Étaín Skrevet 4. mars 2010 #181 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg ser godt hva du skriver, Vampen, og jeg vet at det er et problem at man blir kastet i papirkurven dersom man har et muslimsk navn, men sånn er det. Hva tenker du at man skal gjøre for å få en slutt på det? Skal man tvinge alle med ansettelsesansvar til å kalle inn alle til intervju for å finne ut om de kan språket f.eks.? Eller skal man kvotere inn? Jeg for min del synes det er merkelig at en ikke leser CV'n uavhengig av navn, for så ser man i det minste om personen har utdannelse herfra eller andre steder, eller utdannelse i det hele tatt, om den er skrevet godt, om den er skrevet på norsk osv osv... men hva gjør man? Hvordan skal man kunne tvinge noen til å ansette noen de i utgangspunktet ikke vil ha, kun på bakgrunn av navnet? Realiteten er som den er, selv om vi ønsker oss noe helt annet. Jeg ville gjerne ha ønsket at alle kunne gått rundt i gatene og smilt og vært glade, tatt vare på hverandre, snakket sammen på bussen enten man kjente hverandre fra før eller ikke, vært uten fordommer, uten sinne, uten voldelige tendenser osv osv osv, men verden er ikke sånn. Mennesket er ikke sånn. Og resultatet blir som det blir. Vi kan ikke tvinge noen til å bli mer åpne, mindre fordomsfulle, mindre dogmatiske, mindre ekstreme, mindre naive. Vi er som vi er, og det gjelder alle. Skulle vi endret alle nordmenn til å bli fullstendig åpne ovenfor alle innvandrere, så måtte vi også kunnet endre alle innvandrere til å forstå at i Norge er det sånn, her er menn og kvinner likestilte, man er ikke et dårlig menneske selv om man går i hot pants og tube top eller har langt flagrende hår, man er ikke en hore selv om man som kvinne er på byen og drikker og flørter osv. Man er ikke verken en gris eller en hund selv om man ikke tror på den store profeten i islam... Jeg synes det som ofte skinner igjennom i disse debattene er at man forventer veldig mye mer av nordmenn når det kommer til dette med forståelse og integrering enn av nykommerne. Hvorfor det? For meg er det rasistisk å forvente mindre av noen bare fordi de kommer fra en annen kultur, enten det er bevisst eller ikke. Antakelig er det ikke bevisst. Men rasistisk er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 4. mars 2010 #182 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg ser godt hva du skriver, Vampen, og jeg vet at det er et problem at man blir kastet i papirkurven dersom man har et muslimsk navn, men sånn er det. Hva tenker du at man skal gjøre for å få en slutt på det? Skal man tvinge alle med ansettelsesansvar til å kalle inn alle til intervju for å finne ut om de kan språket f.eks.? Eller skal man kvotere inn? Jeg for min del synes det er merkelig at en ikke leser CV'n uavhengig av navn, for så ser man i det minste om personen har utdannelse herfra eller andre steder, eller utdannelse i det hele tatt, om den er skrevet godt, om den er skrevet på norsk osv osv... men hva gjør man? Hvordan skal man kunne tvinge noen til å ansette noen de i utgangspunktet ikke vil ha, kun på bakgrunn av navnet? Realiteten er som den er, selv om vi ønsker oss noe helt annet. Jeg ville gjerne ha ønsket at alle kunne gått rundt i gatene og smilt og vært glade, tatt vare på hverandre, snakket sammen på bussen enten man kjente hverandre fra før eller ikke, vært uten fordommer, uten sinne, uten voldelige tendenser osv osv osv, men verden er ikke sånn. Mennesket er ikke sånn. Og resultatet blir som det blir. Vi kan ikke tvinge noen til å bli mer åpne, mindre fordomsfulle, mindre dogmatiske, mindre ekstreme, mindre naive. Vi er som vi er, og det gjelder alle. Skulle vi endret alle nordmenn til å bli fullstendig åpne ovenfor alle innvandrere, så måtte vi også kunnet endre alle innvandrere til å forstå at i Norge er det sånn, her er menn og kvinner likestilte, man er ikke et dårlig menneske selv om man går i hot pants og tube top eller har langt flagrende hår, man er ikke en hore selv om man som kvinne er på byen og drikker og flørter osv. Man er ikke verken en gris eller en hund selv om man ikke tror på den store profeten i islam... Jeg synes det som ofte skinner igjennom i disse debattene er at man forventer veldig mye mer av nordmenn når det kommer til dette med forståelse og integrering enn av nykommerne. Hvorfor det? For meg er det rasistisk å forvente mindre av noen bare fordi de kommer fra en annen kultur, enten det er bevisst eller ikke. Antakelig er det ikke bevisst. Men rasistisk er det. Jeg mener at man skal forvente at den som ansetter legger fra seg fordommene og kaller inn personen til intervju om kvalifikasjonene er på plass. På den måten er det litt lettere å danne seg et bilde av personen bak navnet, ikke bare avskrive vedkommende på grunn av et navn. Jeg tror ikke noen mener at noen skal tvinges til å ansette folk de ikke vil ha, men jeg mener at det burde være en selvfølge at personer med kvalifikasjoner har like stor sjanse til å bli kalt inn til intervju uansett hva de heter. Kort sagt, så forventer jeg lik behnadling av mennesker uansett hva de heter. Er det fryktelig kravstort? Det er faktisk ikke realiteten i dag.. Ellers stiller jeg krav til både innvandrere OG nordmenn. Og i motsetning til deg syntes jeg debattene kreves av ensidig fokus på hva vi forventer av innvandrere, ikke hva vi som samfunn må gjøre for å få det til. Vi vil at innvandrere skal integreres, at de skal lære seg norsk, jobbe osv., men hva må til for at det skal skje? Det krever innsats og vilje fra både innvandrer OG nordmenn. Det hjelper ikke om Ali fra Irak gjerne VIL jobbe om ingen vil gi han en jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 5. mars 2010 #183 Del Skrevet 5. mars 2010 Og selv om det er utopi å få til en ideell verden, så kan vi ikke la det hindre oss i å gjøre vårt beste, alle sammen. De av oss som SERIØST mener det er ok å ta imot innvandrere, og som krever integrering (for det gjør vel alle, også vi som krever av nordmenn), vi må begynne med oss selv. Hva kan VI gjøre for at dette kan skje? Hva kan JEG gjøre? Dersom jeg vil at innvandrere skal integreres, men har sett at hittil har det ikke gått slik vi vil, vil det hjelpe om jeg setter meg ned og sier at "nei, det vil aldri skje!!"? Jeg tror at det må en holdningsendring til også fra vår side (altså nordmenn), jeg tror vi MÅ ta det alvorlig at vi samler alle innvanrere i en boks. Det å stigmatisere vil IKKE gjøre det lettere for Amir eller Indira å få jobb. Det å akseptere og ta del i grupperingen ved å fortsette snakket om "alle muslimer" eller "alle arabere", "det er de fra midtøsten som er problemet". Slike ting er med på å opprettholde holdninger som da rammer ALLE fra disse bolkene. De av oss som virkelig er for å bli kvitt holdninger som dømmer folk pga navn eller religion, kan på en måte ikke resignere og være med på stigmatiseringen fordi "sånn er det bare". Vil vi at alle skal smile i gatene og snakke til hverandre på bussen, så hjelper det ikke å sette seg surt ned i ett sete og nekte å smile til noen, fordi "det kommer aldri til å skje". Kanskje det føles unyttig å føle seg som den ene som gjør det annerledes, den ene som smiler, den ene som blir KJENT med innvandrerne som er rundt seg, den ene som prater til fremmede på bussen, men dersom vi alle turte å være den ene selv om det virker umulig å endre ting,s å VILLE vi jo endret ting!! MIN grunn til å kreve også av nordmenn, er at jeg tror vi må starte med oss selv. Jeg tror ikke vi KLARER å endre innvandrere før vi har endret oss selv. Så lenge vi selv ikke er villige til å åpne, tror jeg også det er vanskelig å få DE til å følge oss og sette pris på vår kultur. Og, som i alt annet, vi kan endre oss selv, vi kan ikke endre andre. Men ved å endre oss selv, så gjør vi det mer fristende for andre å endre seg selv også. Det har altså ikke noe med å forvente mindre av noen fordi de kommer fra ett annet land, det har noe med å FØRST endre der man KAN, først gjøre rett selv, før man krever det av andre. Ikke fordi de andre ikke kan eller vil, men fordi JEG tror (og dette gjelder ikke bare for innvandring, men alt) at man lærer andre på en mye bedre måte om man gjør det ved å selv stå forran som en motiverende instruktør. Selv synes jeg ihvertfall det er mye mer interessant å lære noe nytt eller lære om på noe jeg har lært "feil", om den som skal lære meg hvordan jeg bør gjøre, er en blid, åpen, imøtekommende og energirik person som selv viser hva og hvordan. Er læreren sur og innesluttet, kritiserer alt jeg gjør og ikek har tro på at dette kommer til å skje, så gjør det det både tungt og vanskelig for meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 5. mars 2010 #184 Del Skrevet 5. mars 2010 Aline: Kjempe bra skrevet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 5. mars 2010 #185 Del Skrevet 5. mars 2010 Det krever innsats og vilje fra både innvandrer OG nordmenn. Det hjelper ikke om Ali fra Irak gjerne VIL jobbe om ingen vil gi han en jobb. Dette hadde vært en reell problemstilling hvis Ali per se faktisk ikke fikk jobb. Mulig din Ali ikke fikk jobb, men jeg jobber med Fathima. Det interessante er hvorfor hun fikk jobb men ikke Ali. Hvis samfunnet ikke vil gi dem jobber, så synes jeg det er rart. Det hele ender opp på det aller enkleste: du bør passe på deg selv. Fathima klarer det. Ali klarer det ikke, og da er det kanskje greit å skylde på andre? Og jada, jeg veit det er vanskeligere for utlendinger å få jobb. Slik er det over alt i verden. Men det er ikke umulig. Og med egeninnsats og interesse så blir det enklere. Men så klart, du kan kalle landet du bor i rasistisk, holde deg sammen med sosialistvenner som mener det samme og dyrke motstanden mot landet du lever i. Eller du kan ta deg sammen og lage litt lemonade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 5. mars 2010 #186 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg tror at det må en holdningsendring til også fra vår side (altså nordmenn), jeg tror vi MÅ ta det alvorlig at vi samler alle innvanrere i en boks. Jeg veit vi er på gen og skråblikk, men det hjelper ikke mot generaliserende holdninger å generealisere nordmenn. Det er primært på nettfora det virker som et stort antall av oss generaliserer slik du har antyder. Jeg tipper det er godt under halvparten som bedriver slikt. Men ja, skjønner det er vanskelig å få bukt med generaliseringer når selv du som vil bekjempe det, bedriver det. Det å stigmatisere vil IKKE gjøre det lettere for Amir eller Indira å få jobb. Det å akseptere og ta del i grupperingen ved å fortsette snakket om "alle muslimer" eller "alle arabere", "det er de fra midtøsten som er problemet". Slike ting er med på å opprettholde holdninger som da rammer ALLE fra disse bolkene. Jeg tror ikke at flertallet av arbeidsgivere driver med dette. Folk på gølvet, kanskje, men det er da ikke de som ansetter. Folk ansetter folk de tror passer inn med resten av arbeidsstokken. Forstår du norsk skikk og kultur så sklir du rett inn. Jeg tipper de utlendingene som raskt får jobber skjønner nettopp dette. De som sender 100-vis av søknader mistenker jeg gjør noe galt. Kanskje det føles unyttig å føle seg som den ene som gjør det annerledes, den ene som smiler, den ene som blir KJENT med innvandrerne som er rundt seg, den ene som prater til fremmede på bussen, men dersom vi alle turte å være den ene selv om det virker umulig å endre ting,s å VILLE vi jo endret ting!! jeje, koselig tanke, men slikt driver ikke nordmenn med. Det har ingenting med utlendinger å gjøre. Vil utlendinger bli kjent med nordmenn og forstå nordmenn, så må de drive med ting nordmenn gjør (Fathima som jeg jobber med har spart i lang tid og kjøpte ski her om dagen. Hun skal på fjelltur til påsken). Da vil de forstå at nordmenn egentlig ikke er så kalde som de tror. Men de må forstå kulturen de har kommet til. Det er første bud. MIN grunn til å kreve også av nordmenn, er at jeg tror vi må starte med oss selv. Jeg tror ikke vi KLARER å endre innvandrere før vi har endret oss selv. Så lenge vi selv ikke er villige til å åpne, tror jeg også det er vanskelig å få DE til å følge oss og sette pris på vår kultur. Så vi skal endre vår kultur for at de skal like den? Nei, her er jeg fullstendig uenig. Utlendinger må forstå hvordan kulturen de har flyttet til fungerer, og ikke forsøke å tolke den i lys av sin egen. Det fungerer ikke. Kom deg på dugnad, gå i fjellet, sett av gårde på ski, ta deg en tur i en liten jolle. What ever. Gjør det norskeste av det norske. Ikke fordi alle nordmenn nødvendigvis gjør dette hele tiden - eller i det hele tatt, men dette vil gi deg en større forståelse av kulturen du har kommet til og hvorfor folk er som de er her. Men så klart, dette krever VILJE. Noe jeg mistenker mange å ha vondt i. Hver lille ting du gjør for å forsøke å være litt mer norsk, jo mer vil nordmenn sette pris på deg. Dette er ikke unikt med Norge og nordmenn. Slik gjelder i alle kulturer. Kommer du hit og velger å bosette deg i svarteste Grønland og kun henge med folk fra samme land som deg, så har du deg selv å takke. Men jeg mistenker at mange av disse uansett aldri har en interesse av å bli norske. Norske statsborgere ja, men aldri norske. Noe kulturrelativistene ikke har noe problem med. De samme relativistene som nok gjør sitt aller yttereste for å skli inn i hvilken som helst annen kultur i resten av verden. Men slikt skal seff ikke gjelde i Norge! Selvutslettende ignoranter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 5. mars 2010 #187 Del Skrevet 5. mars 2010 Jg har aldri nektet for at Fatima gjør noe riktig og at Ali kanskje gjør noe feil, jeg har heller aldri sagt at jeg ikke synes utlendinger skal gjøre en innsats og ta ansvar for å forstå kulturen og landet de flytter til. Ikke har jeg sagt at norge skal endre KULTUR heller, men at jeg synes det kommer HOLDNINGER (holdninger og kultur er ikke det samme slik je gser det) som ikke gagner noen. Jeg tror også mange vil forstå noe av vår mer innadvendte side av kulturen bare ved å VÆRE her en vinter, for det ER en grunn til at vi er mer isolert en folk i land der sola skinner og det er varmt ute hele året. Likevel tror jeg altså på at forståelse må komme begge veier, jeg er ikke enig i at vi bare skal sitte her som våre konger på haugen og kreve uten å engang SE på om det er noe vi kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #188 Del Skrevet 5. mars 2010 Jg har aldri nektet for at Fatima gjør noe riktig og at Ali kanskje gjør noe feil, jeg har heller aldri sagt at jeg ikke synes utlendinger skal gjøre en innsats og ta ansvar for å forstå kulturen og landet de flytter til. Ikke har jeg sagt at norge skal endre KULTUR heller, men at jeg synes det kommer HOLDNINGER (holdninger og kultur er ikke det samme slik je gser det) som ikke gagner noen. Jeg tror også mange vil forstå noe av vår mer innadvendte side av kulturen bare ved å VÆRE her en vinter, for det ER en grunn til at vi er mer isolert en folk i land der sola skinner og det er varmt ute hele året. Likevel tror jeg altså på at forståelse må komme begge veier, jeg er ikke enig i at vi bare skal sitte her som våre konger på haugen og kreve uten å engang SE på om det er noe vi kan gjøre. Andre innvandrergrupper klarer seg da fint, slik som tamiler, kinesere, koreanere, indere. Så det er tydelig det er fullt mulig om man bare legger innsats og vilje til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 5. mars 2010 #189 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg mener at man skal forvente at den som ansetter legger fra seg fordommene og kaller inn personen til intervju om kvalifikasjonene er på plass. På den måten er det litt lettere å danne seg et bilde av personen bak navnet, ikke bare avskrive vedkommende på grunn av et navn. Ja, du kan forvente så mye du vil, men det endrer ingen ting. Jeg ville sett på cv'n før jeg bestemte hvilken bunke den skulle legges i, men alle er ikke meg. Og det er realiteten, da hjelper det lite å forvente og ønske og bedrive idealistiske drømmerier. Ellers stiller jeg krav til både innvandrere OG nordmenn. Og i motsetning til deg syntes jeg debattene kreves av ensidig fokus på hva vi forventer av innvandrere, ikke hva vi som samfunn må gjøre for å få det til. Vi vil at innvandrere skal integreres, at de skal lære seg norsk, jobbe osv., men hva må til for at det skal skje? Det krever innsats og vilje fra både innvandrer OG nordmenn. Det hjelper ikke om Ali fra Irak gjerne VIL jobbe om ingen vil gi han en jobb. Man prøver stadig det ene etter det andre, gjør man ikke? Men jeg mener at man er for opptatt av tilrettelegging og for lite av krav om egeninnsats. Andre innvandrergrupper klarer seg da fint, slik som tamiler, kinesere, koreanere, indere. Så det er tydelig det er fullt mulig om man bare legger innsats og vilje til. Ja, det er jo det som er det merkelige; hvorfor er det muslimene man får problemer med? (Og bare for ordens skyld; det betyr ikke ALLE) Da kan det ikke skyldes "oss". Hvorfor skulle vi ha mer i mot folk fra midtøsten og Somalia enn andre, uten at det kanskje har noe med opparbeidet erfaring å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #190 Del Skrevet 10. mars 2010 Ts, du har min fulle støtte i alt du skriver, jeg og mine venninner kunne ikke vært mer enig! Ha en god dag. Mvh jente på 20 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå