Gjest Abelone Skrevet 7. september 2003 #1 Del Skrevet 7. september 2003 Jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Gutten min er godt over 3 år, og har ikke noe lyst å slutte med bleier. Om vi lar ham gå uten ei stund, er det garantert uhell, han vil ikke på toalettet og prøve å tisse og bersje. Han synes det er litt ekkelt når han har b. i bleia, men vil ikke på do og prøve. Jeg begynner å synes det hele er litt slitsomt.... har lenge hatt lyst å bli kvitt den bleia hans, men han er ikke motivert. Noen gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. september 2003 #2 Del Skrevet 7. september 2003 http://www.drphil.com/advice/advice.jhtml?...nfants/Toddlers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 8. september 2003 #3 Del Skrevet 8. september 2003 Kanskje det..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #4 Del Skrevet 8. september 2003 Den sommeren min gutt var tre år hadde jeg en stor plan om å slutte med bleien. Men hver gang jeg prøvde å spørre om han skulle på do eller at han måtte si i fra selv ble det hyling og skriking. Jeg trodde aldri han kom til å slutte, men plutselig på sensommeren (da var han 3 1/2 år) så bestemte han seg selv får å slutte og fra da var han uten bleie. Tror barna må finne ut selv jeg, når de vil slutte. Vi foreldre må vel bare oppfordre til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 8. september 2003 #5 Del Skrevet 8. september 2003 min stesønn var 3,5 år. jeg syntes det var trivelig å bytte bleie på han når han var så stor så jeg forstår godt din frustrasjon. min datter var 2, nesten 2,5 når hun sluttet. men så tror jeg jenter ofte er litt tidligere ute enn guttene på det området. ... lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 8. september 2003 #6 Del Skrevet 8. september 2003 Min datter sluttet ikke med bleier før nå i sommer. Da var ho litt over 3 1/2 år. Vi har prøvd før, men det har bare resultert i mange uhell og en usikker unge. Så fant vi ut at vi skulle prøve igjen nå, fordi ho virket klar til å slutte. Ho hadde begynt og snakke om det å gå uten bleie og sånn også. Det skjedde noen uhell de første dagene, men det gikk fort over. Når et barn først blir klar kan det bli tørr på dagen iløpet av en uke eller to, men før det viser noen interesse selv er det bortkastet. Du kan tvinge barnet til å gå uten bleie, men du kan ikke tvinge det til å gå på do, eller kjenne at det må for den saks skyld. Bare ta tiden til hjelp du, og smør deg med litt tolmodighet. Han slutter når han er klar for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 8. september 2003 #7 Del Skrevet 8. september 2003 Helt enig med de som sier at det bare er å roe ned, han slutter med bleie når han er klar for det selv. Bleieslutt handler ikke bare om fysisk modenhet, men like mye psykisk modenhet. Dersom barnet selv ikke vil eller føler at hun/han kommer til å mestre å gå på do, vil barnet ikke slutte med bleier. Da hjelper det lite om vi foreldrene syns det er på tide. Selvsagt skal vi oppfordre de til å gå på do, men å sette vår prestisje inn på at ungen skal bli tørr hjelper lite. Jo mer vi som foreldre maser, jo mindre interresert blir ungen. La det hele bero noen måneder, bare skifte bleier og ikke si noe som helst, da skal du ikke se bort i fra at poden plutselig en dag selv nekter å få på ny bleie. Forskjellen er at da er det hans beslutning, det er han selv som vil dette, og da slutter han også med bleier uten særlig uhell av noe slag. Så lenge bleiene passer er det ingen grunn til å bekymre seg nevneverdig, de lager så store bleier av en grunn. Sønnen din er ikke så gammel enda at han kan anses som veldig sen angående bleieslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 11. september 2003 #8 Del Skrevet 11. september 2003 Om du slapper av med det bleiestyret så vil ungen slappe av også. Guttene er senere enn jentene. Gi det tid,ingenting er galt,men du kan mase og styre på så mye du orker,for når ungen ikke er klar for det,så vil han fortsette. Sønnen min på 5 slutta med bleie på natten for 9 mnd siden,nå er det tørt og godt for ham hver natt. Du merker på gutten når han er moden,da er han mer lydhør for hva du sier. Det er mange barn som ikke forstår hvordan de skal kunne styre de tissemusklene,det er som om de kan stå å se rett ned og lure fælt på hva det er som renner ned på gulvet. Så det beste du kan gjøre er å gi det tid. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 12. september 2003 #9 Del Skrevet 12. september 2003 Tusen takk for alle svar!! Det hjelper å høre dere si det (ja, ja, se at dere skriver..iallefall) Jeg vet det jo egentlig selv også, at å slappe av med det, og la det ta den tiden det trenger, er det "riktige"... Men jeg har en sånn medbrakt holdning som likevel ligger der: *Å, han er 2 1/2 alt, da er det vel kanskje på tide å begynne å gå uten bleie* Foreldreprestisje er fælt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 13. september 2003 #10 Del Skrevet 13. september 2003 Da guttungen var 2 1/2 år sa jeg rett og slett at jeg hadde glemt å kjøpe bleier og at han måtte gå på do. Han gjorde det, og siden har vi ikke brukt en eneste bleie..... Hadde ikke pottetrening eller noe sånt på forhånd, men han hadde jo sett at storesøsknene og vi (foreldrene) gikk på do så han skjønte poenget.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 13. september 2003 #11 Del Skrevet 13. september 2003 ser at jeg tidligere skrev at jeg syntes det var trivelig å bytte bleie på min stesønn når han var stor (3,5), men jeg mente selvsagt UTRIVELIG!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 15. september 2003 #12 Del Skrevet 15. september 2003 på fredag byttet jeg bleie på en gutt i barnehagen , han fyller 4 i februar , det værste med han er at han ikke sier i fra når han har gjort noe brunt , og han elsker og skli!! så jeg byttet som sakt blei på fredag på han , vasker møkk oppover ryggen hans og bytta alle klære. både mor og far har prøvd og få han til og slutte , vi også men han gjør da i buksa fordi han ikke sier i fra. i dag komm han uten bleie i barnehagen , har ikke brukt bleie siden lørdags morgenen , han tokk av bleia på lørdag og ville ikke ha på ny , da var det gjort , ikke et uhell i hele helga , ikke et uhel i barnehagen i dag heller........ nå bruker han bare nattbleie sa mor , stolt så det holdt de må ville det selv , før det blir det tvang , og som du sikert vet så liker ikke en på 3 år tvang og hva er vel enklere og demonstrere med en og gjøre fra seg i buksa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 #13 Del Skrevet 16. september 2003 Lignende ting som du beskriver her Skidrow har også vi erfart, men med motsatt fortegn, her var det tissingen som var problemet. Sønnen vår ville helt fra han var 2 1/2 år bæsje på potte, han syns det var rett og slett ufyselig å bæsje i bleia si. Tissing derimot, ja det ville han ikke gjøre på do før han var 4.5 år, det gikk konstant i buksa/bleia. Uansett hvor mye vi som foreldre forøkte å få han på do/potte, så nektet han og tisset på seg så fort han kom av den eller fikk på bleia. Vi slet med dette lenge og resignerte fullstendig, bestemt rett og slett at han bare fikk gå med bleier. Så plutselig, 2 måneder etter at vi sluttet å mase om dette, nektet han å få på bleie en dag, sa han ville gå på do. Jeg var oppgitt og så for meg en dag med masse vask av klær og liknende og ville tvinge på han bleia, men han var så bestemt at det var umulig å få den på han, vrei seg unna hele tiden. Fra den dagen har han ikke hatt uhell i det hele tatt. Pottetett dag som natt, fra en dag til en annen. La ungen få gå med bleie til hun/han selv er klar for å slutte med bleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå