Gå til innhold

Drikke til hverdagsmaten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er vant med å ha drikke til alle måltider. Da jeg vokste opp var det enten vann eller saft. Det var noe jeg trodde "alle" gjorde, og ble derfor overrasket da jeg besøkte en familie som ikke var vant med dette. Jeg lurer derfor på om dere føler dere må ha drikke til maten, eller om dere ikke er vant med det?

Og for dere som ikke har drikke til maten - hadde dere ansett det som frekt om dere fikk middagsbesøk som spurte etter drikke? (For min del holder det lenge med et glass eller to med vann, jeg trenger ikke saft eller brus). De jeg var hos reagerte overhodet ikke, men lurer på om noen hadde synes det var frekt å spørre om noe "mer" enn det man fikk servert. Jeg blir så tørst av mat selv, så jeg "må" ha et glass eller to ved siden av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har alltid drikke til maten.

Det er bare en person jeg vet om som ikke gjorde det. Og det var bestemor, men vi fikk alltid til vi. Når det var store middager hadde de jo drikke til.

Men jeg syns ikke det er frekt å be om et glass vann hvertfall. Så kan man jo heller velge noe annet om de tilbyr det.

Skrevet

Jeg drikker alltid til maten. Jeg ville ikke syns det er frekt å spørre om det. Jeg vil heller si at det er frekt å ikke tilby gjestene sine drikke.

Skrevet
Jeg drikker alltid til maten. Jeg ville ikke syns det er frekt å spørre om det. Jeg vil heller si at det er frekt å ikke tilby gjestene sine drikke.

Jo, det kan man si. Men hvis man selv ikke er vant til drikke til maten, så kan det være at man rett og slett ikke kommer på det.

Skrevet

Syns ikke det er frekt å spørre om å få drikke til maten. Kanskje frekt om man begynner å bli kresen på HVA man vil ha til drikke da :fnise:

Her drikker vi alltid til maten. Vi drikker ytterst sjeldent/aldri alkohol, men vi drikker alltid noe.

Hva vi drikker avhenger av hva vi spiser også. Oftest går det i vann, noen ganger i saft, andre ganger igjen går det i brus.

Skrevet
Vi har alltid drikke til maten.

Det er bare en person jeg vet om som ikke gjorde det. Og det var bestemor.

Hehe... Farmoren min drikker aldri til maten hun heller. :skravle: Kanskje det er noe med gamle mennesker å drikke til mate vi yngre mennesker ikke har fått med oss. Kanskje det var mindre normalt før.

Skrevet
Jo, det kan man si. Men hvis man selv ikke er vant til drikke til maten, så kan det være at man rett og slett ikke kommer på det.

JO det er noe i det. Jeg ville ikke blitt fornermet om ingen tilbød meg drikke. Men av de to syns jeg det er heller frekt å ikke tilby drikke enn å spørr.

Skrevet

Hverdagsmaten, vi drikker melk/juice til brødmåltider, men til middagen drikker vi ikke noe.

Men jeg tar gjerne et glass vann etter middag, synes det er friskt og godt :-)

Har jeg besøk som blir til middag, så tilbyr jeg drikker hvis h*n vil ha. Skulle jeg glemme det, synes ikke jeg det er frekt å spørre.

Skrevet

Besteforeldrene min drikker/drakk ikke alltid noe til middagen, noe jeg syns er utrolig rart. Det må da være en fin anledning til å få i seg litt veske. Jeg har sjelden behov for drikke for å få maten ned, og kan gjerne vente med å drikke til jeg har spist helt opp. Men det hører uansett med, syns jeg. Og ja, jeg syns faktisk det er dårlig vertskap å ikke tilby gjester drikke.

Skrevet

Alltid isvann til middag. Hverdag som fest. Helst vin i tillegg til fest da ;)

Skrevet

Vann. Når vi en sjelden gang har grøt blir det rød saft til, og enda sjeldnere pannekaker med melk.

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg synes aldri, uansett omstendighet, at det er frekt å be om et glass vann. :)

Skrevet

Jeg går som regel med en flakse og drikker hele dagen (er student og jobber på kontor så har liksom alltid flasken ved siden av meg), og drikker derfor ikke så ofte til måltider. Når jeg spiser glemmer jeg alltid å drikke uansett, så da drikker jeg heller før og etter mat. Av den grunn kan jeg godt glemme å tilby andre drikke (pleier å gjøre det når folk kommer på besøk, men ikke sikkert jeg husker det under måltidet). Med mindre det er ordentlig middag eller noe da, da serverer jeg jo vin eller noe til. Om jeg glemmer å spørre, er det oberhodet ikke frekt av gjestene å spørre om noe å drikke! Spør de om jeg har noe annet enn vann reagerer jeg ikke på det heller.

Skrevet

Jeg drikker stort sett alltid vann til maten. Og jeg syns at det er vanlig høflighet å spørre gjester om de vil ha noe å drikke når man har besøk. Men av og til så blir det av en eller annen grunn ikke gjort. Og da syns ikke jeg at det er frekt å spørre om å få noe å drikke til maten. Så lenge man ikke forlanger å få akkurat en spesiell ting. Type Har du et glass vin til meg?.

Skrevet (endret)

I gamle dager trodde de at man skylte maten gjennom systemet, uten å ta opp næringen, dersom man drakk under måltidet. Kjæresten lærte dette hjemme, og drikker fortsatt ikke under måltidet, men setter jo frem til andre, siden de fleste vil ha noe drikke til maten. Uansett synes jeg ikke det er frekt å spørre etter vann, vertskapet har vel bare ikke tenkt på det.

Endret av Glør
Skrevet

Jeg har et drikkeproblem, men det gjelder heldigvis bare vann! Jeg er totalt avhengig og går stort sett alltid med vannflasken på jobb. Smådrikker av den hele tiden og fyller den opp igjen når den er tom.

Til alle ordinære måltider går det i vann, og i helgene kan jeg slå til med litt brus om jeg har husket å kjøpe inn. Uten drikke til maten får jeg problemer fordi det føles som jeg tørker inn.

Vann er godt!

Skrevet

Kjekt at det er så mange som ikke synes det er frekt å be om et glass vann til maten. :) Interessant det du skriver, Glør, hvis det er grunnen til de som ikke drikker noe til maten.

Skrevet
Kjekt at det er så mange som ikke synes det er frekt å be om et glass vann til maten. :) Interessant det du skriver, Glør, hvis det er grunnen til de som ikke drikker noe til maten.

Jeg er 20 og drikker sjelden til maten. Aner ikke hvorfor, drikker mye iløpet av dagen, og akkurat når det er mat, konsentrerer jeg meg mer om den på en måte. Litt annerledes om det er øl/vin til maten da. Men synes heller ikke det er frekt at folk spør om å få noe å drikke, uavhengig av om vi spiser eller ei. :)

Skrevet

For meg høres det rart ut å ikke ha drikke til maten. Jeg er vant til vann, melk eller juice til frokost (og te kaffe), til lunsj og middag drikker vi vann (evnt. øl og vin i helgene, men da med vann ved siden av), og til kveldsmat vann, te eller kanskje en sjelden gang melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...