Gå til innhold

første gangs besøk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hjemme lærte vi at første gang man besøker noen så tar man med en blomster.

Det er spes.om du blir invitert i sammenkomster. eks. ektefelles kolegaer som du ikke kjenner.

Likeledes gjør jeg det når jeg er på ferie og besøker gamle kjente som jeg sjelden ser.

Trimklubben var inv. til lederen på en kveld. Av 12 så var det bare tre som ikke hadde med.

Syns det er en hyggelig tradisjon.

Lurer på om det bare er min generasjon som gjør dette? Ikke er jeg gammel, men mine barn gjør det ikke ved nye bekjente/besøk,

Er vi inv. til venner på middag gjør vi det samme. Nå treffes vi sjelden til middag, men da setter jeg desto mere pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hvilken generasjon du er da... jeg er i tredveårene og jeg er vant til å ta med noe til "vertinnen - vertskapet" når man er invitert.

Det får vi også når vi inviterer til middag eller en eller annen anledning. En liten ting, påskeegg, blomst, sjokolade, vin eller noe.

Jeg synes det er en hyggelig skikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mann og barn var på middag hos en kompis igår. Han hadde laget nydelig grillet kylling med masse deilig tilbehør, og laget egen spesialmat til barna.

Vi hadde med oss en flaske rødvin, en blomsterbukett og en ureg. vikinglotto (med tolv mill i potten!!)

Synes det er en god skikk og gjør det alltid. Skulle bare mangle når man blir bedt på middag. Men generellt sett synes jeg jenter er flinkere til å gjøre sånt en gutta.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Jeg er også opplært til å ta med en liten oppmerksomhet første gang jeg er hos noen nye eller når venner har flyttet inn i ny bolig. Syns det er helt naturlig og veldig koselig :D Noen av vennene mine gjør det også, men langtfra alle.

Jeg er midt i tyveårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å ta med en liten oppmerksomhet når vi skal på besøk, enten det er middag, kaffeslabberas eller bare en sammenkomst. Det kan være vin, blomster eller noe annet hyggelig, men bare en liten greie.

Men min bedre halvdel sier ofte at jeg er litt for gavmild av meg, for jeg vil gjerne ALLTID ta med noe........og det er ikke alltid at pænga strekker til - til slike ting....

Men jeg synes det er hyggelig å ta med en liten ting, som takk for at vi ble bedt! (jeg er 25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg bruker å ta med en blomst, ei vinflaske eller lys (er jo såå mange flotte lys å få kjøpt nå)

Konfekt/sjokolade/twist er også et alternativ.

Og jeg er "litt over" 29 :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha m et el annet til vertskapet, ja....Men personlig ville jeg kanskje foretrekke en flaske vin el duftlys som ble nevnt her oppe fremfor blomster, som jeg da må byne å styre m for å få i vann, de må skråsnittes og pulver kanskje tilsettes....samtidig som jeg holder på m de siste middagsforberedelsene midt oppi! KAN være litt stressende! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på...

Om middagen er planlagt, så tar vi med vin, kake eller en blomst. Men om det er en sånn "på sparket-middag" (grilling e.l.) så inviterer vi heller vertskapet til oss en annen gang.

Vår omgangskrets er stort sett veldig uformelle. Det blir ofte "på sparket" og det er egenlig ganske sjelden at vi inviterer hverandre hjem. Vi går heller ut og spiser, spiller bowling e.l.

Men på innvielsesfester og ved andre, litt større anledninger tar vi alltid med en liten ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden har gitt meg dårlig samvittighet, og visshet om at jeg er en elendig gjest! :grine:

..Men okei - er vi invitert til middag, så tar vi som regel med ei flaske vin eller 3...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er så optimist at jeg er overbevist om at jeg vinner i Lotto en vakker dag..derfor vil jeg unngå at jeg gir bort premien til gode venner

Hva gjør man om vennene vinner 10 mill på "sin" kupong??

Forresten..om det er dobbeltkopi dvs duplikat så er gaven langt bedre!

optimist..du skjønner hva det er Tex?

lotto-zloty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så optimist at jeg er overbevist om at jeg vinner i Lotto en vakker dag..derfor vil jeg unngå at jeg gir bort premien til gode venner

Hva gjør man om vennene vinner 10 mill på "sin" kupong??

Da jubler man på vennens vegne!

optimist..du skjønner hva det er Tex?

Å glede seg på andres vegne... skjønner du hva det er, Zloty?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det først når man er etablert at man fortsetter med denne tradisjon?

Da jeg har mye med yngre å gjøre så ser jeg det lite utbredt. Da snakker vi om alder 18-25-

Viktig med tradisjoner. Vi har luket vekk altfor mange av de.

Hva om dere besøker folk som har flyttet i nytt hus, hva gjør dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...