Gjest m. Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Dette gjelder ikke bare Islam. Husk at loven faktisk ble brukt i 1980 for å stanse filmen life of Brian på norske kinoer. Prestene i Norge mente den gangen den hånet Jesus. Det er mange andre religioner også som ønsker benyttelse, selv om Islam kanskje gjør problem stillingen aktuell. Selv mener jeg dette er en farlig paragraf. Skillelinjene mellom politikk, enkeltes moral og religion er veldig liten. Jeg mener det er farlig om noen på den ene side bruker religion for å fortelle hvordan vi skal leve, hvordan politikk skal føres, kvinners rettigheter og moralsyn ellers. Samtidig også krever beskyttelse av loven i mot kritikk (selv om den også kan være ufin). Har nylig lest en bok om den japanske dommedags sekten som drepte 12 personer i gass angrepet i Tokyo. Ganske skremmende å lese om hvordan denne sekten fikk spesial beskyttelse i den den fik status som religion. Ingen turde å gå inn for diskutere selve kjernen i sekten fordi Japan også har en blasfemi paragraf. Resultatet ble at sekten fikk mye makt, noe som til slutt endte i en katastrofe. Synes at Stortinget burde ha mot til å gå inn å fjerne denne helt utdaterte paragrafen.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Jeg er selv kristen, jeg liker ikke nedsettende omtale av Jesus eller gud. Jeg aksepterer likevel at noen utaler seg på denne måten. Jeg truer dem selvsagt ikke. Jeg vil heller ikke kreve at de ber om unnskyldning. Blasfemi er en del av et demokratiet. Det som er litt tragiskt er at vi ikke har fjernet paragrafen. Heller det motsatte, ved at regjeringen (SP) prøvde for over et år siden og blande sammen blasfemi paragrafen med rasisme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå