Gå til innhold

Språkblomster


Holar

Anbefalte innlegg

Forrige dagen hørte jeg på NRK P1, hvor nyhetsoppleseren leser opp partibarometeret.

"Fredsprispartiet ned 0.5%"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så en debatt på NRK TV for noen år siden. Debatten ble etter hvert noe opphetet, eller så opphetet en NRK-debatt kan bli, og en av debattantene kastet engasjert følgende melding ut av seg: "... og der fikk han sitt skrev påpasset!"

Sitt pass påskrevet, som andre gjerne ville ha sagt.

:fnise:

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei som skulle forklare at de hadde slitt med å bli gravid, og greide å skrive at "hos oss kom ikke ungene som reke på ei fjøl". :overrasket::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker jeg hørte på P4 (eller noe lignende) en dag for lenge siden, slagordet deres er jo "lyden av Norge" noe de sa i reklamen før et program begynte den dagen. Men det ironiske var jo at etter slagordet var sagt, var det ei svensk dame som snakket som var programleder da :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et matprogram med Jamie Oliver her en dag, og han skulle invitere noen gjester til middag via sms. Problemet var at mobilen ikke hadde "pancetta" i ordboka, men derimot placenta.....så gjestene fikk beskjed om at det ble "chicken wrapped in placenta"..... :spise: namnam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor vet alltid best. Hvis noen bruker et ord hun ikke har hørt før, eksisterer det simpelthen ikke.

Jeg: - Ja, det er helt patetisk.

Mor: - Det er hva ?

Jeg: - Patetisk.

Mor: - Det er da ikke noe ord.

Jeg: - Jo.

Mor: - Hva betyr det, da ?

Jeg: - Å være patetisk er å være patetisk. Stakkarslig kan kanskje brukes som synonym ?

Mor: - For noe tøys. Det har jeg aldri hørt om ( ergo eksisterer det ikke.....)

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også var det han som fortalte mag at han sulle sette inn nytt propanvindu. Han mente selvfølgelig termopanvindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat fra butikken, der hang en lapp fra noen polakker som hadde flere artige forumleringer, bl.a. "Faderen og sønnen" (skulle vel være far og sønn). Tenkte for meg selv at da mangler de jo bare den hellige Ånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Kom akkurat fra butikken, der hang en lapp fra noen polakker som hadde flere artige forumleringer, bl.a. "Faderen og sønnen" (skulle vel være far og sønn). Tenkte for meg selv at da mangler de jo bare den hellige Ånd...

:ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor vet alltid best. Hvis noen bruker et ord hun ikke har hørt før, eksisterer det simpelthen ikke.

Jeg: - Ja, det er helt patetisk.

Mor: - Det er hva ?

Jeg: - Patetisk.

Mor: - Det er da ikke noe ord.

Jeg: - Jo.

Mor: - Hva betyr det, da ?

Jeg: - Å være patetisk er å være patetisk. Stakkarslig kan kanskje brukes som synonym ?

Mor: - For noe tøys. Det har jeg aldri hørt om ( ergo eksisterer det ikke.....)

:ler:

Akkurat i dette tilfellet hadde din mor i grunnen rett. Patetisk er ikke noe synonym til stakkarslig, men betyr følelsesladd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat i dette tilfellet hadde din mor i grunnen rett. Patetisk er ikke noe synonym til stakkarslig, men betyr følelsesladd.

Ikke så selektiv nå da! ;)

patetisk (av gr. pathos, lidelse), følelsesfull, lidenskapelig (især på kanten av det høystemte el. sentimentale); gripende; egnet til å vekke sentimentalt farget medynk; latterlig, tragikomisk.

Eller som folk flest mener: stakkarslig/latterlig/tragikomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat i dette tilfellet hadde din mor i grunnen rett. Patetisk er ikke noe synonym til stakkarslig, men betyr følelsesladd.

Jeg fant ikke helt det riktige synonomet, men følelsesladd er iallefall ikke riktig ord for patetisk. Patetisk brukes om noe stusselig, stakkarslig etc...ikke følelsesladd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Jeg fant ikke helt det riktige synonomet, men følelsesladd er iallefall ikke riktig ord for patetisk. Patetisk brukes om noe stusselig, stakkarslig etc...ikke følelsesladd

***

overdrevet, tåpelig

eller

patetisk

1.som er fylt med patos, gripande, kjenslelada

Det var eit patetisk augeblikk.

2.stakkarslig

et patetisk forsøk på å få oppmerksomhet

eller noe annet.

Yo mama was wrong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

overdrevet, tåpelig

eller

patetisk

1.som er fylt med patos, gripande, kjenslelada

Det var eit patetisk augeblikk.

2.stakkarslig

et patetisk forsøk på å få oppmerksomhet

eller noe annet.

Yo mama was wrong!

:tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss forsøke å holde tråden ren for utskeielser, og holde oss til temaet. ;)

Forrige dagen på NRK P1, så ble vi opplyst om at:

"Sønnen til han som ble kvalt i politiets varetekt har fått tilkjent en erstatning på 600 millioner kroner fra Justisdepartementet. Så sent som i januar avslo politidirektoratet å gi en erstatning på en million kroner."

Det korrekte skulle være 600 000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...