Gjest Gjest_jente19_* Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Blir flau av å møtte spørre om dette... Det virker som det er noe alle skal kunne, som en selvfølge. Men jeg kan jo forklare litt: Jeg har flyttet hjemmefra for noen måneder siden. Bodde hos moren min. Hun har slitt med en del forskjellig psykisk og har aldri vasket særlig eller vært opptatt av å ha det ryddig og fint osv, vi har alltid hatt det sjuskete, rotete og skittent. Hun tilbringer dårlige dager i sengen sin på rommet og gjør veldig lite. Tror ikke hun orker Jeg er vant med det, men det er ikke sånn jeg vil ha det Har alltid vært flau over å invitere venner hjem og det er ikke sånn jeg vil ha det nå! Jeg vil ikke bli som moren min på noen måter. Men jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne, hva trenger man? Mange forskjellige såper og sprayer? Og hva tørker man med, bytter man de ofte ut? Oppvaskbørster, kluter osv? Og hvor ofte skal man gjøre de forskjellige tingene? Jeg støvsuger en gang i blant. Jeg har også kjøpt en sånn spray for å vaske glassflater tror jeg. Bruker den på badet på vasken og benken. Jeg vet dette sikkert høres fryktelig dumt ut men jeg tør ikke spørre noen om dette. Skjemmes over at jeg ikke vet det, og at jeg ikke har lært det før
Darkannie Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 (endret) Baderomsspray til dusj, vask og toalett. Glass sprayen bruker du på speilet, og evt for å få armaturer til å skinne. Egen klut til toalett vasking, og do kost for å vaske oppi doen. Hvis du vil kan du kjøpe middel for å sprute oppe under kanten i doen en gang i blant. Kan forhindre lukt om du gjør det. En klut til å vaske dusj og vask. En vaskebøtte må du ha, og noen gulvkluter. Grønnsåpe, eller hvis du vil være enkel, kan du kjøpe gulvspray for å vaske gulvene med, men den er dyrere. Like greit med grønnsåpevann. Jeg bruke kun den gulvsprayen på badet for å være effektiv. Klutene kan du kokvaske i maskin nå og da, eller rett og slett kjøpe nye når de ser slitne ut. Tørk dem lett ved å legge dem over vaskebøtta som et "lokk". På kjøkkenet er en kjøkkenspray god å ha til benkene og ovnen. Egne kluter, eller man kan bruke kjøkkenpapir. En flaske klor er grei å ha for å la virke i kjøkkenvasken en gang i blant. Badet bør vaskes temmelig grundig 1 gang i uka ihvertfall. Dusjen blir vasket sjeldnere i og med at den blir nesten selvvasket ved at den brukes mye. Men etterhvert blir det hvitt belegg som må vaskes bort. Har en klut liggende under badevasken som jeg fukter lett og kaster over vasken og baderomsbenken om morgenen. Kjøkkenet tørker jeg over benkene hver kveld eller når det passer. Klorer vasken ca en gang i uka ved å ha litt klor i sluken og la det virke en stund. Hvis du vil ha skinnende kumme fyller du den med vann og har i litt klor. La virke minst en time. Tøm og skrubb, skyll og tørk. Da glinser den! Til støvtørk bruker jeg faktisk glass sprayen, eller en sånn universal spray. Eller en liten støv mopp. Synes det blir renere med noe fuktig tørket over enn bare støvmoppen. Det er sikkert flere her med andre gode råd også! Lykke til! Endret 1. mars 2010 av Darkannie
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Jeg vil ikke anbefale vaskebøtte og gulvklut; det er noe herk. Bruk heller mopper
Minttu Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Jeg vil ikke anbefale vaskebøtte og gulvklut; det er noe herk. Bruk heller mopper Eller begge deler. Er ganske greit å ha mopp og spray, så man kan ta en kjapp vask, f.eks av gangen pga søle, snø osv av sko, eller litt søl på kjøkken. Men i blandt trengs det en god vask, da er det fint med bøtte med vann og grønnsåpe eller noe.
Darkannie Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Jeg vil ikke anbefale vaskebøtte og gulvklut; det er noe herk. Bruk heller mopper Mopper er gode, men f.eks på badet er det noe herk, man kommer ikke til ordentlig! Ihvertfall ikke på mitt lille bad. Da hjelper kun gulvklut og ned på alle 4!
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Baderomsspray til dusj, vask og toalett. Glass sprayen bruker du på speilet. Egen klut til toalett vask, og do kost for å vaske oppi doen. Hvis du vil kan du kjøpe middel for å sprute oppe under kanten i doen en gang i blant. Kan forhindre lukt om du gjør det. En klut til å vaske dusj og vask. En vaskebøtte må du ha, og noen gulvkluter. Grønnsåpe, eller hvis du vil være enkel, kan du kjøpe gulvspray for å vaske gulvene med, men den er dyrere. Like greit med grønnsåpevann. Jeg bruke kun den gulvsprayen på badet for å være effektiv. Gulvklutene kan du kokvaske i maskin nå og da, eller rett og slett kjøpe nye når de ser slitne ut. Tørk dem lett ved å legge dem over vaskebøtta som et "lokk". På kjøkkenet er en kjøkkenspray god å ha til benkene og ovnen. Egne kluter, eller man kan bruke kjøkkenpapir. En flaske klor er grei å ha for å la virke i kjøkkenvasken en gang i blant. Badet bør vaskes temmelig grundig 1 gang i uka ihvertfall. Dusjen blir vasket sjeldnere i og med at den blir nesten selvvasket ved at den brukes mye. Men etterhvert blir det hvitt belegg som må vaskes bort. Har en klut liggende under badevasken som jeg fukter lett og kaster over vasken og baderomsbenken om morgenen. Kjøkkenet tørker jeg over benkene hver kveld eller når det passer. Klorer vasken ca en gang i uka ved å ha litt klor i sluken og la det virke en stund. Hvis du vil ha skinnende kumme fyller du den med vann og har i litt klor. La virke minst en time. Tøm og skrubb, skyll og tørk. Da glinser den! Det er sikkert flere her med andre gode råd også! Lykke til! Jeg synes tipsene dine var litt gammeldagse. Glasspray f.eks er helt unødvendig vinduer og speil vakses med mikrofiberkluter og blir skinnende rene men kun vann. Gulv vasker med en tørr mopp og en sprayflaske med rent vann man kan spraye der det er flekker. Badet vaske med mikrofiberklut og vann. Kan være greit å kjøpe en såpe til toaletter for å gjerne bakterier der, og antakeligvis på du ha en kalkfjernende midddel for å vaske dusjveggene. Mine råd er kort og godt: Invester i mikrofiberkluter(de billige du får kjøpt i matbutikken er veldig gode). og bruk kun såpe der du absolutt må ha det for å få vekk flekker, vann tar det meste. Vaskebøtte er ikke nødvendig i en liten leilighet.
Gjest Gjest_jeanett_* Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 å sånne myke skrubber (heter det det? ) de har jeg på kjøkkenet,lett å fjerne mat rester ol som setter seg fast med engang..
Spatula Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 (endret) Supert tips til vask av dusjen, ta med en microfiberklut neste gang du dusjer og gni av veggene der inne, det blir skinnende rent For å få bort såperester og annet ekkelt belegg i dusjen, bruk Cilit Bang, men husk å skyll etter anvist tid så du ikke tar og ødelegger silikonlisten i dusjen Hvis dere har vanlig dusjkabinett med hvitt gulv, kan dette klores, da blir det helt hvitt.. Husk å bruk kaldvann når du skyller så du ikke innånder klorindamp. Klorin kan du også bruke til å vaske toalettet med Domestos Fresh kan du også bruke til doen, den dufter friskere Endret 1. mars 2010 av Agnethe
Darkannie Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 (endret) Her har du en god bok om vasking! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=123102 Gammeldags eller ei, rent blir det! Og alle har vel sine egne vaske rutiner. TS, du finner ut etterhvert hva som passer deg! Jeg føler forresten at det ikke blir ordentlig rent på badet med "kun" vann.... Endret 1. mars 2010 av Darkannie
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Husk på at du aldri må blande klorin og salmiakk; da dannes det en gass som kan føre til forgiftning.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 Ikke så lenge siden jeg flyttet hjemmefra, her er min liste! Ting du burde ha: Langkost med mopp - jeg kjøpte min på europris. Har da mulighet for å feste på trådmopp, mikrofiber (den jeg liker best) og i tillegg feste på en skumgummiplate, og så sette på noen slags støvkluter som du kan ta å dra kjapt over hvis man får besøk, etc. Vaskebøtte Kjøkkenkluter og håndklær Mikrofiberkluter, eller andre kluter til vasking av diverse ting, tørke støv Svamper, sånne i forskjellige farger med en "grov" underside (vaske ting som er vanskelig å få rent) Vaskemidler: Grønnsåpe, ajax eller lignende til gulvvask Jif, sånn blå, blank til vask av speil og overflater Zalo til oppvask Domestos eller klorin til vasking nedi do. Vær forsiktig med klorinen, for den virker blekende på f.eks. tøy, så om du søler den vil du ikke få bort de blekede flekkene! Jif skurekrem, fantastisk på flekker som har satt seg godt fast, f.eks. på komfyr Ellers er det også greit med egen spray fra Jif for bad og kjøkken, men det er egentlig ikke nødvendig. Prøv deg frem litt, og se hva du liker! Har du keramisk glasstopp på komfyr, kjøp keramikkrens. Ha på 5-10 cm lang sprut, og gni utover hele med papir. Fortsett å gni, helt til all kremen er borte. Voila! Som ny! Behøver ikke noe vann eller å vaske av eller noe. Hvor ofte du skal vaske og slikt, kommer jo veldig an på hvor mye du er hjemme, hvor mye støv og skitt man drar inn (kommer f.eks. an på planløsning), om man har dyr, osv. Jeg har ikke dyr, men bor i byen så blir mye støv, og synes selv det er greit å vaske en gang i uken, av og til blir det noe sjeldnere. Og så tar jeg heller over litt ekstra hvis det trengs. Begynn med å rydde unna ting, alt skal være på plassen sin, og minst mulig på overflater rundt omkring. Ha oppi domestos/klorin i do, og la dette virke mens du holder på med noe av det andre. Vask av alle overflater som benker, bord, og tørk støv. Greit å gjøre dette før noe gjøres på gulvet, da er det ikke så farlig at en del av det bare blir børstet rett ned dit. Når du da har gått over alle flater, tørket over komfyr, og vasken er ren, støvsuger du. Etter at du har støvsuget, tar du skikkelig varmt vann i bøtta, og en stor dæsj med såpe. Prøv deg frem med hvilken type såpe du liker. Vask så over alle flater, flytt på små ting for vsake under og bak, av og til må man vaske litt ekstra som bak sofa, oppå lister osv. Se om det trengs, behøves ikke gjøres hver gang. Badet er litt annerledes, kommer rett og slett an på hvordan det er. Synes det er greit å vaske dusj når jeg skal dusje, fordi det blir mye vannsøl og slikt. Badet burde vaskes hver uke. Når du er ferdig med det andre, bruker du dokosten oppi do (her helte du jo oppi vaskemiddel før du begynte med alt det andre), og vasker godt. Skyll ned. Bøtten med det møkkete vaskevannet helles i do, ikke i vasken, for den kan bli tett! Heng så kluter og mopp til tørk. jeg vasker alltid kluter og mopper etter hver gangs bruk, vanlig program på 60 grader. Sengetøy bør byttes hver eller annenhver uke, kommer an på hvor mye du er i sengen, hvor mye du svetter, osv. Kan lønne seg å skifte oftere på sommeren enn på vinteren. Håndklær må ikke byttes etter hver dusj, jeg bytter dusjhåndkle et par ganger i uken, og samme med håndhåndkle. Har du en liten leilighet, lønner det seg å gjøre alt på en gang. Har du stort hus, del opp enten etasjevis, eller ta noen rom av gangen og fordel utover uken. Det beste er egentlig å finne en løsning som passer deg! Det som er viktig å huske på, er at om du holder det rent og ryddig, er det mye lettere å vaske, enn om det må storrengjøring til en gang i måneden. Skitt setter seg bedre fast jo lengre det får sitte, så hvis du aldri lar det blir skikkelig møkkete mellom hver gang, tar det ikke så lang tid å vaske over leiligheten. Matsøl og slikt skal alltid taes med en gang, og greit å forlate bad og kjøkken slik det var da du kom inn. Har du ikke oppvaskmaskin, er det greit å ta oppvasken hver eller annenhver dag. Et lite tips til glass, toalett, vask og slikt hvor det ofte er vanskelig å få bort alt av støv - bruk tørkepapir! På speilet er det mye enklere å få skjoldefritt en ved bruk av klut, og lettere å få bort støv og slikt på doen enn med klut. Vinduer vasker jeg bare et par ganger i året, bruker jif vindusvask, har i bøtte med vann, bruker klut til å vaske vinduene, og så nal for å dra av. Er dårlig på vindusvask, men er mye info om det på nettet, eller sikkert noen her som er flinkere enn meg som kan svare. Hm ble langt og rotete dette, men håper det er litt til hjelp ihvertfall!
Gjest Gjest_tintin_* Skrevet 2. mars 2010 #12 Skrevet 2. mars 2010 Mange forskjellige råd her og det er mange måter å få ting gjort på. Egentlig er det ingenting som er gammeldags. Lover ! :-) Selv om microfiber-duker har vært standard i 10 år nå er det absolutt ikke slutt på hverken såpemidler eller vindusspray hverken i hjemmet eller profesjonelt. Heller ikke standard kluter og mopper i bomull. Husk det er mye salgstriks, alt som er nytt får mye oppmerksomhet og folk liker aller best sine egne metoder (hihi). Om du ikke vil investere mye penger i utstyr på en gang kommer du like langt med et par microfiber gulvekluter fra Europris elle Clas Olson, og noen kluter til å ha på kjøkkenet og vaske rundt om kring med. En langkost er bra å ha, og en vaskebøtte. I praksis må man ha dette i hjemmet likevel uansett hvor mange mopper og fancy utstyr man har, så det er bra å starte med. Det er bare å prøve ut vaskemidlene i butikken, grønnsåpe, ajax og lignende funker til det meste. Til gulvene kan man bare ta rent vann innimellom så det ikke blir for mye såperester. Trenger man noe skikkelig effektivt til gjenstridig skit, eller om man er så uheldig å overta et katastrofekjøkken eller -bad er det greit å ha salmiakk og krystallsoda som sammen med grønnsåpe er supereffektivt. Ta det etter hvert, det er mye info på nett og TV for tiden. Du plukker det opp helt naturlig. Om du får støv på hjernen kan du alltid skaffe deg en mopp og skaft som du kan gå over gulvene 2 ganger for dagen. Den rimelige på Rema 1000 er faktisk bedre enn Jiff moppen. Lykke til Selv vasker jeg håndduker og sengetøy på 90 grader og lar alle vaskekluter gå med i samme slengen. Gulvekluter går i egen vask.
Gjest Marlo Skrevet 2. mars 2010 #13 Skrevet 2. mars 2010 Man kan kjøpe alt mulig rart, men i bunnen koster det mer enn det smaker. Man trenger ikke så mye, men man trenger gode rutiner. Selv er jeg syk - jeg orker aldri å ta store tak en gang i blandt, så her MÅ jeg ha gode rutiner og enkle måter å gjøre ting på. HVER eneste gang jeg forflytter meg rundt i leiligheten, så ser jeg alltid om det er noe jeg kan ta med meg. Går jeg fra stua til kjøkkenet, så tar jeg med meg glass, søppel eller annet. Det jeg har av "utstyr" er: En mopp med en våtklut til. En bøtte. Grønnsåpe. En vanlig støvklut En mikrofiberklut til vinduer og speil En nal til vinduer Skuresvamper til vanskelige situasjoner (som på ovnen, inni ovnen etc) Zalo til oppvask En sprayflaske (denne fyller jeg med vann og zalo og bruker denne når jeg skal tørke over benken, tørke litt støv etc) Ha godt system på hvor tingenes plass er og rydd opp etter hver gang man har brukt noe. Om man utsetter slikt, så baller det fort på seg og det blir rotete. Ha gjerne faste dager du gjør ting, men ikke nødvendig. Jeg vet aldri hvordan mine dager er med smerter og hva jeg klarer å gjøre, men jeg prøver å støvsuge hver eneste dag, spesiellt siden jeg har dyr. Tørker støv et par dager i uka. Vasker badet 1 gang i uka, men jeg tørker over benken og holder det ryddig hele tiden. Vasker gulvene ca 2-3 ganger pr uke, men igjen - dette er mest pga dyrene. For andre kan det holde med 1 gang i uka. Lar aldri skittentøyskurven bli full, så det går en maskin annenhver dag (vi er to voksne), og jeg skifter sengetøy ca 1 gang hver uke/annenhver uke, og da støvsuger jeg under og oppi senga og tørker støv på soverommet samtidig. Kort fortalt; gode rutiner skaper en enkel hverdag. Du må finne din rutine på ting, noe som kommer med tiden
hufsa! Skrevet 2. mars 2010 #14 Skrevet 2. mars 2010 Heia,ja dere har vel fått med det meste.Men man MÅ ha jif skurekrem til badet.vask,dusj og do.Bruker dere ikke det, så beg å bruk det, så vil dere se en stor forsjell.Blir ikke fint uten!!
Gjest Marlo Skrevet 2. mars 2010 #15 Skrevet 2. mars 2010 Må ikke ha det. Jeg klarer meg helt fint uten og her blir det skinnende rent
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #16 Skrevet 2. mars 2010 DAGLIG RENGJØRING Langkost og klut eller mopper.Daglig rengjøring utføres med langkost og klut eller mopper og skaft, som våt metode. Det er viktig å ettertørke med hardt oppvridd klut eller tørr mopp. Tørr metode utføres med støvsuger. Ved bruk av rengjøringsvann til- settes et nøytralt rengjøringsmiddel med pH 7,0/8,0. Rengjøringsmidler skal ikke overdoseres da dette kan medføre klebrig overflate, som lett kan gi feste for smuss. Gulvet vil også få en grå hinne som gir et dårlig utseende.NB! Valg og dosering av rengjøringsmidler skal foretas etter middelleverandørens anvisning. (eller litt midre, de skal selge) Unngå bruk av sterke alkaliske midler ph 9-14, som salmiakk og grønnsåpe. Nøytrale rengjøringsmidler ph 6-8 finnes i forretningene som oppvaskmiddel og som spesielle gulvrengjøringsmidler.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 2. mars 2010 #17 Skrevet 2. mars 2010 DAGLIG RENGJØRING Langkost og klut eller mopper.Daglig rengjøring utføres med langkost og klut eller mopper og skaft, som våt metode. Det er viktig å ettertørke med hardt oppvridd klut eller tørr mopp. Tørr metode utføres med støvsuger. Ved bruk av rengjøringsvann til- settes et nøytralt rengjøringsmiddel med pH 7,0/8,0. Rengjøringsmidler skal ikke overdoseres da dette kan medføre klebrig overflate, som lett kan gi feste for smuss. Gulvet vil også få en grå hinne som gir et dårlig utseende.NB! Valg og dosering av rengjøringsmidler skal foretas etter middelleverandørens anvisning. (eller litt midre, de skal selge) Unngå bruk av sterke alkaliske midler ph 9-14, som salmiakk og grønnsåpe. Nøytrale rengjøringsmidler ph 6-8 finnes i forretningene som oppvaskmiddel og som spesielle gulvrengjøringsmidler. Signerer denne. Tenker dere ikke på alle disse sterke stoffene i div. såper/skurekremer en bruker. Er ikke bra for miljøet, vet dere! Finnes gode miljøvennlige såper uten kunstige tilsetningsstoffer til vask av gulv, bad og kjøkken hos butikker som selger gulv og fliser. Er ikke noe stort dyrere enn alle disse sprayene som selges på matbutikken, og en bruker mindre pr. gang. Til TS. Grønnsåpe skal kun brukes på ubehandlet tregulv. Alt annet, laminat/fliser/parkett osv, finn en annen gulvsåpe.
hufsa! Skrevet 3. mars 2010 #18 Skrevet 3. mars 2010 Må ikke ha det. Jeg klarer meg helt fint uten og her blir det skinnende rent Ja,da har du magiske fingre.hehe.
Gjest Gjest_tintin_* Skrevet 3. mars 2010 #19 Skrevet 3. mars 2010 Det er bare tull at grønnsepe ikke kan brukes stort sett overalt. Parkett, lakk, maling, la
Gjest Gjest_tintin_* Skrevet 3. mars 2010 #20 Skrevet 3. mars 2010 Det er bare tull at grønnsepe ikke kan brukes stort sett overalt. Parkett, lakk, maling, laminat, vinyl, kjøkken, bad m.m. tåler grønnsåpe fint. Det eneste som ikke tåler grønnsåpe er bonede gulv hvor man helst skal bruke rengjøringsmidler tilnærmet ph nøytral eller litt under. Uansett hva man bruker får man et problem i større eller mindre grad med rester av rengjøringsmidler etter det er tørt, spesielt om man overdoserer eller bruker full dosering hver gang man vasker. Det er en fordel å gå over med bare vann innimellom. Det er noen få unntak som salmiakk som fordamper fullstendig. Grønnsåpe fungerer veldig bra i hjemmet. Varierende ph er ikke noe problem. Sterk salmiakkblanding tar maling, og det er ingen som anbefaler det. Ellers er salmiakk faktisk ikke noe problem for miljøet hverken i produsjon eller etter det er helt i ut i vasken. Det er noe annet med kontorer hvor bonende gulv skal holde optimalt til neste polering og boning. Ekte linoleum skal heller ikke vaskes i grønnsåpe. Skurekremer fungerer utmerket i badekar, bunn av dusjkabinett og vasker hvor man lett skyller såperestene bort. De er absolutt ikke mer miljøfientlig enn andre standard rengjøringsmidler. Skuremiddelet i dem er stort sett det samme som i tannkremen, bare litt grovere; silikat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå