Gjest Hilde K S Skrevet 7. september 2003 #1 Del Skrevet 7. september 2003 Mange mennesker har en noe nedlatende holdning til folk uten utdanning. Tør dere å stå fram og si hv dere mener om dette ? En gang diskuterte jeg med en annen hvem som gjorde den viktigste jobben på et sykehus. Han mente det var legen og jeg mente legen og han på vaskeriet var likestilt og ikke kunne eksistere uten hverandre. Vi ble ikke enige.... So go ahead. Hvem gjør den viktigste jobebn ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesol20 Skrevet 7. september 2003 #2 Del Skrevet 7. september 2003 Vel, har man ikke god hygiene på et sykehus så hjelper det nok ikke med lege for å gjøre folk friskere... Så den var jammen vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. september 2003 #3 Del Skrevet 7. september 2003 Veldig mange jobber er viktige. Både de som krever lang utdannelse og de som ikke har foremlle krav til utdanning. (men det finnes også en hel haug "unyttige"/meningsløse/uviktige jobber, men jeg ser ikke sammenheng mellom utdanning og viktighet). Dog - veldig ofte er det slik at jobber som krever høyere utdanning innebærer mer ansvar/større risiko, og: ikke alle kan operere, men de fleste klarer å vaske. (Begge deler er viktige jobber). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 7. september 2003 #4 Del Skrevet 7. september 2003 Jeg mener at alle/de fleste gjør en likeverdig jobb, men den som har utdanning kan i tillegg til å gjøre jobben hxn har utdanning til, også gjøre jobben som en uten utdanning kan gjøre. Hvis jeg skal følge opp eksempelet, vil bare legen kunne f.eks operere en pasient, mens både legen og personen som er ansatt på vaskeriet kan gjøre jobben i vaskeriet. Det vil med andre ord være lettere å erstatte personen som jobber i vaskeriet. Eller hvis man endrer eksempelet litt. En lege kan drive en privat praksis på egenhånd, og gjøre alle jobbene fra å være lege, til å vaske kontoret sitt. En person uten utdanning kan ikke drive en legepraksis, da trengs det en lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 7. september 2003 #5 Del Skrevet 7. september 2003 Men mange med høy utdanning mener at de er "for gode" til å vaske ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenore Skrevet 7. september 2003 #6 Del Skrevet 7. september 2003 For å bruke eksemplet lege og vaskehjelp: Begge to er meget viktige jobber, som vi alle er avhengige av at må utføres godt. Det som er forskjellen, er heller hvor verdifulle de som utfører jobben er. En lege kan ikke erstattes like lett som en "renholdsbetjent" (er det ikke det det heter nå?), og er dermed mer verdifull sånn sett. Vaskehjelpen kan lett byttes ut, siden jobben ikke er krevende, og ikke trenger forkunnskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. september 2003 #7 Del Skrevet 7. september 2003 Om folk har utdanning bryr jeg meg ikke så mye om. Om folk generelt er dumme og ignorante (ikke leser aviser osv) må jeg nok innrømme at jeg kan tenke mitt oppi hodet... Mitt krav til de fleste venner er at man bør være istand til å diskutere en og annen aktuell sak (rett og slett fordi jeg liker å diskutere. For andre er det nok mer viktig at man kan mekke bil sammen). Har selv jobbet på gølvet på et gamlehjemkjøkken, og følte at jobben min var svært viktig. Uten oss ble det fint lite mat... Klart de fleste jobber er viktige, se bare på hvordan Norge stanser når barnehager streiker. Men hvis jeg lå og holdt på å dø av indre blødninger må jeg nok si at jeg ville ropt på en lege, ikke vaskeriet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. september 2003 #8 Del Skrevet 7. september 2003 Men mange med høy utdanning mener at de er "for gode" til å vaske ? Vel, hvis man har 6 års universitetsutdannelse, er man vel lysten på å bruke utdanningen sin.. Dette har jo også et samfunnsperspektiv.. Jeg er sjeleglad for at jeg har hatt min andel av vaskejobber og butikkjobber og "på gulvet" jobber, og kunne aldri finne på å se ned på damen som vasker kontoret mitt. Tvertimot!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. september 2003 #9 Del Skrevet 7. september 2003 Jeg har 130 vekttall, og søker ikke vaskejobber, for å si det sånn. Så lenge jeg ikke får trygd, så ser jeg ikke problemet med at "jeg hever meg over slike jobber". Jeg har studielån, og brenner etter å få jobbe med det jeg har bukt 19 år på å bli! Men jeg har hatt plenty av jobber som ikke krever utdannelse, og har stor respekt for slike yrker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 7. september 2003 #10 Del Skrevet 7. september 2003 Den som gjør jobben sin med glede, gjør alltid en viktig jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 7. september 2003 #11 Del Skrevet 7. september 2003 Lest Terry Pratchetts Thief of Time? Husker du The Sweaper derfra? Han som gikk og kostet etter alle andre, som alle som kjente han hadde enorm respekt for og så opp til - fordi han var den smarteste og klokeste av dem alle? Han var læremesteren! Nuhvel, det er fiction. Har en tannlegevenninne som også har tatt sin doktorgrad. Hun erklærer at instituttet hun jobber på hadde stoppet opp om vaskehjelpen ikke kom en dag. Er en av professorene borte, går alt fremdeles på skinner... Så mye for ørten års utdannelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 7. september 2003 #12 Del Skrevet 7. september 2003 Men i dag finens det mange ledige jobber, der man ikek har behov for formell utdannelse. ( Selgere, renholdsfolk og assistenter i helsevesenet ) I tillegg finnes det mange med høyere utdanning som er arbeidsledige og ikke vil ha disse jobbene.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. september 2003 #13 Del Skrevet 7. september 2003 Det hadde vært lettere å svare på hvem som hadde den minst viktigste jobben :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 7. september 2003 #14 Del Skrevet 7. september 2003 Det er jo ikke bare det at folk med høy utdanning ikke vil ha disse jobbene, det er også at de rett og slett ikke får de... Hvis man har høy utdanning vil man slutte så fort man får en relevant jobb, og det er derfor ofte de ikke ønsker disse på vaksejobber, butikkjobber osv......! Jeg tror dessuten ikke dette er så stort problem nå, var nok værre før når arbeidsledigheten var mindre. Jeg kjenner MASSE folk som har over 5 år på universitetet og som har jobber som krever null erfaring og kvalifikasjoner nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 7. september 2003 #15 Del Skrevet 7. september 2003 Det er jo ikke bare det at folk med høy utdanning ikke vil ha disse jobbene, det er også at de rett og slett ikke får de... Hvis man har høy utdanning vil man slutte så fort man får en relevant jobb, og det er derfor ofte de ikke ønsker disse på vaksejobber, butikkjobber osv......! Jeg tror dessuten ikke dette er så stort problem nå, var nok værre før når arbeidsledigheten var mindre. Jeg kjenner MASSE folk som har over 5 år på universitetet og som har jobber som krever null erfaring og kvalifikasjoner nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. september 2003 #16 Del Skrevet 7. september 2003 Jeg kjenner MASSE folk som har over 5 år på universitetet og som har jobber som krever null erfaring og kvalifikasjoner nå. :o Er det mulig. Vanskelig å tro. Kan du gi et eksempel på hvilken utdannelse en av disse har og hva slags jobb dette menneske har som krever 0 erfaring og kvalifikasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 7. september 2003 #17 Del Skrevet 7. september 2003 Den jobben vil jeg og vite hva er........ :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 7. september 2003 #18 Del Skrevet 7. september 2003 *Venter også i spenning* Finnes det mange jobber der man ikke trenger utdanning eller erfaring ? - rengjøringsjobber - assistenter innen helsevesen - assistenter innen barnehage - selgerjobber - butikkjobber I stillingsutlysningene av disse jobbene der det ofte ikke er krav om formell utdanning etterspørres erfaring ? Jeg trodde det var slik at bedriftene ønsket å ansette, gjerne for en kort periode slik at de slapp å gå uten folk ? Eller at de med høy utdanning ikke ønsket å gå inn i slike "lavstatusjobber "? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 7. september 2003 #19 Del Skrevet 7. september 2003 Vet ikke om dere misforstod litt siden dere ble så :o Det jeg mener med null erfaring og kvalifikasjoner er erfaring og kvalifikasjoner som den gjennomsnittelige nordmann ikke har! Butikkjobbing(dagligvare), vaskejobber, stuepiker o.l.. Jeg har selv hatt flere slike jobber og kan ikke se man trenger noen erfaring eller kvalifikasjoner for å ha de.. Og jeg sier jeg kjenner mange folk med høy utdanning som har slike jobber idag, og at det der typiske som alle sier med at folk føler seg overkvalifisert ikke eksisterer så mye idag. Selvfølgelig ønsker man ikke å ha en vaskejobb etter man har gått på universitetet i 5 år, men slik som situasjonen er idag er de fleste inneforståtte med at det er realiteten. I feks dagligvare handelen er gjennomtrekk et stort problem. Derfor er det mange som ikke ønsker de som har lang utdanning, og som egnetlig ønsker en annen jobb, nettopp fordi de vil slutte så snart de får et bedre tilbud. Generelt tror jeg ikke det er så stort problem å få tak i folk til slike jobber, men problemet er at folk slutter hele tiden..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #20 Del Skrevet 8. september 2003 Så har du de som har studert så lenge at de kun kan det. De aner ikke noe om det som skjer rundt dem. På danskebåten jobber det en proffessor i oppvasken. Nå var han fornøyd med livet uttalte han til tv. Tror det er få med høy utd. som ser "ned" på møkkajobber. Det er mulig de nyutdannede skal prøve å heve seg? Når du får noen år på baken så ramler en fort.... Og er det slik at en må ha høy utdannelse for å diskutere med folk? Tull! Renholdsbetjent som noen nevner, idag kreves det fagbrev. Det er en lønnsom innv. for en bedrift at de har folk som kan yrket sitt. Det er store verdier å ta vare på...Antagelig har du så høy utdannelse at du forstår ikke det med fagbrev for renholdere? Sannheten er at ingen ting fungerer uten renholdere. Selvfølgelig har vi bruk for leger....Sannheten er at vi trenger flere ufaglærte i arb.livet. Det er i dag de utdannede som er mye ledig? Hva med han på fyllinga. Æsj, vil noen si. Jobbe på fyllinga. Nei takk. Ta tar jeg trygd heller. Det er en godt betalt arb.plass+ gode ordninger/tillegg. En ufaglært har ofte bedre betalte jobber en med høy utdanning. Vi klarer oss ikke uten hverandre om julene skal gå rundt. Enten du jobber langt der oppe eller der nede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå