Gå til innhold

Beste alternativ til p-pille?


Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid hatt en slags innbitt frykt for p-piller. Liker ikke å "tukle" så mye med naturen og hormonene.

Er det noen som kan anbefale noe som ikke går så mye utover utseende, mensblødninger, humør o.l?

Jeg har hørt om p-ring, p-plaster, p-sprøyte osv, men vil gjerne høre noen konkrete erfaringer...

(Kondom utgår)

Endret av dulle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-plaster, sproeyte og ring gaar ut paa det samme som piller, tilfoerer hormoner, som da kan gaa utover utseende, bloedninger osv.

Skrevet
Jeg har alltid hatt en slags innbitt frykt for p-piller. Liker ikke å "tukle" så mye med naturen og hormonene.

Er det noen som kan anbefale noe som ikke går så mye utover utseende, mensblødninger, humør o.l?

Jeg har hørt om p-ring, p-plaster, p-sprøyte osv, men vil gjerne høre noen konkrete erfaringer...

(Kondom utgår)

Total seksuell avholdenhet. Funker bra.

Skrevet

P-ring er nok det beste. Avgir veldig lite hormoner og fungerer lokalt, så man slipper å få det i hele kroppen.

Veldig enkelt er det og. Jeg har bare positive ting å si om det.

Skrevet
P-ring er nok det beste. Avgir veldig lite hormoner og fungerer lokalt, så man slipper å få det i hele kroppen.

Veldig enkelt er det og. Jeg har bare positive ting å si om det.

Jeg har hørt at den funker greit. Men hvordan kan det IKKE være ubehagelig/merkelig?!? Merker man virkelig ingenting?

(btw , jeg er litt hypokonder :gjeiper: )

Skrevet

FAM (ovusoft.com, pernille.info, fertilityfriend.com osv), pessar, og spiral er også gode alternativer.

Skrevet
Jeg har hørt at den funker greit. Men hvordan kan det IKKE være ubehagelig/merkelig?!? Merker man virkelig ingenting?

(btw , jeg er litt hypokonder :gjeiper: )

For man har ikke følelser der den sitter. Men noen få kan merke den, da den kan skli ned, men da er det bare å dytte den på plass igjen. :-)

Skrevet (endret)
For man har ikke følelser der den sitter. Men noen få kan merke den, da den kan skli ned, men da er det bare å dytte den på plass igjen. :-)

Ait.

Er det noen som vet hvor sikker denne er ?(evt i forhold til p-piller)

Har noen kilder som sier denne er "vesentlig" mer usikker?

Endret av dulle
Skrevet

P-ring regnes som like sikkert som p-piller, hvis ikke sikrere..

Skrevet

Jeg brukte Ladycomp i litt over 3 år og var godt fornøyd med den. Eneste negative er jo at på røde dager kan man ikke ha sex med mindre man bruker kondom, men grønne dager er i flertall. Lett å bruke og like sikker som p-pille og spiral. Den er sikrere enn FAM fordi man selv slipper å vurdere farge og konsistens på utfloden, skrive ned alt av målinger osv.

Ladycomp!

Nå bruker jeg Cerazette som er en østrogenfri minipille. Vet ikke om dette er noe for deg, siden man kan få spotblødninger eller miste mensen helt (det har jeg gjort og er overlykkelig for det!). Har ikke opplevd noen bivirkninger, i motsetning til da jeg gikk på vanlige p-piller.

Skrevet

Jeg anbefaler også p-ring. Den er veldig enkel å bruke og tukler et minimum med kroppen. Jeg merker syklusen min godt på kroppen når jeg bruker den og syns det er en fordel. Tidligere har jeg hatt hormonspiral og da følte jeg ikek at jeg hadde syklus i det hele tatt.

Du kjenner ikke ringen, den er lett å bruke og grei å huske, og trygg.

Det eneste jeg har å innvende er at den kan komme ut en gang i blant under sex (men ærlig talt - det er jo bare å le av det og putte den inn igjen) og at det er vanskelig å utsette mens, endre syklus med den. Jeg har fått til å utsette, men da kom mensen bare to uker etter av seg selv (men det er mulig det er meg og ikke ringen)

Skrevet

Jeg går på p-plaster og er veldig fornøyd med det. Valgte å prøve det fremfor p-ring fordi jeg syns ringen så så himla stor og skummel ut (pyse, yes :fnise: ), og har ikke angret. Har en fast "skiftedag" i uka, så det er lett å huske, om jeg blir syk, kaster opp e.l. har ikke det noe å si på virkningen, og jeg kan kontrollere syklusen akkurat som med p-piller.

Det eneste jeg har å utsette på plasterne er at de ikke akkurat er veldig pene, men det er ingen som trenger å se dem uansett ;)

Skrevet (endret)

Jeg begynner på p-ringen så snart jeg får mens. Blir spennende. Men, p-ringen virker ikke lokalt, den avgir en liten hormonmengde til blodet gradvis. Så hormonene går altså over i kroppen, men mengden er mindre enn i kombinasjonspiller.

Endret av Emera
Skrevet
Jeg går på p-plaster og er veldig fornøyd med det. Valgte å prøve det fremfor p-ring fordi jeg syns ringen så så himla stor og skummel ut (pyse, yes :fnise: ), og har ikke angret. Har en fast "skiftedag" i uka, så det er lett å huske, om jeg blir syk, kaster opp e.l. har ikke det noe å si på virkningen, og jeg kan kontrollere syklusen akkurat som med p-piller.

Det eneste jeg har å utsette på plasterne er at de ikke akkurat er veldig pene, men det er ingen som trenger å se dem uansett ;)

Men husk at mange utvikler allergi for p-plasteret over tid, og da ikke til hormonet, men til selve plasteret. Derfor er det viktig å bytte plass ofte, og da nye plasser, ikke rotere for eksempel bare mellom den ene armen og den andre.

Men både ring og plaster er veldig gode løsninger. Du gir kropper en kontinuerlig og jevn tilførsel av hormoner (24-7), som kan gi mindre bieffekter enn for eksempel p-piller. Alt kommer an på din egen toleranse for hormoner.

Skrevet

P-ring, p-plaster og p-piller inneholder alle hormoner som går rundt i kroppen og gir nogenlunde like bivirkninger. Det er ingen av disse som virker lokalt. Feks. vil ikke hormonene i p-ringen "flyte" opp til eggstokkene og forhindre eggløsning. Det er ikke slik det fungerer.

Jeg har gått på både p-ring og p-piller og får nøyaktig samme bivirkninger av begge (har også brukt 4-5 p-pillemerker).

Skrevet
Jeg brukte Ladycomp i litt over 3 år og var godt fornøyd med den. Eneste negative er jo at på røde dager kan man ikke ha sex med mindre man bruker kondom, men grønne dager er i flertall. Lett å bruke og like sikker som p-pille og spiral. Den er sikrere enn FAM fordi man selv slipper å vurdere farge og konsistens på utfloden, skrive ned alt av målinger osv.

Ladycomp!

Nå bruker jeg Cerazette som er en østrogenfri minipille. Vet ikke om dette er noe for deg, siden man kan få spotblødninger eller miste mensen helt (det har jeg gjort og er overlykkelig for det!). Har ikke opplevd noen bivirkninger, i motsetning til da jeg gikk på vanlige p-piller.

Men hvordan virker den? Temperaturmåling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...