Gjest Gjest_mint_* Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Hei!! Har noe jeg lurer på i forbindelse med konfirmasjon. Vi (foreldrene)har skilt lag for mange år siden, men skal ha konfirmasjonen sammen. : vi er enige om hvor vi skal ha konf og sånn,, eneste er at jeg lurer litt på om det blir riktig at vi deler utgiftene 50/50 når det kommer 10stk fra min side og 40stk fra hans? (har valgt å ikke invitere fam til min "nye" mann, men kun fordi at vi føler vi må holde kostnadene nede...skulle gjerne hatt de der!) Noen som vet hva som er vanlig når det er så stor forskjell på antall fra hver fam? Har hørt om den fordelingssaken med 6-deler- men vil helst høre fra dere hva som er vanlig praksis utenom dette??? Vil at dette skal gå så knirkefritt som mulig... men syns 50/50 kanskje er litt urettferdig når det er som det er ????? Håper noen kan hjelpe med gode svar!
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Da mine stebarn ble konfirmert opplevde vi det samme. Mors familie var større enn fars, og de ble enige om at far skulle betale litt midre i mat. Leie av lokaler osv, ble delt på to. Syns ikke man skal telle på kronen når det bare er noen få personer det er snakk om, men når den ene familien teller 30 mer enn den andre sier det seg selv at den som har størst familie betaler mer i matutgifter.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Det deles etter inntekt, den som tjener best betaler mest. Akkurat som andre ting. NAV er rett plass å gå med dette.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Det deles etter inntekt, den som tjener best betaler mest. Akkurat som andre ting. NAV er rett plass å gå med dette. Du kan da vel ikke for alvor mene at Nav skal involveres i hvordan man fordeler utgifter til konfirmasjon? Ikke rart det blir lange saksbehandlingstider! Hva med det gode gamle trikset om å snakke sammen...? Bli enige om hvordan man skal fordele utgiftene ut ifra egen økonomi og antall gjester fra hver familie.
Lizzee Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Vi delte 50/50 - har hatt to konfirmasjoner. Må innrømme at hverken eksen eller jeg tenkte på at vi skulle betale ut ifra hvor mange fra min og hans familie som kom. Kanskje fordi vi fortsatt ser på hverandres familier som "vår" familie...
Gjest Hæ? Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Herlighet, alle er da familien til konfirmanten, uansett hvilken side de er fra! Dere deler utgiftene i to.
Gjest Individualisten Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Herlighet, alle er da familien til konfirmanten, uansett hvilken side de er fra! Dere deler utgiftene i to. Ja, dette må da være selvsagt. Det er konfirmanten sin fest, ikke din og din x sin. Søsken av din x er fortsatt onkler og tanter til ditt barn, ikke bare din x sine søsken. Hvor i alle dager du får ideen om at hver må betale for sin "side" av familien fra, det skjønner ikke jeg.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Herlighet, alle er da familien til konfirmanten, uansett hvilken side de er fra! Dere deler utgiftene i to. Der er jeg ikke enig. Kommer det mange gjester fra den ene siden av familien får den respektive foreldre betale for dette. Det er jo litt snakk om prioritering også da.
Glitnir Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Jeg synes hovedregelen bør være å dele på to, men om det er stor skjevhet i antall deltakere fra ene siden (særlig om ene siden f.eks insisterer på å ha søskenbarn, mens den andre kan droppe det), eller om det er betydelig skjevhet i økonomi, så bør partne snakke sammen og finne en løsning.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Stakkars konfirmant, hvis det skal være sånn at fra f eks pappa sin side kan bare farmor og onkel Arne komme for pappa har så dårlig råd, men fra mamma sin side så kommer det 24 stykker for hun har mere penger. Nei, fysj. Del på to uansett. Det er ett selskap, så ikke del inn i dine og mine slektninger.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 Stakkars konfirmant, hvis det skal være sånn at fra f eks pappa sin side kan bare farmor og onkel Arne komme for pappa har så dårlig råd, men fra mamma sin side så kommer det 24 stykker for hun har mere penger. Nei, fysj. Del på to uansett. Det er ett selskap, så ikke del inn i dine og mine slektninger. Du må nok s litt mer nyansert på det. Det er ikke sikkert at mor har råd til at hele fars slekt skal komme i konfirmasjonen. Det er kanskje pga økonomien at hun har valgt å ikke be hele sin familie, også skal hun istedenfor være nødt til å sponse fars familie for at han ikke har tenkt på den økonomiske delen.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 Både økonomi og antall gjester man stiller med bør tas med i betraktning. Hvis den ene har mange gjester og god økonomi, og den andre har få gjester og mye dårligere økonomi, blir det jo ikke riktig å dele utgifter i to!
gjestepesten Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Vi delte leie av lokaler, og utgifter til dekorasjon, samt klær og den slags til konfirmanten. Når det gjelder maten betalte vi pr kuvert. Jeg og min samboer hadde 35 gjester, mens moren til konfirmanten hadde 6, så det synes jeg er rett og rimelig. Vil bare komme med ett godt råd i den forbindelse: vi overlot til konfirmantens mor å bestille mat. Hun bestilte det dyreste hun fant, og vi endte opp med over 20.000 i utgifter til konfirmasjonen (i tillegg til gave selvsagt). Dette gjorde moren på f. That`s just her way. Så den fellen går vi ikke i til neste konfirmasjon.. Snakk sammen, og bli enige. Det er mange måter å gjøre det nokså billig på. Å stelle i stand koldtbord selv (inviter den nærmeste familien til å hjelpe til) trenger ikke koste så mye, og kan i mange tilfeller bli vel så godt som å bestille koldtbord, hvis det er det som er ønskelig på matfronten. lykke til!
Lizzee Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 Det blir jo litt rart for konfirmanten om han kan ha tanter, onkler og søskenbarn fra den ene siden i konfen men ikke fra den andre siden... Her må foreldrene bli enige om hvilke som skal inviteres. Bare besteforeldre og faddere eller om også tanter, onkler, grandtanter og venner av familien skal komme. Jeg går ut ifra at det med å "betale for sine egne" går på utgifter til mat? Man trenger ikke ha dyr treretters og kjøpekaker! Vi gjorde det billig, dvs. vi laget all mat selv og hadde et flott tapasbord (konfirmantens ønske) og hjemmelagde kaker som vi fikk av slekt/venner). Til sammen tror jeg vi brukte 4.000 på mat. Ingen av oss er noen spesielle gourmet-kokker, men vi lagde mye god mat. Jeg ville heller funnet en billigere løsning som begge kunne dele på enn en dyr løsning som gjorde at den med dårlig råd ikke kunne invitere alle som burde komme i konfen. I tillegg skal man kjøpe konfirmasjonsantrekk, gi gave, leie lokale og det koster det også (hør med det lokale idrettslaget hvis dere må leie - der pleier man å få billig pris, det gjorde vi!)
Gjest Gjest_mint_* Skrevet 5. mars 2010 #15 Skrevet 5. mars 2010 Hei! Takk for alle svar! Kan si med en gang at nav blir ikke involvert. Vi har ordnet med bidraget oss imellom, og er så gode venner at jeg synes det blir litt tåpelig å blande inn andre instanser i dette:0) I utgangspunktet er jeg enig i at vi deler 50/50! Det er det som var tanken, helt til jeg faktisk ser at vi har så stor forskjell på antall. DET er grunnen til at jeg lurte på hva som er vanlig rundt om kring. Har ikke hatt konfirmant tidligere, så er på ukjent grunn.... Alle kostnader til klær, leie, pynting osv deler vi på to!! Mat og alt sånt har konfirmanten bestemt selv. Det samme med gjester, bortsett fra at vi som nevnt ikke inviterer min manns fam, pga da blir det ganske mye dyrere for begge parter:o) Fam til min eks sin nye parter blir heller ikke invitert (har ikke vert sammen så lenge). Vi skal sette oss ned og diskutere dette en av dagene nå, så da synes jeg det var greit å vite litt mer først!! :o) HAR I ALLE FALL IKKE TENKT AT DETTE SKAL ØDELEGGE DAGEN FOR KONFIRMANTEN! :O)))) Det blir jo litt rart for konfirmanten om han kan ha tanter, onkler og søskenbarn fra den ene siden i konfen men ikke fra den andre siden... Her må foreldrene bli enige om hvilke som skal inviteres. Bare besteforeldre og faddere eller om også tanter, onkler, grandtanter og venner av familien skal komme. Jeg går ut ifra at det med å "betale for sine egne" går på utgifter til mat? Man trenger ikke ha dyr treretters og kjøpekaker! Vi gjorde det billig, dvs. vi laget all mat selv og hadde et flott tapasbord (konfirmantens ønske) og hjemmelagde kaker som vi fikk av slekt/venner). Til sammen tror jeg vi brukte 4.000 på mat. Ingen av oss er noen spesielle gourmet-kokker, men vi lagde mye god mat. Jeg ville heller funnet en billigere løsning som begge kunne dele på enn en dyr løsning som gjorde at den med dårlig råd ikke kunne invitere alle som burde komme i konfen. I tillegg skal man kjøpe konfirmasjonsantrekk, gi gave, leie lokale og det koster det også (hør med det lokale idrettslaget hvis dere må leie - der pleier man å få billig pris, det gjorde vi!)
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #16 Skrevet 5. mars 2010 Du kan da vel ikke for alvor mene at Nav skal involveres i hvordan man fordeler utgifter til konfirmasjon? Ikke rart det blir lange saksbehandlingstider! Hva med det gode gamle trikset om å snakke sammen...? Bli enige om hvordan man skal fordele utgiftene ut ifra egen økonomi og antall gjester fra hver familie. Like morsomt hver eneste gang med folk som innbilder seg at alle foreldre faktisk betaler frivillig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå