Larsern Skrevet 7. februar 2010 #21 Skrevet 7. februar 2010 Nei. Da antar jeg at du er avholds fra før?
Berentsens Skrevet 7. februar 2010 #22 Skrevet 7. februar 2010 Da antar jeg at du er avholds fra før? Nei, det er jeg ikke. Men har ikke noe problem med å ikke skulle drikke, selv om jeg liker å drikke av og til.
Gjest Nope Skrevet 7. februar 2010 #23 Skrevet 7. februar 2010 nei drikker ikke noe særlig toppen 2 ganger i året
Harlekin Skrevet 7. februar 2010 #24 Skrevet 7. februar 2010 For meg er det ikke alkoholen som er viktig i denne saken, men frihet til å bestemme over eget liv.
Wonders Skrevet 8. februar 2010 #25 Skrevet 8. februar 2010 Drikker svært lite uansett, så det hadde ikke vært noe problem... skriver under på denne
tineline Skrevet 8. februar 2010 #26 Skrevet 8. februar 2010 I hvilken grad vi er villige til å la mennesker bestemme over menneskers liv? Vel, vi har jo faktisk til og med "representative" folkevalgte, så... Det er jo mennesker som bestemmer over andre mennesker demokratiet og dets flertallsavstemminger innebærer.
Larsern Skrevet 13. februar 2010 #27 Skrevet 13. februar 2010 I hvilken grad vi er villige til å la mennesker bestemme over menneskers liv? Vel, vi har jo faktisk til og med "representative" folkevalgte, så... Det er jo mennesker som bestemmer over andre mennesker demokratiet og dets flertallsavstemminger innebærer. Du har fullstendig rett, politikerne bestemmer over våre liv, og de er også demokratisk valgt. Ihvertfall er de demokratisk valgt ut som det minste av flere onder. Det er ingen parti jeg er 100% enig med, og aldri forventer jeg å se det heller, men jeg stemmer likevel. Er det politikernes rolle å bestemme over våre liv? Jeg vil helt klart si nei. Valgene de tar affiserer oss alle i forskjellig grad, men å bestemme hvordan vi fører våre liv, valgene vi tar osv, er langt utenfor politikernes ansvarsområde. Å fordele goder og byrder derimot, samt stå for sikkerheten og forsvar, er roller som politikerne må fylle. (Selv om de etter min mening kommer til kort nettopp her). Å ha en holdning hvor man aksepterer innskrenkning av friheten, fordi det ikke direkte påvirker seg selv er en farlig innstilling.
Gjest kenneth Skrevet 13. februar 2010 #28 Skrevet 13. februar 2010 (...)Er det politikernes rolle å bestemme over våre liv? Jeg vil helt klart si nei. Valgene de tar affiserer oss alle i forskjellig grad, men å bestemme hvordan vi fører våre liv, valgene vi tar osv, er langt utenfor politikernes ansvarsområde. Å fordele goder og byrder derimot, samt stå for sikkerheten og forsvar, er roller som politikerne må fylle. (Selv om de etter min mening kommer til kort nettopp her). Å ha en holdning hvor man aksepterer innskrenkning av friheten, fordi det ikke direkte påvirker seg selv er en farlig innstilling.Er det politikernes rolle å bestemme over våre liv? Jeg vil helt klart si ja. Hva alkoholpolitikk angår, er det gledelig å se at det er økt oppslutning om den. Frihet er et vagt og relativt begrep. Mitt inntrykk er at det stort sett (mis)brukes i den forstand at man snakker om individuell frihet som om man var det eneste/siste individet på jordkloden. Så til TS' spørsmål: Et forbud vil naturlig nok påvirke tilbudet. Jeg ville nok blitt fristet til å takke ja til et brett med "importert" lager i ny og ne. Men jeg tror ikke jeg hadde gått løs på smuglersprit med tvilsomt innhold. Den dagen alkohol ikke lenger eksisterer, tror jeg vi vil ha duganes substitutter som langt på vei kan erstatte behovet for nytelse (deriblant promille).
Gjest SmallTalk Skrevet 13. februar 2010 #29 Skrevet 13. februar 2010 Dersom alkohol nå hadde blitt illegalt, ville du fortsatt drukket? Ja. Jeg har brutt loven ved å drikke 80% Absint, og jeg hadde heller ikke hatt noen problemer med å bryte en lov som ikke tillater alkohol. Men sannsynligheten for at jeg hadde emigrert til et annet land med mer liberale lover før en slik lov eventuelt hadde trådd i kraft er ekstremt stor, så jeg hadde antageligvis ikke fått opplevd den.
Larsern Skrevet 13. februar 2010 #30 Skrevet 13. februar 2010 Er det politikernes rolle å bestemme over våre liv? Jeg vil helt klart si ja. Hva alkoholpolitikk angår, er det gledelig å se at det er økt oppslutning om den. Vel, der er vi tydeligvis fullstendig uenige. Jeg mener at ingen skal bestemme over andre mennesker, unntaket er dersom det er i konflikt med andre menneskers interesser. Myndighetene skal være ansvarlige for å sikre denne retten. Hvorvidt man skal ha lov til å innta alkohol eller andre rusmidler for den saks skyld bør ikke være en avgjørelse som ligger i hendene hos politikere. Frihet er et vagt og relativt begrep. Mitt inntrykk er at det stort sett (mis)brukes i den forstand at man snakker om individuell frihet som om man var det eneste/siste individet på jordkloden. Frihet er ikke et relativt begrep, det er absolutt og eksplisitt. Derimot har jeg sansen for prinsippet om at et individs frihet slutter der et annet individs frihet begynner. MEN, på kjøpet får man ansvarliggjørelse, noe som for mange er en vanskelig rolle å påta seg.
Gjest Gjest_Tuppemor_* Skrevet 16. februar 2010 #31 Skrevet 16. februar 2010 Vel, der er vi tydeligvis fullstendig uenige. Jeg mener at ingen skal bestemme over andre mennesker, unntaket er dersom det er i konflikt med andre menneskers interesser. Myndighetene skal være ansvarlige for å sikre denne retten. Hvorvidt man skal ha lov til å innta alkohol eller andre rusmidler for den saks skyld bør ikke være en avgjørelse som ligger i hendene hos politikere. Frihet er ikke et relativt begrep, det er absolutt og eksplisitt. Derimot har jeg sansen for prinsippet om at et individs frihet slutter der et annet individs frihet begynner. MEN, på kjøpet får man ansvarliggjørelse, noe som for mange er en vanskelig rolle å påta seg. Det er vel nettopp det med at oppførselen ødelegger/er i konflikt med andre mennesker, som gjør at det er nødvendig med lovgivining ang. alkohol og andre rusmidler. Det er ikke selve inntaket av rusmiddler som er problemet, det er konsekvensene av oppførselen til folk som er rusa. Dermed må politikerne regulere tilgangen til rusmidler. Det er for sent å hindre dårlig oppførsel ETTER at rusmidlene er inntatt.
Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 16. februar 2010 #32 Skrevet 16. februar 2010 Det er vel nettopp det med at oppførselen ødelegger/er i konflikt med andre mennesker, som gjør at det er nødvendig med lovgivining ang. alkohol og andre rusmidler. Det er ikke selve inntaket av rusmiddler som er problemet, det er konsekvensene av oppførselen til folk som er rusa. Dermed må politikerne regulere tilgangen til rusmidler. Det er for sent å hindre dårlig oppførsel ETTER at rusmidlene er inntatt. Enig med deg. Dessuten betaler vel det offentlige i bøtter og spann for alkoholrelaterte skader og problemer, da er det plutselig ikke opp til individet selv å drive på, da er det ikke bare personen selv som betaler. Ser man på vold og kriminalitet ellers, er veldig mye begått i ruspåvirket tilstand.
Gjest Pigeon Blood Skrevet 16. februar 2010 #33 Skrevet 16. februar 2010 Dersom alkohol nå hadde blitt illegalt, ville du fortsatt drukket? Tja...drikker en ørliten slant en eller to ganger i måneden eller sjeldnere, og som regel fra vinkjelleren hjemme, så hadde vel fortsatt med det- innenfor husets fire vegger. Utenfor derimot, nei.
Gjest Gjest_Geir_* Skrevet 16. februar 2010 #34 Skrevet 16. februar 2010 Dersom alkohol nå hadde blitt illegalt, ville du fortsatt drukket? Nei, hadde ikke brydd meg. Jeg liker øl, vin og enkelte brune brenneviner, men selv om jeg ofte tar meg noe jeg liker så hadde jeg ikke brydd meg katten om at jeg ikke kunne drukket og jeg hadde sluttet om det ble ulovlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå