søstertusenfryd Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Ja,det lurer jeg på. Jeg bytter klut hver dag. .Lager jeg mye mat eller har vasket over en brukt benk med masse søl,kan jeg bruke fler kluter i løpet av en dag. oppvaskbørsten får en runde i oppvaskmaskinen sammen med det andre nesten daglig,hender jeg slenger inn kluten også.Vasker på 65 grader. Hvordan gjør dere andre dette?
Gjest navnelapp Skrevet 20. februar 2010 #2 Skrevet 20. februar 2010 Oppvaskkluten i oppvaskmaskinen, that's a first. Eg legg den i vask ganske fort, men kan nok beholde den i to dagar dersom den ikkje har vore med på tunge oppdrag. Eg brukar gjerne papir på dei verste jobbane, særleg viss det er mykje vått eg skal tørke opp, eller kylling/fisk. Oppvaskkosten i maskinen er smart, det gjer eg også på jobb. Der blir det fort grisete...
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 21. februar 2010 #3 Skrevet 21. februar 2010 Jeg bytter kjøkkenklut hver dag.
Henkie Skrevet 21. februar 2010 #4 Skrevet 21. februar 2010 Jeg bytter kjøkkenklut hver dag. Jeg er nok ikke så nøye. Men...kjøkkenklut/oppvaskklut i oppvaskmaskinen??? Skjønner børste (for det gjør jeg også...åsså de derre metall-poppene i bunnen av vasken) i oppvaskmaskin, men klut???
Gjest navnelapp Skrevet 21. februar 2010 #5 Skrevet 21. februar 2010 Metallproppene i oppvaskmaskinen? :noterer:
Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 21. februar 2010 #6 Skrevet 21. februar 2010 Jeg er nok ikke så nøye. Men...kjøkkenklut/oppvaskklut i oppvaskmaskinen??? Skjønner børste (for det gjør jeg også...åsså de derre metall-poppene i bunnen av vasken) i oppvaskmaskin, men klut??? Nei, jeg har aldri kjøkkenkluter i oppvaskmaskinen, de går selvsagt i vaskemaskinen sammen med andre håndklær og kluter. Oppvaskkosten derimot tar jeg i oppvaskmaskinen en gang innimellom.
Gjest Lea Skrevet 21. februar 2010 #7 Skrevet 21. februar 2010 Jeg bytter kjøkkenklut og kjøkkenhåndkle hver dag. Oppvaskbørsten er jeg ikke så flink til å rengjøre, men å putte den i oppvaskmaskinen var en god ide
Gjest M_icka Skrevet 21. februar 2010 #8 Skrevet 21. februar 2010 Jeg bruker engangskluter, så jeg kaster dem etter å ha brukt dem i noen dager. Bytter klut bare to ganger i uka...
Gjest Invicta Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Vi har tre børster, alle får en runde i oppvaskmaskinen en gang i blant. Klutene er jeg ikke flink nok å bytte ut tror jeg, to ganger i uken ca, håndkle en/to ganger i uken. Men kluten blir nøye skylt og hengt opp hver gang den er brukt.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #11 Skrevet 22. februar 2010 Klut og kjøkkenhåndkler to ganger i uken, oftere ved behov. Vaskes på 90grader i vaskemaskin. kost byttes en gang i måneden, vakses i klor hver uke.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 22. februar 2010 #12 Skrevet 22. februar 2010 Jeg pleide også å ha oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen, men sambo påstår at børstene ikke tåler dette?! Bruker sjelden det sterkeste/varmeste programmet, da koppene ikke er så skitne at dette er nødvendig, så jeg vet egentlig ikke hvorfor han mener dette, jeg har gjort det i mange år før vi ble sammen, men nå er jeg litt i tvil siden han sier dette.. Kluten bruker jeg et par dager om jeg bare har brukt den til å tørke benker og den ikke er blitt flekkete.. Pleier å ha den i vann med litt klor i evt. Når jeg har brukt en klut, skyller jeg den alltid og henger den opp til tørk over kranen. Noen pleier bare la den ligge i en våt haug, og da stinker den etterhvert!!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #13 Skrevet 22. februar 2010 Jeg bytter nok for sjelden Pleier å være flink til å skylle i kaldt vann, og bomullskluter klorer jeg ofte, men nå bruekr jeg stort sett mikrofiberkluter. Jeg har ikke mange nok kluter til å skifte dem daglig (det er ikke aktuelt å kjøre nesten tomme maskiner flere ganger i uka). Skifter stort sett før de begynner å lukte, også kommer det an på hva de har vært brukt til (jeg pleier ikke vaske vekk kjøtt/fiskevæske med dem, fjøler tar jeg i oppvasken). Jeg blir aldri syk da, men det er jo ikke delikat med kluter som er skitne.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #14 Skrevet 22. februar 2010 Metallproppene i oppvaskmaskinen? :noterer: Ikkje so smart dersom det er gummipakning på dei. Pakningen morknar. Det har eg lært av erfaring. Men det går no an å kjøpe ny pakning.
Gjest uups Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 hva slags kluter bruker dere siden dere skifter de hver dag? jeg bruker sånne som kommer i 3-pack, rosa/gul/blå..svampaktige. Men jeg skifter ikke hver dag. Kanskje jeg burde..
Gjest navnelapp Skrevet 24. februar 2010 #16 Skrevet 24. februar 2010 Klutar som du kan vaske i vaskemaskinen på minst 60 grader. Eingongsklutar har eg aldri brukt, er ikkje sikker på om dei du refererer til er til å vaske i maskin.
Arkana Skrevet 24. februar 2010 #17 Skrevet 24. februar 2010 Jeg bruker Jordan mikrofiberkluter. Vaskes i maskin på 60 eller 90 grader.
Guriane Skrevet 24. februar 2010 #18 Skrevet 24. februar 2010 (endret) Jeg kjøper engangskluter. Pleier ikke å gå mer enn 2 dager mellom bytte, alt ettersom hvor hardt kluten er blitt brukt. Filla skyller jeg grundig etter bruk og henger til tørk. På det verste sølet, for eksempel fisk og melk, bruker jeg papir. Det med å putte oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen var en god idé! *noterer bak øret* Endret 24. februar 2010 av Guriane
lille katt Skrevet 26. februar 2010 #19 Skrevet 26. februar 2010 Her går det fort 4-5 kluter om dagen, men nå har vi også ekstremt grisete forhold til hvert måltid. Etter at ettåringen har spist er det mat i fjeset, smurt ut over helt bordet og stolen, og ikke minst utover hele gulvet. Siden vi bruker kjøkkenkluter til det meste, blir det stort sett tatt nye hele tiden, og klutene går alltid til vask når de har blitt brukt på gulvet. Og det tørkes jo over 2-3 ganger om dagen.
¤Pernille¤ Skrevet 26. februar 2010 #20 Skrevet 26. februar 2010 Vasker oppvaskkummen og børster i klorin, evnt lar den stå i et glass med klorin over natta. Bruker også engangskluter, så jeg kaster dem etter bruk, med mindre de ikke er skitne, da skyller jeg dem og tørker dem og bruker dem igjen. Skurer også ovnen en gang i uka.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå