Gå til innhold

Israel provoserer Libanon til krig

Fremhevede innlegg

Skrevet
Etter flere timers bombing av FN basen i Sør Libanon ble 4 FN observatører drept.

Dette eksempelet og andre har vært omtalt i verdenspressen i flere år. At du ikke har fått det med deg kan være en unskyldning for at du faktisk mener det du mener om Israelske angrep på andre.

Jeg kom til å minnes noe som skjedde i 2003,som du ikke har nevnt, og da selvfølgelig ikke har vært kritisk til.

FN's hovedkvarter i Bagdad ble angrepet av dine venner, og satte FN i sjokk og sorg. De hadde selvfølgelig aldri regnet med at de også skulle få kjenne terrorismen på samme vis som Israel og USA.

De hadde jo selv invitert terrorismens far opp på talerstolen i FN, slik at han kunne spre sine løgner ut over hele verden.

Men de gikk allikevel ikke selv fri, like lite som Norge vil det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet

Trampe -mod-

Skrevet

Jeg er redd Israel kan klare å fremprovosere den krigen de ønsker slik at de igjen kan gå til angrep på Sør Libanon og drepe uskyldige barn/sivile i en krig bare Israel ønsker.

Tidligere påpekte jeg at Israel provoserer Libanon.

Nå har Libanon følt seg tvunget til å svare på provokasjonene fra Israel.

Jeg kan ikke se at Israel har andre ønsker enn å drepe enda flere uskyldige.

Alternativt kan det være at de føler de må utvide sine bosetninger nordover ettersom Egypt har blitt så god venn med USA at utvidelse den veien ikke er mulig. Fortsatt kan de ta Gaza, men da må de først drepe de som bor der, og det vil ikke verdenssamfunnet sitte stille å se på en gang til tror jeg. Å forsyne seg av mer av Vestbredden har til og med USA sagt de ikke bør gjøre. Da er det bare Syria og Libanon igjen. Denne gangen ser det ut som de har valgt Libanon. Og igjen vil ant. Israelske styrker masakrere sivile på samme måte som Sabra og Shatila som også ligger i Libanon eller ved å slippe f.eks. klasebomber i boligområder.

Skrevet
Jeg er redd Israel kan klare å fremprovosere den krigen de ønsker slik at de igjen kan gå til angrep på Sør Libanon og drepe uskyldige barn/sivile i en krig bare Israel ønsker.

Alternativt kan det være at de føler de må utvide sine bosetninger nordover ettersom Egypt har blitt så god venn med USA at utvidelse den veien ikke er mulig. Fortsatt kan de ta Gaza, men da må de først drepe de som bor der, og det vil ikke verdenssamfunnet sitte stille å se på en gang til tror jeg. Å forsyne seg av mer av Vestbredden har til og med USA sagt de ikke bør gjøre. Da er det bare Syria og Libanon igjen. Denne gangen ser det ut som de har valgt Libanon. Og igjen vil ant. Israelske styrker masakrere sivile på samme måte som Sabra og Shatila som også ligger i Libanon eller ved å slippe f.eks. klasebomber i boligområder.

Problemet er vel bare at den kristne delen av Libanon og majoriteten av de sekulære muslimene ikke er særlig ukritiske til Israel. De har nok problemer med Hezbollah som det er i sitt eget land.

Skrevet

Hvorfor er du redd for dette?

Jeg har ikke merket meg at du har ytret noen redsel for at araberne i Gaza har brukt kvinner og barn som krigsføde, for selv å være dekket mot Israelske kuler.

Dette bør nok kalles falsk sympati.

Skrevet
Hvorfor er du redd for dette?

Jeg har ikke merket meg at du har ytret noen redsel for at araberne i Gaza har brukt kvinner og barn som krigsføde, for selv å være dekket mot Israelske kuler.

Dette bør nok kalles falsk sympati.

De er ikke krigsføde om ikke Israelerene skyter mot Gaza.

Det er mao Israelerenes kuler og granater som dreper sivile inne på Paelstinerenes område på Gaza, så det er fortsatt Israelerene som må endre holdning.

Skrevet (endret)

En får håpe pappa begrenser propaganderingen sin til KG forumet og besparer sine to barn. Du viser nemlig et meget snevert syn og forsvinnende lite innsikt over de komplekse forhold i regionen.

At Israel krenker luftrommet til Libanon er ikke akkurat noen ny utvikling. Dette har pågått periodisk i flere ti-år og disse flyvningene ble endog omtalt som "Beirut-ekspressen" blant norske UNIFIL soldater i Libanon. Men at dette nå skjer igjen etter våpenhvilen i 2006 er verd å merke seg; det er fordi Israel har etterretning som tilsier at FNs sikkerhetsråds resolusjoner blir brutt gjennom massiv våpensmugling og opprusting i den paramilitære organisasjonen Hizbollah (Guds parti). Denne organisasjonen utløste krigen i 2006 gjennom et panservern angrep på en IDF patrulje på israelsk territorium på grensen til Libanon. Dette anslaget førte til flere drepte, skadete og bortførte israelske soldater. Også flere israelske byer ble beskutt med raketter samtidig. Flere andre israelske soldater ble drept i et mislykket redningsforsøk av de kidnappede soldatene. Hizbollah avfyrte rundt fire tusen raketter mot Israelske byer under konflikten. De henrettede likene til de bortførte soldatene ble i 2008 returnert til Israel av Hizbollah i bytte mot levende fanger.

Disse krenkelsene av det teritorielle luftrommet utgjør i seg selv et brudd på resolusjonen, har pågått rundt to måneder og burde si noe om hvor alvorlig Israel ser på situasjonen. De områdene som IDF-fly nå opererer over er områder der Hizbollah har sterkt fotfeste og er tradisjonelt områder som har blitt brukt til å infiltrere Israel for å utføre terroraksjoner eller beskyte Israelske byer med. At libanesiske styrker nå har beskutt slike fly er heller ikke noe nytt, dette blir vanligvis gjort så sant de kommer innen rekkevidde av anti-luftskyts.

At Hizbollah ruster opp i brudd med FNs resolusjon 1701 er heller ikke nytt. Faktum er at Hizbollah og Iran brøt denne resolusjonen og andre nesten umiddelbart og har smugglet våpen og rustet opp helt siden 2006 våpenhvilen. Allerede få måneder etter avvæpningen som følge av 2006 våpenhvilen hadde Hizbollah rustet opp til samme nivå. Israelske styrker arresterte i fjor november et skip i internasjonale farvann som inneholdt flere hundre tonn med våpen angivelig fra Iran på vei til Hizbollah. At denne opprustingen nå har pågått i en årrekke er et meget klart tegn på at Hizbollah ønsker å kunne gjennoppta beskytning av Israelske byer med større slagkraft enn noensinne tidligere. Hverken FN styrkene i området eller den libanesiske hæren har klart å forhindre at våpenrørledningen fra Iran gjennom Syria til Hizbollah er blitt mer aktiv enn noensinne. Dette er et faktum som har vært allmennkjent i flere år. At det har gått en far til 2 hus forbi er ikke uventet ettersom han åpenbart lever en enkel tilværelse med skylapper.

Endret av Loewe
Skrevet
De er ikke krigsføde om ikke Israelerene skyter mot Gaza.

Det er mao Israelerenes kuler og granater som dreper sivile inne på Paelstinerenes område på Gaza, så det er fortsatt Israelerene som må endre holdning.

Nå er det ikke israelerne som henter kvinner og barn fram i fronten for at disse ynkelige stakkarene av hamas-sivilistene skal ha noe å dekke seg bak, mens de skyter på dem.

Men dette synes du er helt greit?

Skrevet
Nå er det ikke israelerne som henter kvinner og barn fram i fronten for at disse ynkelige stakkarene av hamas-sivilistene skal ha noe å dekke seg bak, mens de skyter på dem.

Men dette synes du er helt greit?

Det er riktig.

Enkelte Israelere hadde dessuten problemer med å stille kvinner og barn opp mot muren og henrette de. Derfor ble kvinner og barn sendt inn i såkalte "sikre hus" og så bombet de husene dagen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...