Gå til innhold

Hvordan få seg ny bil?


Gjest Gjest_Meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Meg_*

Jeg har et problem. Vi har bare en liten to-dørs bil nå. Vi har allerede to små barn og to hunder. Behovet for en større bil føler jeg blir større for hver dag ettersom familien snart vokser. Men.. det er ingen banker som ønsker å gi oss lån siden vi ikke har verdens beste betalte jobber og allerede har et huslån som nesten overstiger vår lånekapasitet. Bilen vi har får vi ikke mye for hvis vi i det hele tatt får solgt den. Og egenkapital er det dårlig med siden mesteparten av inntektene går til månedlige utgifter.

Hvordan er det mulig for oss å få kjøpt en grei og trygg bruktbil? Eller er det ikke meningen at vi skal ha en annen bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere får bare begynne å spare litt de nærmeste månedene fremmover.

Dersom dere ikke greier å spare opp litt egenkapital, så greier dere heller ikke å betjene et lån til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg kan ikke se noen muligheter utfra det du beskriver, nei. Dere har ikke kontanter nok til å kjøpe bilen, og dere får ikke lån. Da må dere nesten vurdere om dere har noe annet dere kan selge for å frigjøre penger.

For å si det brutalt: dere har selv valgt å sette dere i en situasjon der dere har behov for en stor bil, og da må dere ta konsekvensen av det og sørge for at dere har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør i overskriften: "Hvordan få seg ny bil?"

Og svaret er jo selvsagt: "Du kjøper en." Hvordan får man ellers en ny bil? De selges ikke akkurat på Fretex (og om de gjorde, så ville antagelig verkstedutgiftene overstige kjøpssummen med omtrent tusen ganger).

Banken vil ikke gi dere lån, og dere har ikke økonomiske midler til å dekke et nytt lån heller (slik jeg leser det). Bilen dere har i dag får dere neppe noe for. Så da må dere tenke omvendt: så lenge dere kan ha den bilen dere har, så har dere i alle fall en bil. Det dere får ved et salg er ikke på langt nær verdt den bruksverdien dere har i dag, så bruk bilen for alt den er verdt mens den ennå går.

Generelt: bruktbil er et litt tricky territorium. Generelt må du ha som utgangspunkt at alle bileiere tenker "Oh shit, nå skurrer det i motoren, best å få solgt kjerra snarest!. Jeg kunne godt ha kjøpt en bruktbil, men paradoksalt nok ville jeg ikke hatt den for billig. Hvis noen ville hatt under 150000 for en bil (selvsagt avhengig av type, men i forhold til ditt spørsmål om familiebil- eks VW Passat stasjonsvogn eller tilsvarende) ville jeg trodd det ventet en gigantisk verkstedregning i kjølvannet av det kjøpet.

Og bortsett fra det, så har dere jo faktisk ikke penger til det? Overhodet ikke meningen å være frekk, men du sier jo selv at dere ikke har EK, og banken vil ikke låne mer. Så da råder jeg dere til å tyne MAX ut av den bilen dere har, pakke unger og bikkjer kompakt sammen, og la bilkjøpet bero til dere kan kjøpe dere noe som faktisk varer lenger enn tre måneder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan sikkert greie å "snike til dere" et billån via en eller annen bilforhandler siden en del av de som tilbyr (Ofte dyre!) billån via disse ikke sjekker så nøye. MEN, det vil være en utrolig dum ting å gjøre siden dere ikke vil ha råd til å betjene dette lånet. Et billån skal gjerne tilbakebetales ganske raskt (Max. 5 år er vanlig) og utgjør fort 3 - 4.000 i måneden hvis det er snakk om en bil til 150 - 200.000. (Som er den prisen man i mine øyne minimum må ut med for å få en noenlunde trygg og driftssikker bruktbil). I tillegg kommer selvfølgelig vanlige driftskostnader.

(Nå fikk vi riktignok en helt OK bruktbil en gang, men den hadde defekt motor som måtte totaloverhales. Å gjøre det på et verksted koster gjerne flere titalls tusen, men er man enten veldig kyndig eller veldig tålmodig, kan man gjøre det selv hvis man da altså har et egnet sted å gjøre det samt tilgang på nødvendig utstyr. Anbefales i utgangspunktet ikke...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_3

Istede for å fortelle deg "at dere selv har satt dere i denne situasjonen" så skal jeg hilse å si at du får mange trygge og bra biler til under 30 000.

Om dere er på jakt etter en driftsikker og billig stasjonsvogn som har litt plass, så ville jeg gått for en golf 3.

Finnes så utrolig mange golf 3 at trenger dere noen deler, kan de alltids skaffes billig hos huggern.

Følg nøye med på finn.no

Noen biler står "lenge" 2-3 uker, og selger vil da bli kvitt "kjerra". PRUT.

Disse merkene kan jeg anbefale som greie.

1.Golf 3. stv

2.vw passat

3.Toyota carina

4.Nissan primera

5.Vw Caravelle

Det som er viktig er jo at det er plass til dere alle.

Dere kan jo høre med banken om dere kan få lån opptil 30 000.

Hvis dere har betalt ned en del på bolig, sånn at lånet ikke overstiger verdien på boligen da.

Jeg kan hilse å si at en bil til 4000 også kan holde en stund :) Går det fremover og du kan stoppe bilen så er jo det greit.

Håper det ordner seg for dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istede for å fortelle deg "at dere selv har satt dere i denne situasjonen" så skal jeg hilse å si at du får mange trygge og bra biler til under 30 000.

Hils fra hvem du vil, men trygge og bra biler som koster under 30.000 kroner finnes ikke!

Følger du med på prisnivået selv forresten? Ingen av de bilene du nevner koster 30.000 eller mindre hvis de ikke er minst 10 år gamle og/eller har gått veldig langt. (Solgte en 97' mod. Golf stasjonsvogn i sommer på vegne av en venn som flyttet til utlandet for 27.000 og den turte jeg knapt nok kjøre alene selv om den visstnok var i utmerket teknisk stand... Ikke i h*** om jeg hadde plassert barna mine i den!). De bilene du nevner er dessuten grovt overpriset som bruktbiler nesten uansett stand fordi de er populære. De er bra, men ikke SÅ bra!

Skulle jeg først ha kjøpt en gammel, billig bil med god plass, ville jeg ha kjøpt en BMW eller en Mercedes uten for stor motor som er så gammel at alle slitedeler er skiftet. Enkelt å få reparert på et "bakgårdsverksted" og hadde allerede for 15 - 20 år siden det meste av sikkerhetsutstyret du finner i moderne biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_3

Vi kjøpte en golf 3 96 mod i veldig god stand i sommer til under 20 000. Så kom ikke her du :)

Ja følger daglig med på prisnivået på biler. Gjør du?

Selv om bilen har kjørt langt og er gammel så kan den være trygg..

TS har ikke råd til noen dyr bil. Hadde hun hatt det hadde jeg fremdeles anbefalt vw.

Bmw eller mercedes er dyre biler å reparere. Og trenger ikke være tryggere enn de jeg anbefaler.. Fikk du med deg at jeg skreiv PRUTE?

Uansett så er ts på jakt etter en bil som kan romme hennes familie. Og en 3 dørs er ikke trygg mtp at det er 2 voksne 2-3 barn og 2 hunder, tenk deg en kræsj da.... I en stv uansett merke så kan hun hvertfall sikre hver og en mye bedre...

Det finnes faktisk mennesker som ikke har allverdens med penger.. Skal ikke de få lov til å få barn de da? siden de ikke kan kjøpe bil til par 100 000?

Ts du kan trygt kjøpe en bil til under 30 000. Selv om de tryggeste selvfølgelig koster mer... Desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 87 mod Toyota Camry med 110000 km på telleren til 9000,-

Eid av et eldre ektepar og alle servicer tatt på Toyota verksted

Som jeg ikke ville vært redd for å kjøre til Kualalumpur i morgen.

Så med tålmodighet og besøk på finn.no og auto db hverdag

kan en få bra biler til en billig penge. Bare en kjøper de riktige merkene og vet hva slags feil en skal kikke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke akkurat noen offentlige støtteordninger for å skaffe seg annen bil, hvis det er det du tenker på, da det å eie bil ikke er noen offentlig rettighet. Derfor må dere nok klare dere med den bilen dere har inntil videre, med mindre du har tenkt å

a)rane en bank

b)stjele en bil

c)vinne i pengespill

PS: Skulle jeg gått for en gammel og rimelig bil, ville jeg uten tvil lett etter en Toyota Camry. De er ekstremt driftssikre og lever "evig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Mercedes E-klasse. De som ble solgt mellom -85 og -95, altså før de runde lyktene kom, er utrolig gode biler. De er store, komfortable, og faktisk ganske gode å kjøre om de ikke har fullstendig utslitte dekk, støtdempere og fjærer. De fleste som vil være aktuelle for dere er nok 230 bensin, altså 2,3 liter bensin med 136 hk om jeg ikke husker helt feil. Det kan kanskje høres groteskt ut med 2,3 liter og automat, men forbruket ligger faktisk normalt under literen på blandet kjøring.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20858676

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20583290

De har som regel gått et stykke, men er de teknisk bra og godt vedlikeholdt er det ingenting å være redd for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Mercedes E-klasse. De som ble solgt mellom -85 og -95, altså før de runde lyktene kom, er utrolig gode biler. De er store, komfortable, og faktisk ganske gode å kjøre om de ikke har fullstendig utslitte dekk, støtdempere og fjærer. De fleste som vil være aktuelle for dere er nok 230 bensin, altså 2,3 liter bensin med 136 hk om jeg ikke husker helt feil.

Dette kan være gode biler, men de er ofte ett ustabilt pengesluk. Jeg har hatt noen Mercer av denne typen, og er ikke imponert. Det største problemet er at de mange steder har vært populære ungdomsbiler, noe som betyr at de er både skrudd og kjørt ihjel, og mangler en del vedlikehold. Dette var også blant de første bilene som kom med fancy elektronisk utstyr, og etter 20 år går dette lett i stykker og gir mystiske vandrefeil man aldri finner ut av. I tillegg er de dyre sammenlignet med tilsvarende biler av andre merker, på de under 50.000 betaler man vanligvis 5-10.000 mer for stjerna.

Jeg kunne kanskje kjøpt en sånn dersom den kom fra godt voksne eiere, og alt av servicer osv var holdt, men i utgangspunktet er jeg skeptisk. Full eierhistorikk er fint, og alt som heter noe med sportline, senkefjører og fancy interiør/eksteriør-detaljer lukter det ungdomsbil og trøbbel av. Men gode å kjøre er de, det skal de ha, og de starter og går, nesten uansett hva som er galt med dem.

Det finnes mange gode biler for under 30.000 men man skal ha litt erfaring med å kikke på rust og lytte på motorlyd for å finne ut hvilke det er. "Bra" og "dårlige" merker bør man drite litt i, siden det går mer på den enkelte bilens stand. En eu-kontroll sier bare noe om den lovmessige sikkerheten, så den kan man ikke gå etter. De fleste selger også disse bilene av en grunn, så man bør sette av ett femsifret beløp i reperasjoner til når man finner ut hvorfor bilen egentlig ble solgt. Og skal man ha en såpass gammel bil bør man være fortrolig med å handle på Biltema og kunne ta enkle småreperasjonene selv.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Jeg har sett flere slike som har hatt et par år som ungdomsbil, og blitt fullstendig ødelagt, og det å finne en som er godt velholdt til rundt 30k er heller ikke lett, spesielt ikke stasjonsvognene. Som du sier er de gode å kjøre, og til den pris, mener jeg iallefall, at man ikke får noe stort bedre om man finner en som er noenlunde holdt av flinke eiere.

Edit: Det du sier om at man betaler for stjerna er jeg litt uenig i. Jeg har kjørt mange forskjellige biler, og jeg personlig synes det er noe spesielt med Mercedes. De er utrolig godt sammenskrudd, kvalitetsfølelse som ikke ligner noe annet, og påkostede detaljer som ingen andre hadde. Jeg mener å huske at en E-klasse, alá det jeg linket til lenger oppe på slutten av 80-tallet kostet mellom 600 og 800k, alt etter utstyr og motor. Det var ganske mye på den tiden...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at du synes det er verdt å betale ekstra for den komforten er jo greit, men ser ikke helt at det er det man anbefaler å bruke penger på for en familie med dårlig råd.

Jeg er heller ikke med på at utvalget skal være så dårlig i den prisklassen. Jeg kjøpte nylig en medium stasjonsvogn for 15.000 og selv om jeg har kostet på den ca 10.000 i reperasjoner er det fortsatt ett lite stykke igjen til 30.000. Og siden jeg kikket på flere tilsvarende biler før jeg kjøpte har jeg ikke inntrykk av at det var ett så veldig unikt kjøp heller.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...