Gjest Gjest_jente93_* Skrevet 5. mars 2010 #1 Del Skrevet 5. mars 2010 Heisann, Da jeg mangler protein S, kan jeg ikke gå på vanlig p-pille, p-ring eller p-plaster. Jeg har nå brukt minipillen Cerazette i rundt et år, men er nå så lei uregelmessige og alt for lange blødninger forferdelige kviseutbrudd og humørsvingninger som ikke ligner grisen. Etter å ha fått anbefalt hormonspiral av hudlege og fastlege, var jeg i kontakt med en gynekolog i november i år. Jeg fikk time og hun sjekket om jeg var fysisk "klar" til å få satt inn spiral - noe hun kunne bekrefte at jeg var. Har hatt regelmessig mens siden jeg var 12år. Uansett bestemte hun seg for at hun ikke ville sette inn spiralen på bakgrunn av at hun var overbevist om at jenter på min alder ofte hadde flere partnere, og at sjansen for infeksjoner da ble større. Jeg har hatt samme partner i snart 2 år. Mamma var med til gynekologen og kunne bekrefte dette. Jeg er rett og slett veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Hadde jeg fysisk sett ikke vært klar for å få satt inn spiral hadde jeg godtatt hennes vurdering. Men når hun grunngir "avslaget" med en norm hun selv har funnet ut, syns jeg det er vanskelig å svelge. Da jeg i tillegg følte meg en smule overkjørt når hun etterpå presterte å kalle meg dum, fordi jeg valgte å fortsette på cerazette, ble hele opplevelsen kanskje kjip. Nå har jeg valget mellom å slutte på Cerazette og kun bruke kondom (noe som egentlig er uaktuelt ettersom jeg ikke stoler på det), eller begynne på en pille som kan gi meg økt risiko for blodpropp og det å finne en gynekolog som er villig til å sette inn en spiral på meg. I den forbindelse lurer jeg på om dere vet om noen gynekologer i Bergensområdet som dere eventuelt kan anbefale. Enten fordi de er dyktige, eller fordi du har kjennskap til at de har satt hormonspiral på noen "yngre" før. Jeg er ute etter seriøse svar, ikke skjenneprekener fordi jeg kun er 16, snart 17. På forhånd, takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #2 Del Skrevet 6. mars 2010 Så vidt jeg vet er hovedgrunnen til å ikke sette inn spiral på unge jenter at de IKKE har født barn. Slik var det i alle fall "den gang jeg var ung". Men verden går vel i alle retninger nå tenker jeg... Hormonspiralen hjalp ikke meg på noen av punktene, jeg hadde like mye plager og enda flere blødninger med hormonspiral. Prøvde to ganger faktisk, men gav opp. Jeg ville nok forsøkt å få en "second opinion" fra en annen gynekolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 6. mars 2010 #3 Del Skrevet 6. mars 2010 Dette med å ikke sette inn før man har født gjelder i første rekke kobberspiral. Offda! Verre? Har du gått på Cerazette før da? Ja, second opinion er kanskje veien å gå, jeg har tross alt ikke noen andre alternativer enn hormonspiral... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #4 Del Skrevet 6. mars 2010 Er det på grunn av østrogen du ikke kan bruke plaster, piller osv? Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem å få satt inn spiral, men vær forberedt på at det kan gjøre litt vondt. Ellers har man og p-stav, men denne inneholder vel noe av de samme hormonene som Cerazette, så siden de ikke funker for deg så kan det være at staven heller ikke funker. Ang. legen din så hadde jeg byttet lege. Jeg ville ikke fortsatt hos en som insinuerer at jeg er en flyfille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 6. mars 2010 #5 Del Skrevet 6. mars 2010 Ja, pga østrogen. Har veldig lavt nivå av S-protein, og tilskudd av østrogen vil da øke risikoen for blodpropp betydelig. Snakket med fastlegen om p-stav, men han nektet å sette den inn på meg, fordi han mente det sannsynligvis bare kom til å bli enda verre enn med Cerazette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 6. mars 2010 #6 Del Skrevet 6. mars 2010 Ja, pga østrogen. Har veldig lavt nivå av S-protein, og tilskudd av østrogen vil da øke risikoen for blodpropp betydelig. Snakket med fastlegen om p-stav, men han nektet å sette den inn på meg, fordi han mente det sannsynligvis bare kom til å bli enda verre enn med Cerazette... Datteren min på 17 har p-stav, og hun har blødninger annenhver uke omtrent, av og til oftere også. Hun har også vurdert hormonspiral. Snakket med legen om det, men vi fikk også samme svar som deg, nemlig at ungjenter som regel ikke har stabile forhold osv. HUn har også et stabilt forhold, og vet ellers å passe seg, så vi syntes også det var et merkelig argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 6. mars 2010 #7 Del Skrevet 6. mars 2010 Datteren min på 17 har p-stav, og hun har blødninger annenhver uke omtrent, av og til oftere også. Hun har også vurdert hormonspiral. Snakket med legen om det, men vi fikk også samme svar som deg, nemlig at ungjenter som regel ikke har stabile forhold osv. HUn har også et stabilt forhold, og vet ellers å passe seg, så vi syntes også det var et merkelig argument. Føler med henne Er forferdelig irriterende. Kanskje legene har fått litt for mye makt? "Det er viktig at du finner fram til det middelet som passer best for deg. Dette kan du finne ut i samråd med lege, helsesøster, jordmor eller sykepleier. Alle ansatte på legekontoret har taushetsplikt. Vi oppfordrer til selvbestemt prevensjon. Det betyr at du selv velger prevensjonsmiddel utifra det du syns passer best og som du tror er lettest å bruke riktig. Du har krav på å få den informasjonen du trenger for å ta dette valget." Fra seksuellopplysning.no "Du har krav på å få informasjonen du trenger for å ta dette valget". Vi har informasjonen, og vi har rett på prevensjon som passer oss. Hvordan kan leger da ta en beslutning ut i fra sitt personlige syn på unge kvinners seksualitet? Irriterende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #8 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har også protein S-mangel, og jeg fikk tilbud om spiral fra legen min selv om jeg ikke hadde født barn. Da var jeg 23 år og i et fast forhold. Så lenge du er klar over at spiralen ikke beskytter mot kjønnssykdommer burde du strengt tatt være en god kandidat for å få spiral. Hvis jeg var deg ville jeg snakket med en annen lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 6. mars 2010 #9 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har også protein S-mangel, og jeg fikk tilbud om spiral fra legen min selv om jeg ikke hadde født barn. Da var jeg 23 år og i et fast forhold. Så lenge du er klar over at spiralen ikke beskytter mot kjønnssykdommer burde du strengt tatt være en god kandidat for å få spiral. Hvis jeg var deg ville jeg snakket med en annen lege. Oj, så vi er flere? Ja, vet du hva. Jeg må nok bare få kontakt med en annen lege... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 6. mars 2010 #10 Del Skrevet 6. mars 2010 Dette med å ikke sette inn før man har født gjelder i første rekke kobberspiral. Offda! Verre? Har du gått på Cerazette før da? Ja, second opinion er kanskje veien å gå, jeg har tross alt ikke noen andre alternativer enn hormonspiral... Dette med å ha født barn var regelen før, pga størrelsen på livmor og spiral, men nå får man spiral i mindre størrelser også. Så er det også en fare for at infeksjoner i underlivet kan ledes opp i livmoren via spiralen, og i verste fall føre til sterilitet, men det kommer jo an på hvor utsatt man er for infeksjoner. Selv har jeg aldri hatt infeksjon i underlivet, og da er dette heller ingen risiko for meg. En som ofte har UVI derimot bør kanskje tenke over dette. Jeg hadde gått til en annen lege, både det at hun nekter deg dette uten medisinsk grunnlag, og det at hun synser om ditt seksualliv er grunn til å ikke gå dit mer. Du høres på meg ganske reflektert ut i forhold til dette, og når også din foresatte støtter deg går legen langt ut over sin myndighet her. Grunnen til at man ikke anbefaler spiral ved hyppig partnerbytte er forøvrig også dette med infeksjonsfaren, så det er bare å bruke kondom i tillegg med nye partnere, frem til begge har testet seg for sykdommer og man vet om det blir noe fast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 6. mars 2010 #11 Del Skrevet 6. mars 2010 Dette med å ha født barn var regelen før, pga størrelsen på livmor og spiral, men nå får man spiral i mindre størrelser også. Så er det også en fare for at infeksjoner i underlivet kan ledes opp i livmoren via spiralen, og i verste fall føre til sterilitet, men det kommer jo an på hvor utsatt man er for infeksjoner. Selv har jeg aldri hatt infeksjon i underlivet, og da er dette heller ingen risiko for meg. En som ofte har UVI derimot bør kanskje tenke over dette. Jeg hadde gått til en annen lege, både det at hun nekter deg dette uten medisinsk grunnlag, og det at hun synser om ditt seksualliv er grunn til å ikke gå dit mer. Du høres på meg ganske reflektert ut i forhold til dette, og når også din foresatte støtter deg går legen langt ut over sin myndighet her. Grunnen til at man ikke anbefaler spiral ved hyppig partnerbytte er forøvrig også dette med infeksjonsfaren, så det er bare å bruke kondom i tillegg med nye partnere, frem til begge har testet seg for sykdommer og man vet om det blir noe fast. Takk for svar! Jeg hadde nok heller ikke vurdert hormonspiral dersom jeg var særlig utsatt for infeksjoner. Vet jeg hadde mye problemer med urinveisinfeksjoner før, men har ikke vært plaget med dette på 8-10år nå. Ja, er nettopp det jeg syns er rart. At hun kan tillate seg å trekke slike slutninger og synse rundt mitt seksualliv, spesielt da jeg har med min mor, er trist og frustrerende. Er det noen som kan gi meg navnet på noen forståelsesfulle gynekologer i Bergensområde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #12 Del Skrevet 8. mars 2010 Må si at du virker eldre i måten du skriver på enn 17 år. To venninner av meg har vært hos gynekolog for å få satt inn spiral. Hun ene har vært gravid og tatt abort tidligere. På henne var det ikke noe problem å sette inn spiralen, men hun syntes at det var ubehagelig og hun hadde kramper i en uke etterpå. Det er fordi kroppen prøver å støte ut fremmedlegemet som en spiral er. Hun andre jeg kjenner hadde ikke vært gravid før, og etter masse prøving måtte legen gi opp. Hun sa at det var veldig vondt og ikke noe hyggelig. Så vær oppmerksom på at du kan få kramper og at det ikke er sikkert at spiralen går inn. Håper at du finner en lege som tar deg alvorlig, når du er såpass voksen som du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 9. mars 2010 #13 Del Skrevet 9. mars 2010 Må si at du virker eldre i måten du skriver på enn 17 år. To venninner av meg har vært hos gynekolog for å få satt inn spiral. Hun ene har vært gravid og tatt abort tidligere. På henne var det ikke noe problem å sette inn spiralen, men hun syntes at det var ubehagelig og hun hadde kramper i en uke etterpå. Det er fordi kroppen prøver å støte ut fremmedlegemet som en spiral er. Hun andre jeg kjenner hadde ikke vært gravid før, og etter masse prøving måtte legen gi opp. Hun sa at det var veldig vondt og ikke noe hyggelig. Så vær oppmerksom på at du kan få kramper og at det ikke er sikkert at spiralen går inn. Håper at du finner en lege som tar deg alvorlig, når du er såpass voksen som du er. Syns det du ? Takk for det! Og takk for informativt svar! Er forberedt på det verste, men er så gale når jeg går på Cerazette at jeg tror det vil være verdt å prøve det. Hadde gjort alt mye lettere dersom det fungerte. Veldig synd med hun ene venninnen din! Håper det ordner seg for henne! Har fått legetime neste uke, så nå håper jeg virkelig på å bli tatt alvorlig, ja. Tar med meg mamma, da jeg føler det får meg til å fremstå som litt mer seriøs (er relativt vanskelig å bli tatt alvorlig som 16/17-åring i utgangspunktet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 9. mars 2010 #14 Del Skrevet 9. mars 2010 Jeg fikk hormonspiral da jeg var 22, uten å ha født, og uten at legen stilte noen spørsmål om jeg var i et fast forhold eller ikke. Jeg har heller ingen andre medisinske grunner til å ville ha spiral fremfor andre prevensjonsmidler. Men dette var ikke i Bergen, så kan nok ikke gi deg noen tips om leger Ifølge legen jeg var hos var hovedårsaken til at kobberpiral ble anbefalt kun til de som hadde barn at menstruasjonsblødningene ble større og mer smertefulle enn om man hadde født. Hormonspiral demper menstruasjonsblødningene, så man slipper unna hele det problemet. Det er også større sjanse for at kroppen støter ut spiralen om man ikke har fått barn, men dette gjelder begge typer spiral (ifølge legen). (ikke at dette var så veldig relevant for TS, men så temaet ble diskutert ellers i tråden). Håper iallfall det går bedre hos den nye legen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fin_bil Skrevet 9. mars 2010 #15 Del Skrevet 9. mars 2010 Hei Håper du får en bedre vurdering ved den nye legetimen.. Jeg kan heller ikke bruke p-piller. Og har nå prøvd cerazette men ga opp i går. Er skikkelig lei av å "blø i hjel" og høyt forbruk av tamponger og bind. Moren min syntes jeg burde få spiral, men legen sa det var uaktuell fordi jeg ikke hadde født(noe jeg mener er en gammeldags holdning) Så nå skal jeg bestille time hos privat gynokolog og håpe at han er av dem som er litt mer oppdatert på spiral fronten. Jeg syntes forresten det var et usakelig argument legen kom med da hun mente at yngre ofte hadde flere tilfeldige partnere.. Det er vel ikke alderen som har noe å si på om man "ligger rundt", er da mange godt voksne som praktiserer dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theia Skrevet 10. mars 2010 #16 Del Skrevet 10. mars 2010 Vil bare skrive et lite varsko til alle her som bare tenker at jeg bare setter inn spiralen så ordner alt seg. Jeg er 25 år, har ikke født noen barn og har mye bivirkninger på p-piller, selv cerazatte. Fikk satt inn hormonspiral for 5 mnd siden, og ikke bare gjorde selve innsettingen veldig vondt, men slet i 2 mnd med store regelmessige smerter, nå de senere mnd'ene er det bare når jeg får mensen. Tenk nøye gjennom hvor mye smerte du orker, jeg har selv høy smerteterskel, men dette slet jeg med. Selv om ikke alle opplever så mye smerte, er det greit å ha tenkt igjennom om du synes det er verdt det. Selv skal jeg ta ut spiralen og kjøpe en Pearly eller Ladycomp, slik at jeg slipper å utsette kroppen for flere hormoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ida Skrevet 18. mars 2010 #17 Del Skrevet 18. mars 2010 <!--quoteo(post=7881522:date=06.03.2010 (14:16) :name=Illiya)--><div class='quotetop'>SITER(Illiya @ 06.03.2010 (14:16) ) ←</div><div class='quotemain'><!--quotec--> "Det er viktig at du finner fram til det middelet som passer best for deg. Dette kan du finne ut i samråd med lege, helsesøster, jordmor eller sykepleier. Alle ansatte på legekontoret har taushetsplikt. Vi oppfordrer til selvbestemt prevensjon. Det betyr at du selv velger prevensjonsmiddel utifra det du syns passer best og som du tror er lettest å bruke riktig. Du har krav på å få den informasjonen du trenger for å ta dette valget." Jeg synes det er viktig at dere klager til pasientombudet bege to! Det er viktig Rett til å klage Du har rett til å klage hvis du mener at du ikke har fått den helsehjelp du har krav på eller mener at du ikke er blitt informert tilstrekkelig. Du kan klage direkte til det helsepersonellet det gjelder, til avdelingen, til sykehuset, til pasientombudet eller til fylkeslegen. Klage til fylkeslegen må være skriftlig (og for ordens skyld bør de andre klagene også være det), og du må saklig beskrive forholdet du vil klage på. Du må selv undertegne eller den må undertegnes av en som representerer deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 19. mars 2010 #18 Del Skrevet 19. mars 2010 Vil bare skrive et lite varsko til alle her som bare tenker at jeg bare setter inn spiralen så ordner alt seg. Jeg er 25 år, har ikke født noen barn og har mye bivirkninger på p-piller, selv cerazatte. Fikk satt inn hormonspiral for 5 mnd siden, og ikke bare gjorde selve innsettingen veldig vondt, men slet i 2 mnd med store regelmessige smerter, nå de senere mnd'ene er det bare når jeg får mensen. Tenk nøye gjennom hvor mye smerte du orker, jeg har selv høy smerteterskel, men dette slet jeg med. Selv om ikke alle opplever så mye smerte, er det greit å ha tenkt igjennom om du synes det er verdt det. Selv skal jeg ta ut spiralen og kjøpe en Pearly eller Ladycomp, slik at jeg slipper å utsette kroppen for flere hormoner. Det hørtes ikke noe godt ut! Utrolig leit for deg. Uansett hvor skummelt spiral kan være, må jeg nesten bare prøve det. Jeg har virkelig -ingen- andre muligheter. For jeg syns jeg er for ung til å begynne å bruke slik som Pearly eller Ladycomp, etter som disse kan slå feil. Barn i en alder av 17år er ikke ønskelig. Nå har jeg vært hos fastlegen. Han var (utrolig nok) helt enig med meg, og henviste meg videre til en ny gynekolog med en gang. Han understreket at det måtte være min og mamma sin avgjørelse sånn rent moralsk sett. Ellers sa han at han ville henvise meg videre til en ny gynekolog dersom denne andre ikke ønsker å sette inn på meg. Herlig å føle en blir hørt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 14. april 2010 #19 Del Skrevet 14. april 2010 Hei alle sammen, Nå har jeg fått spiral. Var hos en ny gynekolog i går. Han fortalte meg ulempene og fordelene med spiralen og målte nedentil. Det var akkurat plass, og han satte inn spiralen. Det gjorde veldig vondt i et par sekunder, to-tre ganger, men kunne vært verre. Blødde litt dagen jeg fikk satt den inn, og hadde endel magesmerter, samt verk i korsryggen. I dag har jeg nesten ikke merket noenting, bortsett fra litt spotting. Nå håper jeg dette går bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 14. april 2010 #20 Del Skrevet 14. april 2010 Hei alle sammen, Nå har jeg fått spiral. Var hos en ny gynekolog i går. Han fortalte meg ulempene og fordelene med spiralen og målte nedentil. Det var akkurat plass, og han satte inn spiralen. Det gjorde veldig vondt i et par sekunder, to-tre ganger, men kunne vært verre. Blødde litt dagen jeg fikk satt den inn, og hadde endel magesmerter, samt verk i korsryggen. I dag har jeg nesten ikke merket noenting, bortsett fra litt spotting. Nå håper jeg dette går bra! Godt å høre! Datteren min har også fått time hos gynekolog nå, og hun gleder seg. Nå har hun blødninger stort sett hele tiden, kun et par dager uten innimellom, og det er helt uholdbart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå