Meaty Skrevet 23. februar 2010 #1 Del Skrevet 23. februar 2010 Hvorfor er det slik at enkelte sier/ skriver "Nordtugen gikk bra i dag" eller "Ulvangen har begynt å selge sokker"? Andre navn blir aldri brukt på den måten, man hører aldri noen snakke om "Ulsruden" eller "Svindalen". Det gjelder selvfølgelig ikke bare idrettsutøvere, det var bare noen eksempler jeg kom på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. februar 2010 #2 Del Skrevet 23. februar 2010 Hvorfor er det slik at enkelte sier/ skriver "Nordtugen gikk bra i dag" eller "Ulvangen har begynt å selge sokker"? Andre navn blir aldri brukt på den måten, man hører aldri noen snakke om "Ulsruden" eller "Svindalen". Det gjelder selvfølgelig ikke bare idrettsutøvere, det var bare noen eksempler jeg kom på. I Bergen er det vanlig å bruke fornavn på denne måten. Jeg vet ikke hvordan det forholder seg med etternavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Del Skrevet 23. februar 2010 I Bergen er det vanlig å bruke fornavn på denne måten. Jeg vet ikke hvordan det forholder seg med etternavn. Ikke bare i Bergen ,jeg bor på Nord-vestlandet og her er det vanlig med den endingen, f.eks Haralden, Eriken, Olaven, osv. Det samme med noen etternavn, en slenger på -en til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg hører det ganske ofte her på østlandet, det blir gjerne brukt av eldre menn av den litt "joviale" typen. Her blir det ikke brukt om fornavn, så det blir ikke helt det samme som i Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 24. februar 2010 #5 Del Skrevet 24. februar 2010 Det er vel humoren deres å gi en person et slags go'navn ved å føye til -en. Kjært barn har som kjent mange navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå