Gå til innhold

Transer.


Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Om jeg får operasjon er det mulig jeg skriver om den i Magasinet, men det kan ta sin tid. Meningen er i alle fall å fortelle til alt er sagt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også transe og har hatt svært mye glede av det. Esben Benestad som flere har nevnt, har vært en av frontfigueren i Norge i det siste. Han er jo lege og sexolog og gift med psykolog Elsa Almaas. de har sammen skrevet flere bøker og queer spørsmål. Den siste "Kjønn i bevegelse" er meget instruktiv, utgitt på Universitetsforlaget i 2001. Der nevnes det bl.a. at det av ca 50000 fødte i Norge hvert år, er det 10-12 en ikke kan bestemme kjønnet på ved fødselen. Tidligere ble de fleste nesten omgående operert til jenter, senere har en vært mer avventene med kjønnsbestemmelsen. Hvorfor det er så få jenter som transer, har jeg ikke funnet noe godt svar på. Noe av forklaringen er kanskje at jenter har et mangedobblet spillerom når det gjelder kleskode. En jente som kler seg i manneklær forsterker dermed gjerne det feminine, mens virknigen for en gutt som kler seg som jente blir helt annerledes. Heldigvis har teknikken med kjønnsforandringer blitt svært mye bedere de siste årene. Mange jenter som ble kjønnsoperert til gutt ble tidligere svært misfornøyd med både hvordan brystene ble fjernet (uten å få "mannebrystvorter" og problemene med å lage en skikkelig penis. Teknikken med å omdanne penis til vagina er visstnok enklere, og en kan bevare de erogene sonene på penisen. Benestad/Almaas foreslår at en burde godkjenne et tredje kjønn som de som ønsker det kan få, det gjelder f.eks. androgyne, hermafroditter og en hel rekke andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I årenes løp har en definert mange kategorier mellom transvestitt og transseksuell. Et mellomstadie er transgenderist, dvs en som har tatt hormoner og kanskje også plastiske tilpasninger mot det kjønnet som ønskes, men ikke kirurgiske inngrep. Vedkommende lever på heltid i det "nye" kjønnet. Blandt transseksuelle finnes det noen som har levd i ekteskap og også fått barn, men i voksen alder finner ut at en har "feil kjønn". Dessverre blir ikke overgangen så vellykket når en er blitt opp mot 30 års alderen når en skifter kjønn. Avdelingen for kjønnsoperasjon ved Rikshospitalet ble midlertidig nedlagt for noen år siden, men er vel nå gjenåpnet igjen. I alle fall bør nok de som vil kjønnsopereres vurdere nøye hvor en "vil legge seg under kniven", prosessen er jo ikke reversibel, og de norske kirurgene har vel ikke den aller beste erfaringen ? Dessverre er det mange innen ulike queer kategorier som blir psykotiske og får liten forståelse/hjelp. Selvmordsstatistikken for homofile er som kjent skremmende.

Slutter meg til alle som støtter Hege og synes hun er modig som går den lange veien for å oppnå det som vel burde være en menneskerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver bare å svare Embla som startet tråden + henv. til aktuell litteratur for andre som vil vite mer. Sikkert noen som er uenige med meg, men det får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre blir ikke overgangen så vellykket når en er blitt opp mot 30 års alderen når en skifter kjønn. Avdelingen for kjønnsoperasjon ved Rikshospitalet ble midlertidig nedlagt for noen år siden, men er vel nå gjenåpnet igjen. I alle fall bør nok de som vil kjønnsopereres vurdere nøye hvor en "vil legge seg under kniven", prosessen er jo ikke reversibel, og de norske kirurgene har vel ikke den aller beste erfaringen ?

Overgangen er alltid mest vellykket jo nærmere puberteten man er. Det er som å endre på en støp før den er herdet. Jo lenger man er fra puberteten, jo hardere er "støpen", og hormoner virker ikke like effektivt.

For tiden gjør de ikke slike operasjoner på Rikshospitalet, da den eneste kirurgen som utførte slike operajoner har sluttet. I stedet bli slike operasjoner utført i Linkøping i Sverige av virkelig dyktige kirurger.

Ja, det er viktig å vite hvor man står i en slik sak. Det er derfor vi må utredes veldig nøye av psykologer som er eksperter på transseksualitet. Dette foregår på Rikshospitalet og er det jeg gjennomgår i disse dager.

Jeg selv er helt sikker på hvor jeg står, og er sikker på at ekspertene kommer til samme resultat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kjempefint at du har fått plass i Linkøping. Operasjonsteamet der er vel de som har den aller beste erfaringen med slike operasjoner i hele Norden. Kanskej er det bare bra at de la ned på Rikshospitalet og heller satset på et spesialist sykehus for hele Norden. Resultatet for deg blir sikkert det aller beste. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som bare skulle ta en bitte-liten pause fra en en haste sak som må være ferdig til i morgen... Etter å ha blitt sugd inn i cyber space av en FLOTT kvinne, må jeg nå få samlet meg igjen å komme meg tilbake til arbeidet. Må bare få roet denne stå-pelsen først...

De aller beste ønsker til deg Hege og alle andre stilige mennesker som tør å stå for det de er, enten de er homser, transer, punker, freaker, soss, grunger, hipp-hopper, basehopper...eh.... eller bare tanta til Hepstars...

:ler:

Poenget er: vi burde alle ta litt lærdom av en sånn fantastisk kvinne som Hege å dyrke fram det unike i oss slik at vi beholder orginal utgavene (og da ser jeg på orginalutgaven av Hege som en kvinne) framfor å strebe etter å bli like.

Lykke til Hege :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Igjen! Det er utrolig hyggelig å få så mange gode ord, de er gode å ha med seg på veien videre. Jeg har blitt bedt om å stille opp i en film også, og har sagt ja. Om den havner på TV vet jeg ikke enda, men kanskje. Det er i alle fall meningen å begynne filming den 9. Spennende! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hege og lykke til.

Du er stor som har klart det du har.

Føler ofte jeg skulle gjort det samme.

Blir interesant å høre utviklingen.

Gleder meg sammen med deg............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spoersmoel, Embla! Har vaert paa KG nesten like lenge som deg, Hege, og har aldri tenkt paa deg som noe annet enn kvinne! En meksikaner fortalte meg en gang at i Syd-Amerika har de en tradisjon som sier at man skal oppfatte det man ser som sannheten, d.v.s. godta folk som det de utgir seg for aa vaere og den har jeg adoptert! Det hoeres jo enkelt ut, men det er ikke det... Litt morsomt aa hoere naa at jeg ikke en gang husker om en mann (Eller var det en kvinne :wink: ) var svart eller hvit, bare at han var utrolig kjekk og sjarmerende :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send meg en mail, du. Jeg kan ikke love svar sånn straks, er veldig opptatt noen dager framover. Men svar skal du få :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege!

Takk for at du delte din historie med oss. Den var sterk!!

Ønsker deg lykke til videre ;)

Klem Sarabi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ethereal

Jeg vet ikke hva jeg skal si, annet enn at denne tråden har gjort sterkt inntrykk på meg. Så utrolig modig av deg, Hege, å stå fram på denne måten, det kreves både mot og styrke. Så kan man tenke over hvor mange latterlige bagateller man lar seg påvirke av i det daglige.

Lykke til med operasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ser at denne gamle tråden er aktuell igjen gjennom en tråd på Generell debatt, så da benytter jeg anledningen til en liten oppdatering.

Filmen kokte vekk i kålen, men jeg er ferdig med evalueringen på Rikshospitalet. Ja til operasjon, og det skal etter planen skje i løpet av året.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...