Gjest amanuensis og ts Skrevet 2. mars 2010 #21 Skrevet 2. mars 2010 Herregud hva har verden blitt til...sorte prikker i vaniljeprodukter?? seriøst? trodde det var allmennkunnskap at det måtte være vaniljefrø. Hei du, jeg er faktisk amanuensis ved en av landets høyskoler, så spar deg frekkhetene. Har du noengang sett den aktuelle youghurten? Ikke det, nei Du skjønner det at de sorte prikkene slett ikke ligner på vaniljefrø. Og vet du hvorfor? Fordi det er så få frø i hver boks, så har de knust dem til det ugjenkjennelige. Dermed var det ikke gitt om det var lus eller frø som var i boksen...
hjertesukka Skrevet 2. mars 2010 #22 Skrevet 2. mars 2010 Fra spøk til revolver: Jeg har nettopp kjøpt en boks med "ekte bourbon vaniljesukker", står det på boksen hvertfall. Er den heller ikke ekte, altså? Skumle greier, dette.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #23 Skrevet 2. mars 2010 hva har det med saken å gjøre at du er amanuensis? Du sa forresten i åpningsinnlegget ditt at yoghurten var full av disse svarte prikkene, og nå hevder du at det er få frø i hver boks.. De ser forresten ut som helt vanlige vaniljefrø, skjønner ikke hvorfor du sier de er knust.
Brunhilde Skrevet 3. mars 2010 #24 Skrevet 3. mars 2010 Fra spøk til revolver: Jeg har nettopp kjøpt en boks med "ekte bourbon vaniljesukker", står det på boksen hvertfall. Er den heller ikke ekte, altså? Skumle greier, dette. Du må lese deklarasjonen, det kan godt være ekte bourbon-vanilje i den. Den enkleste måten å lage vaniljesukker på er å kjøpe en vaniljestang, splitte den og legge den i et stort glass med melis. Stangen kan brukes lenge, og du har garantert ekte vaniljesukker. Ekstrakt er også lett å lage selv, og gir god vaniljesmak.
Dark Star Skrevet 3. mars 2010 #25 Skrevet 3. mars 2010 Du må lese deklarasjonen, det kan godt være ekte bourbon-vanilje i den. Den enkleste måten å lage vaniljesukker på er å kjøpe en vaniljestang, splitte den og legge den i et stort glass med melis. Stangen kan brukes lenge, og du har garantert ekte vaniljesukker. Ekstrakt er også lett å lage selv, og gir god vaniljesmak. Har du en god og velprøvd oppskrift å dele, kanskje?
Brunhilde Skrevet 3. mars 2010 #27 Skrevet 3. mars 2010 Har du en god og velprøvd oppskrift å dele, kanskje? Det er faktisk superenkelt: Kjøp vodka (vanlig, uten smak) og fyll på en flaske. Til 5 dl vodka trenger du 2 vaniljestenger som du splitter, men lar henge sammen i toppen. Legg vaniljestengene i flaske/glass og fyll opp med vodka. Annen sprit uten smak kan brukes. La stå til vodkaen er gyllen på farge. Ta ut vaniljestengene og tørk dem. De kan fremdeles gi smak til vaniljesukker. jeg bruker ekstrakten som den er, men den kan søtes med litt mørk rom om ønskelig. Lykke til.
Dark Star Skrevet 3. mars 2010 #28 Skrevet 3. mars 2010 Det er faktisk superenkelt: Kjøp vodka (vanlig, uten smak) og fyll på en flaske. Til 5 dl vodka trenger du 2 vaniljestenger som du splitter, men lar henge sammen i toppen. Legg vaniljestengene i flaske/glass og fyll opp med vodka. Annen sprit uten smak kan brukes. La stå til vodkaen er gyllen på farge. Ta ut vaniljestengene og tørk dem. De kan fremdeles gi smak til vaniljesukker. jeg bruker ekstrakten som den er, men den kan søtes med litt mørk rom om ønskelig. Lykke til. Tusen takk. Vaniljeekstrakt er jo håpløst å få tak i, i alle fall her jeg bor så dette skal lages snarest
Wonders Skrevet 3. mars 2010 #29 Skrevet 3. mars 2010 åh den er så god, jeg pleier å ta meg en skje nå og da av denne youghurten
tineline Skrevet 3. mars 2010 #30 Skrevet 3. mars 2010 Hehe...Han avslører ting du helst ikke vil vite om matvarer. Sånn som f.eks.at kun 2-3 prosent av vaniljesmaken som brukes i hele verden er ekte. Resten er fremstillt syntetisk som er mye billigere og sterkere enn ekte vanilje. Står det etylvanillin eller vanillin på et vaniljeprodukt er det ikke vanilje i det hele tatt. I norden lages det meste av vanillien av råtten granved. Deilig sant? Spiste vaniljesaus senest i helgen, ignorerte det da Jeg regner med at du ikke er så glad i tofu, miso, rakfisk, sauerkraut og grønn te heller jeg, da. (Øvrige fermenterte/"råtnede" matvarer) Jeg syns det er fint at vi kan bruke råtten granved til noe også. Hvis noen bare vil lære meg det, skal jeg sette inn en offensiv vanillin-produksjon hver januar måned!
Gjest Hilde S Skrevet 3. mars 2010 #31 Skrevet 3. mars 2010 hva har det med saken å gjøre at du er amanuensis? Du sa forresten i åpningsinnlegget ditt at yoghurten var full av disse svarte prikkene, og nå hevder du at det er få frø i hver boks.. De ser forresten ut som helt vanlige vaniljefrø, skjønner ikke hvorfor du sier de er knust. Hei! Det er helt rett som ts sier, disse "prikkene" er langt mindre enn frøene, de er nemlig finmalt At h*n forteller at h*n er amanuensis har vel å gjøre at en gjest hevdet det måtte være allmennkunnskap hva som var i youghurten, og en amanuensis har ganske sikkert svært god allmennkunnskap Og derfor var det helt relevant med en slik opplysning.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #32 Skrevet 3. mars 2010 Du må lese deklarasjonen, det kan godt være ekte bourbon-vanilje i den. Den enkleste måten å lage vaniljesukker på er å kjøpe en vaniljestang, splitte den og legge den i et stort glass med melis. Stangen kan brukes lenge, og du har garantert ekte vaniljesukker. Ekstrakt er også lett å lage selv, og gir god vaniljesmak. Hei Brunhilde! Man kan også gjøre det på denne måten: http://husetpaaplanen.blogspot.com/2010/02...iljesukker.html Takk for oppskrift på vaniljeekstrakt, forresten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå