Gå til innhold

Fotvorte =/


daisy_dee

Anbefalte innlegg

For ca. to år siden fikk jeg noe som lignet en ilke midt under fotputen. Er nok noe tverrplatfot og har alltid hatt mye hard hud i det området. Har gått endel til fotpleier, men tilslutt ble det så ille at legen min ville den skulle skjæres ut av en kirurg. Det ble gjort, men måten kirurgen sydde igjen såret på synes jeg var noe slurvete - da det ble veldig foldete og rart. Endte også opp på krykker et par uker og sykemeldt, selv om kirurgen sa jeg skulle være helt fin igjen etter 3-4 dager.

Arret grodde igjen, men det ble vondere å tråkke på foten da enn hva det hadde vært før inngrepet. Har vært hos fotpleieren min noen runder etter dette, og det har vist seg at jeg har fått en SKIKKELIG fotvorte der - av en helt annen dimensjon! Jeg kan se rundt 20-30 sorte prikker, og vorta er på størrelse med tommelneglen min! Både min faste fotpleier hjemme og et par her i Oslo har forsøkt seg på den; skrapt, fryst den og pirket - til ingen nytte! Selv har jeg tilbrakt timer i grønnsåpe vann, jeg har kjøpt fotvorte-middel på apoteket, skrapt og pirket - men ingenting funker! Begynner å bli passelig lei, og ikke minst gjør det vondt å gå på den når den blir hard (om jeg ikke filer den hver dag)!

Er det noe annet jeg kan ta meg til?? Går det ann å fjerne en fotvorte med et nytt inngrep? Vet at en vorte er et virus ... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hatt en sånn. Det tok lang tid, men med grønnsåpebad, vortemiddel og grundig skraping av vorten gikk den bort til slutt. Er nå helt fri fra fotvorter :)

Det er viktig å ta på vortemiddel og skrape av gammelt - helst hver kveld.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør på neglakk. Det hjelper :) Noen skal også ha det til at det hjelper å legge på et bananskall, og ligge med det - natten over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an å fjerne den med et inngrep. Så kjedelig at du har fått dette problemet! Vorter er veldig vanskelige å behandle, må ofte skrapes og fryses flere ganger i uka.

Du kan kjøpe noe som avlaster området, noen slags plaster som ser ut som smultringer. Men det er vikktig at du kliper en sprekk i dem, slik at trykket kan komme ut av denne sprekken. Da ser avlasningen mer ut som en U. Dette kan gjøre vorten mindre smertefull å gå på. Men den vil ikke fjernes av det.

Undersøk med legen din om du kan få operert den bort.

Hvis ikke, fortsett som du gjør, bløt den opp, fil, og ta på vortemiddel. Eventuelt gå til en fotterapeut ca to ganger i uka og få beskjært den skikkelig, og eventuelt fryst.

(Husker ikke om man kan fryse så ofte, noen år siden jeg jobbet med dette)

Den kan også forsvinne spontant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom den er så smertefull at du ikke klarer å belaste området, og begynner å halte/gå annerledes for å avlaste, kan det være fare for at du får andre problemer i foten, f.eks hælen, hvis det blir til at du går mer på hælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gutt_*

Noen som vet hvor lang tid det tar før vortene faller av av seg selv? Har 3 vorter på føttene men gidder ikke begynne med behandling fordi det er så tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skje fort eller sakte, ingen som vet :) Hvis vortene plager deg ville jeg ikke gått å ventet til de forsvinner av seg selv, det kan gå flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an å fjerne den med et inngrep. Så kjedelig at du har fått dette problemet! Vorter er veldig vanskelige å behandle, må ofte skrapes og fryses flere ganger i uka.

Du kan kjøpe noe som avlaster området, noen slags plaster som ser ut som smultringer. Men det er vikktig at du kliper en sprekk i dem, slik at trykket kan komme ut av denne sprekken. Da ser avlasningen mer ut som en U. Dette kan gjøre vorten mindre smertefull å gå på. Men den vil ikke fjernes av det.

Undersøk med legen din om du kan få operert den bort.

Hvis ikke, fortsett som du gjør, bløt den opp, fil, og ta på vortemiddel. Eventuelt gå til en fotterapeut ca to ganger i uka og få beskjært den skikkelig, og eventuelt fryst.

(Husker ikke om man kan fryse så ofte, noen år siden jeg jobbet med dette)

Den kan også forsvinne spontant :)

Hvor lenge må jeg belage meg på å bløte, skrape, file og ha på vortemiddel da? Har holdt på flittig siden september jeg .. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz

Det må du holde på med en stund..Jeg kjenner til dette helvettet, jeg har et par vorter på hendene, som jeg nesten har blitt kvitt.

Jeg bruker plaster med vortemiddel på, som du kan få kjøpt på apoteket. De funker..men jævelskapet sitter godt!

Ta vitaminer og spis sunnt, slik at du bygger opp immunforsvaret til kroppen din, så tar den kverken på viruset selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge må jeg belage meg på å bløte, skrape, file og ha på vortemiddel da? Har holdt på flittig siden september jeg .. :(

Det er ingen fasit på det dessverre. Vorten forsvinner når den vil det selv ;) Men skrap og fil slik at du ikke får altfor mye hard hud oppå/rundt den, som gjør det ubehagelig å gå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fotvorta

Om det er til noen trøst, så har jeg hatt fotvorter siden 2002.

Er rimelig lei. og har prøvd flere ting.

- negl lakk

- fotbad

- fotpleier

- fotvorte plaster.

Men til ingen nytte, har gitt de opp. Skraper de annen hver dag men hjelper ikke. Men de er heldigvis ikke smertefulle hele tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vorter er noe herk. Fikk to vorter under en fot for 4-5 år siden. Prøvde med Verucid, neglelakk, spurte legen om råd... Jævelskapet ble bare værende. Til slutt ga jeg opp, de var ikke vonde å gå på, så jeg glemte dem en stund (mye pga langvarig sykdom og deretter vinter, bryr meg ikke om hvordan føttene ser ut på vinteren), og nå, for bare et par uker siden, oppdaget jeg plutselig at jeg ikke har vorter lengre.

Hadde også en vorte på en finger. Den var så irriterende at jeg valgte å skjære vekk så mye jeg klarte selv med skalpell i mange dager/et par uker, og ha masse salt i såret mange ganger om dagen. Så hadde jeg i det minste en unnskyldning til å gå med plaster... Men det hjalp faktisk ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vorteløs

Jeg hadde en fotvorte i flere år som ble bare større og større. Tilslutt var den på størrelse med et kronestykke. Jeg prøvde alt som har blitt nevnt over her for å bli kvitt den men til ingen nytte. det var smertefullt og gå på den og jeg var rimelig fortvila. Så fikk jeg et råd om å prøve bananskall. Og jeg skal love deg at det funka! Ser en over her skriver at du skal ha det på natten over, men det var ikke rådet jeg fikk. Hvis du prøver følgende kan jeg nesten garantere deg at du blir kvitt den for godt: Klipp et stykke av et bananskall på størrelse med vorten, legg dette på og teip godt rundt så det blir tett. Ha det på uten å åpne i 3 uker. (Du må bruke plastpose på beinet når du skal dusje, så det ikke blir fuktig og løsner.)

Etter 3 uker tar du det av, skraper bort dødt vortevev og legger på nytt bananskall på samme måte som sist. Vent tre nye uker og gjenta behandlingen. For hver gang du gjentar dette blir vorta mindre og mindre for til slutt og bli helt borte.

Jeg ble helt kvitt vorta på denne måten, husker ikke om jeg brukte 6 eller 9 uker, men det spiller ingen rolle. Dette funker virkelig altså! Har hørt i ettertid at det skal være noen enzymer eller slikt i bananskallet som dreper viruset i vorta. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gå til legen og få det skjært ut- ingen vitsi og gå rundt og lide :|

.

Var selv plaget med maaaange fotvoter og jeg begynte med reductil og det forsvant- merklig nok:p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farge
Jeg hadde en fotvorte i flere år som ble bare større og større. Tilslutt var den på størrelse med et kronestykke. Jeg prøvde alt som har blitt nevnt over her for å bli kvitt den men til ingen nytte. det var smertefullt og gå på den og jeg var rimelig fortvila. Så fikk jeg et råd om å prøve bananskall. Og jeg skal love deg at det funka! Ser en over her skriver at du skal ha det på natten over, men det var ikke rådet jeg fikk. Hvis du prøver følgende kan jeg nesten garantere deg at du blir kvitt den for godt: Klipp et stykke av et bananskall på størrelse med vorten, legg dette på og teip godt rundt så det blir tett. Ha det på uten å åpne i 3 uker. (Du må bruke plastpose på beinet når du skal dusje, så det ikke blir fuktig og løsner.)

Etter 3 uker tar du det av, skraper bort dødt vortevev og legger på nytt bananskall på samme måte som sist. Vent tre nye uker og gjenta behandlingen. For hver gang du gjentar dette blir vorta mindre og mindre for til slutt og bli helt borte.

Jeg ble helt kvitt vorta på denne måten, husker ikke om jeg brukte 6 eller 9 uker, men det spiller ingen rolle. Dette funker virkelig altså! Har hørt i ettertid at det skal være noen enzymer eller slikt i bananskallet som dreper viruset i vorta. Lykke til. :)

He he morsom du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vorteløs
He he morsom du ;)

Dette er ikke tull. Min erfaring er at bananskall er det eneste som virkelig hjelper. Jeg hadde ikke giddet og skrive det lange innlegget hvis det bare var for å tulle. Jeg prøvde en hel masse forskjellig som ikke hjalp, vorta ble bare større og større og gikk veldig dypt inn i foten. Er veldig glad jeg fikk dette rådet, derfor håper jeg at flere kan få glede av det også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Victoria

Jeg har hatt flere både større og mindre fotvorter opp gjennom, spesielt i barndommen, men et par i voksen alder også. Hver eneste gang har trikset med å bruke salt på fuktet plaster fungert. Jeg lar det sitte på i 2-3 dager før jeg bytter og gjentar behandling, og etter relativt kort tid forsvinner vorten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...