelse mot papir,allergener (ting en reagerer på) og når huden er sår og det gjør vondt å ta på ting.

Husk bare at om du smører deg,la masse krem trekke inn før du tar på disse da de trekker ut fuktighet fra kremen.Jeg smører inn først med apobase rød og lar dette trekke inn i 10mn før jeg igjen tar på mer krem og så hansker.

Ellers bruker jeg DuoDerm extra thin "kunstig" hud.Denne lukker faktisk sår over natten og er utrolig fin for ekstra sprukket og vond hud.

Smører inn kortison krem eller fet krem,klipper til en passe størrelse av Duoderm som jeg da teiper fast med teip (pass på at en tåler teipen OM den skulle komme i kontakt med huden)

*Alltid bruk hansker i kaldt vær! Selv om det er +4 grader men det blåser vil huden bli påvirket.

*Alltid bruk hansker (plastikk) når du er i dusjen og ved bruk av shampoo

*Ikke bruk varmt vann når du vasker fingre,bruk kaldt vann ,olje,klapp fingre tørre og påfør fuktighetskrem.

*Før en matdagbok og se om du finner ut om maten trigger eksemet.

*Ikke glem å vaske alt du har kjøpt før du bruker det.Mange atopikere reagerer på vaskemidler og skyllemiddel.Sjekk ut om du gjør det!

*Unngå å skrelle sitrusfrukter og reker uten hansker da dette kan svi som F***.

Ha det kaldt på soverrom

*unngå ull-det risper opp huden for atopikere

Ang. kløe kan antihistaminer hjelpe(allergi medisiner) Dette kan fastlegen skrive ut bla.zyrtec.

Nå husker jeg ikke mer i farta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og godt svar, Kårky! :)

Akkurat nå er det ikke betennelse i eksemet, og det er jeg evig takknemlig for. V/ betennelse må jeg dessverre ty til kortisonkremer, selv om jeg misliker det sterkt. Var i en diskusjon med fastlegen min om bruk av kortison og vedkommende sa så: "Hva er best; ha det slik du har det nå, eller få litt tynnere hud pga. kortison?" Og jeg måtte vel si meg enig i resonnementet.

Jeg bruker hansker ved alt av husarbeid og matlaging, og bruker hansker ved trening. (styrke)

De eneste kremene jeg kan bruke uten å reagere er foreløpig Locobase og Miniderm.

Har tenkt å oppsøke enten spesialist eller homøopat hvis alt blusser opp igjen.

Akkurat nå er det den nattlige kløingen som setter meg litt ut av spill, men hvis jeg får kontroll på det tror jeg ting vil bli enda litt bedre.

Lurer kanskje på om jeg skal ta antihistamin både på morgen og kveld? Vil det kanskje gjøre en forskjell? Per i dag tar jeg det kun på morgenen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har begynt med allergitabletter morgen og kveld istedenfor bare morgen, og det har hjulpet synes jeg! Har også hatt så voldsomme utbrudd av at jeg har våknet fordi jeg klødde meg til blods på hendene i søvne.

Anbefaler deg absolutt kortisonkrem! Jeg bruker betnovat selv, den er helt fantastisk på meg ihvertfall. Tror den skal være litt sterkere, men om jeg er flink til å ta på når eksemen begynner å komme, så blir den borte på en dag eller to!

Viktig å bruke masse håndkrem, husk å bruk ekuldekrem når man skal ut nå i kulden! Vanlige håndkremer har mye vann, og dette fryser til is når man kommer ut, og gjør huden verre, selv om det egentlig er en bra krem for deg.

På mitt verste brukte jeg noe som jeg dyppet hendene i to ganger om dagen, noe blått vann, som gjorde hender, negler, og alt helt lilla/blått. Husker ikke hva det heter, men kanskje noen vet? Det funket ihvertfall bra! Fikk det fra hudlege. Men man ser jo jævlig ut en periode da... Var også hos hudlege for å få UV-behandling da jeg hadde eksem på hele kroppen. Er en del hudlegene kan gjøre som ikke fastlegene nødvendigvis vet om!

Og det er også viktig å se på kosten ja, være forsiktig med å skjære frukt, grønnsaker og slikt uten hansker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang hvor mye/når bruk av antihistaminer må du nok ta med legen.

Kløing nå,bortsett fra kalde omslag og kaldt rom,vet jeg ikke hva du kan gjøre akkurat nå uten kløstillende.

dette "blåbadet" som gjest over nevner heter Kaliumpermanganatbad (KP-bad)

Brukes ved betennelsesaktig eksem og kløe. Virker desinfiserende (motvirker bakterievekst i sårene), tørker ut væskende eksem samt er kløestillende. Bør vanligvis ikke brukes daglig lengre enn 5-7 dager etter hverandre på grunn av at huden da lett blir uttørret.

hm homøopat,bare være obs på at dette ikke alltid har noe for seg.

Ang bruk av kortison kremer,tja der må en selv velge men ved riktig bruk blir huden ikke så tynn som enkelte vil ha det til ...

Prøv deg frem selv og finn dine "triggere" Og ikke minst Finn en GOD hudlege. Fastlegene kan ikke noe om eksem desverre med mindre de er utdannet hudlege ved siden av

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet, Kårky!

Er selv atopiker, og jeg er 100% enig i alt Kårky har skrevet. Særlig den biten med at du må finne ut hvilke kremer som passer for DEG.

Jeg har plastikkhansker overalt, og bruker de flittig. (Shamponering, matlaging, når jeg tar gele i håret.....osv)

Jeg må dessuten vaske/skylle hendene i varmt vann før jeg tar på ny krem, for liksom å få vekk den gamle.

Siden du klør mye om natta tenker jeg vaskemiddel på sengetøy? Her må du nok prøve Neutral eller noe anna parfymefritt.

Også må du huske på at evt partner heller ikke kan smøre seg/bruke ting du ikke tåler. (Såpe, deo, shampoo, kremer osv)

KP-bad funker bra for meg når jeg er sikkelig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest #7
dette "blåbadet" som gjest over nevner heter Kaliumpermanganatbad (KP-bad)

Brukes ved betennelsesaktig eksem og kløe. Virker desinfiserende (motvirker bakterievekst i sårene), tørker ut væskende eksem samt er kløestillende. Bør vanligvis ikke brukes daglig lengre enn 5-7 dager etter hverandre på grunn av at huden da lett blir uttørret.

hm homøopat,bare være obs på at dette ikke alltid har noe for seg.

Det var det det het ja! Ikke akkurat så lett å gå å huske på... :fnise:

Angående homøopat, det var jeg til og da eksemen min var på det verste (før jeg dro til hudlege og fikk det kp-bad, UV behandling og sterke tabletter og krem). De mest bortkastede pengene i hele mitt liv. Prøvde vel 3 forskjellige av de tablettene, de var prikk like og smakte likt, noe som ikke er så rart da jeg i ettertid har funnet ut at homøopatpiller er vann med sukker i... :gjeiper: Kan like så godt kaste pengene ut av vinduet er min erfaring ihvertfall!

Etter at jeg var hos hudlegen, fikk skikkelig behandling, og råd og tips å ta med videre, er huden min markant bedre, i perioder er jeg faktisk helt fin, det har jeg aldri vært før i en alder av mange og tyve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den som fant opp Kaliumpermanganatbad ordet,må jo ha vært en med ekstrem god hukommelse :ler2: Makan til langt og vanskelig ord

Fluen :helen: Har lært litt igjennom årene,men ikke alltid like lett å skrive det ned på en slik måte at andre forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en antihistamin på kvelden i går og ingen kløe i natt! :nigo: Er foreløpig redd for at det er litt for godt til å være sant, men håper..

Ang. homeopat har jeg hørt veldig forskjellig. Har hørt de som har hatt kjempestor hjelp av de, og de som har erfart motsatt.

Bruker også kun Neutral vaske- og skyllemiddel.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg med på tråden her jeg, da jeg også er en livslang atopiker. Det jeg fant ut etter å ha tatt allergi-test (blodprøver+lapp-test) var at jeg hadde fullt utslag på husstøv-midd og lateks. Dvs at i sengen kryper det mange,mange,mange små allergifremkallende dyr som gjør at jeg klør, blir rød, har tett nese osv.. Har investert i sengetøytrekk i midd-stopp-stoff, og vil si at det har hatt en effekt for min del. Kanskje det kan være noe å tenke over? Er iallfall viktig å skifte sengetøy ofte + støvsuge madrass/dyne/pute.

Og ved bruk av hansker er det så klart vinyl som er tryggest for min del!

Ellers fikk jeg anbefalt av hudlege en krem som heter canoderm, som inneholder karbamid som gjenoppbygger hud. Fet og god syns jeg!

Og - antihistamin om natten er supert, har en søvndyssende effekt.

Lykke til yoga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som fungerte for meg i de verste periodene var rett og slett å sette på et helt vanlig plaster (hadde det på fingrene). Da kunne jeg ikke klø på natta.

Ser ut til at det er helt borte nå, hele atopiske eksemet. Merkelige greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det eneste som fungerte for meg i de verste periodene var rett og slett å sette på et helt vanlig plaster (hadde det på fingrene). Da kunne jeg ikke klø på natta.

Ser ut til at det er helt borte nå, hele atopiske eksemet. Merkelige greier :)

Når jeg får dype sprekker bruker jeg plastertape på. Det hjelper veldig. Helst hudfarget, sånn bred type. -Får masse kommentarer da.......*har du jobba alene på kjøkkenet?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får dype sprekker bruker jeg plastertape på. Det hjelper veldig. Helst hudfarget, sånn bred type. -Får masse kommentarer da.......*har du jobba alene på kjøkkenet?*

Der ville jeg ha brukt DuoDerm extra thin "kunstig" hud,isteden.Denne lukker faktisk sår over natten og er utrolig fin for ekstra sprukket og vond hud. Teipen du snakker om kan i enkelt tilfeller ripe/dra opp ny-grodd hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Atopika

Jeg har hatt atopisk eksem så lenge jeg kan huske. For noen år siden var jeg innlagt på Hudavdelingen med eksem på 85 % av kroppen.. Hadde åpne sår bak knærne blant annet, så kunne ikke gå. Jeg ble dyppet i lilla, desinfiserernde bad og sto i stjerneformasjon slik at sykepleiere kunne smøre meg med kortison og Locobase til alle døgnets tider. Fikk også lysbehandling. Trodde ikke mine egne øyne, men etter 1 uke så jeg bedre ut enn jeg hadde gjort på mange år!! Har nesten ikke hatt noe eksem siden den gang heller. Vil derfor dele noen gode tips oss atopikere imellom.

Redingen min har vært (lærte på Hudavdelingen):

- Protopic (kortison som ikke er kortison), må skrives ut av en hudlege. Har brukt dette på hender og i ansikt.

- Elocon (kortison) på resten av kroppen i perioder jeg var ille, vekselvis med Locobase (fet hudkrem, kjøpes på apoteket). Om kvelden smurte jeg meg inn med krem og tullet meg inn i bommulspyjamas og bommulshansker før jeg la meg.

- Kløstillende tabletter. Husker ikke helt hva de heter..

- Badeolje (mener Apoteket har en egen, hvit og blå flaske) som er uten parfyme etc. Badet med denne et par ganger i uken. Om man ikke har badekar, kan man smøre den på kroppen rett før man er ferdig å dusje.

- Kortisonliniment til hodebunnen.

- Lysbehandlig i tillegg. Dette har god effekt.

Det viktigste jeg har lært om å behandle atopisk eksem:

- Det er viktig å behandle eksemet med en gang, ikke la det ligge å ulme og bli verre og verre. Ta knekken på det med en gang det dukker opp. Selv om mange er skeptiske til kortison, er det bedre å bruke dette intensivt en kort periode for så å være symtomfri. Prøv eventuelt Protopic (kortison uten å være kortison - nytt på markedet)

- Ha jevnlig kontakt med en hudelege, ikke gi deg før du finner en virkelig dyktig en, for å få oppfølging. Først etter å ha vært hos åtte ulike hudleger fant jeg en som tok meg på alvor. Det var han som fikk meg innlagt på Hudavdelingen.

- Det er viktig å tenkte at man er atopiker, selv når man ikke har eksem. Jeg bruker f. eks. nesten alt av produkter fra Neutral sin serie. Alt er parfymefritt etc. Jeg bruker heller ikke parfyme til daglig.

- Samboeren min bruker heller ikke aftershave etc. pga meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at denne tråden er blitt aktiv igjen. :) Det er alltid godt å kunne få og dele gode råd. Siden dette i utgangspunktet er min tråd, så er jeg ikke redd for å kuppe den med et nytt spørsmål:

Når jeg trener styrke bruker jeg treningshansker med bomullshansker under. Det hjelper for innsiden av håndflaten (før jeg begynte å bruke hansker, blusset eksemet opp med engang der), men det hjelper ikke mot forsiden av hendene. Det er tydelig at det å trene slik, trigger eksemet på en eller annen måte, men jeg skjønner ikke hvordan. Den siden av hendene er jo ikke i nærheten av vektene...

Noen idéer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svette kan trigge eksem,huden kan reagere på å bli vridd rundt? - skal ikke være lett skal det vel ? :kose:

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svette kan trigge eksem,huden kan reagere på å bli vridd rundt? - skal ikke være lett skal det vel ? :kose:

Nei, det skal neimen ikke være lett! :/

Takk for svar! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...