Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2003 #1 Del Skrevet 4. september 2003 De aller fleste er enige i at vold mot et barn er galt. Man skal ikke slå sitt barn, og hvorfor skulle man ville det, skade noen fysisk? Slå noen som er svakere enn seg selv er vel noe alle har lært på barneskoletrinnet at er feigt og slemt. Jeg synes likevel at enkelte har blitt så ekstreme på dette diskusjons feltet at det også skal bety at ett smekk på fingrene eller på rumpa som ikke er ment for å skade, men for å advare sees på som omtrent like ille som vold som skader. Jeg har bodd i et par andre land hvor synet på dette er helt forskjellig enn hva det er i Norge, vi liker å gå ut å kritisere de som tilbakestående på det barnepsykologiske feltet, men glemmer ofte helhetsbildet, nemlig at det ikke er fordi de ligger bak i utvikling, men at hele samfunnet har forskjellige krav. I et samfunn som Norge kan vi se på oss som ekstremt heldige, Norge er tynt befolket og norges folk forholdsvis lite stresset, det fører til at vår toleransegrense er mye høyere enn i mange andre land, og vi kan tillate barna å være barn, noe de må streve med i mye høyere grad i mange andre land. Jeg og mine søsken vokste opp med å få smekk og knips på fingrene av og til og ingen av oss har fått noe skade av det. Jeg fortsatte med det til mine barn om de gjorde noe farlig eller veldig slemt, så fik jeg høre fra barnehagen at de mente det var like ille som å slå, selvfølgelig begrunnet med at det er smerte som er metoden. Jeg synes det der er å gå litt langt, poenget er jo ikke å påføre smerte, men å kjapt få advart barnet, det er jo tross alt den beste måten å få deres oppmerksomhet øyeblikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 4. september 2003 #2 Del Skrevet 4. september 2003 Jeg synes det der er å gå litt langt' date=' poenget er jo ikke å påføre smerte, men å kjapt få advart barnet, det er jo tross alt den beste måten å få deres oppmerksomhet øyeblikkelig.[/quote'] hvorfor ikke advare barnet muntlig i stedet for å slå? for det du gjør, er å lære barnet ditt at det kan slå når det ikke får det som det vil. om en ikke klarer å få oppmerksomheten til barnet uten at en må slå på fingrene, da får en gå inn i seg selv å finne ut hva det er en gjør gale. Uansett hvor hardt eller lett en slå er det i mine øyne misshandling, og det er det du gjør med dine barn. Her i landet kan en faktisk bli annmeldt om en legger hånd på barna. ta å gå inn i deg selv, og tenk over hva du kan gjøre i stedet for å legge hånd på barnet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 4. september 2003 #3 Del Skrevet 4. september 2003 Smikke/klapse og slå er det samme. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 4. september 2003 #4 Del Skrevet 4. september 2003 Hvorfor skal du vise barna dine at de har gjort noe slemt eller farlig med aa vaere slem mot dem, dvs. klapse dem eller gi dem i dasken? Aa argumentere med at nordmenn er et lite stresset folkeslag fordi vi bor saa grisgrendt - og dermed naermest har et fanatisk syn paa tillatte avstraffingsmetoder overfor barn, faar ikke jeg til aa henge sammen. Hvor er logikken din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 4. september 2003 #5 Del Skrevet 4. september 2003 En dask ? For at da lærer du barnet å daske når det gjør noe galt ? Har du tenkt på hvordan barnet ditt da kommer til å reagere når du er dement, på besøk hos ditt barn og putter syltetøyet i kaffen og vaflene i vaskemaskinen ? Med et lite dask ? Å slå er å slå om det er lite eller mye ! Blir UFATTELIG provosert av folk som mener det er ok med en dask på stumpen ! UFATTELIG ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 4. september 2003 #6 Del Skrevet 4. september 2003 *klapp(s)e* for Hildes parallell til de demente! Bra, Hilde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 4. september 2003 #7 Del Skrevet 4. september 2003 Ja, da kan vel jeg smekke deg på fingrene hvis jeg møter deg og jeg syns du gjør noe dumt også da! Sånn for å advare deg.. Du som skrev første innlegget: Ditt syn er utrolig gammeldags og snevert. Det stammer fra en tid hvor barn ikke ble ansett som fullverdige individer men som foreldrenes eiendom. For: Jeg gjetter på at du ikke syns det er greit om det mennesket du lever sammen med dasker litt på deg, for å advare deg..? Mens å gjøre dette mot et barn, ja se det syns du er helt greit... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 4. september 2003 #8 Del Skrevet 4. september 2003 Jeg vil også klapse litt for Hilde KS :kysse: helt 150% enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 4. september 2003 #9 Del Skrevet 4. september 2003 Vold mot barn kan aldri forsvares, heller ikke smikk på fingrene el klaps på rumpa (noe sååå ydmykende). Da signaliserer du overfor dem at d er en akseptabel måte å løse et problem på istedet for å forklare dem hvorfor d er galt! Forhåpentligvis lærer de aller, aller fleste sine barn at d er galt å slå og å skade hverandre (ihvertfall m vitende og vilje), og de blir bare forvirret når de opplever at du selv ikke følger de reglene du har lært dem. D blir gjerne en ond sirkel! Opplever d vold hjemme, blir d ufarliggjort og mer akseptert som reaksjonsmønster hos dem selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 4. september 2003 #10 Del Skrevet 4. september 2003 Martin Schanke fikk i ræven som liten. En ordmektig og besinnet mann, ja? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 4. september 2003 #11 Del Skrevet 4. september 2003 Stakkars Martin, ja.....han har sikkert fått seg mer enn én schanke gjennom oppveksten!!! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippbipp Skrevet 4. september 2003 #12 Del Skrevet 4. september 2003 Vold avler vold! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 5. september 2003 #13 Del Skrevet 5. september 2003 De som ble slott som barn har lettere for selv å slå når de blir voksne. Synes personer som tyr til vold har sunket lankt ned. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanessa Skrevet 5. september 2003 #14 Del Skrevet 5. september 2003 Jeg og mine søsken vokste opp med å få smekk og knips på fingrene av og til og ingen av oss har fått noe skade av det. Da lurer jeg fælt på hva det var du tok skade av siden du tydeligvis mener slik behandling er helt greit... Jeg synes det der er å gå litt langt, poenget er jo ikke å påføre smerte, men å kjapt få advart barnet, det er jo tross alt den beste måten å få deres oppmerksomhet øyeblikkelig. Ja, slå før du snakker, det får du iallfall oppmerksomhet av... Og smerte påfører du uansett hvor lett du mener du slår. Det kan gjøre vondt for barnet selv om ikke du får vondt i hånden vet du! For ikke å glemme den psykiske delen. Er forresten ikke overrasket av at dette innlegget kommer fra en gjest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2003 #15 Del Skrevet 6. september 2003 Dere er så ekstreme?? Barn er barn og kan ikke likestilles med en voksen, helst skal de vite sin plass i noen grad, de er ikke fornuftige vesner "ennå" og kan ikke gjøre fornuftige valg, jeg synes de som synes smekking er vold, er trangsynte og ekstreme, sånn er det! Finner det i det heletatt ganske komisk at folk er blitt sånn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 6. september 2003 #16 Del Skrevet 6. september 2003 Alle som har hatt barn, vet hvor irritert, frustrert og rasende man kan bli når et barn snur vrangsiden til i stressende situasjoner. Men hvordan vi takler dette beror på hvem vi selv er. Voldsbruk er maktmisbruk etter min mening. Fysisk refselse av barn strider også mot barnelærdommen; man skal ikke slå de som er mindre enn en selv. Det er urettferdig. Vi slår ikke venner og kollegaer. Når venner slafser i lunsjen eller for n'te gang pusser nesen idet du prøver med et tygg av skiven, så slår man jo ikke (selv om kanskje tanken slår en). Hvorfor skal det da være lov å slå et lite barn? Barn leter etter svar og forbilder hos alle de møter, enten det er levende rollemodeller eller ikke. Dessverre er det mange barn som leter uten å finne. Kanskje fordi der ikke er noen gode, tydelige rollemodeller rundt dem. Eller kanskje fordi de leter på galt sted? Vi som er voksne; enten vi er foreldre, lærere, SFO-ansatte, barnehageassistenter eller andre omsorgspersoner så har vi et ansvar for å lede barna i den riktige retning. Barndommen varer ikke bare livet ut. Den varer i flere generasjoner er det noen som sier Det er ikke nødvendigvis slik at et barn som blir slått, kommer til å slå sine egne barn. Men det har vist seg at et barn som har blitt slått som barn, ofte gjentar dette på en eller annen måte i forhold til egne barn. Barn som har blitt slått bruker oftere denne metoden sammen med andre barn, enn barn som ikke blir slått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 6. september 2003 #17 Del Skrevet 6. september 2003 Dere er så ekstreme?? Barn er barn og kan ikke likestilles med en voksen, helst skal de vite sin plass i noen grad, de er ikke fornuftige vesner "ennå" og kan ikke gjøre fornuftige valg, jeg synes de som synes smekking er vold, er trangsynte og ekstreme, sånn er det! Finner det i det heletatt ganske komisk at folk er blitt sånn.... Oh my God ! Jeg GRÅT av frustrasjon da jeg leste dette ! Nettopp fordi alltid kan ta fornuftige valg skal de ikke slås eller daskes når de gjør gale valg eller følger sine impulser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 6. september 2003 #18 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg lurer nå på hvor seriøs denne gjesten egentlig er!!! Har en mistanke om ikke én og samme Gjest driver og starter små(el stor...alt ettersom man ser d)provoserende tråder rundt i forumet, rett og slett for å få litt mer fart og temperatur her.....(Konf tråden om Bønder!) 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 6. september 2003 #19 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg vet ikke om det er direkte "skadelig" for barn å få et klaps på rumpa eller en smekk over fingrene. Jeg vet imidlertid at jeg syns det er helt forkastelig å oppføre seg sånn overfor barn! Vi skal oppdra våre barn, det innebærer å lære de å leve i pakt med våre sosiale normer, det innebærer å lære de slik at de ikke skader seg etc. En del av våre normer er at vi ikke bruker vold. Vi slår ikke naboen selv om h*n begynner å klippe plen kl. 0800 søndag morgen (med en bråkete gressklipper) eller om kollegaen avbryter oss nok en gang. Ingen syns det er greit å klapse en "voksen" selv om vi blir aldri så provosert av dennes meninger/oppførsel. Hvorfor skal det da være greit å klapse et lite barn? Uansett hvor ulydig og vanskelig og rent ut sagt j**** ungen oppfører seg - så er det ikke akseptabelt å angripe det fysisk. Jeg forstår rett og slett ikke menneskesynet bak at det er greit å klapse barn. For meg er også barn, inkludert de mest motbydelige av dem, mennesker og skal behandles med respekt. Du respekterer ikke et menneske ved å slå det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 6. september 2003 #20 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg lurer nå på hvor seriøs denne gjesten egentlig er!!! Har en mistanke om ikke én og samme Gjest driver og starter små(el stor...alt ettersom man ser d)provoserende tråder rundt i forumet' date=' rett og slett for å få litt mer fart og temperatur her.....(Konf tråden om Bønder!) 8)[/quote'] Serioes eller ei, det er fortsatt mennesker som faktisk tenker som gjest. Martin f.eks. dubidu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå