Luremegpå Skrevet 19. oktober 2010 #401 Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Heia du ! Jeg eier jo denne, og ja må selge denne først. Og ja, her er det mye bagasje..hehe:) Men ja, foreldrene mine bor jo ikke i norge, børdrene mine er ikke tilgjengelige, og kjæresten min sine venner bor i en annen by alle sammen. Mine venner har plutselig blitt så opptatte etter at jeg ble gravid. Derfor er nok frustrasjonen enda større. Men i bunn og grunn er det jo trivselen det står på. Greit vi sparer penger, men penger går bak trivsel og sikker bolig altså. Hvis vi skal bo der er det mange ting jeg allerede føler jeg gir slipp på , det er litt på landet, jeg har ikke bil, kjæresten skal jobbe to jobber en periode, og det er en råtten kjeller. Jeg er kanskje neg, men føler er at jeg er realistisk, så ja, er nå iallefall ærlig. Vi vet ikke når vi får huset, eller når vi kan flytte inn. Vi får ikke velge hus, det velger han som ble ansatt først. Så vi kan ende opp med hva som helst. Hvis ikke vi ikke takker ja, må vi kjøpe noe større, men da er det jo mer garanti for at det ikke er de feilene ved huset. U see? Ja, mitt anbud, det er jo genialt, vet om flere som har brukt det. Problemet er jo at vi ikke vet om vi får lov til å gjøre noe i husene. Nei, kunne tro han hadde bind for øynene når vi var å kikket i går, for han har tydligvis ikke samme oppfatning som meg. Hehe:) Endret 19. oktober 2010 av Luremegpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 19. oktober 2010 #402 Del Skrevet 19. oktober 2010 Skjønner at du blir sliten av dette her, blir jo utslitt selv om å lese om hverdagen din nå om dagen.. Høres veldig rart ut dette med at dere ikke får velge hus. Er det jobben hans som bestemmer hvem som skal få hvilket hus? I så fall burde de vel se at dere trenger et familievennlig hus nå, og ikke etter mye ekstra arbeid :klø: Hadde dere kunne velge fritt hadde hus nr 2 vært den naturlige valget i mine øyne. Det er bedre å ha litt større plass å blotre seg på enn å ikke ha noe oppbevaringsplass. Og med tanke på at dere skal ha en liten en hadde jeg også holdt meg unna å bo rett med veien. Håper det ordner seg for dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 19. oktober 2010 #403 Del Skrevet 19. oktober 2010 hmmm som hus nr1 høres ut så er det jo nesten mulig det ligger mugg i veggene?? si til kjæresten at DET er ihvertfall helseskadelig for dere, og absolut ikke godt for barnet da det kan lettere få helseplager sånn som asma og greier. Forklar til han det du sier at du ikke kunne gått ned den trappa med barnet uten frykt for å dette.....han vil vel ikke det da??? Og forklar at større hus betyr ikke at dere blir bedre foreldre...er det trangt en liten stund så vil dere sååå sette pris på en ny plass som har bedre plass......du vet i starten trenger dem ikke veldig mye plass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 19. oktober 2010 #404 Del Skrevet 19. oktober 2010 Skjønner. Synd at han andre ikke kan bestemme seg litt fort-fort da.. Høres ikke helt ut som hus nr 1 er så hyggelig nei.. Tror jeg hadde ventet til jeg viste hvilket det ble i det minste og så tatt avgjørelsen. Det er vel dumt å leie noe annet imellomtiden hvis dere egentlig vil kjøpe større. Flytting er vel ikke noe man har lyst til å gjøre for ofte :dåne: En annen løsning er jo å leie ut din leilighet en periode når dere flytter (evt i ny leilighet/hus). Å kjøpe framfor å leie lønner jo som oftest seg! Vi har kjøpt nytt (under bygging) før vi har solgt min leilighet. Så vi må satse på at vi får solgt før det er innflytting i det nye. Blir det overlapp må vi enten bare betale dobbelt en mnd eller to, eller leie ut.. Kjipt å krangle om sånt.. er vel lettere for han å leve med halvveishuset når han ikke er den som skal være hjemme. Har vært noen diskusjoner her og.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 19. oktober 2010 #405 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det Neytiri sier er veldig riktig! Mere plass gjør ikke nødvendigvis ting bedre.. Ville heller tenkt langsiktig og funnet et sted dere virkelig vil bo enn å ende med en ny halvveisløsning. mannfolk må noen ganger ha det inn med t-skje! Sikkerhet MÅ jo gå først. Noen ganger tror jeg de bare stikker hodet i sanda fordi de helst bare vil komme til en avgjørelse og slippe å tenkte mer på det.. Minn han på at babyen faktisk kan komme før tida og, og da er det kjedelig å stå på hodet i en malingsbøtte eller et flyttelass.. (det regner jeg med du har ganske klart for deg.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 19. oktober 2010 #406 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hei jenter! Setter så pris på tilbakemeldinger her! Og ja, han har bare så vanskelig å fordøye det faktum at vi står med en mulighet til å bo der omtrent gratis, og ja, han synes det er en skam liksom. Han klarer ikke å forstå at noen kan takke nei til det. Uansett hva jeg sier, så klarer han ikke å gi seg. Han mener jo ikke være ego eller noe, han tenker bare ikke langsiktig synes jeg. Han mener det er god tid til å fikse de tingene i huset hvis vi skulle få det " stygge huset" Hehe, offdå! ååååååååååååååå, ja, nei prøver jo å ikke tenke på dette, mmen så lenge han ikke får det i klartekst, eller ja jeg vet ikke hva jeg kan si lengre, har prøvd alt dere har foreslått,men det er akk som han har fått sånn ESEL tendenser, sta sta sta!!! Vi kan jo bo her til Januar/ Februar hvis vi selger nå, så ja, alt går jo , men en slik situasjon som dette er så vanskelig, for vi blir bare ikke enige. Hehehe:) Må le litt og da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 19. oktober 2010 #407 Del Skrevet 19. oktober 2010 Skjønner at du blir sliten av dette her, blir jo utslitt selv om å lese om hverdagen din nå om dagen.. Høres veldig rart ut dette med at dere ikke får velge hus. Er det jobben hans som bestemmer hvem som skal få hvilket hus? I så fall burde de vel se at dere trenger et familievennlig hus nå, og ikke etter mye ekstra arbeid :klø: Hadde dere kunne velge fritt hadde hus nr 2 vært den naturlige valget i mine øyne. Det er bedre å ha litt større plass å blotre seg på enn å ikke ha noe oppbevaringsplass. Og med tanke på at dere skal ha en liten en hadde jeg også holdt meg unna å bo rett med veien. Håper det ordner seg for dere Hehe, ja her er det ikke graviditeten som er slitsom, men det rundt meg..hehe:) Hus 2 er genialt, men ja, hadde vi ikke bare levd i denne usikkerheten, så hadde det vært no problem. Da hadde jeg flytta inn på dagen. Er liksom så begrenset hva jeg orker å gjøre. Probleet er jo at vi ikke vet hvem de andre er så skal velge hus, om det er familie osv.. Men ja, nei jeg vet ikke jeg....jeg forstår og han forstår , men vi forstår ikke det samme...olalala. den va dyp! Hihi:) Jeg mener det da er høflig å si til sjefen at vi å takke fint nei, og at vi bor der vi bor, men da mener han at vi er utakknemlige. Elsker gutten min, mmen ja, av og til kunne jeg virkelig ønske han var jente og åpnet øynene:) Hehehe... Ikke bli sliten av å lese dette, jeg trenger energien DERES! Hehehe:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 19. oktober 2010 #408 Del Skrevet 19. oktober 2010 Kanskje du må lage en arbeidsplan til han som illustrerer mengden med jobb som faller på han om dere skal bo i det slitne huset... Vet du noe om når den andre personen skal bestemme seg? Skjønner at han får dårlig samvittighet overfor sjefen (kunne tenkt sånn selv..) men her er det jo ikke egentlig mangel på gode grunner for avslag da. Det går jo an å skylde på dette med logistikken? På den andre siden, dere trenger jo ikke akkurat komme med unnskyldninger.. Dere skal ha barn om 4-8 uker, huset er nedslitt og trenger oppgradering. Dersom dere må til med slike tiltak er det ikke akseptabelt for dere å flytte inn med en liten baby. Punktum finale. Det skjønner nok sjefen hans, men det er sikkert verre for kjærsten din.. Håper dere blir enige snart! Du skal ikke bekymre deg for sånt nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 19. oktober 2010 #409 Del Skrevet 19. oktober 2010 Kan dere ikke forklare til de at dere venter barn og at det første huset ikke er aktuelt...så om dere blir vurdert måtte dere evt ha hus nr 2?? Ellers som jeg sa til deg på fb....dette er redebygging for menn, de tenker økonomsik hele tiden, er dems måte å forberede seg på. Håper det ordner seg med hus....prøv å ikke stress....jeg gjorde det men det ordnet seg...vi skulle kjøpe men fant inggeting i vår pris så vi leier foreløpig. Skulle bodd nærmere meg vettu, hadde kommet å hjulpet Herlighet så mye lurt du klarer å si på så mange færre ord.. Jeg så ikke denne før jeg skrev, men hadde jeg gjort det kunne jeg bare signert! Hør på Neytiri, Luremegpå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 19. oktober 2010 #410 Del Skrevet 19. oktober 2010 Herlighet så mye lurt du klarer å si på så mange færre ord.. Jeg så ikke denne før jeg skrev, men hadde jeg gjort det kunne jeg bare signert! Hør på Neytiri, Luremegpå! er nok bare at jeg mangler norske ord jeg da...så tar det litt kort... men synes nå du kan rett og slett vise han det Siebaeo har skrevd...en plan hva han må gjøre da med hus nr1 før barnet kommer... kjenner han historien min forresten, du kan vel dele med han at jeg ble plutselig så dårlig at barnet måtte ut....og et om mange som føder tidlig og da plutselig...... litt kjipt å stå med oppussing da liksom :dåne: Nå får du stå på ditt Luremegpå...ikke selg om du følger det ikke blir riktig for deg og den lille.....for Det blir det viktigste til slutt og ikke hvor dere bor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 19. oktober 2010 #411 Del Skrevet 19. oktober 2010 Å joda, her gir jeg meg ikke, men har bare lysst til å legge meg på sengen som en en fjortiss og grine nå!!!!! en neida, der er jo han pensjonisten av en vaktmester endå, og setter inn ndet dume vinduet!!!!! AAAAAAAAAAARG!!!!!!!!!!! Ja, men jeg skrev følgende liste: Men her er listen: - Opprydning og vask til visning - Visning gammel leilighet 2 Nov - Selge leilighet - Flytte/ pakke ut ( Hvem kan bidra med det i en ukedag)? - Vaske/rydde og flytte inn alt i nytt hus. - Fikse trapp, male, flytte møbler / vaske/rydde og flytte alle ting inn i nytt hus. - Gjøre ferdig rom som mangler lister/glava osv. - Vaskemaskin/ uttak i kjelleren? Ikke minst: - Får vi male/ fikse disse tingene ? - Når kan vi flytte inn? Og fikk som svar: Fordeler - Vi kan spare ca 80.000,- i året på å bo der -> økt egenkapital - Du får renter av salgspengene(overskudd) for leiligheten som øker egenkapitalen - Vi får større plass. Hvis noen av oss får besøk, går det an å oppholde seg i et annet rom. F.eks ved jentekveld. Greit å ha et rom man kan trekke seg tilbake i. Spesielt hvis vi skal ta baby på skift. Blir det skriking, får ingen av oss sove i nåværende leilighet. Når baby skal sove på soverommet, har vi kun stua igjen. Kan bli frustrerende når vi er slitne etter babystell osv. - Ting kan lagres i garasjen. - Det er nesten gratis å bo der. - Jeg har krav på en flyttedag i fm jobb. - Vi kan spare mer penger på babykonto. - Jeg påstår at det er vinn-vinn situasjon. Å betale kun renter i ett år til på leiligheten er kun tap. Du skal jo spare to tusen i tillegg. - Vi slipper mellomfinansiering ved kjøp av ny bolig. - Vi kan ta oss god tid til å lete etter egen bolig om ett år(?) - Generelt mye bedre økonomi. Vi kan reise, kjøpe inn litt ting vi trenger osv = handlefrihet. Ting vi må se på(minus): - Trappen kan jeg fotografere og sende til mine snekkervenner, så kan de se om noe kan gjøres og komme eventuelt bort. Det oppe må vi klare å fikse selv. - Male kan vi sikkert gjøre før vi flytter inn. Jeg synes han kun tenker penger jeg altså...nesten... Ingenting kan bli fastslått her. Det er problemet. Vi kan sikket ditt og sikkert datt. Jeg har sagt jeg ikke vil ,m en han gir seg ikke..off!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 19. oktober 2010 #412 Del Skrevet 19. oktober 2010 Å joda, her gir jeg meg ikke, men har bare lysst til å legge meg på sengen som en en fjortiss og grine nå!!!!! Men neida, der er jo han pensjonisten av en vaktmester endå, og setter inn det dumme vinduet!!!!! AAAAAAAAAAARG!!!!!!!!!!! Ja, men jeg skrev følgende liste: Men her er listen: - Opprydning og vask til visning - Visning gammel leilighet 2 Nov - Selge leilighet - Flytte/ pakke ut ( Hvem kan bidra med det i en ukedag)? - Vaske/rydde og flytte inn alt i nytt hus. - Fikse trapp, male, flytte møbler / vaske/rydde og flytte alle ting inn i nytt hus. - Gjøre ferdig rom som mangler lister/glava osv. - Vaskemaskin/ uttak i kjelleren? Ikke minst: - Får vi male/ fikse disse tingene ? - Når kan vi flytte inn? Og fikk som svar: Fordeler - Vi kan spare ca 80.000,- i året på å bo der -> økt egenkapital - Du får renter av salgspengene(overskudd) for leiligheten som øker egenkapitalen - Vi får større plass. Hvis noen av oss får besøk, går det an å oppholde seg i et annet rom. F.eks ved jentekveld. Greit å ha et rom man kan trekke seg tilbake i. Spesielt hvis vi skal ta baby på skift. Blir det skriking, får ingen av oss sove i nåværende leilighet. Når baby skal sove på soverommet, har vi kun stua igjen. Kan bli frustrerende når vi er slitne etter babystell osv. - Ting kan lagres i garasjen. - Det er nesten gratis å bo der. - Jeg har krav på en flyttedag i fm jobb. - Vi kan spare mer penger på babykonto. - Jeg påstår at det er vinn-vinn situasjon. Å betale kun renter i ett år til på leiligheten er kun tap. Du skal jo spare to tusen i tillegg. - Vi slipper mellomfinansiering ved kjøp av ny bolig. - Vi kan ta oss god tid til å lete etter egen bolig om ett år(?) - Generelt mye bedre økonomi. Vi kan reise, kjøpe inn litt ting vi trenger osv = handlefrihet. Ting vi må se på(minus): - Trappen kan jeg fotografere og sende til mine snekkervenner, så kan de se om noe kan gjøres og komme eventuelt bort. Det oppe må vi klare å fikse selv. - Male kan vi sikkert gjøre før vi flytter inn. Jeg synes han kun tenker penger jeg altså...nesten... Ingenting kan bli fastslått her. Det er problemet. Vi kan sikket ditt og sikkert datt. Jeg har sagt jeg ikke vil ,m en han gir seg ikke..off!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 19. oktober 2010 #413 Del Skrevet 19. oktober 2010 hehe ser for meg dere stå der i stua og diskutere dette..ingen gir seg fordi dere begge er såå stae :gjeiper: Kom tilbake med dette: Ja kjære, synes du er utrolig flink å tenke på det positive og det at det økonomisk kanskje er veldig bra for oss....men vettu hva, sikkerheten for vårt barn overveier alt det der!!!! OM vi er så "uheldige" å få hus nr1 så vil jeg at du legger krav på de som eier det å fiske det som trengs før vi flytter in med et lite barn! Men om vi skal se positivt på det søta, så kan det hende dere er så heldige å få hus nr2 uten krangel.....og da vil alt det stresset du har nå være litt bortkastet Turn that frown upside down Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 19. oktober 2010 #414 Del Skrevet 19. oktober 2010 Men her er listen: - Opprydning og vask til visning - 2 dager (minst) - Visning gammel leilighet 2 Nov - en helg (minst) - Selge leilighet - Flytte/ pakke ut ( Hvem kan bidra med det i en ukedag)? (ca 1 uke?) - Vaske/rydde og flytte inn alt i nytt hus. (ca 1 uke, med flytte og vaskebyrå 5-10.000?) - Fikse trapp, male, flytte møbler / vaske/rydde og flytte alle ting inn i nytt hus. (Her blir det mange titusener avhengig av hvordan dere gjør det..) - Gjøre ferdig rom som mangler lister/glava osv. (snekker/maler 10.000,-? :klø: ) - Vaskemaskin/ uttak i kjelleren? Ikke minst: - Får vi male/ fikse disse tingene ? - Når kan vi flytte inn? Og fikk som svar: Fordeler - Vi kan spare ca 80.000,- i året på å bo der -> økt egenkapital - Du får renter av salgspengene(overskudd) for leiligheten som øker egenkapitalen (må man ikke skatte av formue da..? + at man mister skattefordelen ved å ha lån!) - Vi får større plass. Hvis noen av oss får besøk, går det an å oppholde seg i et annet rom. F.eks ved jentekveld. Greit å ha et rom man kan trekke seg tilbake i. Spesielt hvis vi skal ta baby på skift. Blir det skriking, får ingen av oss sove i nåværende leilighet. Når baby skal sove på soverommet, har vi kun stua igjen. Kan bli frustrerende når vi er slitne etter babystell osv. (det er selvfølgelig et godt poeng) - Ting kan lagres i garasjen. - Det er nesten gratis å bo der. - Jeg har krav på en flyttedag i fm jobb. (det har han uansett, 1 dag er ingenting) - Vi kan spare mer penger på babykonto. - Jeg påstår at det er vinn-vinn situasjon. Å betale kun renter i ett år til på leiligheten er kun tap. Du skal jo spare to tusen i tillegg. (hvorfor bare renter?) - Vi slipper mellomfinansiering ved kjøp av ny bolig. - Vi kan ta oss god tid til å lete etter egen bolig om ett år(?) (godt poeng, men kan også løses ved å bo der dere bor) - Generelt mye bedre økonomi. Vi kan reise, kjøpe inn litt ting vi trenger osv = handlefrihet. (hva skjedde med sparingen..?) Ting vi må se på(minus): - Trappen kan jeg fotografere og sende til mine snekkervenner, så kan de se om noe kan gjøres og komme eventuelt bort. Det oppe må vi klare å fikse selv. - Male kan vi sikkert gjøre før vi flytter inn. Jeg synes han kun tenker penger jeg altså...nesten... Ingenting kan bli fastslått her. Det er problemet. Vi kan sikket ditt og sikkert datt. Jeg har sagt jeg ikke vil ,m en han gir seg ikke..off!! Nå våknet kverulanten i meg her... Måtte bare kommentere i innlegget ditt.. Ny trapp koster sikkert 50.000,- Hvis ikke vennene hans fikser den som er der allerede. Maling tar minst 1 uke med malere, avhengig av hvor stort det er. Pris: 30-40.000,- dersom det er "hvitt"..? Jeg skjønne at han tenker at han sparer penger her, men skal dere legge penger i maling og trapp selv, går det fort mye penger. Dersom han har regnet ut at dere totalt sparer 80.000,- bør utgiftene trekkes fra. Men det har han kanksje gjort..? Skal han male selv (alene) må han regne noen uker siden han sikkert skal jobbe på dagen? Maling er ikke gratis heller. Dersom han tenker at dette skal gjøres FØR babyen kommer sliter han litt. Det lar seg trolig ikke gjøre (uten at det koster en del) Men om dere tar litt og litt og takler at det ikke er helt klart så er det selvfølgelig noe annet.. Hufff... skjønner frustrasjonen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 19. oktober 2010 #415 Del Skrevet 19. oktober 2010 PUST INN; PUST UT!! Hiv i litt firkløver i munnen, ver glad for at pensjonisten har gått... ah...det fekk eg roa meg litt ner.. Ja, nei, nå skreiv eg mail, der han faktisk forstod det. Og ja, nå trenger det bare å synke inn, slik at vi kan ha en bedre hverdag. Han er jo ikke tilbake før torsdag, så ja, er like greit akk nå Hehe Han skal være vekke i helgen og, så det er greit å bli enige. Nå gjenstår det bare at han å få svelget denne tunge steinen, og komme seg på bakkenivå... Ja, i dag gir jeg meg ikke, selvom jeg har så dårlig samvittighet ... Og ja, skulle vi malt hadde det blitt hvitt, og hadde vi fiksa trappen, så koster det og masse penger, men ja, nå skjer jo ikke det da, siden vi faktisk er uenige om å være enige. FINALLY! Han kommer jo til å ha to jobber fremover, enh er, og den han har fra før. Jeg tror bare han sliter voldsomt med å gi denne muligheten fra seg, men at han vet veldig godt at han må bare BE A MAN AND DO IT!! Ikke hiss deg sånn opp da, det er min greie: Hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 19. oktober 2010 #416 Del Skrevet 19. oktober 2010 hehe ser for meg dere stå der i stua og diskutere dette..ingen gir seg fordi dere begge er såå stae :gjeiper: Kom tilbake med dette: Ja kjære, synes du er utrolig flink å tenke på det positive og det at det økonomisk kanskje er veldig bra for oss....men vettu hva, sikkerheten for vårt barn overveier alt det der!!!! OM vi er så "uheldige" å få hus nr1 så vil jeg at du legger krav på de som eier det å fiske det som trengs før vi flytter in med et lite barn! Men om vi skal se positivt på det søta, så kan det hende dere er så heldige å få hus nr2 uten krangel.....og da vil alt det stresset du har nå være litt bortkastet Turn that frown upside down Du , tro eg, han gav seg litt nå altså, menn som nevnt lengre oppe, han trenger tid til å fordøye det, han trenger bare å legge vekk økonomen i seg, og finne fram pappafiguren så jeg sårt trenger Alt ordner seg til slutt, nå må vi bare få 34 synes jeg... Håper han kollegaen er single( Slemt å ønske det), mmen ja hehe, så han velger det lille huset. Hvis vi får det store, da er det KG jentefest med bebisser!!! Deal? :klemmer: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 19. oktober 2010 #417 Del Skrevet 19. oktober 2010 Alltid med på fest jeg lalalalal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 19. oktober 2010 #418 Del Skrevet 19. oktober 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 20. oktober 2010 #419 Del Skrevet 20. oktober 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 20. oktober 2010 #420 Del Skrevet 20. oktober 2010 34 uker :gjeiper: Ja, party skal det bli med eller uten babyene:) Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå