Gjest Eir Skrevet 18. juli 2004 #181 Del Skrevet 18. juli 2004 Det er ikke "syke" mennesker som blir avhengige av heroin, men viljeløse egoister. For å utdype dette utsagnet: Hvor mange viljesterke altruister har dere møtt på Plata? Det finnes muligens kanskje noen, men de er nok helt klart i mindretall... Tilater man seg selv å bli avhengig av ett rusmiddel er det per definisjon en egoistisk handling, det er noe man gjør for å tilfredsstille seg selv, ingen andre. Og når sa jeg at egoisme nødvendigvis er negativt? Det finnes to typer egoisme, sunn egoisme, som er viktig for at vi skal overleve, og destruktiv egoisme. Å ødelegge kroppen sin med store mengder dop er destruktiv egoisme, særlig når man i tillegg ser på alle rundt seg som man også sårer. Men, vi har alle fri vilje, og dersom noen ønsker det, skal ikke jeg stoppe dem. Og er man avhengig av noe, så er man ikke viljesterk. En person med sterk vilje kan røyke 40 sigaretter hver dag i ett år, også slutte på dagen, fordi en sterk vilje kan ignorere ett fysisk behov. Og all rusmiddelavhengighet er først og fremst psykisk. De fleste som sprekker etter en heroinavrusning gjør det etter 6 måneder, det fysiske suget etter heroin er over etter tre uker. Jeg vet at det ikke er politisk korrekt å kreve at folk skal ta ansvar for sine egne handlinger, men i mange tilfeller er det den eneste løsningen. Man kan se på at de fleste narkomane ble mobbet som liten, hadde dysleksi osv, men det er ingen unnskyldning. For det er ikke alle som ble mobbet og hadde dysleksi som blir narkomane. Jeg synes det hadde vært interessant å forske på hva som skiller disse to gruppene fra hverandre. Og kanskje vil resultatet være noe som kan brukes innenfor forebyggende arbeid? Dersom man ender opp som narkoman er det noe man har valgt selv. Noen vil si at dette er mennesker som ikke har noe valg, men det har man alltid. Noen valg er mer opplagte og lettere enn andre, men å ikke å velge er også ett valg. De som har flytt med strømmen i ett begredelig liv, og til slutt endt opp på heroin, har valgt å la seg flyte de også. Og siden rusavhengighet er psykisk kan ikke metadon eller subutex hjelpe, dersom ikke viljen er tilstede. Den eneste måten å bli kvitt ett rusproblem på er å innse at det bare er en selv som kan gjøre noe med dette, og det gjør det hele enklere å få hjelp, men det er alltid den narkomane selv som må bruke viljen for å holde seg unna dop. Men på sosialkontorene blir de storligen forbauset hvis noen skulle fortelle at de har sluttet med dop helt på egen hånd, og det er såvidt de tror at det er mulig. Dersom ingen forteller de narkomane at de selv må ta ansvar for sin livssituasjon, kommer de aldri til å greie å forandre den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juli 2004 #182 Del Skrevet 18. juli 2004 Hei Eir, jeg er helt enig med deg, men jeg vil bare ikke straffe mennesker for deres rusbruk. Waco grunnen er at det er en sammenheng mellom rusbruk og straff..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 18. juli 2004 #183 Del Skrevet 18. juli 2004 Og jeg er vel på en måte enig i det, siden jeg er for full legalisering. Men ikke fordi jeg ikke tror på straff, eller fordi det er så synd på de narkomane, men nokså enkelt fordi jeg mener at det er hvert enkelt individs ansvar hvilke stimuli de ønsker å utsette seg for, og å ta konsekvensene av det. Og per i dag så er en av de konsekvensene at det er forbudt med narkotika, og man kan bli straffet for det. Like it or not, men man må forholde seg til virkeligheten også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juli 2004 #184 Del Skrevet 18. juli 2004 Jepp Eir, jeg anbefaler deg å lytte til Professor Niels Christies intervju av nrk som, hvis du hadde giddet og avse de få minuttene til høre professorens sammenlignelser av den tidligere kaffeforbudet kontra dagens marihuanabruk. Tidligere var jo sånn at man dyrket marihuana i norge, men kaffe var strengt forbudt og man hadde voldsomme straffer, inkludert tilfeller av dødsstraff for å drikke kaffe. (dette kommer fram av det interessante intervjuet). Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juli 2004 #185 Del Skrevet 18. juli 2004 Men hvis du ikker har mulighet til å høre det interessante intervjet foreslår jeg en "forkortet" verisjon som sammenfatter illusjonene som befinner seg omkring narkotikahysteriet.... “Det er neppe sunt å røke. Det gjelder også stoffer fra hampeplanten. Men det er heller ikke sunt å være fange. Det foreligger så vidt vites ikke dokumentasjon av død som følge av bruk av cannabis, og dokumentasjon av andre skader er også svak. Men det foreligger omfattende dokumentasjon av skadevirkningene ved fengselsopphold. Narkotikakrigen er den viktigste årsak til økningen i fangetall innen en rekke industrisamfunn”. Som tematiserer det første intervjuet...men jeg vil anbefale alle til å lytte litt til det... jeg gidder ihvertfall ikke diskutere med mennesker som ikke vil tenke alternativer til menneskepåført pine og straffer... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. juli 2004 #186 Del Skrevet 18. juli 2004 Han christie er jammen litt av en humorist.....litt ute i intervjuet sier han, "det er jo ikke bra mennesker bruker de sterke stoffene for fornøyelsen skyld, men det er jammen bra vi har de i helsevesenet..." Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #187 Del Skrevet 19. juli 2004 Tidligere var jo sånn at man dyrket marihuana i norge, men kaffe var strengt forbudt og man hadde voldsomme straffer, inkludert tilfeller av dødsstraff for å drikke kaffe. (dette kommer fram av det interessante intervjuet). Har ikke skjekket linken du kom med, men at kaffe er sentralstimulerende er jo en kjent sak. Dersom kaffe hadde blitt forsøkt innført til Norge i dag hadde det havnet rett på narkotikalista. Dersom du er interessert kan du jo skjekke ut denne linken: How Caffeine Works, som forklarer hvordan kaffe virker på oss mennesker. Faktisk så går koffein på de samme mekanismene som amfetamin, kokain og heroin, men i mildere doser. Men når man ser hvor mye kaffe enkelte drikker, så skjønner man jo hvorfor de er så aggressive på morran... (Selv tåler jeg ikke kaffe i det hele tatt, blir helt gira og får hjertebak og svette håndflater etter en vanlig kopp, langt verre enn om jeg skulle tatt noe ulovlig...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 19. juli 2004 #188 Del Skrevet 19. juli 2004 OK Eir, nu er jeg enig med deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. juli 2004 #189 Del Skrevet 19. juli 2004 Hei Eir...jeg drikker ikke kaffe jeg heller... MEN DET BETYR IKKE AT JEG VIL FENGSLE FOLK SOM DRIKKER KAFFE. Forsto du sammenligningen min? Heller ei vil jeg at de skal gå på "avvenningskurs". Ikke vil jeg avlytte telefonen deres heller. Og jeg hater angiversystemer som "kaffetipstelefonen". Synes ikke de fortjener prikker på rullebladet. Vil ikke at kaffedrikking skal sammenlignes med en forbrytelse. Waco Og jeg ville heller ikke ansatt 3800 polititjenestemenn i en gruppe jeg ville kalt "kaffepoliti". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. juli 2004 #190 Del Skrevet 19. juli 2004 Eir, og vær så snill med det...HVIS KAFFE HADDE KOMMET IDAG.... KAFFEbønner er i likhet md TOBAKKplanten noe som UMULIG KUNNE KOMME IDAG!!!!!! Det er PLANTEVEKSTER og har vært her LEEEEEENGE FØR MENNESKENE BOSATTE SEG PÅ KLODEN. Waco Orker ikke flere som lever i en "jammen hva hvis..."..... det betyr ikkeno, STRAFF KAN ALDRI FORKLARES!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. juli 2004 #191 Del Skrevet 19. juli 2004 Og per i dag så er en av de konsekvensene at det er forbudt med narkotika, og man kan bli straffet for det. Like it or not, men man må forholde seg til virkeligheten også. Og en homo på 50-tallet måtte avstå fra sin seksuelle legning fordi det var forbudt, like it or not som du sier...? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. juli 2004 #192 Del Skrevet 19. juli 2004 Og er man avhengig av noe, så er man ikke viljesterk. . Haha, nå fikk jeg meg en god latter...hahaha.... avhengighet henger sammen med viljestryke...hahah....du er avhenging av vann EIR..... og trygghet, mat hver dag og et sted og sove.... forutsigbarhet og sikkerhet.... Alturisme snakker du om. Jeg har møtt jenter som suger karer for å dele dosen med venninnen sin. Waco Hvordan føler du at narkotikaforbudet gjør det lettere for noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #193 Del Skrevet 19. juli 2004 KAFFEbønner er i likhet md TOBAKKplanten noe som UMULIG KUNNE KOMME IDAG!!!!!! Det er PLANTEVEKSTER og har vært her LEEEEEENGE FØR MENNESKENE BOSATTE SEG PÅ KLODEN. Jeg skrev "forsøkt innført til Norge", verken kaffe eller tobakk gror naturlig her i nord. Jeg er enig i at det blir nokså meningsløst å forby viltvoksende planter, men feks forbudet mot fleinsopp blir ikke akkurat hardt håndhevet, heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #194 Del Skrevet 19. juli 2004 Hvordan føler du at narkotikaforbudet gjør det lettere for noen? Prøv å les hva jeg faktisk skriver, før du tillegger meg følelser jeg ikke har. Jeg er for full legalisering. Og for å presisere det med avhengighet: Jeg snakker om når man lar seg styre så sterkt av ett stimuli, at det går ut over primalbehovene våre . Avhengighet er når man har lyst til å kutte ned, men ikke greier å oppdrive nok vilje til å faktisk gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #195 Del Skrevet 19. juli 2004 Og en homo på 50-tallet måtte avstå fra sin seksuelle legning fordi det var forbudt, like it or not som du sier...? Nei, men han måtte jo ta konsekvensene dersom han ble tatt. Den ble vel ikke hardt håndhevet denne loven heller, så det var jo ikke store risikoen heller, rent lovmessig. Det sosiale stigmaet hadde nok langt mere å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drittlei Skrevet 19. juli 2004 #196 Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg er så drittlei av at staten skal bestemme og ha en finger med i alt. Det skulle vært mer frihet, og opp til den enkelte hva den brukte pengene sine på, uten at alt måtte forsvinne i skatt. Noen hopper basehopp, noen prøver narkotika. Hadde det vært opp til meg hadde begge deler vært lov, men da kunne de som drev med det fraskrevet seg alle rettigheter i samfunnet. Ingen gratis redningsoperason hvis du ble sittende på en fjellhylle, ingen legebehandling hvis du havnet på skråplanet av narkotikaen. Signer en kontrakt når du kjøper dopet på apoteket eller fallskjermen i butikken. Folk må få bestemme selv. At det ville gitt et skeivt samfunn, ja uten tvil, men hva er galt med det når folk som har havnet der har tatt det valget selv? Det får være straffen, akkurat som dagens fengsel. Håper jeg ikke provoserte for mange nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 27. juli 2004 #197 Del Skrevet 27. juli 2004 Interessant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 2. august 2004 #198 Del Skrevet 2. august 2004 :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå