Gå til innhold

Brite som skal lære norsk

bergans

Anbefalte innlegg

Samboer er britisk, men vil gjerne lære seg mer norsk da flytting tilbake til Vikingland vil skje.

Har søkt litt på nettet, men vet egentlig ikke om det finnes noen enkle (og helst billige/gratis) podcasts eller annen nedlastbar programvare? Det beste er jo hvis han kan sitte og høre på noe mens han kjører, trener, sykler, for da får han fonetikken inn også.

Alle tips taes i mot med takk, og hører gjerne fra noen andre har vært i samme situasjon :)

Mvh Bergans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg har så gode tips, men vi var i samme situasjon for noen år siden. Samboeren min ble nesten slengt inni det, for han fikk seg jobb i butikk (mer eller mindre tilfeldig, lang historie) med en gang han kom hit. Han hadde da ikke mulighet til å gå på norskkurs, men du verden hvor fort han lærte språket da han hver dag kom i kontakt med så mange mennesker som snakket norsk.

Han kjøpte et språkkurs på CD-ROM, men han brukte det ikke så mye. Jeg snakket jo også en del norsk til ham, og ofte ble det til at vi blandet inn norske ord i engelsk tale. Jeg hengte opp lapper på møbler og gjenstander i huset, sånn at han kunne lære hva de het. Han løste også en del kryssord, mest slikt som er beregnet på barn, og det er i det minste en fin måte å lære hvordan ord staves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Meaty :)

Ja, jeg prøver også å snakke en god del norsk til ham, samt at deler av sms jeg skriver til ham går på norsk. Han forstår en del, men mer enn han kan snakke. Holder på med "bæ, bæ, lille lam" nå :lol:

Yrket hans krever visse norskferdigheter, men om han må ta norskkurs i tillegg er jeg ikke helt sikker på. Tenkte jeg skulle se om jeg har noen av mine gamle barnebøker hos foreldrene mine framdeles. Det med lapper er kjempelurt. Skal kjøpe post-it imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte jo lære norsk selv, jeg. synes at jeg lærte mest da jeg hadde sjansen til å snakke norsk, ikke bare lese og høre på et passivt måte - men det er bra å ha et grunnlag du kan bygge opp på.

hvis dere uansett skal flytte, så lønnner det seg jo å investere i en bra bok der en cd følger med.

men ellers kan du jo se litt på klartale.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese barnebøker, førskolealder. Enkelt språk. Han skriver ned ord han ikke skjønner og slå dem opp. La ham oversette små tekster du skriver til ham på engelsk. Eks. Jeg gikk til butikken. Jeg kjøpte en ost og en agurk. Det kostet 60 kr. Jeg gikk hjem. bla bla....

Og så ser du over det med ham, retter grammatiske feil og forklarer de+++ mens han ser/hører på.

Jeg gjorde sånn når jeg skulle lære spansk og det fungerte veldig bra.

Barnebøker er veldig god trening.

Det er også god trening å tvinge ham til å snakke norsk i det daglige. Lære minst 10 nye ord daglig++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 år senere...

Samboer er britisk, men vil gjerne lære seg mer norsk da flytting tilbake til Vikingland vil skje.

Har søkt litt på nettet, men vet egentlig ikke om det finnes noen enkle (og helst billige/gratis) podcasts eller annen nedlastbar programvare? Det beste er jo hvis han kan sitte og høre på noe mens han kjører, trener, sykler, for da får han fonetikken inn også.

Alle tips taes i mot med takk, og hører gjerne fra noen andre har vært i samme situasjon :)

Mvh Bergans

Som 17-åring lærte James Joyce seg dansk for å kunne lesa skodespela til Ibsen. Eg trur det ville vore gildt for han å lesa ein tospråkleg Bibel (med høvevis norsk og engelsk tekst på kvar si side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ærlig talt bortkastet tid å drive med barnebøker og barnesanger for voksne som skal lære norsk med mindre man skal jobbe i barnehage. Det går mye raskere om man lærer språket som relaterer seg til den verden man lever i, og det er viktig å lære ting i kontekst for å kunne bruke riktig ord senere.

Se TV/film på norsk med norske undertekster, les klartale.no. Bruk et godt læreverk og nettsidene til læreverkene.

Anonym poster: 481e360ab10184911c053545c88ed82c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...