Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. februar 2010 #41 Skrevet 9. februar 2010 Ja ,jeg er helt enig. Da hun ble tatt opp som aspirant i Norad ble jo "undringskompetanse og evnen til å se fordomsfritt" anført som hennes fremste kompetanse. Er det mulig? Undringskompetanse? Kunne de ikke heller si rett ut at hun utdanningsmessig var et blankt ark og dum som et brød? jeg synes det er svært liten sammenheng mellom det hun sier og det hun faktisk gjør. Hun er høy beskytter for Norsk Designråd, men ser man henne ofte i norsk design? Nei, hun viser seg for det meste i haute couture fra overbetalte, italienske designere. Da hun ble tatt opp som aspirant i Norad ble jo "undringskompetanse og evnen til å se fordomsfritt" anført som hennes fremste kompetanse. Ja, det var jo leder Tove Strand som fikk spørsmålet om "kronprinsessens" kompetanse slengt i fjeset på en direkte nyhetssending. Hun så ikke helt komfortabel ut, for å si det mildt, da hun harket frem "undringskompetanse", men hun måtte jo finne på noe der og da på sparket, og noe bedre fant hun vel ikke på. "Undringskompetanse", jeg ler meg ihjel.
Gjest Diane Skrevet 9. februar 2010 #42 Skrevet 9. februar 2010 Da hun ble tatt opp som aspirant i Norad ble jo "undringskompetanse og evnen til å se fordomsfritt" anført som hennes fremste kompetanse. Ja, det var jo leder Tove Strand som fikk spørsmålet om "kronprinsessens" kompetanse slengt i fjeset på en direkte nyhetssending. Hun så ikke helt komfortabel ut, for å si det mildt, da hun harket frem "undringskompetanse", men hun måtte jo finne på noe der og da på sparket, og noe bedre fant hun vel ikke på. "Undringskompetanse", jeg ler meg ihjel. "Undringskompetanse", ja... Tror selv sommervikarene i Dagbladet stiller sterkere enn henne der. Det lille jeg har sett av henne, er jo at hun smiler, nikker og stiller et spørsmål eller to når hun får omvisning et eller annet sted.
Gjest Gjest_Malena_* Skrevet 9. februar 2010 #43 Skrevet 9. februar 2010 sant, godt man har NOE å bry seg om. Sier meg faktisk enig her, MM kan være så kjedelig hun vil, og jeg kan være så imot kongehuset som jeg vil, men hun har kommet seg videre fra sine "nykker" og rariteter, og viser en oppførsel idag som er presentabel ut av norge også. Vet ikke helt hvor seriøst Martha ville blitt tatt med sine engler og ting. Nei, Mette-Marit er IKKE presentabel i det hele tatt etter mine begreper. Satt idag og så program på NRK2 fra det danske kongehuset og jeg må si at det er klasseforskjell på Mary og Mette-Marit. Mary er hva jeg kaller representativ og presentabel .. hun har klasse og stil uansett hva hun har på seg. Hun holdt en tale for en stor forsamling - og det gjorde hun med innlevelse og styrke. Jeg bryr meg svært lite om alene-mor og narkotikafortid .. men det som bryr meg er at en kronprinsesse bør ha skikkelig utdannelse og kunne te seg presentabelt i enhver sammenheng. Hun bør kunne konversere med alle slags mennesker, holde taler, osv .. Her kommer Mette-Marit til kort så det synger.
Gjest Diane Skrevet 10. februar 2010 #44 Skrevet 10. februar 2010 Nei, Mette-Marit er IKKE presentabel i det hele tatt etter mine begreper. Satt idag og så program på NRK2 fra det danske kongehuset og jeg må si at det er klasseforskjell på Mary og Mette-Marit. Mary er hva jeg kaller representativ og presentabel .. hun har klasse og stil uansett hva hun har på seg. Hun holdt en tale for en stor forsamling - og det gjorde hun med innlevelse og styrke. Jeg bryr meg svært lite om alene-mor og narkotikafortid .. men det som bryr meg er at en kronprinsesse bør ha skikkelig utdannelse og kunne te seg presentabelt i enhver sammenheng. Hun bør kunne konversere med alle slags mennesker, holde taler, osv .. Her kommer Mette-Marit til kort så det synger. Skriver under på denne. Personlig synes jeg både Mary, Letizia og Maxima (spanske og nederlandske kronprinsesser) er mye mer presentable enn Mette-Marit. Alle disse hadde høyere utdanning før de giftet seg kongelig. Det gir dem en helt annen innfallsvinkel når de skal representere landet. Se på Rania av Jordan også, for eksempel. Jeg synes det er utrolig mange flotte og dyktige kronprinsesser uten blått blod der ute, men Mette-Marit er definitivt ikke en av dem. Man kan si hva man vil om Martha og englene hennes, men jeg har faktisk lest portrettintervjuer av henne som får det til å virke som om hun har noe å fare med. At hun tenker litt på egenhånd. Jeg husker den ene gangen MM ble portrettintervjuet i HENNE. Det var visst et sant mare... Alle spørsmålene ble sendt til slottet, og skulle godkjennes på forhånd. Wondering why
Gjest Emera Skrevet 11. februar 2010 #45 Skrevet 11. februar 2010 Joda, hun kunne sikkert hatt mer utdannelse. Men mener dere at hvilken som helst høyere utdannelse ville gjort henne mer "egnet?" Her i landet er vi voldsomt opphengt i utdannelse. Det skal liksom være en inngangsbillett til aksept uansett hva det er og hvordan man har gjort det. Jeg tror at den utdannelsen Mette-Marit trenger til rollen som kronprinsesse vet Slottet selv mest om. Det finnes ingen andre roller som ligner. At intervjuspørsmål må sendes til forhåndsgodkjenning er helt vanlig, og har neppe noe med Mette-Marit selv å gjøre.
Gjest Diane Skrevet 11. februar 2010 #46 Skrevet 11. februar 2010 Joda, hun kunne sikkert hatt mer utdannelse. Men mener dere at hvilken som helst høyere utdannelse ville gjort henne mer "egnet?" Her i landet er vi voldsomt opphengt i utdannelse. Det skal liksom være en inngangsbillett til aksept uansett hva det er og hvordan man har gjort det. Jeg tror at den utdannelsen Mette-Marit trenger til rollen som kronprinsesse vet Slottet selv mest om. Det finnes ingen andre roller som ligner. At intervjuspørsmål må sendes til forhåndsgodkjenning er helt vanlig, og har neppe noe med Mette-Marit selv å gjøre. Jobber selv som journalist i flere av landets største medier, og har aldri fått beskjed om at jeg -ikke- kan stille spørsmål utover det som er godkjent i en portrettintervjusetting, som intervjuet jeg referer til var ment som. Halve poenget med et portrettintervju er jo at man skal komme under og bak overflaten. Når spørsmålene konstrueres på denne måten, blir det ikke en reeell setting, rett og slett. Jeg tenker vel at det ikke nødvendigvis den manglende utdanningen som i og for seg feller Mette-Marit. Hadde hun vært en vellykket fagarbeider med mye allmennkunnskap, hadde jo det også vært noe. Det jeg tenker er relevant her, er vel at dama skal representere Norge i utlandet. For å gjøre det bør man ha allmennkunnskap, og evne til å sette seg inn i komplekse problemstillinger. Det jeg har sett av, og hørt om, Mette-Marit tyder ikke på at hun har det.
Gjest 2 Skrevet 11. februar 2010 #48 Skrevet 11. februar 2010 Men hvem er vi til å skulle bestemme hvem Haakon skal gifte seg med? "Det gnistrer av sjelen din, Mette-Marit" sa Haakon i bryllupstalen. Mitt inntrykk er at Mette-Marit er en veldig varm person som er glad i mennesker og som er opptatt av mennesker. Med hjertevarme og realkompetanse vil hun gjøre en flott jobb for Norge!
aline Skrevet 12. februar 2010 #49 Skrevet 12. februar 2010 Men hvem er vi til å skulle bestemme hvem Haakon skal gifte seg med? "Det gnistrer av sjelen din, Mette-Marit" sa Haakon i bryllupstalen. Mitt inntrykk er at Mette-Marit er en veldig varm person som er glad i mennesker og som er opptatt av mennesker. Med hjertevarme og realkompetanse vil hun gjøre en flott jobb for Norge! Ikke sant? Skal vi kunne stille krav til at kronprinser eller kronprinsesser ikke skal kunne falle for hvermansen, men at vedkommende må ha minimum slik og sånn utdannelse, ha jobbet og vist høy fagkompetanse innen ett eller annet fag, for at han skal få lov til å forelske seg og finne sin partner? Jeg har heller aldri hørt noen av alle de som konverserer med henne både fra nært og fjern, si noe om at hun overhode ikke har noe oppegående og interessant å snakke om. Og jeg TROR faktisk media er såpass flinke til å snuse, at dersom hun var kjent for å være kjedelig og lite i stand til å konversere med viktige mennesker fra hele verden, så hadde vi fått vite det.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #50 Skrevet 12. februar 2010 Jeg synes Mette Marit gjør en bra jobb jeg. Det som er litt morsomt her er jo at på ene siden så klager folk over at hun kom rett inn på BI, og hva skal hun der å gjøre, mens andre klager over at hun ikke har utdannelse. Skal ikke være lett. Er jo enda en stund til hun er dronning, hun skal studere, og kommer nok til å vokse seg enda mer inn i rollen. Synes hun har utviklet seg meget bra frem til nå!
Gjest Diane Skrevet 12. februar 2010 #51 Skrevet 12. februar 2010 Jeg synes Mette Marit gjør en bra jobb jeg. Det som er litt morsomt her er jo at på ene siden så klager folk over at hun kom rett inn på BI, og hva skal hun der å gjøre, mens andre klager over at hun ikke har utdannelse. Skal ikke være lett. Er jo enda en stund til hun er dronning, hun skal studere, og kommer nok til å vokse seg enda mer inn i rollen. Synes hun har utviklet seg meget bra frem til nå! Det handler jo om hvilket grunnlag man kommer inn på studiet på. Det er antakeligvis en grunn til at de siler såpass når det gjelder inntakskrav. Da kan man jo spørre seg selv hvilket utbytte Mette-Marit, som såvidt jeg vet, kun har studert to år i London, uten å avlegge avsluttende eksamen vil få av å studere der? Hun ble jo ganske beleilig syk da hun først skulle starte, så hvorvidt hun faktisk avla eksamen der aner jeg ikke. Dette blir utelukkende spekulasjoner, men jeg tror faktisk det er noe Slottet bruker som "CV-fyll" og for å få positiv medieomtale. Hva angår prinsen og hans kjærlighet, så er både han og Mette-Marit offentlige personer. Velger man et liv i offentlighetens lys (ja, han kunne sagt fra seg tronen om han ønsket det), må man også tåle de ulemper det medfølger. Og jodda, det finnes medier som har fulgt Mette-Marit og har kritisert henne i ettertid. Hoffreporteren i Se og Hør har jo fulgt henne ved flere anledninger, og han har jo påpekt at hun er et uegnet prinsesseemne i forhold til for eksempel den svenske kronprinsessen og Mary av Danmark. Jeg kjenner selv til flere fotografer som har fulgt henne og kronprinsen i mer uformelle settinger, men det skal jeg ikke brette ut om her.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #52 Skrevet 12. februar 2010 Det er faktisk mange studier man kommer inn ved hjelp av realkompetanse, og om ikke prinsesse av Norge, fremtidig dronning, er god nok realkompetanse vet ikke jeg... Hun hadde vel tenkt å studere for å lære noe, slik de fleste av oss andre gjør? Hva Se og Hør sier og ikke, er vel noe av det jeg bryr meg minst om i hele verden her tror jeg. Har ikke så veldig tiltro til noen journalister som bruker livet sitt på å skrive sladder om konglige og kjendiser. Det inntrykket jeg har av MM, er det jeg har sett av henne i offentlig ærend, og det som er på TV i form av nyheter og slikt.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #53 Skrevet 12. februar 2010 Det er faktisk mange studier man kommer inn ved hjelp av realkompetanse, og om ikke prinsesse av Norge, fremtidig dronning, er god nok realkompetanse vet ikke jeg... Hun hadde vel tenkt å studere for å lære noe, slik de fleste av oss andre gjør? Hva Se og Hør sier og ikke, er vel noe av det jeg bryr meg minst om i hele verden her tror jeg. Har ikke så veldig tiltro til noen journalister som bruker livet sitt på å skrive sladder om konglige og kjendiser. Det inntrykket jeg har av MM, er det jeg har sett av henne i offentlig ærend, og det som er på TV i form av nyheter og slikt. Hahahah! Så hun skal få komme inn på skoler fordi hun skal bli dronning? Oppta skoleplasser som andre mer kvalifiserte søkere kunne fått? :skratte:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå