Gjest Pepita Skrevet 6. september 2003 #21 Del Skrevet 6. september 2003 All slags smekking og slåing er noe barn ikke skal utsettes for. Å heve stemmen for å gi beskjed på muntlig vis, uten banning, navnekalling osv, det går, men IKKE slå. Man skal ikke heve stemmen i tide og utide, kun når det passer seg. Det handler mye om kommunikasjon, og i småbarnsalderen kommer hovedgrunnlaget for hvordan ditt barn i senere fremtid kommer til å kommunisere med resten av verden. Slag er ikke riktig måte å poengtere noe på. Hvordan ville du likt å bli slått av din kjære når dere er uenig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 6. september 2003 #22 Del Skrevet 6. september 2003 Et barn som kritiseres lærer seg å fordømme. Et barn som blir slått lærer seg å slåss. Et barn som hånes blir forsagt og sky. Et barn som utsettes for ironi får dårlig samvittighet. Men et barn som får oppmuntring lærer seg tillit. Et barn som møtes med toleranse lærer seg tålmodighet. Et barn som får ros lærer seg å sette pris på verdier. Et barn som får oppleve rent spill lærer seg rettferdighet. Et barn som får oppleve vennskap lærer seg vennlighet. Et barn som kjenner trygghet lærer seg tiltro. Et barn som får kjenne nærhet og ømhet lærer seg hva kjærlighet er. Disse ordene hang på veggen på rommet mitt da jeg var liten, fikk det av modern, som har fått det et annet steds fra. Hun har forresten jobbet i Barnevernet så lenge jeg kan huske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 8. september 2003 #23 Del Skrevet 8. september 2003 Det er bevist at barn som er blitt slått som liten oftere slår sine egen barn, enn de som ikke har blitt slått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 8. september 2003 #24 Del Skrevet 8. september 2003 Redigert for å tilføye at mitt innlegg er svar til innlegg som er blitt slettet. "Mye av nøkkelen til vold ligger i oppdragelsen. Vi vet at barn som slås, oftere ender opp med å slå selv." http://www.verdikommisjonen.no/publikasjon...C3%A5_i_arb.htm "Vold avler vold. Dersom man blir utsatt for vold fra nære personer, for eksempel som barn, blir volden hverdagsliggjort og et mønster man lærer. Da kan man også selv bli voldsutøver, sier (voldsforsker)Bjørnebekk." http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/08...08/746791.shtml "Voldsbruk skaper verken snillere eller flinkere barn. Tvert om er det en nær sammenheng mellom bruk av fysisk vold i oppdragelsen og aggressivitet og atferdsproblemer, kriminalitet og rusproblemer, dårligere skoleprestasjoner (kognitiv utvikling) og lavere empatisk evne." http://www.psykol.no/tnpf/utdrag%2001_02_art_Isdal.htm "Det er ikke tilfeldig hvem som utøver vold, og vold rammer heller ikke helt tilfeldig. Barn og unge som selv har vært utsatt for vold og overgrep, har en større tilbøyelighet til selv å utøve vold. Voldsutøvere og voldsofre er ofte unge, de er stort sett menn, bor ofte i storby og er ofte påvirket av alkohol i voldssituasjonen." http://www.fafo.no/pub/rapp/189/kap8.htm "Vi har holdepunkter for å anta at noe av voldsspiralen har sin opprinnelse i familievold. Barn og unge som utsettes for vold i familien, har større risiko for selv å bli voldsutøver og for å bli voldsoffer senere i livet. Et viktig forebyggingsaspekt er derfor å gripe fatt i familievold i videste forstand. The World Medical Association (WMA) har med bakgrunn i denne erkjennelse vedtatt en resolusjon som oppfordrer de nasjonale legeforeningene til å engasjere seg i forebygging av familievold." http://www.tidsskriftet.no/tsweb/199702/foren1.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
celebrity Skrevet 9. september 2003 #25 Del Skrevet 9. september 2003 jeg syns absolutt ikke smekking er vold, i alle fall ikke det jeg legger i ordet smekking. Men på en annen side, jeg ser ikke helt poenget i å gi smekk på fingrene... skjønner ikke hva som er preventivt med det. Vold er jeg selvsagt helt i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pepsi Skrevet 9. september 2003 #26 Del Skrevet 9. september 2003 Har dere barn selv dere som mener at man ikke skal knipse barn på fingrene?? Det virker ikke slik.... Har en sønn som fikk tusen beskjeder om å ikke røre ting og tang...Hørte han etter...NEI! To ganger knipset jeg han på fingrene,da skjønte han det. Det virker ikke som om han har tatt skade av det,han er en aktiv,blid og (forholdsvis) snill liten gutt. Det er en ting å sitte der å være "bedrevitere" og fortelle andre hva som er rett og galt,men vent til dere får barn selv da vil dere oppdage at alt er ikke like "enkelt". Alt er ikke svart/hvitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 9. september 2003 #27 Del Skrevet 9. september 2003 Jeg har barn, og mener at knipsing og smekking er unødvendig og feil! Vil dere selv akseptere å bli knipset og smekket av f eks mannen deres? Å slå/smekke barn er pr def ulovlig etter norske paragrafer. Ser jeg naboer eller andre gjøre dette, sier jeg ifra at jeg ikke vil se det mer; andre gang går jeg til barnevernet! Basta! Knipsing er ikke ulovlig, men unødvendig. Jeg har hatt flere hundre barn til sammen i forb m jobb, og aldri sett noe behov for å knipse noen!... Og tro meg, det er mer slitsomt med 30 unger enn 2... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 9. september 2003 #28 Del Skrevet 9. september 2003 vold avler vold! Jeg er lærer og ser tydelig at de barna som får seg en smekk hjemme, "løser" konfliktene på skolen med å slå!! Klaps, slag eller smekk! Samme kan det være - Det er "strengt forbudt" og definitivt vold!!! Dere som "smekker" prøver å forsvare dere selv med å si at dere ikke definerer en smekk som vold...... Rimelig patetisk! Klarer dere ikke oppgaven med å oppdra barna deres på annet vis bør dere ta dere et kurs! Ikke la barna lide pga deres inkompetanse........ Og til dere som sier at barna ikke tar noe skade av det. Hva mener dere egentlig? Fysisk skade, psykisk skade, ettervirkninger...? Klarer dere å se eventuelle konsekvenser i det lange løp? Nei, se dere om etter andre sanksjoner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 9. september 2003 #29 Del Skrevet 9. september 2003 vold avler vold! Klaps, slag eller smekk! Samme kan det være - Det er "strengt forbudt" og definitivt vold!!! Dere som "smekker" prøver å forsvare dere selv med å si at dere ikke definerer en smekk som vold...... Rimelig patetisk! Klarer dere ikke oppgaven med å oppdra barna deres på annet vis bør dere ta dere et kurs! Ikke la barna lide pga deres inkompetanse........ :enig_animasjon: Så enig, så enig!!! Har barn, men har aldri, ALDRI, ALDRI på ungene deres istedet for å ta slike "snarveier"... De virker i det lange løp mot sin hensikt!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 16. september 2003 #30 Del Skrevet 16. september 2003 Dere er så ekstreme?? Barn er barn og kan ikke likestilles med en voksen, helst skal de vite sin plass i noen grad, de er ikke fornuftige vesner "ennå" og kan ikke gjøre fornuftige valg, jeg synes de som synes smekking er vold, er trangsynte og ekstreme, sånn er det! Finner det i det heletatt ganske komisk at folk er blitt sånn.... Er det mulig? :o :o :o :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 16. september 2003 #31 Del Skrevet 16. september 2003 sirka: bare en anonym tulling på søken etter litt "morro" det der... (Håper jeg for barnets del!!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2003 #32 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg vokste opp med dette: Ørefiker, lugging, risting, osv fra mamma og: juling/bank fra stefar. - det siste skjedde riktig nok ikke så ofte, men det skjedde. Forholdet til dem i dag er ikke særlig godt. Får jeg barn selv, vil jeg aldri, aldri legge hånd på det. Husker fra bardommen hvor fryktelig det var... Det var ikke slagene som var verst, men ydmykelsen og følelsen av maktesløshet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2003 #33 Del Skrevet 17. september 2003 Til gjest. Du kalpser nå da de er små, men hva ser du i dine barns øyne da? Forståelse? Redsel? Hva den dagen da dine barn blir eldre, hvilke metode vil du da bruke? Barna lærer av og bli klapset tror du nå? Hvorfor må du da gjenta det? Den dagen de er 5 år, 7 år, 10 år,12 år. Skal du daske hardere for eldre de blir? Barn som blir slått, dasket eller hva du måtte kalle det lærer ikke av det. De frykter smerten. Så ydmykende å bli slått av sin egen mor! Du starter da barna er små med å løse ting ved å klapse de bort fra situasjoner.....dine barn tar med seg den lærdommenvidere. Er det noe det ikke liker, ja da slår vi for å få det på sitt vis. Det har jo du lært dem. All forskning viser at barn som blir slått, klapset(du kaller det nå klapsing) vidrefører det selv. Hva med den dagen 15 åringen kommer hjem og har gjort noe ille, tru meg det skjer noe med alle tenåringer. Skal du da grisebanke? Ja man kan dra inn eksempel på voksne i dag som har blitt slått som barn som sier det ikke har tatt skade av det. Det er en inngrodd holdning til enkelte, man vil nødig innrømme at det var ydmykende og at foreldre gjorde feil. Sorry, du har null forståelse fra meg på dette området. Slår man små barn så har man gitt opp. Da bør du spørre om hjelp til å takle oppdragelsen til dine barn om du ikke greier det på annen måte enn å slå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2003 #34 Del Skrevet 17. september 2003 En gjest skriver at en kan ikke likestille barn med voksne. Du glemmer en ting og det er respekten gjelder enten man er små eller voksne. Vet du at en del av volden som skjer ute i samfunnet, ofte er det gjort av personer som er oppvokset med bank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 17. september 2003 #35 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg vil fortelle dere en liten historie som virkelig gjorde inntrykk på meg. Den handler om hvordan barn opplever den makten vi som voksne har. Historien ble forøvrig først fortalt på et seminar av Astrid Lindgren, bare så det er sagt. En enslig mor hadde en sønn på syv år og som syvåringer flest gjorde han av og til rampestreker og ugang.Moren var så redd for at sønnen ikke skulle vokse opp til å bli et godt og bra menneske og derfor fulgte hun hun rådene hun fikk om å oppdra gutten med tukt og kjærlighet. Enda det skar henne i hjertet hver gang hun måtte gi ham ris gjorde hun seg hard og gjennomførte avstraffelsen. En dag gutten hadde gjort en skikkelig rampestrek sendte moren ham ut for å hente riset selv, men det varte og rakk før han kom tilbake. Timene gikk og moren begynte å bli engstelig, men til slutt stod en ulykkelig liten gutt i døra med en stor stein i hånda. -"Jeg fant ikke noe ris jeg mamma, men jeg fant en stein som du kan hive på meg" Hvem er det egentlig som ville finne på å hive stein på ungen sin? Ingen, antar jeg... Men for ungene går det for det samme....Heldigvis tenkte moren akkurat det samme. Hun ga gutten sin en god klem og la steinen på ei hylle på kjøkkenet, og hver gang noen fortalte henne at hun måtte tukte gutten trengte hun bare å kaste et blikk bort på steinen for å vite at de tok feil.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2003 #36 Del Skrevet 17. september 2003 mener virkelig alle her at de aldri har gitt barna sine en aldri så liten smekk på hånda!?!? jeg er ikke tilhenger av det sånn egentlig, men må vel innrømme at det kan har skjedd 2-3 ganger.. ikke hardt, men bare for å poengtere noe, men bare visst det ikke nytter med advarsel.. det verste jeg vet er egentlig tomme trusler, det er noe vi voksne er utrolig flinke på, også virker det egenlig ikke engang, for barna vet at vi ikke gjennomfører det vi sier uansett.. men for all del, syns ikke smekking er første utvei jeg, bare litt overrasket over at"alle" ser på det som vold.. men kanskje er det det............................ det er jo faktisk ikke så pent å se visst man blir tilskuer til en kanskje " stakkars fortvilet" mor el far som gir sin lille en smekk.... vet ikke helt hva jeg hadde tenkt da, så det finnes vel mange måter å få barnets oppmerksomhet på som er mer foretrekkbare!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2003 #37 Del Skrevet 17. september 2003 Kan du svare meg på det jeg spør om Innlegg fra gjest kl 12.51. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå