Gå til innhold

Å skeie ut i helger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er i livsstilsendringsfase, leser, lærer, prøver meg fram for å finne mitt kosthold, det går kjempebra, følger vanlige råd om mer fiber, mindre fett og sukker, mer bevegelse. Men: til helgene skeier jeg ut, og det til gangs! Begynner å kjenne meg uvel når jeg tenker på all dritten jeg presser i meg på fredager og lørdager. Jeg føler meg faktisk tvunget til å ete masse sjokolade, kake og potetgull i helga fordi jeg er redd jeg ellers vil sprekke så det suser på en vanlig hverdag..

Kiloene renner av. så hittil går det jo uansett bra, men bør jeg helst la være å skeie ut i helga? Eller er det helt ok å fråtse 2dager i uka året rundt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du til tross for denne helgekosen går ned så ser jeg ikke noe grunn til å stoppe, koser meg selv fredag og lørdag så det er av egen erfaring jeg kommenterer dette. At kroppen har bedre av grønnsaker enn sjokolade er jo selvklart, men det å kunne kose seg i helgene og opprettholde ett sunt og variert kosthold i hverdagen er noe jeg stemmer for! Og om dette ikke har noe negaiv effekt på nedgangen din så sier jeg KOS DEG!

(Regner med motargrumenter på mitt innlegg, men jeg pressiserer at dette er personlig mening og ikke ernæringsmessig, men jeg tror at det å kunne kose seg i helgene også har en positiv innvirkning på å gjennomføre en suksessfull vektnegang da en skal ha ett kosthold en kan ha som livsstil og ikke leve på en diett, fullstendig nekte seg mat/drikke en liker, moderate mengder og glede med mat og drikke er også viktig å ha selv om en ønsker å gå ned i vekt)

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gjøre alt på en gang. Nå har du begynt og er godt igang. På sikt kommer tøysemat til å bli mindre interessant. Ihvertfall er det sånn for meg. Jo mer sunn mat jeg spiser, jo sunnere mat er det jeg har lyst på. I alle fall nesten.

Har en twistpose jeg fikk til jul liggende. Den forsvinner nok iløpet av februar. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kunne unne seg litt - men alt med måte sier jeg :) Om man har vært i aktivitet og fortjener å kose seg, eller om man har jobbet hardt og er utslitt - så er det ikke noe som smaker beder enn en kosekveld med god mat og litt godis :) Jeg synes i alle fall det smaker bedre når jeg har gjort meg fortjent til det !

Men, fortsett den gode jobbinga! Det er som du sier, det er lurt å unne seg litt så man ikke sprekker, det blir det bare dårlig stemmning og dårlig samvittighet av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sunt kosthold alle dager i uka, men søndag spiser jeg det jeg vil.

Og da spiser jeg VRIKELIG det jeg vil. Eter hele dagen. sikkert sånn 5000 kcal eller mer. hehe

jeg går ikke opp i vekt av å ha denne dagen, så lenge jeg eter ok de andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er utrolig viktig at vi lar alt skure innimellom. Særlig hvis en lever litt "strengt" ellers i uka. På den annen side så er det jo i helgene og i feriene at vi har tid til å trene mer, dra på fjelltur, sykkeltur, skitur, hyttetur, og ingenting er bedre enn å gofle innpå med mørt kjøtt i fløtesaus, og sin egen kroppsvekt i kake, etter å ha vært ute hele dagen :) Og jeg for min del føler at det er på fridager jeg har tid og overskudd til å se på nye oppskrifter, prøve en ny rett eller en ny kake; i det hele tatt være litt mer kreativ med mat.

Men, å spise helt uhemmet fra fredags kveld til søndags morgen er nok ikke det lureste hvis man har sterke ønsker om å komme ned i normalvekt, og baserer seg på et moderat negativt energiinntak per dag (som er det rett å gjøre). Å spise 2000-3000 kcal over det man vanligvis spiser gjennom hele helga nuller ut det det man har oppnådd av negativ balanse fra mandag til fredag, og da er jo ståa like ille. For at noen skal komme opp i sånne ekstreme inntak, så må det en julemiddag med alt tilbehør til, og dessert, for at det skal skje.

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer også for at det er viktig å unne seg noe godt i helgene, men jeg synes likevel ikke at man skal dytte inn så mye at man får dårlig samvittighet dagen etter.

Men det handler om å ta ting litt gradvis, å nekte seg det man har veldig lyst på, kan ende med at man sprekker og deretter dårlig samvittighet. Jeg sluttet med sjokolade og chips for 3 år siden, og dette gjorde jeg veldig gradvis, kjøpte en mindre sjokolade osv. Og i dag er det ekstremt sjelden jeg har fryktelig lyst på en sjokolade eller et kakestykke f. eks. Også i helgene.

Jeg vet godt at ikke alle er like, men jeg mener likevel at et mål for svært mange bør være å redusere sukkerinntaket, også i helgene. I hvert fall for de som sliter meg dårlig samvittighet etter en helg med mange utskeielser.

Men for meg virker det nesten som noen trenger litt dårlig samvittighet for å pushe seg i gang med mandagens treningsøkt. Vel, alle er vi forskjellige, men det er uansett ikke sunt å spise til dårlig samvittighet, så alt med måte sier jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da spiser jeg VRIKELIG det jeg vil. Eter hele dagen. sikkert sånn 5000 kcal eller mer. hehe

Oao =) Litt kvalm når kvelden kommer da?? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er enig i at man skal kose seg en gang innimellom, men kan jeg spørre om noe? Mener folk her inne at sjokolade, chips, kaker, brus etc blir mindre usunt om man spiser store mengder av det om fredagen og lørdagen istedenfor litt i hverdagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er enig i at man skal kose seg en gang innimellom, men kan jeg spørre om noe? Mener folk her inne at sjokolade, chips, kaker, brus etc blir mindre usunt om man spiser store mengder av det om fredagen og lørdagen istedenfor litt i hverdagene?

Godt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er enig i at man skal kose seg en gang innimellom, men kan jeg spørre om noe? Mener folk her inne at sjokolade, chips, kaker, brus etc blir mindre usunt om man spiser store mengder av det om fredagen og lørdagen istedenfor litt i hverdagene?

Matvarene i seg selv inneholder det samme uansett hvilken dag man spiser dem på, så sånn sett er det jo klart at slik mat er like usunn uansett når den spises. :)

Men på en annen side vil det å spise litt av slik mat hver eneste dag være mer uheldig for blant annet blodsukkeret, enn om man samler alt til én eller to dager. Det er bedre at man får blodsukkersvingninger én dag i uken, enn hver eneste dag (som kan føre til insulinresistens og øker faren for overvekt).

Dessuten skal det vel en del til for at man på én dag greier å trykke i seg like mye som man hadde klart i løpet av en hel uke (ikke alle greier å spise bare litt potetgull/kake/el. når de først er i gang).

Selv spiser jeg hva jeg vil én dag i uken. Synes det blir litt for mye med to dager, men dette er selvsagt opp til hver enkelt. På mine spiserdager går det som regel i junkfood, popcorn, sjokolade, og i blant popcorn og kake. :Nikke: Resten av uken spiser jeg veldig sunt og trener, og føler ikke at den ene dagen i uken med drittmat ødelegger for meg. Holder meg til en moderat varian av LCHF (lowcarb highfat). Går heldigvis fint å skeie ut på dette for min del (ikke alle tåler det). :) Lavkaloridietter derimot er jo basert på kaloriunderskudd i stedet, så da skal det nok mindre til. Det er gaaanske mange kalorier man kan klare å putte i seg i løpet av to dager hvis man er i skikkelig spisemodus. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Nå venter jeg spent på svar. :fnise:

Svaret er nei, det er usundt som bare den... men det er godt :)

Uansett, til TS, hvis det er sånn at du får dårlig samvete av det du spiser så mener jeg at du har noe å ta tak i.

Det å endre livsstil er ikke noe som skjer på 1..2..3 det er viktig at man tar det i det tempo som passer og det er viktig at man fokuserer på å være sunn.

Her tenker jeg på at det er lett å utvikkle en problematisk holdning til mat.

Jeg synes at det er viktig å kunne kose seg men fråtsing hver helg høres overhode ikke bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Maria_*
Godt spørsmål :)

Det blir ikke mindre sunt om man konsentrerer det til en dag, men jeg har hørt av min bror (som trener aktivt styrketrening) at når man spiser veldig sunt hele uka, og så tar en "spisedag" så får forbrenningen en kickstart av alle kaloriene som kommer. Men er ikke helt sikker altså! Men vet at mange aktive styrketrenere har en slik spisedag, sikkert både for å kunne unne seg noe godt og usunt, og pga noe med forbrenningen..

Jeg tror selv at det er bedre å spise 7 muffins en dag (hvertfall hvis man blir så kvalm at man spyr de opp igjen! :fnise: ), enn å spise en muffin hver kveld hele uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte, og jeg håper og tror at de fleste ikke tar for seg hele kjøleskapet samt frysern bare fordi det er helg. Da går jo lett vinninga opp i spinninga.

Ved å unne seg ting i helga, men samtidig være mer aktiv og gjøre mer ut av dagene fysisk sett, så skal ikke nafsing på litt mer god mat ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oao =) Litt kvalm når kvelden kommer da?? :gjeiper:

hahahaha! ja, sverger alltid at jeg ALDRI mer skal spise noesomhelst.

men det er litt godt og å ha en totalt overspisingsdag i uka, gjør at jeg rett og slett blir litt lei mat hele uka, men når lørdag kommer blir jeg klar til masse igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hahahaha! ja, sverger alltid at jeg ALDRI mer skal spise noesomhelst.

men det er litt godt og å ha en totalt overspisingsdag i uka, gjør at jeg rett og slett blir litt lei mat hele uka, men når lørdag kommer blir jeg klar til masse igjen :P

Hehe, tror deg så gjerne på dette. Det viktigste er at en finner noe som fungerer for deg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

TS: unn deg noe godt i helga! Bare husk at "nå har jeg vært flink, nå kan jeg feire" lett kan bikke over i "nå som jeg har sluta å røyke kan jeg jo feire med en røyk" hvis du skjønner?

Jeg ville satt en begrensning for meg selv på hvor mye godt som skal spises i helgen.

For eksempel, skriv handleliste når du skal til butikken

200 gr melkesjokolade

200 gr chips

100 gr smågodt

3 liter cola

og så følger du handlelista slavisk og fordeler det utover helga og kjøper ikke inn noe nytt. Tenk heller "ja, da får jeg spare litt sjokolade så det ikke er tomt i morra da.."

Da tar du kontroll over søtsakene og da slipper du å ha dårlig samvittighet fordi du koser deg :)

Og hvis du vil være enda flinkere kan du jo redusere godterihandlelisa med et produkt per måned eller noe sånt, så reduserer du på lang sikt inntaket av godteri.

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal unne deg noe godt i helgene hvis du er flink hele uka! Selv er lørdag min dag for å skeie ut, men jeg begrenser inntaket selv om jeg koser meg. Rett og slett fordi jeg føler meg så mye bedre både fysisk og psykisk når jeg ikke er overmett!

Kjøper for eksempel bare en liten sjokolade (50-75g) istedenfor en stor plate (200-250g). En mindre pose potetgull istedenfor de store, osv. Da vet jeg at jeg kan kose meg med det jeg har istedenfor å få dårlig samvittighet for at jeg har spist for mye. Samtidig smaker det ekstra godt når jeg nyter hver bit for at det skal vare lengst mulig :)

Jeg blir også motivert til å begrense fråtsingen når jeg vet hvor hardt jeg må trene for å "gå i null". Noen generelle eksempler finner du her: http://www.greteroede.no/rdogtips/testdegs...1088929.o2.html

(Ellers må jeg nevne at hvis jeg blir ordentlig, skikkelig godtesyk en ukedag, så unner jeg meg den ene sjokoladebiten og nyter den! Synes det er bedre å spise én bit på en ukedag enn å stappe i meg ti ganger så mye en helgedag fordi jeg endelig "får lov".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men spiser dere både godteri, digge middager med dessert og store frokoster i tillegg i helgene? altså i tillegg til lørdagsgodtet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...