Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 hvor mye koster det gjennomsnittlig å ha barn i måneden? det er jo en del engangsutgifter som barnevogn, seng, stellebord osv. men sånn ca i måneden? noen som har telling?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Det kommer jo ann på hva man selv ønsker å bruke penger på. Klær feks. man kan kjøpe billige klær på hm, lindex o.l, eller man kan kjøpe dyre klær. Forsikring. Noen velger å ikke forsikre barn sine, mens andre gjør det. Mat. Noen kjøper babymat på glass, andre lager selv.. Blir no dyrer jo eldre de blir..
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 http://www.kvinneguiden.no/artikler/dette_...r_et_barn/54631
LilleMy28 Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Det kommer helt an på hvordan dere vil bruke penger på utstyr, noen føler de må ha mye nytt og da blir det dyrt, andre kjøper brukt og arver og bruker derfor lite. Amming er gratis, morsmelkerstatning koster penger, og etterhvert med mat kan en velge å lage selv av det samme som dere spiser eller kjøpe ferdigmat. Skal en kjøpe grøt og ferdigmat i butikken blir det vel en kostnad per mnd på ca. kr.5-600. Og bleier blir kr.2-300 i mnd. Barnehage koster ca.2500-3000 (avhengig av om det er kostpenger eller ikke), men her er det skattefradrag så en får litt tilbake. Barnehagedress etc kan bli dyrt, men her kan en også kjøpe brukt eller arve. I forhold til startutstyr (vogn, seng, bilstol, stelleting, klær etc) så kjenner jeg de som har brukt kr.2000 og de som har brukt kr.30 000. Så det kommer litt an på hva en velger.
Gjest snart mor Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 vi venter snart vårt første barn .vi har brukt hele 3000 kr på engangsutstyr, det er vogn og bilsete som vi har kjøpt brukt av min søster (setet er bare to år gammelt, kjøpt nytt av henne). Ellers er vi så heldige med mange småbarn i familien, at klær både til gutt og jente er klart i alle størrelser samt lekegrind og stellebord som også går på rundgang. så vi har ikke kjøpt inn noen ting. Vi har strengt tatt ganske god råd, så vi kunne kjøpt alt mulig nytt, men vi velger å spare de pengene til noe annet i stedet. Min venninne som venter barn samtidig med meg, har kjøpt alt nytt, så hun har nok brukt nærmere 30000 før barnet er født. skal sies at også de fikk samme tilbud som oss (mange småbarn i familien der også), men de ville heller ha alt nytt. Svigermor skal strikke hentesett og sengeteppe til barnet, og jeg har sydd bæresele så da har vi jammen det også Så smaken og prislappen er som baken, eller eventuelt det man gjør det til selv. og man må faktisk ikke ha alle mulige slags duppedingser og utstyr til et bittelite barn..
Caramba Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 I måneden er det sikkert en 1000-lapp på våre tre barn i "driftskostnader", pluss 2500 i bhg for eldstemann. Ellers er det jo utgifter til klær og utstyr etterhvert som de vokser til. Vi må feks ha to nye bilstoler nå og de er ikke billige..... Etterhvert er det jo ting som spisestoler, større senger, vinterdresser, sykler, leker osv osv. Det er ikke billig, men mye kan skaffes brukt også. Er veldig tilhenger av resirkulering og handler en del utstyr brukt, eller arver.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Her er også en artikkel om det: http://www.nettavisen.no/innenriks/article1354706.ece Jeg tror i grunnen at det første året er det billigste, i alle fall dersom man er litt måteholden med hva man kjøper. Det heter seg jo at bleier er så dyrt, men det synes jeg etterhvert er noe av det billigste.
Saeria Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Man kan spare mye penger på å kjøpe tøybleier fremfor plastbleier også.
Renesmee Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 For ikke å snakke om at det spiller en rolle hvorvidt man ammer eller gir morsmelkerstatning
Nigo-san Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Hva barn koster går litt i bølgedaler, og det dreier seg også om forskjellige utgifter. Første året koster barnet nesten ingenting- selv med engangsbleier og mme. Eventuelle førstegangsutgifter er jo i stor grad foreldrenes valg- hvis det er viktig med en fancy, ubrukt vogn og barnerom med himmelseng, så koster det en del. Men det kan gjøres billig også (beste eksempelet er vel stellebord, som du glatt kan bruke 7000 på, og på den andre siden ingenting, hvis du steller på et håndkle på gulvet). Dessuten får du haugevis av klær i gave. Deretter begynner junior i barnehage, og brått koster det 2500. Dessuten beveger han seg mer, trenger flere sko og flere klær. Men det er allikevel ikke all verdens. Moroa begynner for fullt når poden skal delta på diverse aktiviteter, som koster penger og krever en haug ustyr, samtidig som de er bedt i bursdag hver helg, spiser mer, sliter ut sko annenhver uke OG går på SFO. Sommerleir, skolemelk, cup'er/samlinger. Glatt oppe i 4000 per måned. Så slutter de på SFO og du tror det blir billigere... men da har du plutselig krav til klærne, som må være så og så fine, de har fremdeles aktivitetene sine, instrumenter, gymsko, utesko, pensko, vintersko (you geddit by now, selv om jeg har enda flere eksempler på lager- som støvler, slalåmstøvler, langrennsstøvler...) månedskort, lommepenger, og noen skyhøye mobilregninger i tillegg. Min veldig lite vitenskapelige beregning vil tilsi at en baby koster nesten ingenting, men barn i det store og hele vil koste mellom 3-5 000 i måneden, litt etter hva man er rede til å betale. Det går sikkert å få det ned i 2000, og hvis man vil bruke mer er mulighetene ubegrensede, men uansett: det koster.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå