Gå til innhold

Å skeie ut i helger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Altså, disse "oppkarbingsdagene" brukes jo så feil. I "gamle dager" anså man det som om at en dag i uken gikk til å spise HVA man vil.

Etter en liten stund mente andre, og ganske mange at jada, man kan unne seg hva man vil en dag i uken (nesten i allefall), men folk så på det som om at man skulle fråtse i seg tuuusenvis av kcal i løpet av en dag, og det kan umulig være sunt selvom det bare er en dag i uken.

Ved å spise hva man vil en dag i uken mener en god del at:

- Endelig kan du nå få spise litt brød, litt snop, og et godt pålegg (brunost f.eks).

I stedet tolker mange det som:

- I dag står jeg opp med Stratosen i hånda, svelger den med litt cola, og sånn går resten av dagen.

Å ha en slik "raid" innimellom er vel okey, men hver uke? Nei, jeg tror ikke det er bra. Snakk om å gi kroppen sjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, disse "oppkarbingsdagene" brukes jo så feil. I "gamle dager" anså man det som om at en dag i uken gikk til å spise HVA man vil.

Etter en liten stund mente andre, og ganske mange at jada, man kan unne seg hva man vil en dag i uken (nesten i allefall), men folk så på det som om at man skulle fråtse i seg tuuusenvis av kcal i løpet av en dag, og det kan umulig være sunt selvom det bare er en dag i uken.

Ved å spise hva man vil en dag i uken mener en god del at:

- Endelig kan du nå få spise litt brød, litt snop, og et godt pålegg (brunost f.eks).

I stedet tolker mange det som:

- I dag står jeg opp med Stratosen i hånda, svelger den med litt cola, og sånn går resten av dagen.

Å ha en slik "raid" innimellom er vel okey, men hver uke? Nei, jeg tror ikke det er bra. Snakk om å gi kroppen sjokk.

Helt enig! De fleste må da skjønne at dette er direkte usunt?! Spiser man virkelig nok i ukedagene om man har et så stort behov for å fråtse i helgene?

Skjønner jo behovet for å kose seg, jeg koser meg også hver eneste helg, men kos er vel ikke ensbetydende med tusenvis av ekstra kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillekanin

Jeg har slitt i flere år med overvekt,men har nå funnet ut av saker og ting og har gått ned masse. Har b.la personlig trener som har lært mye. B.la at mange er dritflinke til å spise sunt mandag-fredag og så går de helt bananas i helga og har etefest på lik linje med en utsulta grizzlybjørn hehehe :skratte:

DET ødelegger faktisk mer enn man skulle tro for resten av uka! Jeg for min del har avtale med meg sjæl for hvor mye jeg kan skeie ut på lørdag (ja bare lørdag-tidligere skeia jeg ut fredag-søndag og lurte på hvorfor jeg IKKE gikk ned *DOOOH*) I forkant av en slik oppkarbings og spisedag har jeg faktisk karba ned to dager i forkant samt hatt knallhard styrketrening på spisedagen slik at forbrenninga blir på topp. På den måten kan jeg kose meg men unngå å legge på meg.

Torsdag kutter jeg halvparten av karbohydratene mine (dvs at jeg spiser karbs kun til frokost).

Fredag spiser jeg så lite karbs som overhodet mulig-det går en del i cottagecheese og skyr den dagen hehe,men jeg holder meg mett,selv om jeg føler meg litt tom.

Lørdag er jeg passe/veldig tom i kroppen (de som har prøvd dette kjenner følelsen:D) og fyller opp med grovbrød med litt ekstra godt pålegg f.eks brunost/italiensk salat/nugatti og appelsinjuice før jeg stikker på trening og har mildt sagt jævli mye energi:D

Senere på kvelden blir det hjemmelaga pizza med grov bunn og litt smågodt (ca 100 gram). Kanskje det blir litt is/en bolle eller liknende og. Ikke vil jeg ha mer heller:) Dette funker hvertfall veldig bra for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla

Om det er ille for helsa å fråtse i helgene, kommer an på hva du legger i å "fråtse".

Det er helt ok å unne seg noe usunt to ganger i uken.

Men du bør ikke proppe i deg av alt slags usunt hele lørdag og søndag. Hvis du spiser tre hele potetgullposer, et halv kilo smågodt og fire liter brus, får det selvsagt konsekvenser, for å sette det på spissen. Det beste for helsen er å begrense seg, også lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senere på kvelden blir det hjemmelaga pizza med grov bunn og litt smågodt (ca 100 gram). Kanskje det blir litt is/en bolle eller liknende og.

Ikke akkurat hva jeg kaller fråtsing, 100 gram smågodt, det er jo ingenting!!! Håper jeg også klarer å komme dit du er, med begrenset utskeielse i helga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fråtser som en grizzlybjørn av all slags digg mat(både sunn og usunn)hver dag året rundt, men er ikke i nærheten av å se ut som en grizzly.. Trikset anbefales forøvrig ikke for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøttis

Skulle ønske jeg kunne gjort det samme.. prøver å spise sunt og riktig, og trene i ukedagene og alt går bra. Men så skeier jeg litt ut fredag og lørdag, ikke så mye at det er fråtsing - pluss at jeg har en treningsøkt på lørdagen - men likevel sliter jeg omtrent halve uken etterpå med økt vektoppgang :-( - før jeg får dreisen på det igjen, og da er det jo helg igjen..!

Kroppen min vil ikke være med på dette tydeligvis. Men hvis jeg ikke kan unne meg noe ekstra i helgene, kommer jeg garantert til å sprekke. Har små barn så jeg må være mye inne om kvelden i helgene, og da blir det stusselig å ikke kunne nyte noe godis heller.

Prøvde meg på lavkarbo, og det gikk greit en stund, men så opplevde jeg ingen effekt mer - kanskje fordi jeg ikke har så mye som skal bort, har hørt at det passer best for de som skal ned over 10 kg.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii
Skulle ønske jeg kunne gjort det samme.. prøver å spise sunt og riktig, og trene i ukedagene og alt går bra. Men så skeier jeg litt ut fredag og lørdag, ikke så mye at det er fråtsing - pluss at jeg har en treningsøkt på lørdagen - men likevel sliter jeg omtrent halve uken etterpå med økt vektoppgang :-( - før jeg får dreisen på det igjen, og da er det jo helg igjen..!

Ehhh - høres vel egentlig ut som det ER fråtsing du bedriver, hvis du bruker så lang tid på å "komme i balanse igjen" .

Det er veldig lett å mene at man bare spiser "litt" men så har man faktisk spist ganske mye. Selv om du bare spiser en liten pose potetgull - så er dette gjerne 4-500 kcl ekstra. Og da litt sjokolade/godterier i tillegg, både lørdag og søndag, så blir det mye.

Spørsmålet er vel heller om du ikke må finne på noe annet, hvor du ikke føler at du går glipp av så mye godt at du må fråtse i helga for å greie ukekostholdet.

Jeg skeier ut i helga, men er veldig bevisst på hva og hvordan. Jeg har nemlig lurt meg selv med det der før - at det var greit å spise det jeg ville i helga, fordi jeg var så flink i uka..... Funka dårlig. Så nå spiste jeg 10 potetgullflak og det var dagens utskeielse. Vet at det blir mer i morgen, men dermed holder jeg meg i skinnet i dag.....

Prøvde meg på lavkarbo, og det gikk greit en stund, men så opplevde jeg ingen effekt mer - kanskje fordi jeg ikke har så mye som skal bort, har hørt at det passer best for de som skal ned over 10 kg.?

Det har ikke jeg hørt - bortsett fra det med ketose. Men dit må man ikke for å leve lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, når jeg spiser potetgull, er det en hel, stor pose som plutselig forsvinner, deretter er det å helle på med light brus for å slukke tørsten, og så videre til neste stopp i koseprogrammet: sjokoladen...

Og ja, jeg er feit... :( Ikke sånn amerikansk feit, men akkurat passe god og feit, magen henger litt ut over kanten i bukse 42...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii
Utskeielse??? :sjenert:

ja :fnise:

i dag blir det nok verre......

har allerede drukket champagne og spist litt sjokolade :sjenert: Middagen blir svinefile med rømmesaus (med løk og kantareller tror jeg, ikke helt ferdigtenkt ennå) med grønnsaker og salat til. Men - det blir nok litt mer sjokolade som dessert + rødvin.

Dette visste jeg i går - ergo tok jeg det veldig med ro da. Jeg har nemlig prøvd å spise hva jeg vil fre - søn samtidig som jeg skal ned i vekt - og da går jeg ikke ned. Nå gjør jeg det, fordi jeg begrenser fråtsinga....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres litt kjipt ut å føle seg "tvunget" til å spise godteri i helgene for ikke å sprekke i uka. For min egen del har jeg ikke alltid lyst på godteri (spesielt hvis jeg spiser lite søte ting ellers, da søtsuget forsvinner), og da lar jeg jo bare vær å kjøpe/spise. Har man jevnlig lyst på, så høres det bedre ut å spise i helgene enn å prøve å tvinge seg til total avholdenhet, der er jeg helt enig. Det var bare de formuleringene om å tvinge det i seg, ha dårlig samvittighet osv jeg ikke syntes hørtes særlig positive ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stortsett individuelt hvor mye man kan "fråtse" i helgene før vekta stopper opp, men jo striktere du lever i ukedagene, jo mer kan du kose deg på lørdagen.

Har du stort underskudd fra søndag til fredag, så kan du kose deg ganske godt i helga, men hvis du ikke har det største underskuddet disse dagene, så bør du være litt forsiktig med fråtsing.

Men da igjen, så kommer det jo an på hvor mye man forbrenner i løpet av en uke ved hjelp av mosjon.

Man er rett og slett nødt til å lære kroppen sin å kjenne. Jeg kan kose meg ganske mye på lørdagen uten at vekta stopper opp, kan til og med spise litt usunne ting på søndagen, men da lever jeg strengt i seks dager med tre dagers styrketrening.

Her må man bare finne ut hva som fungerer for sin egen kropp. Mitt problem med usunn spising i helga, er at kroppens system stopper opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste jeg i går - ergo tok jeg det veldig med ro da. Jeg har nemlig prøvd å spise hva jeg vil fre - søn samtidig som jeg skal ned i vekt - og da går jeg ikke ned. Nå gjør jeg det, fordi jeg begrenser fråtsinga....

Jeg liker å se at mennesker som ønsker og oppnår en vektnedgang også klarer å balansere det med å kunne kose seg og ha ett avslappet forhold til mat og drikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det høres litt kjipt ut å føle seg "tvunget" til å spise godteri i helgene for ikke å sprekke i uka. For min egen del har jeg ikke alltid lyst på godteri (spesielt hvis jeg spiser lite søte ting ellers, da søtsuget forsvinner), og da lar jeg jo bare vær å kjøpe/spise. Har man jevnlig lyst på, så høres det bedre ut å spise i helgene enn å prøve å tvinge seg til total avholdenhet, der er jeg helt enig. Det var bare de formuleringene om å tvinge det i seg, ha dårlig samvittighet osv jeg ikke syntes hørtes særlig positive ut.

Det er nå INGEN som tvinger noen til det, men for enkelte så klarer de bedre holde seg borte fra "usunn kos" i hverdagen med å ha en dag eller to i uken der de unner seg litt ekstra. Det gjelder bare å finne en måte som fungerer for deg, det finnes ikke noe fasitsvar som er best for alle, en må finne ut selv hva som blir best og lettest. Men å si at en føler seg tvunget til å spise det i helgene for å ikke sprekke er vel ikke rett, sannheten er bare at det fungerer for mange å gjøre det på denne måten!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...