Max Magnus Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #21 Del Skrevet 18. februar 2010 Dieselmotorer er gjennomsnittlig sterkere pr kubikkcm og gir et høyere dreimoment lavt nede. Dieselmotorer ligger også på et lavere turtall i vanlig trafikk også. Jo færre runder motoren trenger å gjøre pr utført arbeid er spart miljø og drivstoff. En nyere dieselbil ligger ofte på 12-1500 omdreineinger i 90-100 km/t Mens en tilsvarende bensin ligger ett sted mellom 1800-2000 eller mer. Det har ikke noe med motoren å gjøre. En bensindrevet bil kan helt fint kjøre på 1500rpm den også. Dieselmotorer blir også satset mer på blandt bilmerkene og det er der teknologien blir brukt. Ikke på bensinmotorer. Det sto senest i dag i avisen om Fords satsing på bensinmotoren. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=581717 Når det er sagt så er det billigste og beste for naturen, gassdrevet bensinbil. Hvorfor det ikke har blitt satset på og ikke minst pålagt fra statens side (feks at det må være et salg på 20% gassdrevne biler pr år) er for meg et mysterium. Så lenge det er en menneskerett å kjøre bil håper jeg det aldri blir noe av gassdrevne biler. Det er for mange som kløner når de fyller drivstoff og da ender det slik: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/bil-eks...on-3122312.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jensemann Skrevet 18. februar 2010 #22 Del Skrevet 18. februar 2010 Poenget er at det er ingen bensin drevne biler som er giret slik at de ligger så lavt på turtall som tilsvarende dieselmotor. En diesel motor produserer dreimomentet mye lavere i turtallsregisteret derfor er de satt opp med annen utveksling i gearboks/bakaksel. Selvfølgelig kan man kjøre bensinbilen på 1500 rpm men da kjører du i en helt annen hastighet. Dessuten er bensinmotoren lagt litt høyere på turtallet fordi den har sitt ideal område høyere opp i turtallskurven. Legg merke til graderingen på turteller på en diesel kontra bensin drevet bil. Graderingen er mye høyere på bensinmotoren. Kan fint dra den til 5-6000 rpm. Diesel motoren klarer ikke det. Den er ferdig lenge før. Joda det satses på bensinmotoren også. Men hva vg, bil, eller noen av disse andre "bilentusiast light" bladene skriver hører jeg ikke så mye på. Legg også til at utnyttelsesgraden på diesel er og blir høyere en bensin. Det kan ingen nåværende teknologi forandre på. Forstå meg rett jeg elsker bensin motoren og jeg har i flere år vært en av ytterst få som har kunnet kjøre daglig med 345 bensindrevne hestekrefter. Men for familiebruk og egen økonomi. Da blir det diesel foreløbig. Det satses mye der fra de fleste fabrikker. Det er nok av lavsikkerhetsland i østblokk og midtøsten som kjører på gass. Med helt andre systemer en det vi har her. Tror at folk vil kunne klare å fylle gass. Eller om det ble innført at stasjonene skulle ha en betjent som kunne fylle hvis det kom en frue fra bygdø ale med for lange akrylnegler..)) Jensemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ostepop_* Skrevet 18. februar 2010 #23 Del Skrevet 18. februar 2010 Selvfølgelig kan man kjøre bensinbilen på 1500 rpm men da kjører du i en helt annen hastighet. Dessuten er bensinmotoren lagt litt høyere på turtallet fordi den har sitt ideal område høyere opp i turtallskurven. Legg merke til graderingen på turteller på en diesel kontra bensin drevet bil. Graderingen er mye høyere på bensinmotoren. Kan fint dra den til 5-6000 rpm. Diesel motoren klarer ikke det. Den er ferdig lenge før. Du tar nok feil, og snakker om motorer som er to år eller eldre. Les eksempelet til henkie: For eksempel på Audi har man følgende motorer og priser (Audi A5) 2,0 Tfsi har 180hk Koster 445.000 i grunnpris 320 Nm allerede ved 1500 omdreininger og opp til 3900 omdr. 0-100 km/t på 8,1 sek Forbruk; 0,54 pr mil 2,0 Tdi har 170 hk Koster 458.000 i grunnpris 350 Nm (litt høyrere) men ikke før 1750 omdreininger og kun fullt moment opp til 2500 omdreininger 0-100 km/t på 8,7 sek Forbruk: 0,49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jensemann_* Skrevet 19. februar 2010 #24 Del Skrevet 19. februar 2010 så har vag en motor som kan matche noe av det en dieselmotor kan. Men det er kun en av mange produsenter som ikke har noe slikt alternativ. De fleste andre oppererer med normal sugemotor og da er dieselmotoren overlegen. Og som jeg nevnte over så har drivstoffet diesel en bedre virkningsgrad i seg selv, det vil si at for hver liter kan det taes ut mer arbeid. En ting til som taler imot bensinmotoren er at den vil ha et større variabel hva forbruket gjelder med last eller ikke bykjøring/landevei osv. Det er ingen fabrikker som pusher teknikken nevneverdig lenger en det den trenger å være i det gitte øyeblikk. Og elbiler har jeg tro på. I løpeet av et år skal det bli elbiler å få kjøpt som ikke er så små samt har en mer brukbar radius samt høyere hastighet. Da er mange av ankepunktene som har ødelagt for elbilene borte.. Jensemann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 19. februar 2010 #25 Del Skrevet 19. februar 2010 Det at man skal få elbiler som er større, raskere og med større rekkevidde er ønsketenking. Batteriteknologien er gammel og dårlig. Den eneste elbilen som faktisk funker i dag er Tesla, men det er fordi den er liten og lett. Skal man få til det samme i en stor bil vil man trenge mye mer batterier fordi vekten vil være mye høyere i en vanlig personbil. Tesla har vel en pris på rundt 600-700k, så en slik sedan/stv vil i så tilfelle sikkert nærme seg millionen. Ikke akkurat noen folkevogn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muscman Skrevet 22. februar 2010 #26 Del Skrevet 22. februar 2010 I Dagbladets nettutgave i dag står det at 7 av 10 bilkjøpere velger diesel. Hvorfor er det slik? For to-tre år siden ble avgiftssystemet lagt om slik at det er mye lavere avgifter på biler med lavt CO2-utslipp. Ettersom biler som går på diesel stort sett har lavere utslipp og noe lavere drivstoff-forbruk enn tilsvarende bensinbiler, så får man mer bil for pengene i Norge hvis man kjøper diesel i stedet for bensin. Årsaken er altså økonomisk, ikke at diesel er bedre enn bensin. En som setter pris på gode biler vil nesten alltid velge bensin foran diesel hvis pris/miljø ikke måtte taes i betraktning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #27 Del Skrevet 7. mars 2010 Vel, grunnen til at jeg kjører Tdi er at bensin er for slitsomt til normalt bruk. Med Tdi kan du ligga på 2000omdr hele tia, med bensin må du dra så langt på turtall for å få effekt, og det er slitsomt i lengden. Dessuten bruker dieselbil mindre drivstoff Hva i all verden er det du prater om? Min bensindrevne bil kjøres stort sett på 1800-2000 omin. Mer skal ikke til for å følge trafikken. Men den er gammel og enkel. Kanskje det er det som gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå