Gå til innhold

Hvorfor har diesel blitt så populært?


Max Magnus

Anbefalte innlegg

I Dagbladets nettutgave i dag står det at 7 av 10 bilkjøpere velger diesel. Hvorfor er det slik? For ikke mange årene siden var diesel et skjellsord og forbundet med illeluktende og bråkete drosjer/varebiler. Hva har gjort at diesel er så stuerent? Spesielt med tanke på at staten prøver å lure oss (oppfordre til å kjøpe diesel for deretter å legge til div. avgifter som kun gjelder for dieselbiler). Og sier bilkjøperne noe om interessen for bil her på berget? Når var sist gang du var på et bilstevne og hørte en entusiast skryte av TDIen sin? I tillegg er det mange som skryter av at diesel er så miljøvennlig. Har du tenkt deg om før du sier deg enig i det?

Edit: Hold det på et seriøst nivå. Dropp "diesel er best, ingen protest" og "bensin er fett, ligg bredt". :)

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Dagbladets nettutgave i dag står det at 7 av 10 bilkjøpere velger diesel. Hvorfor er det slik? For ikke mange årene siden var diesel et skjellsord og forbundet med illeluktende og bråkete drosjer/varebiler. Hva har gjort at diesel er så stuerent? Spesielt med tanke på at staten prøver å lure oss (oppfordre til å kjøpe diesel for deretter å legge til div. avgifter som kun gjelder for dieselbiler). Og sier bilkjøperne noe om interessen for bil her på berget? Når var sist gang du var på et bilstevne og hørte en entusiast skryte av TDIen sin? I tillegg er det mange som skryter av at diesel er så miljøvennlig. Har du tenkt deg om før du sier deg enig i det?

Personlig tror jeg dette er i ferd med å snu. Ihvertfall i min omgangskrets

Jeg kjøper alltid nye biler - ikke brukt.

Har hatt 3 nye tdi, og får ny bil neste uke. Det er bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren

Jeg har en forståelse for at diesel er bltit populært. Går vi litt tilbake hadde vi selvpustende dieselbiler som jo var forferdelig. En dieselbil må ha pustehjelp. Også andre nyvinninger har gjort dieselmotoren vesentlig bedre når det gjelder støy, lukt, vibrasjoner og ytelse.

Så kommer avgiftssystemet vårt. Engangsavgiften straffer toppeffekt veldig hardt og således blir jo turtallsvillige bensinbiler rammet hardere.

Det er jo også slik at avgiften på diesel er vesentlig lavere enn på bensin.

Så dyrt som bil er i Norge så tvinges folk til å velge svært økonomisk fornuftig.

Ett større utvalg av turbobensin vil kunne hjelpe på salget av bensinbiler, men diesel vil dominere sålenge avgiftssystemet er så skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg dette er i ferd med å snu. Ihvertfall i min omgangskrets

Jeg kjøper alltid nye biler - ikke brukt.

Har hatt 3 nye tdi, og får ny bil neste uke. Det er bensin.

Det er det jeg har inntrykk av også. Ihvertfall i storbyen. Men som det står i artikkelen: "Dieselmotorene er i skuddet, og er solid etablert i markedet. Jeg tror ikke det skjer endringer i dette bildet før eventuell alternativ teknologi kommer for fullt, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan, landets største aktør innen biladministrasjon".

Hva er da alternativ teknologi? Prius? I mine øyne er Prius en relativt håpløs bil fordi den bruker bensinmotor. Hele poenget med Prius er å få ned drivstofforbruket og da burde Toyota fått med seg at en dieselmotor bruker mindre drivstoff. Den gamle Priusen brukte til og med mer drivstoff pr mil enn en de beste dieselbilene. Legger du til at så og si ingen kjører noe særlig økonomisk i stressede situasjoner så bruker Prius mer drivstoff enn større bensinmotorer med langt flere hestekrefter.

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har inntrykk av også. Ihvertfall i storbyen. Men som det står i artikkelen: "Dieselmotorene er i skuddet, og er solid etablert i markedet. Jeg tror ikke det skjer endringer i dette bildet før eventuell alternativ teknologi kommer for fullt, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan, landets største aktør innen biladministrasjon".

Hva er da alternativ teknologi? Prius? I mine øyne er Prius en relativt håpløs bil fordi den bruker bensinmotor. Hele poenget med Prius er å få ned drivstofforbruket og da burde Toyota fått med seg at en dieselmotor bruker mindre drivstoff. Den gamle Priusen brukte til og med mer drivstoff pr mil enn en de beste dieselbilene. Legger du til at så og si ingen kjører noe særlig økonomisk i stressede situasjoner så bruker Prius mer drivstoff enn større bensinmotorer med langt flere hestekrefter.

Jeg tror ikke Marius Paus i LeasePlan følger med i timen.

Akkurat nå gjelder bensin igjen.

Om litt, når el bil er bra nok, vil nok det overta

Prius orker jeg ikke kommentere en gang. Den er helt latterlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, grunnen til at jeg kjører Tdi er at bensin er for slitsomt til normalt bruk. Med Tdi kan du ligga på 2000omdr hele tia, med bensin må du dra så langt på turtall for å få effekt, og det er slitsomt i lengden. Dessuten bruker dieselbil mindre drivstoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

El-bil er jeg redd aldri kommer til å ta av. Det som kommer til å bli løsningen tipper jeg er skikkelige hybrider og gjerrige bensin/dieselbiler. El-biler er rett og slett ikke fornuftige. Batteriene koster latterlig mye når de skal erstattes, det tar for lang tid å lade dem, de lades for fort ut og så videre. Kunne ramset opp mye galt med el-biler. Det som på sikt kommer til å erstatte det vi har i dag er hybridbiler, ingen tvil om det. Det er nok et stykke frem, men de har faktisk fått hydrogenstasjoner på vestkysten av USA, så er det er lys i tunellen.

I dag må jeg si at diesel har alltid vært, og kommer, for meg iallefall, alltid til å være traktorbensin. Den eneste bilen jeg kunne tenke meg diesel i er en stor firehjulstrekker som RangeRover eller G-klasse. I alle andre biler vil jeg heller ha bensin. Ketchup-dieselene har jeg ikke mye til overs for, da er det mye mer behagelig med en bensiner som trekker jevnt og langt opp...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, grunnen til at jeg kjører Tdi er at bensin er for slitsomt til normalt bruk. Med Tdi kan du ligga på 2000omdr hele tia, med bensin må du dra så langt på turtall for å få effekt, og det er slitsomt i lengden. Dessuten bruker dieselbil mindre drivstoff

Da tror jeg du må lese tekniske data på de nye bensin-turbo-motorene til feks Audi.

De har høyere dreiemoment enn diesel - momentet kommer tidligere - og det varer lengre!

Utviklingen går sin gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, som mekaniker på møller har jeg kjørt endel 1.8 og 2.0l Tfsi motorer. Føles ikke på langt nær like sterke som f.eks 2.0l Tdi og oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselene føles veldig sterke, ingen tvil om det. Jeg har selv kjørt en del av Ford sine dieseler, blant annet 1,6 109 hk som står i bl.a. V50, 407 og utrolig mange andre biler. Det jeg misliker med denne og andre dieseler er at i en situasjon der man skal kjøre forbi så gir man full gass. Ingenting skjer fordi man ligger litt for langt nede i registeret, man girer ned og da finner man ut at man har truffet i overkant av registeret. Med andre ord må man sitte og vente på turboen for at det skal skje noe. For min del så synes jeg de små registrene er irriterende å kjøre.

Det var en gjest lenger oppe som mente at diesel var mer avslappende å kjøre, noe jeg ikke helt skjønner. Greit nok at man kan ligge å putre på 2000 omdr. på fin flat vei. Jeg som bor på Vestlandet har en litt annen hverdag der det faktisk er bratte fjelloverganger og svingete veier, og jeg synes da det er mer behagelig med en skikkelig bensiner. Jeg har flere ganger kjørt opp bratte fjelloverganger med hårnålssvinger og rettstrekker mellom. De gangene jeg har kjørt disse nye dieselene og er på vei ut av en hårnål så kommer man ut i 2 gir. Siden farten er så lav så har man null kraft og må igjen vente på turboen for at det skal skje noe, og når den først kommer så skyter man av gårde og er nødt til å gire før man vet ordet av det.

Jeg skjønner godt de som velger diesel av ren fornuft. Det er ikke til å komme utenom at dieselbiler er mye gunstigere på de fleste områder. Drivstoffutgifter som nesten halveres og høyere annenhåndsverdi er gode grunner til å velge diesel. Ser man bort fra dette og velger kun etter personlig preferanse uten tanke på økonomi, så er iallefall diesel uaktuelt for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sander_*

Dieselen ER sterkere. Dreiemomentet(Nm) er høyere på TDi, forbruket er lavere på TDi og bilen er billigere med TDi.

Vi har 3 biler, derav 2 helt like 2009 modeller, ene har en 2,0 TDi med 150hk/350Nm og en utsalgspris på 360.000 med alt utstyr, bensinutgaven med 295hk og 390Nm koster 980.000 med samme utstyr.

Samme bil, med bensinmotor koster UTROLIG mye mer i avgifter til statskassa. Forbruket mellom disse to er det dobbelte på bensinmotoren, med nesten samme dreiemoment. Dieselen er seigere, og man girer mindre på dieselen på langkjøring, enn en bensinturbo som ofte må ha litt turtall for å dra skikkelig, men har et bredere turtallsomeråde på bensinen.

Gassrespons er bedre med bensinutgaven,det har med at en dieselmotor har ikke gass spjeld. Skaleringen på dieselpedal er annerledes, så "entusiaster" liker ikke diesel mye av den grunn, vanskelig å utnytte maks grep, samt at man har litt traktorlyd og knattring(spesielt når kald) og vibrasjoner i dieselen.

Hva man foretrekker er en smakssak. Æ like bægge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må følge med i timen!

SÆRLIG du som kaller deg mekaniker hos Møller (tror det er maaange år siden du jobbet der...)

MEN: Ingenting er svart/hvitt. Her er det ikke slik at diesel er no dritt, og bare bensin som gjelder MEN bensinmotorer har hatt en meget positiv utvikling når det gjelder dreiemoment og forbruk.

For eksempel på Audi har man følgende motorer og priser (Audi A5)

2,0 Tfsi har 180hk Koster 445.000 i grunnpris

320 Nm allerede ved 1500 omdreininger og opp til 3900 omdr.

0-100 km/t på 8,1 sek

Forbruk; 0,54 pr mil

2,0 Tdi har 170 hk Koster 458.000 i grunnpris

350 Nm (litt høyrere) men ikke før 1750 omdreininger og kun fullt moment opp til 2500 omdreininger

0-100 km/t på 8,7 sek

Forbruk: 0,49

Mye har skjedd det siste året med bensin.

Flere og flere (inkl meg selv) begynner å bli lei knatring, vibrasjoner, diesellukt og treg varme i bilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 biler, derav 2 helt like 2009 modeller, ene har en 2,0 TDi med 150hk/350Nm og en utsalgspris på 360.000 med alt utstyr, bensinutgaven med 295hk og 390Nm koster 980.000 med samme utstyr.

Samme bil, med bensinmotor koster UTROLIG mye mer i avgifter til statskassa. Forbruket mellom disse to er det dobbelte på bensinmotoren, med nesten samme dreiemoment.

Synes du det er rart at en bil med 295(!)hk koster mye mer å kjøpe og bruker mer drivstoff enn en bil med 150hk? De bilene du eier kan ikke sammenlignes uansett hvor mye likt ekstrautstyr du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 3 biler, derav 2 helt like 2009 modeller, ene har en 2,0 TDi med 150hk/350Nm og en utsalgspris på 360.000 med alt utstyr, bensinutgaven med 295hk og 390Nm koster 980.000 med samme utstyr.

I hælsike...hvem er da så tett i pappen at de kjøper bensinmotoren i dette tilfellet, tenker jeg.

Hva slags merke/modell snakker vi om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hælsike...hvem er da så tett i pappen at de kjøper bensinmotoren i dette tilfellet, tenker jeg.

Folk som vil ha 0-100 på 6 sek istedenfor 10 sek?

Henkie, ut fra tallene vil jeg tippe Subaru Impreza. Får ikke hk-antallet på bensinmotoren til å stemme 100 %, men resten ser riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som vil ha 0-100 på 6 sek istedenfor 10 sek?

Hadde det enda vært SÅ stor forskjell :-)

Vi snakker nok heller 9 sek mot 7 sek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hadde det enda vært SÅ stor forskjell :-)

Vi snakker nok heller 9 sek mot 7 sek...

Eller vi kan gå til kilden, Subaru selv, og lese offisielle tall: 8.6/9.0 for diesel (etter versjon), 5.2 for bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller vi kan gå til kilden, Subaru selv, og lese offisielle tall: 8.6/9.0 for diesel (etter versjon), 5.2 for bensin.

ok. 5,2...det var jo en hissigpropp :)

Uansett er det galskap, men det er en helt annen diskusjon.

Min konklusjon (etter 3 nye tdi) er at nå er jeg lei diesel.

Bensin har blitt så utolig mye bedre på feks dreiemoment og forbruk (mitt innlegg over)

Derfor får jeg ny bil, med bensinmotor, neste uke. Gleder meg til å høre katten male :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hælsike...hvem er da så tett i pappen at de kjøper bensinmotoren i dette tilfellet, tenker jeg.

Hva slags merke/modell snakker vi om her?

Jeg tenker heller i hælsike, hvem er så idiot at de betaler 1.000.000 (million!) for en Subaru? Eller en tung familiebil generelt dersom du allerede har en? Da er du enten veldig fantasiløs og lojal eller ekstremt dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselmotorer er gjennomsnittlig sterkere pr kubikkcm og gir et høyere dreimoment lavt nede. Dieselmotorer ligger også på et lavere turtall i vanlig trafikk også. Jo færre runder motoren trenger å gjøre pr utført arbeid er spart miljø og drivstoff. En nyere dieselbil ligger ofte på 12-1500 omdreineinger i 90-100 km/t

Mens en tilsvarende bensin ligger ett sted mellom 1800-2000 eller mer.

Dieselmotorer blir også satset mer på blandt bilmerkene og det er der teknologien blir brukt. Ikke på bensinmotorer.

Når det er sagt så er det billigste og beste for naturen, gassdrevet bensinbil.

Hvorfor det ikke har blitt satset på og ikke minst pålagt fra statens side (feks at det må være et salg på 20% gassdrevne biler pr år) er for meg et mysterium. Teknologien er her og det fungerer kjempefint. Og de fleste bor innenfor rekkevidde av en fyllestasjon

jensemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...