Gå til innhold

Hvem gjør den viktigste jobben ?

Gjest Hilde K S

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke hvem som gjør den viktigste jobben har noe med utdannelse å gjøre, men hva man faktisk gjør i jobben. Og da mener jeg at de jobbene som innebærer mest direkte kontakt med mennesker, med tanke på liv og helse, er de viktigste.

Selvsagt er alle jobber viktige som biter av den store helheten, men skal jeg trekke fram noen yrker må det bli f eks politi, barnevern, leger, sykepleiere, hjelpepleiere. Jeg mener oppriktig at disse menneskene gjør en viktigere jobb enn f eks de som jobber i butikk og kunstnere.

Den viktigste jobben av alle, etter min mening, er ikke et yrke, men å ta seg av barna sine på best mulig måte og forsøke å gjøre anstendige mennesker ut av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Renholdsbetjent som noen nevner, idag kreves det fagbrev.

Nei vet du hva, det gjør det alldeles ikke. Kjenner flere som jobber som renholdere uten fagbrev, noen kom som asylsøkere eller giftet seg til Norge for kort tid siden. De har høy utdannelse der de kommer fra, men IKKE fagbrev i renhold. Derimot er fagbrevet er TILBUD til de som innehar denne jobben.

Har selv hatt jobb som assistent i bolig for pu, og mange andre der hadde ingen formell utdannelse (som meg). Har også jobber som kjøkkenassistent på gamlehjem, der hadde INGEN av assistentene noen form for fagbrev.

SFO har ikke krav om fagbrev hverken som barne og ungdomsarbeider eller førskolelærer, men selvfølgelig er det en fordel!

En del arbeidsplasser stiller kra vom fagbrev, men mange opplever at de da ikke får dekker stillingnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg har studert i 6 år fordi jeg ikke har lyst til å jobbe i kassen på RIMI eller som vaskehjelp. Det er mitt valg, det betyr ikke at jeg ser ned på de som velger noe annet. Jeg føler meg ikke "for god for å vaske", jeg synes det er dritkjedelig og har lyst til å gjøre andre ting. Jeg har vaskedame hjemme også jeg, men jeg ser ikke ned på henne eller føler at jeg er et bedre menneske enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De viktigste: alle innen helsevesen, utdanning, politi og rettsvesen.

(Vet det høres ut som selvdigging, men et samfunn uten et velfungerende rettsvesen har dårlig med lov og orden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Den viktigste jobben gjør selvfølgelig leger' date=' psykologer, og jurister.[/quote']

utdanning er noe av det viktigste, for uten den hadde ikke samfunnet fungert.

Leger gjør også en bra jobb, for hadde det ikke vært for dem hadde vi kanskje vært døde

Advokater og jurister gjør også en fantastik jobb, for hadde det ikke vært for dem hadde vi hatt enda mer kriminelle.

Regjøringsassistener gjør også en fantastisk jobb, for hadde det ikke vært for dem hadde vi trakket i drit.

De som sitter i kassen gjør også en bra jobb, for hadde det ikke vært for dem hadde ikke vi fått mat.

Alle gjør egentlig en fantastisk jobb, for hadde det ikke vært for alle hadde ikke samfunnet fungert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er gale.

Den viktigste jobben har bonden, for uten mat og drikke duger ingen helter. Ok, fiskeren og jegeren kan få være med da. MEN uten primærnæringene, kan man bare glemme sekundær og tertiær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjøringsassistener gjør også en fantastisk jobb, for hadde det ikke vært for dem hadde vi trakket i drit.

Rengjøring er viktig, men ikke nødvendigvis de som utfører arbeidet. Er plenty av skoler der foreldre, elever og lærere må gjøre rent, og det er rent der også. (Men dette er selvfølgelig ikke holdbart for lærere, hvilket jeg har full forståelse for. Ville bare vise at yrket er unnværlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Rengjøring er viktig, men ikke nødvendigvis de som utfører arbeidet. Er plenty av skoler der foreldre, elever og lærere må gjøre rent, og det er rent der også. (Men dette er selvfølgelig ikke holdbart for lærere, hvilket jeg har full forståelse for. Ville bare vise at yrket er unnværlig)

Noen må jo gjøre jobben :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Donpedro.

Gi meg et eks. på skole der foreldre og lærere står for renholdet. Du har kansje flere eks?

Så til renholdsbransjen. Om du ser i stillingsannonsene så står det: En fordel med fagbrev.

Det har blitt slik at bedrifter har sluttet å gi disse kursene. Har tatt det over To år. Eks. er at i Statoil får du ikke jobb uten fagbrev. Jeg vet at på de fleste skoler så er det ikke alle som har fagbrev, men arbeisleder bør/skal ha det.

På riggene får du ikke jobb uten fagbrev i renhold. Får ikke folk til jobbene? det er ikke nok jobber.

Jobber med flere som har gått flere år på skole, men har renholdsjobb m/ fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler: Flere Steinerskoler, og det er snakk om det på en barneskole i Asker kommune. Vet også et fengsel der de ansatte vasker egne kontorer pgsa de må spare penger.

Sier ikke at det ikke er bra med fagbrev i renhold. Men det forhindrer ikke at jeg kjenenr flere som nylig har fått fulltids vaskestilling på sykehjem og i private vaskefirmaer UTEN fagbrev. Når det gjelder rigger, så er dette mege tettertraktede arbeidsplaser hvor man nok kan velge i større grad enn på de stedene man ender opp med kun utlendinger som ikke kan norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ett sykehus vil jeg si renholderen og det er jo og sånn at renholdere på sykehus har streikenekt, men det har ikke leger eller sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ansatt i ett av verdens største renholdsfirmaer (blant annet....+ mange andre fagfelt), synes jeg denne diskusjonen er en smule interessant.

Nå kan jo jeg bare snakke om hvordan det er i vårt firma, og ikke hvordan praksisen er andre steder, men når du kommer som jobbsøker til oss trenger du ikke fagbrev - med mindre du skal søke på stilling som arbeidsleder....

Når du blir ansatt må du umiddelbart på grunnleggende kurs 1 og 2 i renhold, og du kan få tilbud om å knytte deg til bedriften i to år for å ta fagbrev gjennom dem. De som velger å ikke benytte seg av tilbudet får fortsatt jobbe som vanlig, mens de som har fagbrev oppnår 3 kroner mer i timelønn.

Hos oss er det aldri spørsmål om at vi mangler arbeidskraft, for det er en jevn tilstrømming av folk som vil ha jobb hele tiden, men det er sjelden det blir ansatt noen pga at arbeidsmengden er oppfylt med folk for tiden. Og til dem som sier at det er "bare" utlenninger og ufaglærte som jobber med renhold: Det er nok slik mange steder, men på vårt kontor finnes det ikke utlenninger, og det finnes folk med høyere utdanning som har jobba der i mange år og ikke kunne tenkt seg noe annet. Vi treffer jo masse folk når vi turer rundt på 10-12 ulike bedrifter hver dag, og det synes jeg er noe av det beste med jobben. Det er utrolig sosialt :D

Jeg skulle bare ha sommerjobb jeg, men den har vart i 5 år, og jeg trives for godt til å gamble fast jobb mot utdanning som kanskje ikke gir meg jobb i det hele tatt - enda..... *kan jo hende jeg tusler tilbake til skolebenken, men jeg har det ikke travelt....*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør en viktig jobb - det blir jeg fortalt hver dag. Og de som forteller meg det er folk i ledende stillinger som jeg jobber for. Det er kun de siste årene jeg har tatt høyskoleutdanning - har sittet i samme jobb i 6 år. Ble fast ansatt i jobben etter å ha vært innleid i to år.

Tenker egentlig aldri over at jeg skulle være mindre verd enn de jeg jobber for - jeg vet at det ville vært like vanskelig å erstatte meg i min jobb som de i sin jobb.

Egentlig så er ingen uerstattelige - men det er uhyre tilfredstillende å vite at arbeidet man gjør blir verdsatt enten man vasker gulv, snekrer hus, jobber som sjefens høyre-hånd, er lege eller advokat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jobbe med renhold er ikke som det var en gang i tiden. Den gang det holdt med grønnsåpe og en langkost av tre.

Tilbake til diskusjonen. Hva er viktisk? vi er viktig alle sammen i sammfunnet.Ha en jobb og gå til, bidra til felleskassen . Og ikke minst at du selv liker hva du holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor alltid være så rundhåndet- omfavne alt? Om jeg sier at noen yrker er viktigere enn andre så betyr ikke det at jeg ser ned på andre yrker. Jeg mener bare at disse yrkene jeg finner som viktige bl.a er med på å forme samfunnet på en litt sterkere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...