Gå til innhold

Lage taco selv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er veldig glad i taco og lignende retter.

Men etter å ha lest "den hemmelige kokken" føler jeg at dette er mer tilsetningsstoffer enn det er mat...

Er det noen som har gode oppskrifter på alt fra Tacoshell/tortillacips, tacokrydder, tacosaus

og til tacolefser og salsasaus...

Føler ikke jeg kan nekte mannen kosemat, samtidig som jeg ikke har lyst til å spise så mye av det man får i butikken lenger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på her! Jeg har også samme følelsene som deg overfor ferdigmat, men kjæresten min eeeelsker taco. Jeg har fått bytte ut alle andre ferdigprodukter og halvfabrikata, men tacoen får jeg ikke lov til å røre. Dessuten er jeg veldig glad i det selv også... Så jeg har forsøkt å steke egne tortillas, og bytte ut krydderblandingen med naturlig krydder, men det ble ikke det samme i det hele tatt. Så jeg kommer til å henge rundt her for å se om du får noen gode tips! :)

Skrevet

*mine innlegg*

Har også lest Den Hemmelige Kokken ... :sjenert:

Skrevet

Jeg har plukket opp denne oppskriften av Store My:

Her er oppskriften:

Til 400 gr kjøttdeig:

1 ts salt

2 ts cumin

1/2 ts koriander

1/2 ts chilipulver

1/2 ts hvitløkspulver

1 ts paprikapulver

litt pepper

Skrevet
Jeg har plukket opp denne oppskriften av Store My:

Her er oppskriften:

Til 400 gr kjøttdeig:

1 ts salt

2 ts cumin

1/2 ts koriander

1/2 ts chilipulver

1/2 ts hvitløkspulver

1 ts paprikapulver

litt pepper

Takk! :)

Det er en god start! :)

Skrevet
Takk! :)

Det er en god start! :)

Bare hyggelig - har ikke rukket å prøve den selv men den skal visstnok smake helt riktig taco ;)

Her har du oppskrift på hjemmelagde tortillas

Skrevet
Hvis man blander buljongpulver i tacokrydderet blir det ikke tilsetningsfritt.

Det er nok ganske riktig. :)

Buljongpulver inneholder vel gjerne smaksforsterkeren Natriumglutamat (E621) som er ett av stoffene jeg har store planer om å kutte helt ut.

Gjest samme gjest
Skrevet
Det er nok ganske riktig. :)

Buljongpulver inneholder vel gjerne smaksforsterkeren Natriumglutamat (E621) som er ett av stoffene jeg har store planer om å kutte helt ut.

Nemlig. :Nikke:

MSG er ikke nødvendig i krydderblandingen - spisskummen, paprika, chilipulver, evt cayenne, oregano og salt er nok. Og kanskje litt limejuice - syren fremhever smaken av krydderiene.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg brukar ofte å bytet ut buljongpulveret med heimelaga urtesalt, då blir den msg-fri. Formålet med oppskrifta i bloggen var å lage ei mjølkefri tacokrydderoppskrift, og det er sjeldan mjølk i buljong. (Skjønt ein veit jo aldri...)

Skrevet
Eg brukar ofte å bytet ut buljongpulveret med heimelaga urtesalt, då blir den msg-fri. Formålet med oppskrifta i bloggen var å lage ei mjølkefri tacokrydderoppskrift, og det er sjeldan mjølk i buljong. (Skjønt ein veit jo aldri...)

Da passet jo ikke det blogginnlegget helt med problemstillingen i denne tråden, da. :)

Skrevet

Jeg vil anbefale krydderblandingen gitt tidligere i denne tråden + 200 gr grovhakkede tomater. Da smaker den _nøyaktig_ som vanlig taco, syns jeg da :)

Det finnes vel tacolefser uten konserveringsmiddel?

Skrevet
Nemlig. :Nikke:

MSG er ikke nødvendig i krydderblandingen - spisskummen, paprika, chilipulver, evt cayenne, oregano og salt er nok. Og kanskje litt limejuice - syren fremhever smaken av krydderiene.

Støtter denne! Synes faktisk det smaker mye bedre også.

Skrevet

Jeg lager en "halvvegetarisk" som smaker veldig godt.

Til to-tre personer

200 g karbonadedeig

1 boks salat og grytebønner

1 revet gulrot

1/2 finhakket løk

10 fedd hvitløk

fersk chili ( jeg liker sterk mat og bruker 3-5 røde chili frø)

1 ts malt spisskummen (tacosmaken)

litt paprikapulver (ikke nødvendig)

1-2 ss tomatpure

vann

Brun kjøttdeig, gulrot og løk, bland i bønnene og mos dem med en gaffel ha i spisskummen, chili, hvitløk, tomatpure, la det hele surre litt. Hvis det blir for tørt ha i litt vann.

Skrevet

Bra tråd! Dette har jeg tenkt en del på selv. Jeg fikk "Den hemmelige kokken" i julegave og skal snart begynne på den, så da blir jeg nok bare enda mer inspirert til matlaging fra bunnen av. :)

Skrevet (endret)

Ikke for å være vrang, pulverheksa, men hvorfor kaller du oppskriften din "halvvegetarisk"? Hvordan kan noe være halvvegetarisk? Og hvorfor blande inn ordet "vegetarisk" når du har kjøttdeig i den? :klø:

Endret av Fresi
Skrevet (endret)
Ikke for å være vrang, pulverheksa, men hvorfor kaller du oppskriften din "halvvegetarisk"? Hvordan kan noe være halvvegetarisk? Og hvorfor blande inn ordet "vegetarisk" når du har kjøttdeig i den? :klø:

"halvvegetarisk" i hermetegn var ment som ordspill, siden det er like mye bønner som kjøtt i og i tillegg gulrot og løk.

"vanlig" taco er jo mest kjøttdeig, salt og litt krydder

Bortsett fra det har du helt rett, det er ikke vegetar.

Du kan gjøre den vegetar, med å bytte ut kjøttdeigen med bare bønner, det gir en veldig god taco også.

Endret av pulverheksa
Skrevet

Jeg lager gjerne egen salsa etter en oppskrift på Frosk (her på forumet) sin blogg:

http://norwayveggie.blogspot.com/2009/03/p...allo-salsa.html

Pleier å kjøre 2/3 i blenderen. Bare pass på å bruke skikkelige og friske råvarer, halvdårlig løk er ikke å anbefale... :spy:

Til kjøttet pleier jeg å bruke en kryddeblanding jeg laget mye av og oppbevarer i en tett boks. Den inneholder spisskummin (som gir den karakteristiske taco-smaken), paprikakrydder, hvitløkspulver, chilikrydder og salt. Husker ikke blandingsforholdet i farten, men det er jo bare å prøve seg fram :)

Forsøkte å lage tortillalefser en gang også, men det endte med å sende samboern til Bunnpris for å kjøpe ferdiglagde. Men der finner man jo en del økologiske alternativer nå også. Forøvrig er Santa Marias økologiske tacokrydder uten MSG, mener jeg å huske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...