Gå til innhold

De som skriver Koz


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

For meg høres 'KOZ' ut som noe man ikke avslutter en melding med, i allefall ikke til en mannlig kollega! :o Hvis du ikke er homofil da...

Hmm.....denne tanken slo meg, og......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.....denne tanken slo meg, og......

Bortsett fra at denne mannen har jentekjæreste og ikke virker/antyder at han er homofil. Sms'en var rett og slett en praktisk opplysning avsluttet med koz. Mulig han ikke mente å skrive det, men gjorde det av gammel vane. Uansett: han pleier tydeligvis å skrive det i ny og ne, i en alt for voksen alder...

Koz er liksom kulere enn kos, for kos er jo kjedelig vanlig norsk... Det er det inntrykket jeg har. Klemz er jo enda verre, en blanding av forkulet engelsk og norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg skylding her jeg også ...... :oops:

Jeg skriver både koz og klemz i sms til venner. Hvorfor ? Tja, er vel blitt en vane tror jeg. Og så ser kos og klem så kjedelig ut så da pynter man litt på det. Ganske teit når man tenker etter, men det er mye rart med sms. Blir litt mye noe ganger, tok sin tid før jeg skjønte oxo og d.

Jeg får tenke litt etter på neste sms da - så jeg skriver riktig :o

Klem og kos !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen bombe at en gammel grinebiter som meg ikke har sansen for koz og klemz, fikk litt problemer nå, første gangen jeg skriver ordene. Ble akutt sinnslidende her om dagen - fikk tekstmelding fra en dame som er enda eldre enn jeg, og hun avsluttet med koz. Synes ikke jeg kan bryte vennskapet, men kanskje jeg burde gjøre det. Bruker vanligvis ikke noen avslutningshilsen i det hele tatt, men hvis det er noen jeg sjelden sender melding til, avslutter jeg med fornavn. En annen ting er at jeg kanskje er for gammel til å sende tekstmeldinger i det hele tatt. Må forresten komme med en alvorlig innrømmelse, bruker d noen ganger. Gjorde det ikke i begynnelsen av mobilkarrieren og tenkte også at jeg aldri skulle gjøre det, men prinsipper står for fall. Begynner vel snart med ko..., nei det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke med andre som følte seg like truffet som meg' date= men jeg har iallfall tatt hintet :blunke: Skal slutte å skrive koz, jeg... Jeg vil jo trossalt være litt voksen, da :lol:

Lillian - uten z

Synes du kan fortsette å skrive akkurat hva du vil, jeg , Lillian!

Selv skrev jg koz en stund - helt til jg tenkte meg om og kom til at det var jo ikke noe kjappere enn kos..... :oops: Spredte tåkebyger i toppetasjen, tror jeg.........

Men klemz skriver jeg! Fordi at klem blir til kjem med ordboken, og jeg (og flere med meg) er så lei av at jeg stadig sender dem en *kjem*....... :roll: Dermed er klemz mitt kvalitetssikrende alternativ.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg føle meg truffet da eller siden jeg skriver navnet mitt slik: MZFIRE ! Mulig en del av dere oppfatter nicket mitt som fjortis. Men da jeg lagde det for mange år siden tenkte jeg ikke over hvordan jeg stavet det. Eller jo jeg var opptatt av å forkorte og at jeg ville ha det kort. Men må le jeg. Herregud. At det går ann sier jeg bare.

Ikke rart det er krig her i verden. Syns det er sykt at folk virkelig irriterer seg over slike småting. Bagateller vil jeg kalle det. Jeg syns det sier mer om slike personer som er så ovenpå og dømmer folk etter hvordan de velger å uttrykke seg på skriftlig. Glad jeg ikke er så overfladisk hvertfall. Jeg bryr meg om BUDSKAPET jeg.

Enig i at det er et sms-språk. En kjent sak at ungdommer med kontantkort som ikke har så god råd og prøver da å forkorte ned mest mulig for å få sagt mest mulig på en tekstmelding. Slik var jeg selv hvertfall.

Nei Lillian, ikke bry deg om hva andre mener om folk som skriver med Z. Heheh , det får bli dems problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er et sms-språk. En kjent sak at ungdommer med kontantkort som ikke har så god råd og prøver da å forkorte ned mest mulig for å få sagt mest mulig på en tekstmelding. Slik var jeg selv hvertfall.

Men koz er ingen forkortelse, og spesielt ikke klemz.

Hilsen krigshisser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det er krig her i verden. Syns det er sykt at folk virkelig irriterer seg over slike småting. Bagateller vil jeg kalle det. Jeg syns det sier mer om slike personer som er så ovenpå og dømmer folk etter hvordan de velger å uttrykke seg på skriftlig. Glad jeg ikke er så overfladisk hvertfall. Jeg bryr meg om BUDSKAPET jeg.

:roll:

Ja, jeg er i aller høyeste grad med på å skape en svært ubehagelig stemning her på forumet, i og med at jeg kjedet meg og tok opp et mindre viktig tema jeg forundret meg over.

Du har rett i at jeg er en svært overflatisk person, og du har all grunn til å være glad for at du ikke er som meg. Som de fleste her inn ehar sett er jeg mest inne på sminkeforumet, og lite med i debatter av ymse slag. Og når jeg deltar er jeg selvfølgelig alltid usaklig, for slik er jeg.

Neste gang skal jeg legge ut en avstemning og høre om folk liker det jeg spør om eller ikke, ønsker jo ikke å ødelegge den gode stemningen her inne.

Har ikke sagt noe om sms-språk, da jeg skjønner at folk kutter ord. Men koz og klemz er altså ikke av forkortelsesmessige hensyn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ALDRI skrevet koz og klizz o.l. på mobil. Synes det blir for fjollete ...

Herregud, azz! D fnS Da gRnSr! *FNIzzzZz* Koz og klemz.

Nei, takk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:

Ja, jeg er i aller høyeste grad med på å skape en svært ubehagelig stemning her på forumet, i og med at jeg kjedet meg og tok opp et mindre viktig tema jeg forundret meg over.

Du har rett i at jeg er en svært overflatisk person, og du har all grunn til å være glad for at du ikke er som meg. Som de fleste her inn ehar sett er jeg mest inne på sminkeforumet, og lite med i debatter av ymse slag. Og når jeg deltar er jeg selvfølgelig alltid usaklig, for slik er jeg.

Neste gang skal jeg legge ut en avstemning og høre om folk liker det jeg spør om eller ikke, ønsker jo ikke å ødelegge den gode stemningen her inne.

Har ikke sagt noe om sms-språk, da jeg skjønner at folk kutter ord. Men koz og klemz er altså ikke av forkortelsesmessige hensyn....

Og ellers har du det bare bra da eller? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eg isje hme s isje rng mg p d nret

koz

Hvor er språket som vi lærer på skolen,

språket som finnes i bøker!!

Leser dagens "ungdom" (barn) ikke lenger bøker?

Hva med bibelen som kom på sms -språk.

Herregud, sier bare jeg! :roll:

(Ikke det at jeg har lest bibelen, men hva er poenget med bibel på sms-språk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Mange av dagens unge, eller barn, kall dem hva du vil, mener at i Norge har vi tre skriftspråk: Bokmål, Nynorsk, og DERES dialekt. De mener at "d" er et ord, og at "koz" visstnok er bedre enn "kos". Alle jeg har møtt med slike holdninger er fjortisser, (gjerne gamle fortisser, men uansett, fjortisser)

Jeg håper de vokser det av seg. Ser med gru på hvordan forretningsbrev ser ut om ti år om de ikke gjør det... Ja, snart får vi vel innbydelse til bryllupp på sms, med færrest mulig bokstaver, og målet på en god eksamen er om man får plass til alt på en side?

Jeg gikk på skolen på den tiden "skrive dialekt" var noe vi ble tvunget gjennom i en utetime i Norsk, der poenget, som vi tok, var at dette var vanskeligere å skrive, og langt vanskeligere å lese, siden det ikke eksisterer noen normer for det, det er derfor vi har utviklet skriftspråk. Jeg er nok gammeldags, kjedelig og alt sånn der, men, skriver vi, så skriver vi. Det lærte vi på skolen, og slik skriver vi. Det er ikke behov for å forkorte ord hverken på KG eller på irc/chat generelt, så hvorfor i all verden gjøre det?

Jeg gidder ikke lese dialekt-innlegg, sms-språk etc, de hopper jeg elegant over. Om noen har noen vettuge meninger de vil jeg skal lese, ja da får de skrive det da, på en skikkelig måte.

Vil man være fjortiss, så.. velkommen skal man være. Jeg håper de vokser det av seg...

(uansett, Mzfire, ditt nick har jeg aldri sett på i en sånn sammenheng)

Jaja, det var bare mine meninger, sånn sent på en lørdagskveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Jeg pleier ikke å skrive koz, men om jeg sender en PM eller noe så slutter jeg som oftest med:

Klem fra meg.

Er det og veldig galt???

Er jeg egentlig en fjortis innelåst i en litt for stor kropp som desperat prøver å komme seg ut :o :o :o :o :o :o :o

Er nå ganske bekymret for at jeg muligens er scitzofren...

Er det sånn det skrives forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er nå ganske bekymret for at jeg muligens er scitzofren...

Er det sånn det skrives forresten?

Siden du spør: Nei. Schizofren.

*serviceinnstilt* :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er vel fjortis jeg da hvis det bare er fjortiser som skriver koz. Jeg synes nemlig at denne varianten er morsommere enn standar kos. Dessuten blir den standar måten litt vell klissete for meg. Men sms-språk det skriver jeg ikke, med mindre jeg får dårlig plass i en melding. Men selv om jeg kan skrive både koz og til tidere annet sms-språk i sms'er, skriver jeg dette aldri ellers. Jeg er nemlig så voksne at jeg klarer og skille mellom sms og mail/brev eller andre skriftlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...