Midgard Skrevet 18. februar 2010 #21 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Det er en interessant problemstilling. Jeg skal være enig i at en stor del av det som er galt i verden i dag, er knyttet til irrasjonalitet, frykt, hat og paranoiditet. Hadde vi hatt et sterkere innslag av rasjonalitet og logikk i vår måte å forholde oss til verden på, så tror jeg mye ville vært bedre. Et filmklipp ramlet akkurat inn i bevisstheten. Det er fra "Men in Black", en scene helt i starten: Agent Kay (Tommy Lee Jones) sier til Will Smith: "Mennesklig rasjonalitet er så dårlig at i store deler av galaksen er den ansett for å være en sykdom." Eller noe slikt. Live long and prosper http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multime...07-_641344a.jpg Img-tags er endret. Helen, mod. Endret 19. februar 2010 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. februar 2010 #22 Del Skrevet 19. februar 2010 (endret) Live long and prosper http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multime...07-_641344a.jpg Ja, noe slikt, ja. Selv om Spock er litt vel emo. Sitat endret. Helen, mod. Endret 19. februar 2010 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 19. februar 2010 #23 Del Skrevet 19. februar 2010 Ja, noe slikt, ja. Selv om Spock er litt vel emo. Håpet bare at det var noen andre så var like "nerd" som tok den Og bra var det .. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cyanid Skrevet 2. mars 2010 #24 Del Skrevet 2. mars 2010 Det eneste som betyr noe er hvor stort hus en har, hvor feit er bilen, hvor kule ferier reiser en på (legg merke til flertall), hvor dyr tv har en osv. Mellommenneskelige verdier er latterliggjort og hen i mot fjernet fra det norske samfunn. Materialisme og ødsel preger vårt samfunn. Hva skal en med følelser i et samfunn der folk rett og slett driter i en? Da er den rasjonelle tanken straks mer produktiv. 100% enig med deg. Vi har utviklet oss til å ødelegge fine ting for å lage unødvendige/fæle ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mysan_* Skrevet 3. mars 2010 #25 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvis man kunne fjerne sykdommer,fysiske som psykiske, synes jeg det ville være en positiv ting. Fjerne følelser, som Brutal Mann sier? Nei.. jeg ville ikke likt en verden uten evnen til å glede seg. Derimot ser jeg fordelen ved å ikke la følelser styre viktige avgjørelser. Noen mennesker har den evnen, andre ikke - om det kunne fjernes ved genmanipulasjon så var det kanskje bra. Brutal Mann, hvis du synes at folk her i vesten ser ned på deg, og at du ikke er god nok, så får du flytte til et land hvor ikke materialismen råder vet du. Eller bare lære deg å godta at folk er forskjellige, og noen setter penger høyere enn alt annet. Er fattig som en lus jeg også, men har aldri opplevd at folk har sett ned på meg av den grunn, og om de gjør det, so what? JEG trives i mitt liv, da driter jeg vel i hva andre mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 3. mars 2010 #26 Del Skrevet 3. mars 2010 Et samfunn der vi kan fjerne følelser vil blir mye bedre enn det drittsamfunnet vi har i dag. Så det er min feil at jeg blir sett på som en tosk fordi jeg har positive mellommenneskelige verdier som ideal? Her motsier du deg selv. Positive mellommenneskelige verdier er for meg at man har kjærlighet til hverandre og at man bryr seg om sine medmennesker. Det kan man ikke uten følelser. Å bekjempe sykdom er bra, men å designe supermennesker er ikke det. Et samfunn trenger mangfold og om alle skal være innenfor samme ideal får man ikke mangfold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 3. mars 2010 #27 Del Skrevet 3. mars 2010 100% enig med deg. Vi har utviklet oss til å ødelegge fine ting for å lage unødvendige/fæle ting. Beklager, jeg greier ikke la være.. Bra sagt, spesielt i lys av nick'et ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mysan_* Skrevet 3. mars 2010 #28 Del Skrevet 3. mars 2010 Her motsier du deg selv. Positive mellommenneskelige verdier er for meg at man har kjærlighet til hverandre og at man bryr seg om sine medmennesker. Det kan man ikke uten følelser. Å bekjempe sykdom er bra, men å designe supermennesker er ikke det. Et samfunn trenger mangfold og om alle skal være innenfor samme ideal får man ikke mangfold. Hvorfor trenger man mangfold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 3. mars 2010 #29 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvorfor trenger man mangfold? For å forsikre seg diversitet, som igjen vil ha konsekvensen at det til en hver tid finnes mange "varianter" med noe ulike egenskap. Videre betyr det at disse ulike egenskapene vil reagere forskjellig om mijøet forandres seg. Ytterste konsekvens så betyr det at valgmulighetene for seleksjon er større. Jo større mangfoldet er jo større er sjansen for at noen av disse er immun mot en sykdom f.eks hiv. Er mangfoldet ekstremt liten, og den i tillegg er sårbar for en sykdom står hele dens populasjon i fare for å dø ut. Dør en dør alle.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 3. mars 2010 #30 Del Skrevet 3. mars 2010 Det forstår jeg, men kan ikke den helsemessige diversiteten opprettholdes selv om alle er høye, vakre og slanke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 3. mars 2010 #31 Del Skrevet 3. mars 2010 Det forstår jeg, men kan ikke den helsemessige diversiteten opprettholdes selv om alle er høye, vakre og slanke?nei du det kan jeg ikke svare på... Men det er et ordtak som sier "Beauty is in the eye of the beholder" så mangfold er kanskje ikke så dumt likevel. Men når det kommer til å lage designer mennesker som fra en bestillingsbok er det vanskelig å opprettholde mangfold. En svært dårlig ide i mine øyne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 3. mars 2010 #32 Del Skrevet 3. mars 2010 Brutal Mann, hvis du synes at folk her i vesten ser ned på deg, og at du ikke er god nok, så får du flytte til et land hvor ikke materialismen råder vet du. Eller bare lære deg å godta at folk er forskjellige, og noen setter penger høyere enn alt annet. Kan ikke, jeg har forpliktelser ovenfor mine barn. Men når de blir voksne og selvstendige så skal en ikke se bort fra at jeg forsvinner fra den vestlige verden for godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2010 #33 Del Skrevet 3. mars 2010 nei du det kan jeg ikke svare på... Men det er et ordtak som sier "Beauty is in the eye of the beholder" så mangfold er kanskje ikke så dumt likevel. Men når det kommer til å lage designer mennesker som fra en bestillingsbok er det vanskelig å opprettholde mangfold. En svært dårlig ide i mine øyne.. Hvorfor skulle det bli noe mindre mangfold om man endret visse instinkter fra steinalderen? Mindre fokus på utseende for en kvinne og mindre fokus på voldelig oppførsel for en mann er positive endringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 3. mars 2010 #34 Del Skrevet 3. mars 2010 Her motsier du deg selv. Positive mellommenneskelige verdier er for meg at man har kjærlighet til hverandre og at man bryr seg om sine medmennesker. Det kan man ikke uten følelser. Å bekjempe sykdom er bra, men å designe supermennesker er ikke det. Et samfunn trenger mangfold og om alle skal være innenfor samme ideal får man ikke mangfold. Jeg motsier ikke meg selv. Jeg påpeker bakgrunnen for mitt standpunkt. For når det å være et medmenneske blir sett på som en raritet og til og med en uting, hva skal en da med følelser? Da er det bedre å fjerne følelser og påfølgende sjeleige lidelser og se til at logikken rår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 3. mars 2010 #35 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvorfor skulle det bli noe mindre mangfold om man endret visse instinkter fra steinalderen? - Har jeg sagt noe slikt ? - Hvordan skal dette gjøres ? - Hvorfor skal dette gjøres ? Mindre fokus på utseende for en kvinne og mindre fokus på voldelig oppførsel for en mann er positive endringer.Om det er så positive vil de også bli bevart og selektert for under evolusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cyanid Skrevet 3. mars 2010 #36 Del Skrevet 3. mars 2010 Beklager, jeg greier ikke la være.. Bra sagt, spesielt i lys av nick'et ditt knis! :-D har ikke noe comeback på den der nei hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 4. mars 2010 #37 Del Skrevet 4. mars 2010 nei du det kan jeg ikke svare på... Men det er et ordtak som sier "Beauty is in the eye of the beholder" så mangfold er kanskje ikke så dumt likevel. Så sant. Noen liker jo de små og chubby også... Jeg motsier ikke meg selv. Jeg påpeker bakgrunnen for mitt standpunkt. For når det å være et medmenneske blir sett på som en raritet og til og med en uting, hva skal en da med følelser? Da er det bedre å fjerne følelser og påfølgende sjeleige lidelser og se til at logikken rår. Hvor kjedelig ville ikke livet vært uten følelser da? Det kunne sikkert blitt produktivt, gjennomtenkt og veldig forutsigbart, men gud så kjedelig. Hva er vitsen med å tjene store penger for eksempel, hvis det ikke er fordi man ønsker seg fine ting? uten følelser, heller ingen ønsker, tenker jeg. Og uten denne driven mot å bli "rik", hvorfor da anstrenge seg? Eller om ikke penger er viktig, så er prestisje viktig for noen, men hvorfor er det viktig? Jo, fordi følelsen av å lykkes er en deilig rus. Uten den? Ingen fremgang på noen ting, tenker jeg... og sikkert en mengde selvmord pga folk som kjeder seg og ikke egentlig ser noen mening med livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 4. mars 2010 #38 Del Skrevet 4. mars 2010 Livet blir ikke kjedelig uten følelser rett og slett fordi en ikke føler noe. I stede kan en styre mot teknologisk utvikling. Jo mer maskinlignende vi kan gjøre mennesker, jo bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #39 Del Skrevet 4. mars 2010 - Har jeg sagt noe slikt ? - Hvordan skal dette gjøres ? - Hvorfor skal dette gjøres ? Om det er så positive vil de også bli bevart og selektert for under evolusjon. Men det som ble selektert for i steinaldersamfunnet som er det samfunnet mennesket utviklelt seg i, er noe helt annet enn dagens samfunn. Hvorfor vil det være positivt at menn får andre instinkter og ikke er opptatt av utseende hos en kvinne? For kvinner er dette positivt. Andre egenskaper blir da viktige, og noe så overfladisk som utseende blir irrelevant. Og for menn er det jo like bra så lenge instinktene er like sterke. For kvinner vil det jo også være bra å ikke tiltrekkes av psykopatiske menn uten empati eller føle så sterkt behov for å bli beskyttet og dermed sette seg i en svak posisjon. I steinalderen var det sikkert den beste måten for en kvinne og avkommet å overleve på, men i dag er det helt motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 4. mars 2010 #40 Del Skrevet 4. mars 2010 Livet blir ikke kjedelig uten følelser rett og slett fordi en ikke føler noe. I stede kan en styre mot teknologisk utvikling. Jo mer maskinlignende vi kan gjøre mennesker, jo bedre. ¨ Jeg tror ikke mennesket kan fungere på robotvis. Jeg tror følelsene våre er en vesentlig grunn til at vi har kommet dit vi er. Passion, drive, grådighet, omtanke, you name it. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå