Gå til innhold

Høy grad av celleforanding = kreft?


Bened

Anbefalte innlegg

Hei,

Er litt stressa - nettopp fått vite av legen min at jeg har "høy grad av celleforandring" etter sånne celleprøve og må til videre undersøkelser på sykehuset. Det er nesten 10 år siden forrige gang jeg tok slik test, og nå følte jeg at jeg måtte fordi jeg hadde fått kjønnsvorter. Sist jeg tok testen hadde jeg ingen forandringer og alt var normalt.

Snakket med legen, men følte ikke det hjalp, han visste "ingenting" for han var ikke utdannet innen dette slik som de på sykehuset..

Kan jeg ha fått utslag på testen fordi jeg har kjønnsvorter? At det er grunnen? At det er grunnene til at det er "høy grad"?

Er livredd og tenker kreft hele tiden, livredd for at jeg ikke kan få barn - vi er prøvere akkurat nå - er 28 og han 29.. Må jeg stoppe å prøve nå eller?

Bruker Aldara krem akkurat nå, men det var sykt dyrt og hjelper ikke på meg, så jeg kjøper nok ikke enda en pakke.

Gråter endel og aner jo ikke når jeg vil bli innkalt til sykehuset og jeg vet heller ikke hva som kommer til å skje på sykehuset.

Siden det er nesten 10 år siden sist tenker jeg at dette muligens er kreft siden det er "høy grad"?

Kan testen legen sender til undersøkelser vise om det faktisk er kreft? At ikke alle havner i samme lange køen - at om det faktisk er kreft vises det og blir tatt tak i med en gang?

Vil så gjerne ha baby men er så redd for at det skal bli en knust drøm nå.. Har lest alt jeg kommer over på nett angående dette omtrent, men det er ikke svar nok i verden føler jeg..

Litt surrete spurt over her, men jeg er opp og ned og langt nede..

1. Kan kjønnsvortene være grunnen til at jeg har fått forandringer nå og ikke hadde noe for snart 10 år siden?

2. Kan de som tester prøven min på laboratorium se om det faktisk er kreft (og raske tiltak settes igang?) eller er "alle" testene vage med "høy grad" men kan ikke se kreft..?

3. Hva vil skje med baby - kommer det til å gå bra? (Leste en artikkel om en dame som fikk sånn type kreft i en alder av 27 år og hun ble steril og hadde to adoptivbarn. Og på nyhetene i går var det en dame som måtte avslutte graviditeten sin p.g.a. det og er nå steril.)

4. Er det noe "aldersgrense" på dette - noen alder som er mer utsatt? Har forstått at det kan ta lang tid å utvikle kreft. Men jeg har jo ikke sjekket meg på nesten 10 år..

5. Er det mulig å ha litt symptomer på underlivskreften?

6. Hva kommer til å skje på sykehuset? Har hørt om alt mulig fra kun litt skraping til full narkose..

Ble litt langt dette innlegget, men håper alikevel noen gidder å hjelpe meg og fortelle meg noe som gir meg "trygghet".. Kanskje andre som har vært "sløve" som meg og ikke sjekket seg på lenge fordi tiden har bare gått forbi..

Takk uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Celleforandringer trenger ikke nødvendigvis bety kreft, men dersom du tok en celleprøve kan legen fortelle deg om du har kreft eller ikke. Dersom legen din ikke vet så mye om emnet kan du jo kontakte en gynekolog på egen hånd for å få svar på spørsmålene dine. Håper alt går bra, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det høres skremmende ut, men dette kan gå veldig bra det.

Mulig du må fjerne en liten del av livmortappen, men mange kvinner har gjort det uten at de får noen plager senere.

Dersom dere prøver på barn, så ville jeg anbefale å sette det på vent til du er ferdig behandlet. Men snakk med en gynokolog om hva han/hun anbefaler i forhold til hvilken behandling du får.

Her er noen sider hvor du kan lese mer :

http://nhi.no/sykdommer/kreft/gynekologisk...r-cin-1351.html

http://www.livmorhalskreft.com/alt-om-livm...leforandringer/

Lykke til ! Dette går nok bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fastlegen

HPV-viruset, som også forårsaker kjønnsvorter - er den vanligste årsaken til kreft og celleforandringer i livmorhalsen, så her er det sannsynligvis en sammenheng.

Det er vanligvis en gradvis overgang fra lette, uspesifikke celleforandringer til påviste kreftceller. De som får påvist små forandringer blir innkalt til ny celleprøve etter noen måneder, de som får påvist større forandringer (slik som deg), blir henvist til videre undersøkelser på sykehuset, og de som får påvist kreftceller bli innlagt for videre undersøkelse og behandling.

Hva skjer på sykehuset? Dette blir til en viss grad en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle, men sannsynligvis først og fremst en undersøkelse for å få nærmere oversikt over grad og utbredelse av forandringene:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/underso.../kolposkopi.php

Hvis noe må gjøres med dette, så behandles det som regel med konisering.

http://nhi.no/sykdommer/kvinne/diverse/konisering-5444.html

I de fleste tilfeller er det uproblematisk å bli gravid etter en slik operasjon, men risiko for abort eller for tidlig fødsel er noe økt.

Alle bør gå til celleprøve hvert tredje år for å fange opp eventuelle celleforandringer tidligst mulig. De som har kjønnsvorter/ HPV-infeksjon bør være ekstra påpasselige, og får gjerne oftere innkalling.

Det er jo litt dårlig at ikke fastlegen din kunne fortelle deg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...