Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #21 Skrevet 3. mars 2010 Min største investering er Swiffermoppen min med engangskluter. Ikke veldig bra for miljøet, men den fungerer yppelig når jeg bare skal "sveipe over gulvet" (gjørme i gangen, matsøl på kjøkkengulvet etc). Søl som er for stort til at det kan tas med kjøkkenkluten (som selvsagt hadde gått rett i oppvaskamaskina etterpå), men for lite til at jeg gidder å blande ei bøtte med såpe og vann. På den ukentlige husvasken blander jeg varmtvann og Ajax (som min kjære mener er langt bedre enn grønnsåpe, fordi den ikke er så klissete. Om dette stemmer vet jeg ikke) og bruker langkost med gulvklut.
Gjest Gjest_karina_* Skrevet 3. mars 2010 #22 Skrevet 3. mars 2010 Jeg bruker jif skuremiddel/eller annet billigere skuremiddel på badet( i dusjen, på vasken, badekaret-alle steder jeg vil ha blanke og fine og rene) bruker en svamp med litt lett skrubb under og pusser i vei + litt vann. Skyller av med vann på svampen flere ganger( dusjen spyler jeg bare overflaten med vann for å få bort såperester.) Ganske enkelt og greit egentlig. Kanskje tørker av med en litt tørrere klut etterpå hvis nødvendig. Vasker speilet med glasspray og tørkerull. Har en bøtte med såpevann og klut til å tørke støv av vinduskarmer, hyller, div ting som blir støvete som parfymer, sprayflasker, pynt eller annet som står fremme. Jeg pleier å legge såpeholder og tannbørstekoppen i bøtta med vann en 10-15 min når jeg starter fordi det er oftet et guffent belegg i bunnen av disse som er vanskelig å få bort. Har prøvd å skrubbe med en gammel tannbørste å få vekk belegget i tannbørstekoppen og det er det som funker best synes jeg. På toalettet bruker jeg en egen våt klut og enten skuremiddel oppi do+ litt klorin(bakteriedrepende) eller et dovaskemiddel som domestos e.l. Tørker av doen på utsiden med kluten først, så bruker jeg dobørsten og domestos e.l. etterpå i do. Tilslutt tar jeg gulvet med gulvklut og vann fra bøtta (ajax e.l. er fine greier i) Jeg vasker badet en gang i uka, fredager. Toalettet tar jeg ca to ganger bare en sånn rask shining, samme med vasken/springen. Vasker kjøkken og gulver og stuegulver også en gang i uka, litt støvtørking også. Ellers tar jeg soverommet hver 14 dag, da tar jeg gjerne litt ekstra med støvtørkingen i hele leiligheten, flytter litt ekstra på ting osv også. Da skifter jeg også på senger. Rista i vifta på kjøkkenet tar jeg en gang i mnd ca så blir den ikke så ille fettete mellom hver gang. Støvsuging kommer utenom, støvsuger ca 2 ganger i uka ca, en gang dagen før eller rett før jeg skal vaske gulver. Har ikke barn eller dyr så blir ikke så skittent. Vinduene pusser jeg hver 3 mnd eller så(når de begynner å bli skitne.) Tak og vegger blir tatt 1-2 ganger i året, i alle fall til jul. Da vaskes også alle gardiner, tepper støvsuges og ristes ute ved hver gulvvask. Disse vaskes ca en gang i året (sommeren pga lettere å få tørre) eller når det blir sølt på dem. De vaskemidlene jeg har er: skuremiddel- til blanke flater og fliser på badet Glasspray- til speil og vinduspussing(kan også bruke zalo vann fra bøtte og en nal) Kjøkkenspray-(fin å ha til oppå komfyren, men ikke nødvendig) Zalo-til oppvask og til når jeg pusser vinduer. Salmiak-(en liten skvett i vannet når jeg vasker kjøkkenet siden den fjerner fettflekker osv) Klorin- en skvett til vask av toalettet eller til å helle i sluk hvis det begynner å lukte. Ajax- til gulvvasking grønnsåpe- gulvvasking eller andre treflater som støvtørking av trehyller osv. bruker den forøvrig som en allrounder og tørker støv og vasker med den på andre ting også, samme med ajax. Jeg bruker microfiber kluter, men jeg bruker såpe og vann på dem fordi jeg føler det ikke blir ordentlig rent med bare vann eller tørr klut. Ting å vaske med: Vindusklut(microfiber) tørkerull 2 Gulvkluter eller mopp en langkost eller mopp 2 Støv/vaskekluter(microfiber) 1 do klut/svamp en nal en eller to bøtter en pakke svamper med litt skrubb under(kan brukes både til oppvask og til skuring av badet, bare husk at det skal være en svamp til hvert rom, at de ikke blandes
Gjest Gjest_P_* Skrevet 3. mars 2010 #23 Skrevet 3. mars 2010 Du må ha minst tre stk golvklut eller mopp. Når du vasker golvene skal du alltid tørke over med rent vann etter at du har vasket med grønnsåpe eller andre vaskemidler. Det mest effektive er å ha to bøtter og tre kluter. Vask et stykke så stort som du rekker uten å tråkke i vasken, bytt klut, tørk over med rent vann. Tørk over med tørr klut. Fortsett stykke for stykke til golvet er rent. Du bør ha flere stk kluter til hver oppgave, og slik at de ikke forveksles. Hvit gas til oppvaskklut kokes eller kokvaskes, bytt hver dag. Til støvtørking og vask på badet er opprevne gamle håndklær fint. Bruk egen klut til badet, greit med forskjellig farger. Badklutene kokvaskes, støvklutene holder det å vaske på vanlig måte. Støvtørking: Før du begynner rist gardiner, puter, matter, støvsug gulv, tepper og møbler. Varmt vann i en bøtte, litt zalo. Vri kluten godt opp, tørk over alle overflater på og fjern flekker fra pyntegrenstander, vinduskarmer, bilder, dørlister, dørhåndtak, tv og spillere, lysbrytere, bokhyller, sofatoppene, lampeskjermer. Skapdørene på kjøkkenet, kjøleskap, komfyr, stolseter og stolrygger. Skyll og vri kluten ofte. Vask speil med mikrofiber eller vindusspray. Rundvask: En eller to ganger i året vaskes alle rom fra tak til golv. Da tømmer og vasker du alle skap og skuffer. Klær og tekstiler legges tilbake når skapet er tørt, alt kjøkkentøy vaskes og legges tilbake når skapet er tørt. Store skap drar du fram når de er tomme. Vask baksiden og toppen av skapet, gulver under og vegger bak, husk å bruke egne kluter. Matvarer sjekkes for dato, støvsug skap og skuffer, vask skap og skuffer. Bruk egne kluter og varmt zalovann inni skapene. Ta filteret ut av ventilator, vask det og ventilatoren. Dra fram kjøleskap, komfyr, vaskemaskin osv. Vask baksiden, gulv og vegger bak. Vask/rens/bank alle tepper og matter, puter, gardiner osv. Vask takene med mopp og skaft, kraftig grønnsåpevann minst to ganger. Vask over med rent vann etter hvert, ikke la det tørke mellom. Eller vask for hånd fra gardintrapp. Vask taklistene på samme måte. Vask vegger og lister med grønnsåpevann, tørk over med rent vann. Alle vaskbare overflater må vaskes, ikke glem trapper, undersiden av trinn, dører, toppen og hengslene på dørene, bak møbler, vinduskarmer. Vask møblene. Skinn vaskes med eget middel, tørk over med skinnglans. Husk lamper, småmøbler osv. Vask vinduene med eddikvann, nylonvask, vindusspray eller mikrofiber. Vask golvene grundig, tørk over med rent vann, tørk. I hjørner, dørstokker osv bruker du en gulvskrubb, vask over som gulv. Vask pyntegjenstander og bilder med zalovann, vindusvask til glass. Ta gjerne ett rom om gangen så blir det mindre rot mens du holder på.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #24 Skrevet 7. mars 2010 ikke bruk den vanlige jif sprayen du får i alle dagligvarebutikker, på toalettet. bruker du den rundt trykknappen, ødlegger du den. ikke lurt. jeg ville stukket innom en vvs-butikk, når du skal ha vaskemidler til badet. spesielt dusjen. i dusjen blir det ofte mye kalk. og om du ikke tar dette innimellom, blir det sittende fast i glasset. (om du har det) ser noen sier du kan klore dusjkaret. ikke gjør det før du vet hva karet ditt er laget av. om du har vanlig gammeldags emaljert stål, eller akryl. masse forskjellig der vettu. jobber i vvs-butikk, og det er stadig folk innom med småproblemer som kunne vært unngått med riktig renhold.
tineline Skrevet 8. mars 2010 #25 Skrevet 8. mars 2010 Her var det mange tips! Jeg skal prøve å gjøre det enkelt: - Jeg klarer meg fint med ett eneste universalmiddel, som går til alt av overflater, også gulv (ECOVER multisurface cleaner). Det fins ikke så mange av disse, dessverre. Denne er økologisk, og jeg blander den med vann på en sprayflaske dersom jeg vil vaske kjøkkenbenken og lignende. - Til komfyren har jeg skurekrem til toppen, og bruker grønnsåpe inni (smør utover og la ovnen stå på 70-100 grader i ca 10 min, da blir det lett å få av møkka) - Oppvaskmiddel - Dovaskemiddel - Klorin til kloring av klut/oppvaskkost og til sluk Forøvrig holder det lenge med mikrofiberkluter til tørking av overflater, vasking av vinduer og speil og armaturer. Jeg er ikke så glad i rengjøringsmidler, da jeg har astma og også er opptatt av miljøet, så jeg bruker som regel bare vann til støvtørk og tørking av overflater. Jeg har ikke støvsuger, men en mikrofibermopp fra Jordan som kan brukes både våt og tørr. Har også en gulvskrubb (til gjenstridige flekker) og en gulvklut. Jeg syns ned på knær funker best når det er flekker. I tillegg bruker jeg feiebrettet hver dag - jeg syns det er en god vane å ha det stående framme. Jeg vasker leiligheten annenhver uke, men badet hver uke. Skifter sengetøy hver uke.
kaprifolen Skrevet 9. mars 2010 #26 Skrevet 9. mars 2010 Jeg kommer tilbake med mer info, men MÅ bare be deg lese "hvordan bli husets herre" av Jon Almaas!Genialt morsom bok om rengjøring og andre huslige sysler! Like morsom å lese for oss jenter!
Darkannie Skrevet 9. mars 2010 #27 Skrevet 9. mars 2010 Kan også anbefale flylady.net for å holde deg i sjakk og jobbe inn gode rutiner!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå