Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #21 Skrevet 13. februar 2010 Det er veldig misforstått at man er trøtt når man har ME, tretthet og ME har svært lite med hverandre å gjøre "kronisk tretthet" er misvisende. Å være trøtt og utmattet er to vidt forskjellige ting, i tillegg er det flere andre symptomer som skal være til stede, og man skal ha vært sammenhengende syk i minst 6 mnd.
Antlers Skrevet 13. februar 2010 #22 Skrevet 13. februar 2010 JO MER DU SOVER, JO TRØTTERE BLIR DU. Jeg har vært sånn i yngre dager. Det jeg gjorde var å faktisk legge meg tidligere og komme meg opp tidlig. Nå er det sånn at om jeg sover til etter 11 om formiddagen, så blir jeg gretten. Jeg liker det absolutt ikke. Men tingen er at om du sover til etter 15 så får du problemer. Det jeg ville gjort om jeg var deg, er å få meg opp en time tidligere per dag. Dette har jeg gjort selv, og det ble en drøm etterhvert. Drit i hvor mye du sliter i starten. Tving deg selv til å være våken. Det kommer seg etterhvert. Du har delvis rett. Ingen har godt av å sove for mye, men hva som er for mye er helt individuelt. Ungdommer trenger som kjent ofte mer søvn enn voksne. En som trenger 8 timers søvn vil ikke fungere bedre om h*n sover to timer mindre hver natt.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #23 Skrevet 13. februar 2010 Nå er klokken 18:00, jeg har sovet nesten et døgn. Skolen forsvinner, fritid forsvinner, livet mitt forsvinner. Hvorfor er jeg så trøtt? Hvorfor greier jeg ikke bare gå ut av senga, og leve livet slik de andre gjør? Jeg begynner å bli redd for at jeg har M.E. Noen dager er bedre enn andre, men nå i det siste har jeg ikke gjort annet enn å sove. Jeg er så lei. Er det noen her inne som har M.E. og kan fortelle hvordan du/dere fikk diagnosen? Jeg har ME, og ME har ingenting med å være trøtt å gjøre. Det dreier seg om utmattelse, og flere andre ting; sår hals, vonde muskler/ledd, forvirring, hukommelsestap, sart for lyd/lys, og annet moro. Man må som nevnt i innlegget før meg ha vært syk i minst 6 mnd, og diagnosen settes av en spesialist - ikke fastlege. Diagnosen tar lang tid å få, avhengig av ventetid for å komme inn til spesialist. Kan fort ta et par år med tanke på at man skal ha vært syk i 6 mnd først. ME er en utelukkelsessykdom hvor alle andre tilstander utelukkkes. Det er mye som kan gi trøtthet, i første omgang ville jeg sjekket vitaminer/mineraler/hormoner hos fastlege. Jeg ville også vurdert om det kan være stress i livet ditt som gjør at du er utbrent. Kosthold er også viktig.
Gjest Gjest_Anja_* Skrevet 13. februar 2010 #24 Skrevet 13. februar 2010 I akuttfasen på ME kan man sove nærmest døgnet rundt. Når akuttfasen er over er det nesten stikk motsatt. Da må mange ty til sovemedisin for å få sove.
Gjest har ME selv Skrevet 13. februar 2010 #25 Skrevet 13. februar 2010 I akuttfasen på ME kan man sove nærmest døgnet rundt. Når akuttfasen er over er det nesten stikk motsatt. Da må mange ty til sovemedisin for å få sove. Jeg kjenner ikke til noen med ME som har følt trang til å sove døgnet rundt i "akuttfasen". Har du noen kilder`?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #26 Skrevet 16. februar 2010 Jeg kjenner ikke til noen med ME som har følt trang til å sove døgnet rundt i "akuttfasen". Har du noen kilder`? Hei! Hatt ME over 1 år- kom akutt selv om jeg var gradvis dårligere flere år. De første mnd sov jeg 20 timer i døgnet og gradvis redusert søvn til 12 timer. Måtte så ta sovemedisiner som jeg nettopp har sluttet med. Nå for jeg ikke sove. Så min erfaring er at er man hardt rammet av ME, så sover man mye inkl alle de andre symptomene vel og merke!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #27 Skrevet 16. februar 2010 Hei! Hatt ME over 1 år- kom akutt selv om jeg var gradvis dårligere flere år. De første mnd sov jeg 20 timer i døgnet og gradvis redusert søvn til 12 timer. Måtte så ta sovemedisiner som jeg nettopp har sluttet med. Nå for jeg ikke sove. Så min erfaring er at er man hardt rammet av ME, så sover man mye inkl alle de andre symptomene vel og merke! Så heldig du er som får sove! Felles for mange med ME er at de ikke får sove, deriblant jeg. TS nevner ingen andre symptomer annet enn at hun sover mye, det i seg selv er ikke et symptom på ME. Det er forskjellige årsaker til hvorfor en person utvikler ME, unormal tretthet er ikke nødvendigvis et tegn på utvikling av ME. TS bør absolutt undersøke årsaken til trettheten og være forsiktig med hvordan hun bruker energien sin fremover.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #28 Skrevet 16. februar 2010 Hei! Hatt ME over 1 år- kom akutt selv om jeg var gradvis dårligere flere år. De første mnd sov jeg 20 timer i døgnet og gradvis redusert søvn til 12 timer. Måtte så ta sovemedisiner som jeg nettopp har sluttet med. Nå for jeg ikke sove. Så min erfaring er at er man hardt rammet av ME, så sover man mye inkl alle de andre symptomene vel og merke! Å, beklager jeg så ikke den setningen Har du vært syk i 1 år, eller har du hatt diagnosen i 1 år?
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 16. februar 2010 #29 Skrevet 16. februar 2010 Noe jeg ikke nevnte da jeg startet denne tråden, er at jeg har flere symptomer som kan forbindes med M.E. Jeg våkner med sår hals hver morgen, har forferdelig hodepine hver eneste dag og utrolig vond smerte i muskler og ledd. Noe som virkelig fikk meg til å reagere, var en morgen jeg sto opp for å starte dagen med en treningsøkt. Etter økten ble jeg helt utslått, og kroppen fungerte rett og slett ikke. Jeg falt bokstavelig talt om på sofaen i søvn, og sov resten av dagen. Det at jeg ikke har energi til å fullføre dagen med alle gjøremål, skremmer meg. Derfor fryktet jeg at jeg kan være i startfasen på å få M.E. Har jeg grunn til bekymring?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #30 Skrevet 16. februar 2010 Noe jeg ikke nevnte da jeg startet denne tråden, er at jeg har flere symptomer som kan forbindes med M.E. Jeg våkner med sår hals hver morgen, har forferdelig hodepine hver eneste dag og utrolig vond smerte i muskler og ledd. Noe som virkelig fikk meg til å reagere, var en morgen jeg sto opp for å starte dagen med en treningsøkt. Etter økten ble jeg helt utslått, og kroppen fungerte rett og slett ikke. Jeg falt bokstavelig talt om på sofaen i søvn, og sov resten av dagen. Det at jeg ikke har energi til å fullføre dagen med alle gjøremål, skremmer meg. Derfor fryktet jeg at jeg kan være i startfasen på å få M.E. Har jeg grunn til bekymring? Hvis du har alle disse symptomene bør du ihvertfall ta de seriøst og snakke med legen om sykemelding for å se om det letter. Det dummeste du gjør nå er å presse kroppen din noe som helst. Be legen din å teste ALLE vitamin-lager (særlig vitamin D), og i mellomtiden bør du vurdere et kosthold helt fritt for sukker og hvete, samt ta tilskudd av vitaminer og mineraler for å styrke kroppen så mye som mulig. Hvor lenge du har følt deg dårlig er jo også relevant, hvor lenge har du følt deg dårlig?
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 17. februar 2010 #31 Skrevet 17. februar 2010 Er vel blitt ca fire år nå.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #32 Skrevet 17. februar 2010 Er vel blitt ca fire år nå. Syns det er veldig rart at du har orket å gå i 4 år uten å oppsøke lege.
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 17. februar 2010 #33 Skrevet 17. februar 2010 Du har ikke fått med deg alt hvertfall. Går til lege en gang i mnd, for oppfølging. Og har byttet lege hundre ganger fordi de ikke ville høre på meg.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #34 Skrevet 17. februar 2010 Du har ikke fått med deg alt hvertfall. Går til lege en gang i mnd, for oppfølging. Og har byttet lege hundre ganger fordi de ikke ville høre på meg. Beklager, overså innlegget hvor du skrev det. Mitt råd til deg er å kreve utredning hos spesialist. Prøver som taes hos fastlege sier sjeldent noe, og når de sier at de har sjekket "alt", så har de absolutt ikke gjort det. Få time hos fastlegen og krev henvisning til spesialist med tanke på utredning for ME. Legen din har ikke lov til å nekte deg dette. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men det kan være LANG ventetid. Bor du i Oslo vil jeg anbefale at du henvises både til Ullevål OG Spesialistsenteret. PÅ Spesialistsenteret får du time i løpet av få mnd, på Ullevål er det minst 1 års ventetid. Du vil også måtte til en klinisk psykolog, her ikke ventetiden så lang.
Gjest haren Skrevet 17. februar 2010 #35 Skrevet 17. februar 2010 jeg var slik når jeg hadde svulst på skjoldbruskkjertelen som gjorde stoffskiftet for høyt. det var helt ekstremt, og jeg klarte virkelig ikke stå opp av sengen i perioder...... etter dette fikk jeg for lavt(som også fører til tretthet), men nå klarer jeg iallefall å stå opp. jeg reagerer også med tretthet av p-piller, noe som tok mange år å forstå da jeg trodde det var pga stoffskiftet..... jeg testet i to runder, og ble helt uendelig trett hver gang. noen dager etter jeg sluttet(begge gangene) så gikk den ekstreme trettheten over. null p-piller for meg:) ellers er faktisk kosthold, trening og søvnmønster viktig. dersom du klarer å stå op med vekkerklokke, så må du gjøre alt for å holde en normal døgnrytme. legg deg 22:30, og stå opp 7/8 om morgenen uansett - selv i helger. selv om du er utrolig trett, så må du for enhver pris unngå etterrmiddagssøvn. ikke legg deg ned på sofaen, det ødelegger rytmen. jeg har gått mange dager med et stort gjesp om munnen, vært så trett at det gjør vondt - men jeg holder meg våken fordi jeg vet at det er eneste måte å få en rytme på. holder man på denne blir man mer våken.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #36 Skrevet 17. februar 2010 jeg var slik når jeg hadde svulst på skjoldbruskkjertelen som gjorde stoffskiftet for høyt. det var helt ekstremt, og jeg klarte virkelig ikke stå opp av sengen i perioder...... etter dette fikk jeg for lavt(som også fører til tretthet), men nå klarer jeg iallefall å stå opp. jeg reagerer også med tretthet av p-piller, noe som tok mange år å forstå da jeg trodde det var pga stoffskiftet..... jeg testet i to runder, og ble helt uendelig trett hver gang. noen dager etter jeg sluttet(begge gangene) så gikk den ekstreme trettheten over. null p-piller for meg:) ellers er faktisk kosthold, trening og søvnmønster viktig. dersom du klarer å stå op med vekkerklokke, så må du gjøre alt for å holde en normal døgnrytme. legg deg 22:30, og stå opp 7/8 om morgenen uansett - selv i helger. selv om du er utrolig trett, så må du for enhver pris unngå etterrmiddagssøvn. ikke legg deg ned på sofaen, det ødelegger rytmen. jeg har gått mange dager med et stort gjesp om munnen, vært så trett at det gjør vondt - men jeg holder meg våken fordi jeg vet at det er eneste måte å få en rytme på. holder man på denne blir man mer våken. Jeg er helt enig med deg at ppiller kan gi sterke bivirkninger (selv om legen sier at det ikke gjør det), og kosthold er svært viktig. MEN, hvis det er ME TS har, så er det virkelig ikke så enkelt som å legge seg et visst klokkeslett, og stå opp igjen et visst klokkeslett. Det er en av "gledene" ved ME, dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #37 Skrevet 18. februar 2010 Å, beklager jeg så ikke den setningen Har du vært syk i 1 år, eller har du hatt diagnosen i 1 år? Har vært alvorlig syk 1 år og fikk diagnoses ME for par uker siden. Legen som sendte meg på utredning. Jeg håpet alt andre sykdommer, men men... Frisk skal jeg bli Har blitt mye bedre de siste mnd! Nå klarer jeg å ligge litt i sengen med pcn Håper trådstarter finner ut av det! Lettere å bli bedre når man vet hva man har og forholde seg til!
AlfaOmega Skrevet 18. februar 2010 #38 Skrevet 18. februar 2010 (endret) 😊 Endret 4. juni 2020 av AlfaOmega
ninuska_ Skrevet 18. februar 2010 #39 Skrevet 18. februar 2010 Jeg har en venninne, noe eldre enn deg, som sover hele tiden. Hun kan legge seg 22 om kvelden og stå opp 17 på ettermiddagen. Og jeg vet hva som feiler henne: hun er umotiver til å gjøre noe som helst - og derfor sover hun bort mesteparten av dagen. Hun har ingenting som får henne opp av senga rett og slett. Jo mer hun sover, jo mer søvn trenger hun. Jeg sier ikke at dette er det som hender deg, men det er en mulighet. Uansett. Det er mange ting som kan plage deg, men jeg syns ikke du skal hoppe på konklusjonen om at du har ME med en eneste gang. Det er mange faktorer som kan virke inn på at man sover, og derfor er det dumt å skrenke det inn til en sykdom.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #40 Skrevet 18. februar 2010 Noe jeg ikke nevnte da jeg startet denne tråden, er at jeg har flere symptomer som kan forbindes med M.E. Jeg våkner med sår hals hver morgen, har forferdelig hodepine hver eneste dag og utrolig vond smerte i muskler og ledd. Noe som virkelig fikk meg til å reagere, var en morgen jeg sto opp for å starte dagen med en treningsøkt. Etter økten ble jeg helt utslått, og kroppen fungerte rett og slett ikke. Jeg falt bokstavelig talt om på sofaen i søvn, og sov resten av dagen. Det at jeg ikke har energi til å fullføre dagen med alle gjøremål, skremmer meg. Derfor fryktet jeg at jeg kan være i startfasen på å få M.E. Har jeg grunn til bekymring? Det kan også være at du har en atypisk depresjon. Det kan arte seg med nøyaktig de samme symptomene du beskriver her. Når man er deprimert er det ikke slik at man må være trist og lei seg, det kan innebærer en mer avflatning i følelseslivet, enorm tretthet og energifattighet feks. Sannsynligheten for at du har ME er liten. Symptomene du beskriver kan henge sammen med andre ting. Et dårlig sønvmønster hvor man sover mye, ikke er i særlig fysisk aktivitet, ikke spiser riktig etc. kan lede til det du beskriver. Hormonubalanse, vitaminunderskudd kan også arte seg på den måte. De dagene jeg går hjemme kunne jeg også godt sovet hele tiden om jeg tillot meg selv det. Av og til kolapser jeg også etter trening. Det å bli kvitt trettheten er ikke gjort ved å gå på trening en dag og sove litt mindre noen dager, det er noe en del av oss må gjøre aktivt hele tiden. Jeg er ekstremt b-menneske (nermest opp i mot forskjøvet søvnfasesyndrom) og må holde en 100% fast rutine i forhold til søvn og trening for å fungere, de periodene jeg sover mer og trener mindre blir jeg helt energifattig og konstant søvnig. Dess mer jeg da sover dess mer søvnig blir jeg. Jeg kan aldri sover mer enn 8-9 timer for da blir jeg bare søvning og våkner egentlig aldri skikkelig i løpet av dagen. Jeg sier ikke at du ikke er i startfasen av ME, men sannsynligheten for at det er noe annet som feiler deg er langt langt mye større siden symptomene kan forklares ut i fra andre tilstander også. For en del av oss er det livsviktig med faste rutiner, å tvinge seg selv ut av senga til tross for at vi så vidt klarer å få opp øynene og tvinge oss på forsiktige treninger selv om det kjennes ut som om vi ikke en gang klarer å løfte beina. Noen kropper er avhengig av rutiner og fysisk aktivitet for å fungere, i større grad enn normale mennesker (til tross for at alle har behov og blir kvikkere av dette) og blir konstant trette og søvnige uten dette. Gå til legen og undersøk mye i blodet ditt. Forsøk så å gå til psykolog (gjerne bare for et par timer) og få hjelp til å lære hvordan dette med søvn virker inn på akkurat din kropp og hva som kan hjelpe deg til å komme ut av denne sirkelen. Løsningen kommer ikke lett, og du må tvinge deg selv til mye du ikke ønsker eller har energi til i en periode, men aller mest sannsynligvis kommer du til å komme deg inn i en normal rutine igjen. Om ikke får du ta en tur tilbake til egen for ny undersøkelse. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå