Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Jeg har enda ikke skrevet under kontrakt på jobb, kan jeg da gå på dagen uten at det får noen følger for meg?
Pingting Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Det kan du ikke, arbeidsmiljøloven gjelder for deg selv om sjefen din overser den. Dermed må du følge vanlig oppsigelsestid. § 15-3. Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Om du ikke gjør det, mener jeg å huske (men dette er jeg ikke 100% sikker på altså, fant det ikke i lovteksten) at arbeidsgiver kan kreve dekning for tapte inntekter som følger av ditt fravær. Det mest relevante da blir kanskje at de holder tilbake lønna eller lignende.
Gjest barista Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Dersom du ikke har NOEN kontrakt på arbeidsstedet, så kan du gå på dagen om du vil. :-)
Pingting Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 (endret) Dersom du ikke har NOEN kontrakt på arbeidsstedet, så kan du gå på dagen om du vil. :-) Jeg blir så irritert på sånne nisser som deg som uttaler seg skråsikkert om noen de tydeligvis ikke har peiling på. Jeg har ikke all verdens med peiling jeg heller, men jeg undersøker ting før jeg uttaler meg om dem. Det du sier stemmer ikke overhodet med noe av det jeg fant ut da jeg søkte på dette på nett. Hvis du skal hive ut slike påstander så er du nødt til å begrunne det bedre, enten ved referanse til lov, aktuelle nettsider eller saker hvor dette har skjedd og det har vært problemfritt. La meg demonstrere: Jeg siterer igjen arbeidsmiljøloven: § 15-3. Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Dette er klippet fra nettsidene til Arbeidstilsynet: Når skriftlig arbeidsavtale ikke er inngått Selv om arbeidsgiver skal sørge for at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale i ethvert arbeidsforhold, er det likevel en del arbeidstakere som ikke har arbeidsavtale. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Ved muntlige avtaler kan det imidlertid lett oppstå uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe. Ofte blir det påstand mot påstand. Derfor er det en klar fordel, og et lovkrav, med skriftlige arbeidsavtaler. Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven. Dette er klippet fra et nettmøte på ABC nyheter hvor advokat Rune Selbo svarer: hei! jeg har jobbet i en butikk siden 23.7.05. har fremdeles ikke skrevet kontrakt, selv om jeg har bedt om det 3 ganger. mistrives veldig der, og lurer derfor på om jeg skal si opp, men hvor lang oppsigelsestid har jeg uten kontrakt? kan jeg i praksis gå på dagen? (vet jo at det ikke er så lurt, da jeg HELT sikkert IKKE får attest derfra ) Setter STOR pris på svar, da dette plager meg veldig!! MVH "ulvepus" SVAR: Etter arbeidsmiljøloven har du et ubetinget krav på arbeidskontrakt. Uten arbeidskontrakt gjelder uansett arbeidsmiljølovens regler og du har krav på minimum 1 måneds oppsigelsestid regnet fra måneden etter at oppsigelsen ble gitt. LO sine nettsider sier dette: Arbeidskontrakten beskytter både deg og arbeidsgiveren mot misforståelser i forhold til hvilke rettigheter og plikter du har. Du er ikke forsvarsløs uten arbeidskontrakt. Loven beskytter deg selv om du ikke har inngått kontrakt. Men sørg for å starte arbeidsforholdet ditt på en god måte, ved å inngå en kontrakt med arbeidsgiveren. En muntlig avtale er også forpliktende. Men hvis det oppstår uenighet mellom deg og arbeidsgiveren, er det i ettertid alltid vanskelig å slå fast hva den muntlige avtalen egentlig gikk ut på. Juss-buss og JURK skriver dette om arbeidsgivers styringsrett i forhold til loven: Styringsretten er ikke ubegrenset. Generelt kan man si at arbeidsgiver kan foreta slike handlinger som er saklig begrunnet i hensynet til driften av virksomheten. Arbeidsmiljøloven og andre lover, tariffavtaler, arbeidsavtalen din og sedvane legger alle bånd på styringsretten. Arbeidsgiver kan ikke gå bort fra det dere har avtalt, eller kreve at du handler i strid med loven. For noen relevante saker så kan du for eksempel sjekke denne tråden på diskusjon.no hvor trådstarter etterhvert får svar fra arbeidstilsynet om at oppsigelsestiden gjelder som den står i loven, selv uten kontrakt. I tillegg vil du se at hvis du googler dette vil du finne en mengde diskusjonstråder om lignende forhold hvor det gang på gang blir poengtert at du ikke bare kan gå. Enten får du finne frem noen tekster som underbygger påstanden din litt bedre, eller så får du gå tilbake til kaffelagingen. Edit: Fant en til, denne er hentet fra et dokument om arbeidsavtaler fra Jussformidlingen Saksbehandlere hos Jussformidlingen har opplevd følgende bemerkning fra arbeidstaker: "Dessuten har jeg ikke skriftlig kontrakt, så jeg kan gå på dagen om jeg vil." Denne myten kan avlives med det samme. Arbeidstakeren er ikke mindre bundet om hun eller han har skriftlig avtale eller ikke. Man står ikke friere uten, og lovens minimumsregler om oppsigelsestid vil kunne gjøres gjeldende om arbeidsgiver krever det. Endret 8. mars 2010 av Pingting 3
Gjest barista Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Jeg blir så irritert på sånne nisser som deg som uttaler seg skråsikkert om noen de tydeligvis ikke har peiling på. Jeg har ikke all verdens med peiling jeg heller, men jeg undersøker ting før jeg uttaler meg om dem. Det du sier stemmer ikke overhodet med noe av det jeg fant ut da jeg søkte på dette på nett. Hvis du skal hive ut slike påstander så er du nødt til å begrunne det bedre, enten ved referanse til lov, aktuelle nettsider eller saker hvor dette har skjedd og det har vært problemfritt. La meg demonstrere: Jeg siterer igjen arbeidsmiljøloven: Dette er klippet fra nettsidene til Arbeidstilsynet: Dette er klippet fra et nettmøte på ABC nyheter hvor advokat Rune Selbo svarer: LO sine nettsider sier dette: Juss-buss og JURK skriver dette om arbeidsgivers styringsrett i forhold til loven: For noen relevante saker så kan du for eksempel sjekke denne tråden på diskusjon.no hvor trådstarter etterhvert får svar fra arbeidstilsynet om at oppsigelsestiden gjelder som den står i loven, selv uten kontrakt. I tillegg vil du se at hvis du googler dette vil du finne en mengde diskusjonstråder om lignende forhold hvor det gang på gang blir poengtert at du ikke bare kan gå. Enten får du finne frem noen tekster som underbygger påstanden din litt bedre, eller så får du gå tilbake til kaffelagingen. Edit: Fant en til, denne er hentet fra et dokument om arbeidsavtaler fra Jussformidlingen Ja det er aldeles korrekt. Men dersom en ikke har NOEN arbeidsavtale overhode, har en ikke en avtale angående hvor mye arbeid t/u o.l. arbeidstakeren skal ha. Derfor, i prakis, kan ikke arbeidsgiveren "tvinge" deg til å arbeide noe mer enn hva du selv ønsker. Omvent også. Men h*n kan bli vrang angående sist lønn, og stille seg vanskelig der. Dette vet jeg av fakta, fordi jeg har vært i samme situasjon selv, og fikk juridisk hjelp/råd da.
Hunmedham Skrevet 28. februar 2013 #6 Skrevet 28. februar 2013 Ja det er aldeles korrekt. Men dersom en ikke har NOEN arbeidsavtale overhode, har en ikke en avtale angående hvor mye arbeid t/u o.l. arbeidstakeren skal ha. Derfor, i prakis, kan ikke arbeidsgiveren "tvinge" deg til å arbeide noe mer enn hva du selv ønsker. Omvent også. Men h*n kan bli vrang angående sist lønn, og stille seg vanskelig der. Dette vet jeg av fakta, fordi jeg har vært i samme situasjon selv, og fikk juridisk hjelp/råd da. I slike tilfeller kommer realitetene inn foran formalitetene. Selv om det ikker foreligger en arbeidsavtale, foreligger det et ansettelsesforhold. Det at arbeidstaker kommer på jobb til en tid, og forlater jobben til en annen tid, er under instruks, har oppgaver, mottar lønn - altså på alle måter oppfører seg som om og behandles som om det er et ansettelsesforhold, beviser at det faktisk eksisterer et ansettelsesforhold. Poenget her er at mangelen på papirer (ofte en fordel for arbeidsgiver) ikke skal gå utover arbeidstaker. I arbeidsmiljøloven defineres arbeidstaker som den svake part og uklarhet blir arbeidsgivers anvar. Er det tvil, får arbeidstaker rett. Resonnementet over kan videreføres: Hvor stor stillingshjemmel er arbeidstaker ansatt i? Det fremgår kanskje ikke av noen arbeidsavtale, men det fremgår av praksis - altså hvor mange timer i uken har den ansatte vært på jobb. Ved behov kan slikt snittberegnes for å komme frem til en stillingsbrøk. Dette kan arbeidsgiver også vise til. Har man jobbet en viss mengde over tid, forpliktes man til samme mengde i den lovregulerte oppsigelsestiden - også der man ikke har et eneste papir. Og oppsigelsestiden er ganske rikig slik det er sagt over, i en måned fra førstkommende månedsskifte. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå