Gå til innhold

Snart 17år gammel, hormonspiral aktuelt?

Gjest Gjest_jente93_*

Anbefalte innlegg

Så bra at det ordnet seg for deg :)

Jeg skulle sette inn spiral i desember, men det gikk ikke så bra. Den historien kan leses her.

Post gjerne om hvordan det går fremover. Vurderer kanskje å prøve det på nytt selv, om jeg blir klar for det da :)

Endret av Dansepiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å høre!

Datteren min har også fått time hos gynekolog nå, og hun gleder seg. Nå har hun blødninger stort sett hele tiden, kun et par dager uten innimellom, og det er helt uholdbart.

Ønsker henne masse lykke til!

Kjenner til situasjonen. Er ikke noe kjekt.

Så bra at det ordnet seg for deg :)

Jeg skulle sette inn spiral i desember, men det gikk ikke så bra. Den historien kan leses her.

Post gjerne om hvordan det går fremover. Vurderer kanskje å prøve det på nytt selv, om jeg blir klar for det da :)

Off, det hørtes ikke godt ut! Jeg skal ta å poste litt oppdateringer innimellom. Kan nevnes at jeg ikke har blødd noe mer i dag. Har brunlig utflod, noe som sannsynligvis skyldes blod etter innføringen. Ellers merker jeg lite enda, er overrasket over at jeg ikke har hatt mer vondt i dag. Siden det faktisk bare er en dag siden den ble satt inn.

Vil vente en uke med å ha sex, fordi jeg er livredd for eventuelle infeksjoner og vil derfor ikke gjøre noe som kan "irritere", men litt kosing på egenhånd har jeg prøvd. Var overbevist om at det kom til å gjøre vondt pga muskelsammentrekninger nedentil under orgasmer. Har foreløpig ikke merket det. Alt virker som normalt, med andre ord!

Håper bare så inderlig at det fortsetter sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dansepiken:

Ser du bor i Bergensområde. Jeg vil gjerne anbefale Dr.Tande på Åsane Storsenter. Han er veldig behagelig, forklarte alt som skjedde og gjorde den i utgangspunktet veldig skumle opplevelsen, mye greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette med å ha født barn var regelen før, pga størrelsen på livmor og spiral, men nå får man spiral i mindre størrelser også.

Så er det også en fare for at infeksjoner i underlivet kan ledes opp i livmoren via spiralen, og i verste fall føre til sterilitet, men det kommer jo an på hvor utsatt man er for infeksjoner. Selv har jeg aldri hatt infeksjon i underlivet, og da er dette heller ingen risiko for meg. En som ofte har UVI derimot bør kanskje tenke over dette.

Jeg hadde gått til en annen lege, både det at hun nekter deg dette uten medisinsk grunnlag, og det at hun synser om ditt seksualliv er grunn til å ikke gå dit mer. Du høres på meg ganske reflektert ut i forhold til dette, og når også din foresatte støtter deg går legen langt ut over sin myndighet her.

Grunnen til at man ikke anbefaler spiral ved hyppig partnerbytte er forøvrig også dette med infeksjonsfaren, så det er bare å bruke kondom i tillegg med nye partnere, frem til begge har testet seg for sykdommer og man vet om det blir noe fast.

Jeg var på legen idag i håp om å få sette inn hormonspiral, men legen var veldig skeptisk pga dette med infeksjonsfare. Det hadde ingenting å gjøre med at det var vanskelig å sette inn spiralen på kvinner som ikke hadde født, men fordi det var ekstra kjedelig å bli steril pga infeksjon dersom man ikke har barn fra før... Forstod det som at det var i forbindelse med innsettingen og det å ha et fremmedlegeme i kroppen som var infeksjonsfaren, ikke om man var plaget med infeksjoner tidligere eller hyppige partnerbytter.

Jeg endte opp med å få en ny type p-pillere (..igjen), så får jeg prøve ut og se om det går bra, eller om jeg må gå tilbake igjen og be om spiral en gang til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dansepiken:

Ser du bor i Bergensområde. Jeg vil gjerne anbefale Dr.Tande på Åsane Storsenter. Han er veldig behagelig, forklarte alt som skjedde og gjorde den i utgangspunktet veldig skumle opplevelsen, mye greiere.

Takk for tips!

Dr. Tande er notert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på legen idag i håp om å få sette inn hormonspiral, men legen var veldig skeptisk pga dette med infeksjonsfare. Det hadde ingenting å gjøre med at det var vanskelig å sette inn spiralen på kvinner som ikke hadde født, men fordi det var ekstra kjedelig å bli steril pga infeksjon dersom man ikke har barn fra før... Forstod det som at det var i forbindelse med innsettingen og det å ha et fremmedlegeme i kroppen som var infeksjonsfaren, ikke om man var plaget med infeksjoner tidligere eller hyppige partnerbytter.

Jeg endte opp med å få en ny type p-pillere (..igjen), så får jeg prøve ut og se om det går bra, eller om jeg må gå tilbake igjen og be om spiral en gang til :P

Kjipt :( Legen min sa at han hadde satt inn en del tusen spiraler og aldri hatt problemer med infeksjoner. Han sa alt i grunnen handlet om hygiene fra gynekologen sin side og at sjansen for infeksjoner var veldig, veldig liten.

Akkurat hva som fremprovoserer disse infeksjonene er veldig diskutert...

Hvilke piller er det du har begynt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Kjipt :( Legen min sa at han hadde satt inn en del tusen spiraler og aldri hatt problemer med infeksjoner. Han sa alt i grunnen handlet om hygiene fra gynekologen sin side og at sjansen for infeksjoner var veldig, veldig liten.

Akkurat hva som fremprovoserer disse infeksjonene er veldig diskutert...

Hvilke piller er det du har begynt på?

Nå fikk jeg Synfase, skal begynne på neste mens -og håper det blir bra :) Har gått på loette, mercilon og yasmin tidligere, og fått diverse symptomer som kløe over hele kroppen, mellomblødninger, nedsatt sexlyst, helt tørr "der nede", humørsvingninger ... Har gått på p-piller siden jeg var 16 (er nå 22), og sluttet å ta dem for 3 mnd siden. I løpet av 3 mnd har alle disse symptomene forsvunnet, skikkelig deilig! Så jeg håpte å få begynne med noe annet enn p-piller egentlig, men får vel bare prøve et p-pille-merke til da :/ Men må si jeg ble litt skremt når hun sa dette med sterilitet av spiral, vet det er SVÆRT sjelden man får infeksjon, men om det skulle skje så er det jo forferdelig kjedelig! :(

Så selv om jeg ikke er så gira på å begynne med p-piller igjen, så gleder jeg meg egentlig litt, fordi det er jo så skummelt å bruke kun kondom! Stoler ikke på kondom altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Illiya

Datteren min fikk satt inn hormonspiral i går, og det gikk veldig fint!

Hun hadde time hos gynekolog, og dette var forresten også første gang hun var i en "GU"-situasjon, så hun var jo veldig spent på forhånd. Gynekologen var en godt voksen mann, og han var veldig saklig og grei.

Jeg satt i samme rom, hun ville det, rommet var avdelt med et stort forheng.

Hun ble først undersøkt med ultralyd, for å måle om størrelsen på livmora var stor nok. Deretter fikk hun lokalbedøvelse innvendig, ettersom det ville gjøre vondt når han trakk i livmoråpningen. Det ble vondt for henne først da spiralen ble innsatt, men det varte bare noen sekunder. Kunne sammenlignes med de verste menssmertene hun har hatt før, sa hun. Til slutt undersøkte han ved ultralyd om spiralen satt korrekt.

Hun hadde tatt to ibux på forhånd, ettersom det skal hjelpe musklene til å slappe av, samt at det ikke skal gjøre så vondt. Vet ikke om det hadde noen hensikt...

I det hele tatt gikk det veldig greit, fort og ukomplisert. Hun hadde forventet at det ble langt verre. Ca en time etterpå fikk hun sterke "menssmerter", men de gikk over ved å ta ibux. Senere har hun ikke hatt særlig smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble først undersøkt med ultralyd, for å måle om størrelsen på livmora var stor nok. Deretter fikk hun lokalbedøvelse innvendig, ettersom det ville gjøre vondt når han trakk i livmoråpningen. Det ble vondt for henne først da spiralen ble innsatt, men det varte bare noen sekunder. Kunne sammenlignes med de verste menssmertene hun har hatt før, sa hun. Til slutt undersøkte han ved ultralyd om spiralen satt korrekt.

Var dette hos en gynekolog via henvisning fra fastlegen, eller en privat en? Var dette med bedøvelse noe som var avtalt spesielt på forhånd, eller spesielt for dette stedet?

Bare lurer fordi ingen jeg har snakket med har nevnt den muligheten, og det synes jeg er dumt da det høres ut som en løsning som fungte fint! :)

Det eneste jeg fikk beskjed om var å ta valium, og å få noen til å følge meg hvis jeg skulle prøve igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Var dette hos en gynekolog via henvisning fra fastlegen, eller en privat en? Var dette med bedøvelse noe som var avtalt spesielt på forhånd, eller spesielt for dette stedet?

Bare lurer fordi ingen jeg har snakket med har nevnt den muligheten, og det synes jeg er dumt da det høres ut som en løsning som fungte fint! :)

Det eneste jeg fikk beskjed om var å ta valium, og å få noen til å følge meg hvis jeg skulle prøve igjen...

Dette var hos en gynekolog etter henvisning fra fastlege ja. Bedøvelse var ikke avtalt på forhånd, det virket som det var standard å gi bedøvelse. Hun syntes heller ikke bedøvelsessprøyta var vond.

Jeg spurte legen om hun skulle få en beroligende tablett før innsettelsen, men han sa det var helt unødvendig. Jeg hadde jo lest alt som er skrevet her, og hadde med en sånn i tilfelle.

Det gikk egentlig veldig fint, og mye bedre enn både jeg og hun trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...