Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg litt igjen på hva dere skriver:p .

Om jeg krangler med mamma fks så går det helt rundt for meg! veit ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og desverre så har mange ting gått tapt pga dette:S . litt pussig fordi det er ingen andre jeg viser sånn til sinne!! jaja:)

og øyekontakt har jeg ikke hatt så mye problemer med før som jeg husker- iblandt må jeg bare vike unna og iblandt så bare titter jg vedkommede i øya til dem titter unna.. høres jo litt gal ut:p

Og veldig ooofte så sitter jeg og banker i veggen/ prøver og finne en rymte:/ og det bruker og roe meg litt iblandt.

konsentrasjonen er elendig om jeg ikke har interesse for det jeg leser om . havner fort ut av boka.

Menmen - kunne ha vært værre!!

håper du finner ut av det TS og får hjelp:- )

Skrevet
nå skal det være i orden ;)

det er bra :)

hehe Siiw , trur det er mange stakkars mammaer som går igjennom det :P mamma har hvertfall fått gjennomgått mye undøvendig dritt desverre.. men ble bedre jo eldre jeg ble :)

har du ADD eller noe sånt du da?:)

ja jeg får pelle meg til lege å se hva jeg finenr ut :S

Skrevet

Hei :)

Når jeg leser innleggene deres er det som om jeg leser om meg selv. Har det akkurat likedann, bortsett fra at jeg har slitt med konsentrasjonen siden jeg var bitteliten. Veldig flink til å starte men plutselig slutte uten noen grunn...

Problemet mitt er at lærere og familie har sendt meg til utredning for ADD, men helsesøster da jeg var yngre og legen i senere tid mener jeg ikke har det.

Er det mulig tror dere at jeg bare er gal og rar...?

Ønsker på en måte å få diagnosen som forklaring, føles så vanskelig å gå rundt og være sånn uten noen grunn liksom.....

Skrevet
Hei.

akkurat funnet ut at jeg skal lese litt merom det her ang ADD. er noen som absolutt tror jeg har det, selvom jeg aldri har fått påvist noe eller hørt noe fra lege å familie..

er nå 22 år, og kan beskrive meg selv som :

veldig rastløs

veldig impulsiv

blir fort sint, frustrert (kan svartne helt når jeg blir altfor sint)

veldig diskre, tankeløs, snakker før jeg tenker osv

må alltid klå på noe rundt meg (kjærestens snorer i genser osv)

men alikevel er jeg ikke hyper som de med adhd rundt meg har.. bare vledig trøtt av meg. men noen ganger er jeg høyt oppe også..

men jeg har vel alltid vært flink på skolen.. (?) barneskolen husker jeg ikke noe av nesten, ungdomsskolesnittet mitt er 4-5 eller noe) viederegående ble aldri fullført pga manglende interesse å latskap..

det jeg snytes er litt skremmende nå, er at jeg føler jeg blir dum nå... aldri hatt skrive eller talevansker, men nå begynner jeg å skrive mange slurvefeil som jeg alltid rettet andre i før, bla skrive "jeg er får det, i stedet for for" osv.. tunga krøller seg mer å mer, å ut kommer det ord folk ikke har hørt før..

jeg må begynne tenke hva jeg skriver, og får "blackout" så det står helt stille, kan knote med tastaturet å sitte se på det, se at jeg skriver feil, men retter det bare opp med mer feil..

hva høres det ut som..?

Det kan absolutt høres ut som ADD. Det med slurvefeil kan også ha en sammenheng med ADD. Mange med ADD har dysleksi eller talefeil i tiligg. Man kommuniserer vanligvis litt anderledes.

Selv har jeg ADD og kjenner meg veldig i gjen i hva du skriver. Latskap, slurvethet, rastløshet, impulsiv, må "fikle" med noe hele tida. Jeg lemmer også fort. Jeg husker godt fagelige ting, sangtekster, sitater osv, men sliter med helt grunnleggende ting som navn på grønnsaker og å oppfatte muntlige beskjeder. Men selv om jeg er lat har jeg gried å pushe meg selv til å ta både videregående og master-grad. For jeg er ikke dum, tvert i mot, akkurat som deg.

Det jeg kjenner hejlper meg selv med å få en bedre hverdag er struktur, struktur, struktur. Å planlegge på forhånd og ha klare rammer gjør meg mindre sliten, stressa og lat.

Gjest tasha
Skrevet
Det kan absolutt høres ut som ADD. Det med slurvefeil kan også ha en sammenheng med ADD. Mange med ADD har dysleksi eller talefeil i tiligg. Man kommuniserer vanligvis litt anderledes.

Selv har jeg ADD og kjenner meg veldig i gjen i hva du skriver. Latskap, slurvethet, rastløshet, impulsiv, må "fikle" med noe hele tida. Jeg lemmer også fort. Jeg husker godt fagelige ting, sangtekster, sitater osv, men sliter med helt grunnleggende ting som navn på grønnsaker og å oppfatte muntlige beskjeder. Men selv om jeg er lat har jeg gried å pushe meg selv til å ta både videregående og master-grad. For jeg er ikke dum, tvert i mot, akkurat som deg.

Det jeg kjenner hejlper meg selv med å få en bedre hverdag er struktur, struktur, struktur. Å planlegge på forhånd og ha klare rammer gjør meg mindre sliten, stressa og lat.

ja syntes liksom at det ligner på det ADD beskrives som... men så var det det dysleksi saken da.. det har jeg ikke hatt... og går vel ikke at å "utvikle " det heller...? ja jeg kan huske faglige ting som deg også, og glemme teite ting, osm f eks om noen spør meg hvor gammel jeg er, så trenger jeg faktisk tenke to sekunder først iblandt :S kan også sitte å spørre en person både to å tre ganger om noe, uten å høre etter hva de sier, så jeg må spørre på nyt...

da har du vært utrolig flink ! :) jeg var så dum å hoppet av videregående :(

Gjest tasha
Skrevet
Hei :)

Når jeg leser innleggene deres er det som om jeg leser om meg selv. Har det akkurat likedann, bortsett fra at jeg har slitt med konsentrasjonen siden jeg var bitteliten. Veldig flink til å starte men plutselig slutte uten noen grunn...

Problemet mitt er at lærere og familie har sendt meg til utredning for ADD, men helsesøster da jeg var yngre og legen i senere tid mener jeg ikke har det.

Er det mulig tror dere at jeg bare er gal og rar...?

Ønsker på en måte å få diagnosen som forklaring, føles så vanskelig å gå rundt og være sånn uten noen grunn liksom.....

jeg syntes det er en vanskelig grense jeg, om når man er innenfor eller utenfor ADD/ADHD... virker som alle kan ha litt av det i seg. men så klart hadde det vært godt med en forklaring på hvorfor... derfor får jeg prøve komme meg til lege å få avklart det...

Hadde du fått svar på at du ikke hadde det på utredning eller hvordan mente du?

Skrevet

Nei, jeg har aldri fått tatt noen tester. Bare at mamma og læreren min da jeg var barn snakket med helsesøster fordi de hadde en sterk mistanke om ADD, men helsesøster bare avfeide det uten å gjøre noe. Det samme skjedde da jeg kontaktet fastlegen....

Er egentlig ganske sikker på at jeg har det siden jeg har så mange "symptomer", men for å få noe hjelp/tilretteleggin på skole så trenger jeg jo diagnose på at jeg har det..

  • 2 måneder senere...
Gjest Harald
Skrevet

Det høres ut som søvnapne..

Hei.

akkurat funnet ut at jeg skal lese litt merom det her ang ADD. er noen som absolutt tror jeg har det, selvom jeg aldri har fått påvist noe eller hørt noe fra lege å familie..

er nå 22 år, og kan beskrive meg selv som :

veldig rastløs

veldig impulsiv

blir fort sint, frustrert (kan svartne helt når jeg blir altfor sint)

veldig diskre, tankeløs, snakker før jeg tenker osv

må alltid klå på noe rundt meg (kjærestens snorer i genser osv)

men alikevel er jeg ikke hyper som de med adhd rundt meg har.. bare vledig trøtt av meg. men noen ganger er jeg høyt oppe også..

men jeg har vel alltid vært flink på skolen.. (?) barneskolen husker jeg ikke noe av nesten, ungdomsskolesnittet mitt er 4-5 eller noe) viederegående ble aldri fullført pga manglende interesse å latskap..

det jeg snytes er litt skremmende nå, er at jeg føler jeg blir dum nå... aldri hatt skrive eller talevansker, men nå begynner jeg å skrive mange slurvefeil som jeg alltid rettet andre i før, bla skrive "jeg er får det, i stedet for for" osv.. tunga krøller seg mer å mer, å ut kommer det ord folk ikke har hørt før..

jeg må begynne tenke hva jeg skriver, og får "blackout" så det står helt stille, kan knote med tastaturet å sitte se på det, se at jeg skriver feil, men retter det bare opp med mer feil..

hva høres det ut som..?

Gjest Harald
Skrevet

er forskjellige grader på adhd.. noen kan ha d i liten grad, og andre i større grad..

det er vell en slags medfødt "hjernefeil"

men er mange det kan ta flere år med før de finner ut av det..

jeg fikk diagnosa når jeg var 19 år.. blir 26 i år..

men burda egentlig fått den for maaaaange år siden ;)

er du hissig av deg forresten?

og hvordan er du og snakke for deg? om jeg brenner for noe, så klarer jeg ikke forklare til folk hvorfor på en måte.. kan ikke diskutere med folk..

som feks.. jeg stemmer frp, og vet hvorfor..

men spør folk meg hvorfor så klarer jeg absolutt ikke forklare litt engang.. det bare stopper opp, og jeg får nesten ont i hode.. hehe

Høres ut som meg på alle plan her. Men jeg har funnet det ut,det er søvnapne.Jeg har pustestopp og dårlig søvn men husker ikke det fra natta.Det gjør at hjernen funker veldig dårlig på dagtid og konsentrasjonsvansker som du beskriver er helt meg. Faktisk regner man med at søvnapne er skyldig i fryktelig mange adhd diagnoser spesielt hos bran. Ikke sikkert at du vet at du har pustestopp, be legen din sjekke dette nøye!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Bivirkning av hormonprevensjon, eller soem andre her nevner, søvnapne? Behøver ikke være ADD selv om flere av tingene stemmer.

Skrevet

Hei.

akkurat funnet ut at jeg skal lese litt merom det her ang ADD. er noen som absolutt tror jeg har det, selvom jeg aldri har fått påvist noe eller hørt noe fra lege å familie..

er nå 22 år, og kan beskrive meg selv som :

veldig rastløs

veldig impulsiv

blir fort sint, frustrert (kan svartne helt når jeg blir altfor sint)

veldig diskre, tankeløs, snakker før jeg tenker osv

må alltid klå på noe rundt meg (kjærestens snorer i genser osv)

men alikevel er jeg ikke hyper som de med adhd rundt meg har.. bare vledig trøtt av meg. men noen ganger er jeg høyt oppe også..

men jeg har vel alltid vært flink på skolen.. (?) barneskolen husker jeg ikke noe av nesten, ungdomsskolesnittet mitt er 4-5 eller noe) viederegående ble aldri fullført pga manglende interesse å latskap..

det jeg snytes er litt skremmende nå, er at jeg føler jeg blir dum nå... aldri hatt skrive eller talevansker, men nå begynner jeg å skrive mange slurvefeil som jeg alltid rettet andre i før, bla skrive "jeg er får det, i stedet for for" osv.. tunga krøller seg mer å mer, å ut kommer det ord folk ikke har hørt før..

jeg må begynne tenke hva jeg skriver, og får "blackout" så det står helt stille, kan knote med tastaturet å sitte se på det, se at jeg skriver feil, men retter det bare opp med mer feil..

hva høres det ut som..?

Skrevet

sønnen min skal testes for ADD/ADHD nå, jeg er ganske så sikker på at han kommer ut med i allefall en av bokstavkombiansjonene. han har etter fire års mas fra oss nå endelig fått EN diagnose, nemlig dyslektiker, nå skal han også testes i forhold til matte og atferd. ENDELIG!

Tror vel at jeg selv har enten ADD eller ADHD, men har i alle år fungert greit i skole pga et lyst hode og gode lese/språkferdigheter, men jeg kommer til kort når det gjelder det sosiale.

Skrevet

Det høres akkurat ut som hvordan sønnen min har det. han er på din alder og sliter med

dårlig impulskontroll, sinne (han har ødelagt noen tv , pc og møbler. Kun sine egne ting, aldri andres heldigvis)

Han har også vanskelig med å ta i mot kritikk.

Sønnen min synes dette er vanskelig, det er ikke sånn han vil ha det.

Han har også en indre uro som gjør ham veldig rastløs. Må gjøre noe hele tiden, men jeg vil ikke si at han er hyperaktiv.

Han har oppsøkt fastlegen og blitt sendt videre til neuropsykolog. Nå sluttet denne psykologen rett etter at han hadde vært der første gang, så sønnen min står nå på venteliste igjen.

Mulig dette ikke er ADD, men likevel tror jeg ikke det skader med samtaler med en psykolog.

For en mor er det vanskelig å se "barna" streve med seg selv.

Ønsker deg lykke til

en mor

Skrevet

er bare det at jeg liksom aldri kunne tenkt at jeg var i den "gruppen" der.. men etter å ha lest litt om det, å tatt en test for morro skyld på nettet (engelsk, fikk 88 poeng), så kommer et par brikker på plass...

f eks har jeg vel vært en del sjenert før, men etter en fæl ungsdomsskole tid, ble det min tur å skinne litt, å etter det har jeg vært veldig utadvent.. men jeg er fryktelig usikker på folk på min egen alder,og kan ha ganger jeg ikke føler meg inn hos noen.. også har jeg lagt merke til med meg selv at jeg takler ikke øyekontakt... værken kjæreste, venner eller fremmede..

og en annen ting, nesten litt skummelt, er når jeg kjører bil, kan jeg plutselig ha kjørt 1 km, uten å huske noe som helst fra de km der. ikke åssen bil jeg møtte, om jeg møtte noen bil, om jeg lå bak en bil... plutselig var jeg fra A til C uten å vært innom B om du skjønner...

Jeg må bare si at jeg forstår så syyykt hvordan du har det!!

Er 22 år, og det er bare et par mnd siden jeg fikk vite at jeg har adhd...

Alt det du skriver er jo så utrolig likt hvordan jeg har det.. Nesten litt skremmenes.. :S

men fortell litt mer om åssen du fikk "bekreftet" at du hadde det da :) hvordan oppførselen din var gjennom åra osv :) hjelepr meg mye..

og hvem burde jeg dra til for å gå videre ? en psykolog elelr min fast lege? aldri gått hos psykolog før.. :S

Skrevet

hehe, skjønner ikke helt hva som skjedde med det forrige innlegget mitt men dette er iværtfall hva jeg skrev til deg..

Jeg må bare si at jeg forstår så syyykt hvordan du har det!!

Er 22 år, og det er bare et par mnd siden jeg fikk vite at jeg har adhd...

Alt det du skriver er jo så utrolig likt hvordan jeg har det.. Nesten litt skremmenes.. :S

Gjest AnonymBruker
Skrevet

HEI!

Jeg begynner å lure litt på meg selv noen ganger jeg å. Har mye av det samme som dere over beskriver og noe dere ikke har nevnt. har aldri vært til noen utredning eller noe.

Har ikke tale eller skrivefeil. Sliter endel med konsentrasjonen. Da jeg gikk på skolen, og skulle lese til prøver måtte jeg lese ting 100 ganger for å få noe inn i nøtta.

Jeg kan snakke med folk å motta beskjeder som jeg tenker der og da DET må jeg huske. Men like etter har jeg glemt alt.

Jeg føler også at jeg aldri klarer å tenke klart, eller jeg føler at jeg ikke tenker på noe egentlig.

Jeg er ikke spesielt hyper eller noe. På skolen var jeg den sjenerte og stille, det ble bedre på vgs, og nå er jeg ikke sjenert i det hele tatt!

Og som ei annen nevner over her, dette med å kjøre bil, -jeg er der jeg og. Blir helt lost noen ganger, husker ikke B når jeg har kjørt fra A til C.

Jeg har ikke et sinne som gjør at jeg føler for å ødelegge ting, når jeg blir sur, det skjer hver gang jeg ikke får til noe, koker det over inni meg og jeg blir på gråten.. Og det skal ingenting til...

Jeg snakker alltid uten å tenke, og er super distre. Har ikke behov for å fikle med ting, men når jeg legger meg til å sove og ikke er stuptrøtt, kan jeg ligge i mange timer, fordi det klør overalt og jeg må klø. jeg må også snu meg 100 ganger fordi jeg feks kan kjenne albueknokkelen som ligger inntil madrassen, det knirker i nakken eller senen på beinet er ekkel og jeg merker at den er der. skikkelig tullete. og jævlig irriterende.

Vet ikke om disse tingene er normalt eller ikke, har ikke snakket med andre enn min samboer om det og han har det ihvertfall ikke sånn..

Gjest Micka
Skrevet

Jøss, høres nesten ut som meg for inntil et par år siden. Var veldig impulsiv og rastløs. Måtte gjøre risiko-ting til stadighet. Holdt på å få diagnosen adhd, men jeg pakket inn svarene på spørsmålene jeg fikk. I 'mitt' miljø er det litt tabubelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...