Snasen Skrevet 1. mars 2010 #1 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Jeg har flyttet pga studier, og oppholder meg i en liten bygd et års tid. Ble kjempe glad da det faktisk var et heeelt treningsstudio her, og de skrøyt fælt av at de hadde både timer i sal, og et helt styrkerom. Etter frisk og freidig gange, og med et lyst og åpent sinn tusler jeg naiv inn i styrkerommet. Hva ser jeg først? Når jeg kommer inn sitter det en dame bak en slags skranke med haugevis av brannfarlige stearinlys påtent, og denne damen veier minst 100 kg (jeg lyver ikke - og det fantes ikke muskler på damen). Hun er en såkalt veileder, som kan spørre hvis vi lurer på noe om apparatene, noe jeg gjorde siden apparatene sikkert var fra før 70-tallet, kanskje eldre. Jeg droppet selvsagt det, da jeg så denne veilederen trene, og hvorav hun ikke forsto seg på verken nedtrekk eller beinpress, så tok jeg apparatene i egne hender. Jeg er absolutt ikke fordomsfull, men er det ikke litt demotiverende at det første som møter deg i døra er en type uidentifisert hvalross-type, som igjen ikke kan (ja, ikke kan) trene? Og dette skal være vår veileder? I tillegg til dette er jeg redd noen av apparatene detter i hodet på meg, og jeg ser at innavlet forsøker og gjøre det beste ut av det hele ved å late som de øver seg på hopprenn, hvor de står med strutserompa rett ut, og hopper slik at veggene rister i hele lokalet. Minner meg om BOSU-trening på et meget stort areal. Kan jeg spørre de hvorfor de har slike apparater som gjør mer ubehag enn behag når man trener? Er dette lovlig og er dette trygt? Og da refererer jeg jo til denne veilederen som sikkert går god for disse apparatene. Hvem skal jeg henvende meg til, for å få en ordentlig avklaring her? Hvalrossen er ikke en sikker kilde. Merker jeg blir bekymret her. Maten i butikkene er full av mugg, veilederen på treningssenteret er søsteren til moskva marit, og før man vet ordet av det har man dødd en brå død ved at vektene har falt i hodet på en. Dette innlegget blir litt... difust? Siden jeg klager på bygda og treningssenteret (og veilederen trolig ved navn Keiko). Jeg kommer til å fortsette å gå der, så lenge jeg sikrer apparatene først, men en ting vil jeg si, er at skal man flytte permanent til et sted med maks 5000 innbyggere, så må man sikre seg egne langrennski av den beste type, gjerne med en "trendy" boblejakke, med husflidlua på toppen. Lenge leve "styrkerommet" og bygde-norge... HVA GJØR JEG? Jeg vil jo leve litt til... Endret 1. mars 2010 av Snasen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #2 Del Skrevet 1. mars 2010 He-He; Mulig jeg er litt fordomsfull selv her, for jeg humrer litt når jeg leser det du skriver. Vokste opp i bygd selv i mine første 12 leveår før vi flyttet til mere urbane strøk, men jeg er titt og ofte innom denne plassen (sånn ca 1 gang i året) og besøker ei tante og ei bestemor (ugift tante, bor fortsatt med sin gamle mor, frierene renner ikke ned døra akkurat..) Kjenner meg mye igjen i det du skriver. Denne plassen jeg vokste opp har 2000 innbyggere, og når noen er på besøk i bygda vet ALLE det! Synes du skal se på dette året du skal oppholde deg der som en morsom livserfaring du kan se tilbake på, nesten som noe eksotisk... Ei vennine av meg jobbet 2 år i kautokeino og hun var helt hoderystende til enkelte ting, menn hun ville aldri vært de åra forruten, og hun ser tilbake på det med glede. Kanskje du skulle begynt å blogge om dette oppholdet ditt? Skriv i såfall link sånn at jeg kan følge bloggen, det du har skrevet til nå virker morsomt:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 1. mars 2010 #3 Del Skrevet 1. mars 2010 Haha, jeg ville IKKE trent på et studio med brannfarlige lys og muggen kantinemat og råtne apparater. Når det gjelder treningsveilederen synes jeg faktisk du skal gi henne en sjangse før du dømmer henne. Mugg er mugg, men mennesker er mer enn bare omslaget.. Det kan faktisk hende hun har en utdannelse innen faget. Men som løsning på problemet ville jeg rett og slett jogga i bygdeskogen! Fin natur, med frisk luft :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PigPen Skrevet 1. mars 2010 #4 Del Skrevet 1. mars 2010 Tren hjemme med vekter til det blir varmere vær, så flytter du treningen utendørs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 1. mars 2010 Jo takk. Jeg er ikke deprimert (bare nesten hver dag, hehe - nei da), men du har så rett. Det er jo eksotisk. Hver gang jeg er på senteret fniser jeg litt for meg selv da de akrobatisk hopper rundt i skiklær, gjerne inne i styrkerommet, og alle gutta er med på spinning, og jo... alle går i slike adidasklær som var populært på nittitallet (blå med røde og hvite striper, gjerne vide shorts til knærne, og med sokker i treningsskoene). Jeg tør ikke å bruke mine rosa nike-bukser (jeg blir jo en levende lyspære da), og merker alle titter hvis jeg kommer i f.eks en trang treningstopp (aldri mer etter i dag, eller forresten jeg skal ikke la meg kue av nesnalobbene). Jeg tok meg i å ta på meg sambo's t-skjorte som er tre nummer for stor, for da skle jeg litt mer inn, og slapp og bli beglodd. Men jeg irriterer meg mektig over en ting, og det er at veilederene setter seg ned i et hjørne, kaster ball og små-prater med jenta (i adidasklær), som er sprengrød i fjeset etter en hard "hopp-uke". Hvis man lurer på noe, er det umulig å få kontakt. Da må jeg brøyte meg frem i en gjeng på ti stykker, og de har også okupert de tre treningsmattene som er der. Jeg hadde bare behøvd en liksom.. Vanskelig å løsrive dem fra hyggepraten og fra mattene, jeg får nok bare brøyte meg forbi... Blogge? Vel... det hadde i såfall bare blitt om mugg og overnevnte innlegg. Nei jeg får ta det med humør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 1. mars 2010 Haha, jeg ville IKKE trent på et studio med brannfarlige lys og muggen kantinemat og råtne apparater. Når det gjelder treningsveilederen synes jeg faktisk du skal gi henne en sjangse før du dømmer henne. Mugg er mugg, men mennesker er mer enn bare omslaget.. Det kan faktisk hende hun har en utdannelse innen faget. Men som løsning på problemet ville jeg rett og slett jogga i bygdeskogen! Fin natur, med frisk luft :D Herregud, jeg glemte kantina der. Jeg kjøpe en proteinbar der i forrige uke, og den var HVIT, ikke brun slik den skulle være. Jeg kan ikke jogge. Joda, dama er sikkert allright (hun lo høyt og lenge), men jeg så hun trente, og mange ting hun burde kunne, kunne hun ikke. Seriøst så tipper jeg ikke hun er en dyktig veileder. Jeg mener at hun ikke er et veldig godt eksempel. en ting er at hun er overvektig, men det minste man kan forlange er at hun kan jobben sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #7 Del Skrevet 1. mars 2010 Hm. Det er stearinlys påde i resepsjonen og i garderoben på STATS senteret der jeg trener. Et fint og greit senter med slanke instruktører og resepsjonister. Det er vel for å få en litt lun og koselig setting vil jeg tro. Det er jo ikke lys der hvor folk spretter rundt, så overhengende fare for at hele bygget plutselig skal stå i full fyr er vel ikke. Hadde det også vært et problem for deg? Hva er problemet med apperatene? Er du reelt redd for at de holder på å dette fra hverandre, eller er de bare gamle? Så sant apperatene er vedlikehold er det ikke noe problem i seg selv at de er gamle. Jeg skjønner ikke dette hopprenn-opplegget. Er det gruppetrening i samme rom som apperatene er? Merkelig. Er det keiko som holder gruppetimen? Sprekt isåfall. Jeg er enig i at det er noe som virker litt rart med en tjukk treningsveilder, men det er jo egentlig ikke noe i veien for at hun er faglig flink selv om hun kanskje ikke er like flink til å følge egne råd. Selvsagt, mulig at hun er helt clueless og ikke har noe der å gjøre, men det er også mulig at hun faktisk er veldig flink. Gi henne en sjanse. Kan du ikke prøve ut senteret da, hvis de har rimelige dropp in timer evt annen mulighet for å teste senteret før du binder deg for lengre tid? Kanskje det ikke er så gale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 1. mars 2010 Tren hjemme med vekter til det blir varmere vær, så flytter du treningen utendørs. Jeg har forpliktet meg til å trene der nå, og utendørstrening blir det lite av da jeg ikke finner annet ute å gjøre enn å jobbe. Jeg kan ikke jogge. jeg kan selvsagt gå, og det gjør jeg titt og ofte også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 1. mars 2010 #9 Del Skrevet 1. mars 2010 Vi har også nylig flyttet til en mindre plass, og vi ble kjempeglade da vi fant at det nærmeste tettstedet hadde et treningssenter. Det er gammelt, resepsjonsdamen er på langt nær fast bruker av spinnsykkelen og de har en god del slitte, utdaterte apparater. MEN, vi har begge vært uberbortskjemte med parkettgulv, nye maskiner og topp aircon, og det er ikke det nye senteret sin feil ihvertfall. Bare vi som er kravstore etter å ha bodd i større by. Så vi er utrolig takknemlige for at det idet minste er et tilbud her. Synes også du skal gi det en sjanse eller fem. Tenk også på hvordan de ser på deg; blir ofte at andre tenker at der kommer hun som ikke synes noe av det vi har er bra nok, bykjerring, kravstor, fin på det osv osv. Slike ting går ofte begge veier, og det kan være kurant å heller senke forventingene enn å bli skuffet over noe som aldri har vært. Jeg savner også både bosuballer og mer plass til å gjøre utfall/tøye/utføre stab.øvelser, samt endel utstyr og klassetilbud, men det er senterets økomoni som begrenser endel her, i tillegg til at ledelsen ikke er kjempeoppdatert. Har nettopp gitt dem tilbakemelding på ris&ros-lapper, i håp om at konstruktiv kritikk og tips kan forbedre tilbudet. Vet at det er frustrerende, men det er bedre med noe enn ingenting Har forresten ett sett med gode vekter, hoppetau, balanseball og en benk på gjesterommet, og det blir flittig brukt av oss begge. Kanskje en ide å investere i noen enkle ting som gjør at du ikke trenger å jogge for å få beveget deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ylva Virvla Skrevet 1. mars 2010 #10 Del Skrevet 1. mars 2010 Teste ut gruppetimene? Og du kan trene ute - jogge (jeg gjør det hele året), sykle, gå på ski, gå på skøyter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #11 Del Skrevet 1. mars 2010 Fælt så opptatt du var av vekten hennes da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Vi har også nylig flyttet til en mindre plass, og vi ble kjempeglade da vi fant at det nærmeste tettstedet hadde et treningssenter. Det er gammelt, resepsjonsdamen er på langt nær fast bruker av spinnsykkelen og de har en god del slitte, utdaterte apparater. MEN, vi har begge vært uberbortskjemte med parkettgulv, nye maskiner og topp aircon, og det er ikke det nye senteret sin feil ihvertfall. Bare vi som er kravstore etter å ha bodd i større by. Så vi er utrolig takknemlige for at det idet minste er et tilbud her. Synes også du skal gi det en sjanse eller fem. Tenk også på hvordan de ser på deg; blir ofte at andre tenker at der kommer hun som ikke synes noe av det vi har er bra nok, bykjerring, kravstor, fin på det osv osv. Slike ting går ofte begge veier, og det kan være kurant å heller senke forventingene enn å bli skuffet over noe som aldri har vært. Jeg savner også både bosuballer og mer plass til å gjøre utfall/tøye/utføre stab.øvelser, samt endel utstyr og klassetilbud, men det er senterets økomoni som begrenser endel her, i tillegg til at ledelsen ikke er kjempeoppdatert. Har nettopp gitt dem tilbakemelding på ris&ros-lapper, i håp om at konstruktiv kritikk og tips kan forbedre tilbudet. Vet at det er frustrerende, men det er bedre med noe enn ingenting Har forresten ett sett med gode vekter, hoppetau, balanseball og en benk på gjesterommet, og det blir flittig brukt av oss begge. Kanskje en ide å investere i noen enkle ting som gjør at du ikke trenger å jogge for å få beveget deg? Ja, jeg har tenkt det samme, at jeg kanskje er bortskjemt, også har jeg prøvd å vri hodet mitt slik at disse gamle apparatene egentlig er bedre enn de nye. (kan det være noe i det). Men så mangler de en god del, som jeg savner i allefall, men jeg tyr til "gutterommet", så jeg får jo gjort alle øvelsene jeg ønsker i grunn. At økonomien er et problem er noe jeg også har tenkt, men enkelte av apparatene er ikke heeelt stødige. De har byttet ut noen av de gamle med noen litt nyere, så de er kurante, men noen av de er ubehagelig og som sagt, utrygge. Hjemmegym høres flott ut. Har vekter hjemme, men vurderer å gå til innkjøp av skikkelig hjemmegym etter en stund, men nå blir jeg ikke her så lenge, så inntil da klarer jeg meg. Allikevel skulle jeg ønske det fantes en ris og ros-postkasse der, for jeg skulle gitt masse ros (og mest ris), slik at de kunne prøvd å forbedre seg. Og jeg må få klage litt til, selvom jeg selvsagt skal se det positive i mine ti siste måneder her, og det er at jeg irriterer meg grenseløstr over at veilederene okkuperer matter og diverse områder i styrkerommet, slik at man ikke får trent. Som sagt, jeg skal bryte meg skikkelig vei neste gang. Og det er og frustrerende at det er to tredemøller, to sykler, og to slags stepmaskiner (eller hva nå det sistnevnte er). Det er da en stor kamp om å få brukt disse, for de fleste der. Titt og ofte snubler en eller annen i ledningen til tredemølla, slik at den gjerne bråstopper mens man går raskt. Jaja, enda mer frustrasjon, men men... Takk for tips. Teste ut gruppetimene? Og du kan trene ute - jogge (jeg gjør det hele året), sykle, gå på ski, gå på skøyter. Jeg kan ikke løpe eller jogge, eller gå på skøyter. Jeg skal teste ut mer av spinningtimene ja. Fælt så opptatt du var av vekten hennes da. Ja? Hun er en VEILEDER. På 100 kg, sikkert mer. Og hun kan verken trene eller gi råd. Det har jeg da sett. I sta sto hun og forsøkte seg på en nedtrekk, i mens hun vrælte ut i latter og sa: NEI DETTA E IKKJE TRENINGÅ FØR MEG! Endret 1. mars 2010 av Snasen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Hm. Det er stearinlys påde i resepsjonen og i garderoben på STATS senteret der jeg trener. Et fint og greit senter med slanke instruktører og resepsjonister. Det er vel for å få en litt lun og koselig setting vil jeg tro. Det er jo ikke lys der hvor folk spretter rundt, så overhengende fare for at hele bygget plutselig skal stå i full fyr er vel ikke. Hadde det også vært et problem for deg? Hva er problemet med apperatene? Er du reelt redd for at de holder på å dette fra hverandre, eller er de bare gamle? Så sant apperatene er vedlikehold er det ikke noe problem i seg selv at de er gamle. Jeg skjønner ikke dette hopprenn-opplegget. Er det gruppetrening i samme rom som apperatene er? Merkelig. Er det keiko som holder gruppetimen? Sprekt isåfall. Jeg er enig i at det er noe som virker litt rart med en tjukk treningsveilder, men det er jo egentlig ikke noe i veien for at hun er faglig flink selv om hun kanskje ikke er like flink til å følge egne råd. Selvsagt, mulig at hun er helt clueless og ikke har noe der å gjøre, men det er også mulig at hun faktisk er veldig flink. Gi henne en sjanse. Kan du ikke prøve ut senteret da, hvis de har rimelige dropp in timer evt annen mulighet for å teste senteret før du binder deg for lengre tid? Kanskje det ikke er så gale. Apropo stearinlys. Her står de på lave staker, slik at det kan bli brann. Det fordi man må ha med seg en slags papirlapp som man legger i "resepsjonen". Kjempe trygt hvis haugen samler seg opp, noe den gjør, rett ved lysene. Problemet er at flere av apparatene er utrygge ja. De trengs å byttes ut, repareres eller hva de nå skal gjøre. Keiko holder så vidt meg bekjent ingen gruppetimer. Keiko vandrer rundt og hyler, ler og drikker litt av gatoraden sin. Men nok om henne inntil videre. Hoppetreningen er det enkelte som driver med der de frie vektene er ("gutterommet" som jeg kalte det før). Da kan enkelte stå der og øve seg på skigåing, hopprenn og gud vet hva. Det er forstyrrende, og alt for trangt der til at hopptrening kan utøves. Men jeg overlever, hvis det ikke detter ei vekt i hodet på meg. Bruker mye frie vekter uansett, så det skal gå greit. Skal lete febrilskt etter en ris, og ros-postkasse. kan hende det finnes noe sånt utenfor bygget. Endret 1. mars 2010 av Snasen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #14 Del Skrevet 2. mars 2010 Å ha en feit person som veileder er jo ikke spesielt motiverende nei. Og det blir ganske teit å ha en overvektig person i en resepsjon og ikke minst så syns jeg det blir et paradoks. men kanskje hun kan ting eller er snill. at de ler og setter seg og tar over et helt område syns jeg virker veldig uproft. jeg ville klaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #15 Del Skrevet 2. mars 2010 I tillegg til dette er jeg redd noen av apparatene detter i hodet på meg, og jeg ser at innavlet forsøker og gjøre det beste ut av det hele ved å late som de øver seg på hopprenn, Og du er velvilligheten selv ser jeg... Med en slik innstilling, tror jeg du gjør både deg selv og bygdefolket en tjeneste hvis du holder deg så langt unna dem som du kan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #16 Del Skrevet 2. mars 2010 Hun er en VEILEDER. På 100 kg, sikkert mer. Og hun kan verken trene eller gi råd. Det har jeg da sett. I sta sto hun og forsøkte seg på en nedtrekk, i mens hun vrælte ut i latter og sa: NEI DETTA E IKKJE TRENINGÅ FØR MEG! Ja, det er greit nok. Men du gjentar ord for å illustrere vekten hennes i nesten hver setning. Keiko, hvalross og moskva Marits søster. Hallo. Tror vi alle forstår tegninga når du bare sier hun er en utrent dame på sikkert 100kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #17 Del Skrevet 2. mars 2010 Å ha en feit person som veileder er jo ikke spesielt motiverende nei. Og det blir ganske teit å ha en overvektig person i en resepsjon og ikke minst så syns jeg det blir et paradoks. men kanskje hun kan ting eller er snill. at de ler og setter seg og tar over et helt område syns jeg virker veldig uproft. jeg ville klaget. Ja, det er et paradoks. En ganske, stort et (hehehe). Og du er velvilligheten selv ser jeg... Med en slik innstilling, tror jeg du gjør både deg selv og bygdefolket en tjeneste hvis du holder deg så langt unna dem som du kan! Jeg tror bygdefolket skal være takknemlig for at de får noe nytt å se på. For stort sett virker det som om hobbyen dems er skirenn og bilvasking. Uansett, jeg forteller jo dem ikke dette face to face. Det hadde jo vært ganske slemt. Jeg tror ingen kan merke hva jeg tenker heller, da jeg står med ipoden og hører på musikk i mens jeg trener. føler du deg truffet? Ja, det er greit nok. Men du gjentar ord for å illustrere vekten hennes i nesten hver setning. Keiko, hvalross og moskva Marits søster. Hallo. Tror vi alle forstår tegninga når du bare sier hun er en utrent dame på sikkert 100kg. Jaja, men la nå meg få bruke litt synonymer da, hvis jeg syns det er allright. Nå er det faktisk du som er litt fordømmende, og noen har og litt tungt for det også. Hvis man dropper kallenavn og slikt, så er det ikke bra PR å ha en sykelig overvektig person som det første man ser. Hun skal jo representere ved å vise hva/hvordan man kan bli av å trene der. Ok, tenker jeg, så jeg blir 100kg tung hvis jeg fortsetter i rask gange 50 minutter pr dag i oppoverbakke, f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #18 Del Skrevet 2. mars 2010 føler du deg truffet? Om jeg føler meg truffet fordi du kaller bygdefolket for "innavl"? Nei, det gjør jeg absolutt ikke. Men jeg synes det er frekt og uhøflig, og ikke minst en unødvendig karateristikk, og en slik kommentar forteller mer om deg enn om dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #19 Del Skrevet 2. mars 2010 Men jeg synes det er frekt og uhøflig, og ikke minst en unødvendig karateristikk, og en slik kommentar forteller mer om deg enn om dem. +1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. mars 2010 #20 Del Skrevet 2. mars 2010 Hm. Det er stearinlys påde i resepsjonen og i garderoben på STATS senteret der jeg trener. Et fint og greit senter med slanke instruktører og resepsjonister. Det er vel for å få en litt lun og koselig setting vil jeg tro. Finnes det statlige treningssentre også nå? Jeg trodde de hovedsaklig var i privat regi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå