Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Nå er klokken 18:00, jeg har sovet nesten et døgn. Skolen forsvinner, fritid forsvinner, livet mitt forsvinner. Hvorfor er jeg så trøtt? Hvorfor greier jeg ikke bare gå ut av senga, og leve livet slik de andre gjør? Jeg begynner å bli redd for at jeg har M.E. Noen dager er bedre enn andre, men nå i det siste har jeg ikke gjort annet enn å sove. Jeg er så lei. Er det noen her inne som har M.E. og kan fortelle hvordan du/dere fikk diagnosen? Jeg vil ha tilbake energien, livslysten og motivasjonen. Denne uken skal jeg sloss mot døgnrytmen, for å prøv å overvinne kampen mot søvnen. Jeg er 19, og jeg vet at jeg egentlig burde vært aktiv og full av energi. Gleder meg til å utfordre meg selv. I natt skal jeg sove bare åtte timer, og for dere andre virker det sikkert kjempelett, men for meg, er det utrolig hardt. Denne uken starter kampen.
Gjest Huffsa Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 jo mer du sover, jo trøttere blir du, og mer sover du igjen.. Det er ikke nødvendigvis ME kun fordi du er trøtt Kan være alt fra for lite mat og trening til b12-mangel Dra til legen å ta en helsesjekk.
inga:) Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Nå er klokken 18:00, jeg har sovet nesten et døgn. Skolen forsvinner, fritid forsvinner, livet mitt forsvinner. Hvorfor er jeg så trøtt? Hvorfor greier jeg ikke bare gå ut av senga, og leve livet slik de andre gjør? Jeg begynner å bli redd for at jeg har M.E. Noen dager er bedre enn andre, men nå i det siste har jeg ikke gjort annet enn å sove. Jeg er så lei. Er det noen her inne som har M.E. og kan fortelle hvordan du/dere fikk diagnosen? Jeg vil ha tilbake energien, livslysten og motivasjonen. Denne uken skal jeg sloss mot døgnrytmen, for å prøv å overvinne kampen mot søvnen. Jeg er 19, og jeg vet at jeg egentlig burde vært aktiv og full av energi. Gleder meg til å utfordre meg selv. I natt skal jeg sove bare åtte timer, og for dere andre virker det sikkert kjempelett, men for meg, er det utrolig hardt. Denne uken starter kampen. kan også være jernmangel eller hypothyreose (lavt stoffskifte). ikke all trøtthet er ME gå til legen og ta en blodprøve...
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 jo mer du sover, jo trøttere blir du, og mer sover du igjen.. Det er ikke nødvendigvis ME kun fordi du er trøtt Kan være alt fra for lite mat og trening til b12-mangel Dra til legen å ta en helsesjekk. Det er jeg fullstendig klar over Jeg har tatt utallige helsesjekker, prøver osv. men de finner ingenting galt. Trener gjør jeg også. Mat derimot, der kan du kanskje ha rett. Et godt tips til denne prøveuken. Takk.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Du tar ikke tilfeldigvis hormonprevensjon? Jeg var et "vandrene lik" de årene jeg var dum nok til å spise på det, og kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din.
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Du tar ikke tilfeldigvis hormonprevensjon? Jeg var et "vandrene lik" de årene jeg var dum nok til å spise på det, og kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din. Deeet gjør jeg faktisk. Lurt litt på om det kan være årsaken, men legene jeg har vært i kontakt med sa pillene jeg går på ikke ville gjøre meg trøtt.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Deeet gjør jeg faktisk. Lurt litt på om det kan være årsaken, men legene jeg har vært i kontakt med sa pillene jeg går på ikke ville gjøre meg trøtt. Heh.. Si det sånn, det var en ren tilfeldighet at jeg fant det ut at det var de som gjorde meg syk, og det var ikke legenes fortjeneste. Jeg vet ikke om noe merke hormonprevensjon som er garantert å ikke påvirke psyken, selv om det er enkelte som visstnok skal gi en lavere risiko for plager.
kriztine Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Nå er klokken 18:00, jeg har sovet nesten et døgn. Skolen forsvinner, fritid forsvinner, livet mitt forsvinner. Hvorfor er jeg så trøtt? Hvorfor greier jeg ikke bare gå ut av senga, og leve livet slik de andre gjør? Jeg begynner å bli redd for at jeg har M.E. Noen dager er bedre enn andre, men nå i det siste har jeg ikke gjort annet enn å sove. Jeg er så lei. Er det noen her inne som har M.E. og kan fortelle hvordan du/dere fikk diagnosen? Jeg vil ha tilbake energien, livslysten og motivasjonen. Denne uken skal jeg sloss mot døgnrytmen, for å prøv å overvinne kampen mot søvnen. Jeg er 19, og jeg vet at jeg egentlig burde vært aktiv og full av energi. Gleder meg til å utfordre meg selv. I natt skal jeg sove bare åtte timer, og for dere andre virker det sikkert kjempelett, men for meg, er det utrolig hardt. Denne uken starter kampen. [/quote har dette vart lenge da? Man blir jo også trøtt av denne årstiden å da, mørkt ogkaldt ute. Kansje du lider av vinterdepresjon?
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Heh.. Si det sånn, det var en ren tilfeldighet at jeg fant det ut at det var de som gjorde meg syk, og det var ikke legenes fortjeneste. Jeg vet ikke om noe merke hormonprevensjon som er garantert å ikke påvirke psyken, selv om det er enkelte som visstnok skal gi en lavere risiko for plager. Bare sluttet du da eller? Kan jo prøve en mnd uten, og se om jeg merker noen forskjell.
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 [/quote har dette vart lenge da? Man blir jo også trøtt av denne årstiden å da, mørkt ogkaldt ute. Kansje du lider av vinterdepresjon?
Gjest Gjest_snuppa_* Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Bare sluttet du da eller? Kan jo prøve en mnd uten, og se om jeg merker noen forskjell.
søstertusenfryd Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Jeg led av tøtthet og fikk "anfall" da jeg bare måtte legge meg.Dette ble bare verre og verre,sov meg gjennom dagene høsten08 :søvn:.før jul det samme året ble jeg innlagt for dyp depresjon.Antagelig har jeg lidd av depresjon lenge,(over ett år). uten å vite det . Heldigvis har jeg det bra nå. Ta kontakt med legen igjen du.Alle gode tanker fra meg
Rødtoppen86 Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Kosthold har veldig mye å si som flere har nevnt. Hvis du spiser mye raske karbohydrater, så blir du sikkert sløv. Jeg må ikke sove mer enn maks 8 timer, for da blir jeg stuptrøtt resten av dagen, 6 timer er nok for meg. Du må bare komme deg opp av senga, få deg en rutine som kroppen din vil lære å kjenne etterhvert. Jeg står jo opp i åtte-tiden i helgene, så kroppen blir vant til faste sovetider. Synes folk er aaaaltfor raske til å tro at de har ME. Nei, jeg tror du burde prøve å spise sunn og god mat, legge deg til samme tid hver kveld og stå opp selv om du er stupende trøtt. Du må bare tvinge deg ut av senga. Kan være at du er litt deprimert også, men da hjelper det uansett med sunn mat og det å komme seg opp og ut av senga og gjøre ting.
Gjest Gjest_sleepy_* Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 Hva slags kosthold har du? Spiser mye grønnsaker og frukt, men tror jeg er veldig dårlig på å spise "lite og ofte". Jeg tror middagen er det mest næringsrike måltidet, som oftest sunn, fisk og sånt, ellers går det bare i en brødskive med noe på når jeg føler meg sulten. Ser jo nå at jeg burde spise mer næringsrikt gjennom hele dagen for opprettholde energien. Men så er det jo det at jeg tilbringer dagene med å sove, og ikke har energi til å stå opp å spise så "ofte" som jeg kanskje burde.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 Bare sluttet du da eller? Kan jo prøve en mnd uten, og se om jeg merker noen forskjell. Ja, jeg bare kuttet de ut. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg kviknet til, men med tanke på at jeg gikk 3 år slik så tok det nok en stund. Vet det tok 2 år før jeg fikk eggløsning igjen, men psyken tror jeg var mer gradvis. Men gi det litt mer enn en måned, virker som de fleste bruker 1-6 måneder på å komme seg, alt etter hvor mye følgeskader en har fått.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #17 Skrevet 12. februar 2010 Spiser mye grønnsaker og frukt, men tror jeg er veldig dårlig på å spise "lite og ofte". Jeg tror middagen er det mest næringsrike måltidet, som oftest sunn, fisk og sånt, ellers går det bare i en brødskive med noe på når jeg føler meg sulten. Ser jo nå at jeg burde spise mer næringsrikt gjennom hele dagen for opprettholde energien. Men så er det jo det at jeg tilbringer dagene med å sove, og ikke har energi til å stå opp å spise så "ofte" som jeg kanskje burde. Det er ikke sikkert du får i deg nok kalorier for å holde deg gående en hel dag en gang. Og hvis det stykket med fisk er kombinert med poteter, og resten av dagen går i brødskiver og et par epler, så burde du kanskje prøve å spe på med mer fett og proteiner, og kutte litt ned brødet og potetene. I hvertfall når du spiser så skjelden.
Gjest Gjest1 Skrevet 13. februar 2010 #18 Skrevet 13. februar 2010 Elsker å sove bort livet. Er begrenset hvor spennende det er å være våken.
Antlers Skrevet 13. februar 2010 #19 Skrevet 13. februar 2010 Folk har forskjellige søvnbehov. Noen trenger 6 timer, og andre trenger 12. Selv trenger jeg 9, og merker svært godt at jeg er trøtt hele dagen om jeg sover mindre enn det. Noe annet som slår meg er at du kan ha kyssesyken. Be om å bli testet for det. Da jeg hadde kyssesyken sov jeg 22 timer i døgnet i et år. Det gikk deretter ned til 12 timer, og er nå tilbake til normalt, altså 9 timer for meg. Det kan også være snakk om forsinket søvnfasesyndrom, og da vil du ha problemer med å sovne til normal tid samt ha dårlig kvalitet på søvnen om du sover til "gal tid". Når man har forsinket søvnfasesyndrom er det helt normalt at kroppen forsøker å ta igjen for tapt søvn, og du vil føle deg uopplagt hele dagen om du holder deg våken. Jeg hadde et helvete med skolen pga dette og var så utslitt at jeg sov mesteparten av helgen. Å leve et normalt liv (altså stå opp tidlig) med FSFS blir sammenlignet med å gå rundt med 6 timers konstant jetlag. Ikke sunt med andre ord... Ikke godt å si hva som feiler deg, men et par forslag til hva du kan sjekke ut, ihvertfall
Beauté Skrevet 13. februar 2010 #20 Skrevet 13. februar 2010 JO MER DU SOVER, JO TRØTTERE BLIR DU. Jeg har vært sånn i yngre dager. Det jeg gjorde var å faktisk legge meg tidligere og komme meg opp tidlig. Nå er det sånn at om jeg sover til etter 11 om formiddagen, så blir jeg gretten. Jeg liker det absolutt ikke. Men tingen er at om du sover til etter 15 så får du problemer. Det jeg ville gjort om jeg var deg, er å få meg opp en time tidligere per dag. Dette har jeg gjort selv, og det ble en drøm etterhvert. Drit i hvor mye du sliter i starten. Tving deg selv til å være våken. Det kommer seg etterhvert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå